• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!

Auteur: RubenPriest, gepost 7 september 2021 om 08:56 – 28 Reacties

Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!

Wat zou er mis kunnen gaan als je zelf gaat knutselen en een frunk realiseert als optie op je elektrische auto.

Het voordeel van een elektrische auto is dat er geen grote verbrandingsmotor een hoop ruimte inneemt in het ontwerp van de auto. Daardoor zie je bij veel EV’s dat er een extra opbergruimte aan de voorkant zit van de auto. Dat heet dan een frunk. Maar er zijn best wat EV’s die helemaal niet zoiets hebben. Met wat creativiteit kun je er zelf één maken.

Je leasemaatschappij of dealer zal er vast niet blij mee zijn. Maar daar hebben de dames en heren van het Oostenrijkse Frunk.at niet mee te maken. Dit bedrijf maakt het mogelijk om je eigen frunk te bouwen. De afdekplaat halen ze weg en daar komt een op maat gemaakte opbergruimte voor in de plaats.

De Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro zijn bijvoorbeeld twee leaselievelingen onder Nederlanders. Beide elektrische auto’s beschikken niet over een frunk, waar het Oostenrijkse bedrijf dus een alternatief voor heeft bedacht.

Het is een aftermarket oplossing. Je zou toch denken dat autofabrikanten wel een reden hebben om een extra opbergruimte onder de ‘motorkap’ achterwege te laten bij modellen zonder frunk. Kortom, het is op eigen risico. De makers zeggen dat de frunk niet voor extra hitte onder de kap zorgt. Wel adviseren ze om de frunk te verwijderen en de plastic kap weer terug te plaatsen als je EV voor onderhoud naar de garage gaat. Dat klinkt dan toch een beetje shady..

Met dank aan Sjoerd voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • Video: auto doet Dukes of Hazzard na

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Video

Vorig bericht: « Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
Volgend bericht: Krijgt Max concurrentie uit Nederland? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    7 september 2021 om 09:10

    Creatieve oplossing maar ik houd het toch liever maar orgineel..😉

    Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    7 september 2021 om 09:17

    Ik denk nou, laat maar komen die custom gefabriceerde inlays! Komen ze met een opbergkratje van de Praxis aanzetten :D

    Ok die ze later laten zien ziet er al meer uit van wat ik verwacht had maar voor 240 euro leg ik mijn kabels wel achterin de auto.

    Sowieso heb ik een 3-fase kabel met kringelsnoer gekocht dus die neemt al minder ruimte in en kan ik meenemen naar mijn volgende EV. En het ’thuiskomertje’ in de vorm van een 220v lader met stekker past prima onder de laadvloer achterin dus daar had ik al geen last van.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      7 september 2021 om 10:36

      @Gulli: praxis? De Action…

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      7 september 2021 om 10:44

      Ik dacht het zelfde, gat in de markt. Dat gat is er dus nog. Mmmm

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    7 september 2021 om 09:24

    Tja het is wel zonde dat ze in veel EVs toch nog vasthouden aan het ouderwetse ontwerp, ondanks dat alles veel kleiner is.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 september 2021 om 09:58

      @fanboy: een vaak genoemde klacht van Sandy Munro bij zijn analyses inderdaad. De meeste fabrikanten kiezen er helaas voor om de ruimte te gebruiken omdat die er is terwijl sommige merken tonen dat het echt veel compacter kan. De uitschieters zijn dan de “premium” merken die de voorkant gewoon volledig afsluiten.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        7 september 2021 om 11:05

        @flutterby: Ja vooral bij de grotere merken met ouderwetse motorkap.
        Bij onze Ampera-e is het motorkapje maar heel kort en je moet die techniek wel ergens laten, dus snap ik het wel.
        Maar bij de Kona en e-Niro is er ruimte zat om op zijn minst een kleine frunk te maken.

        Login om te reageren
  4. knapzuur zegt

    7 september 2021 om 09:41

    Wat een wantrouwen naar Frunk, de reden dat ze dat zeggen is omdat een dealer al snel zegt “extra onderzoekskosten” als hij voor verrassingen komt te staan tijdens onderhoud, dat is hetzelfde als wanneer je een FMIC-installatie of RAM-intake hebt dan helpt het ook om dit vooraf te melden of waar mogelijk te demonteren zodra er motor onderhoud plaats gaat vinden. Qua temperatuur zou ik maar op die plaats geen zorgen maken tenzij het om je chocolaatjes gaat die je er in op dacht te bergen.

    Login om te reageren
    • maarteno zegt

      7 september 2021 om 10:16

      Ja, zo zit mijn OBD ook niet echt meer op de originele plek om dieven op z’n minst flink te vertragen zo niet afschrikken omdat ze niet meer weten wat ze moeten doen. Garage weet waar ie wel zit, nooit verder over gehoord.

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    7 september 2021 om 09:43

    What’s not to like? Alles is 100% plug&play, het bestaande kapje losklikken, bak vastklikken en klaar ben je. Daar zou geen leasemaatschappij moeilijk over moeten doen.

    Login om te reageren
    • motorhead zegt

      7 september 2021 om 11:20

      @RRRobert: dat zolang niet alle technische componenten afgeschermd zijn, de gebruiker daar niets te zoeken heeft. Hoort minimaal een afdek-kap bij. Dit smeekt er gewoon om dat de onnozele Henk of Annie een keer met z’n laadkabel blijft hangen, en het hele remresevoir los rukt. Wordt toch zeuren bij het volgende ritje. Ergo: onverantwoord product.

      Login om te reageren
      • knapzuur zegt

        9 september 2021 om 17:35

        Je bedoeld een auto? Een onverantwoord product? Ah.. nee.. ok.. dan gaan wij door naar de volgende!

        Login om te reageren
  6. tinnemans zegt

    7 september 2021 om 09:48

    Lijkt me een prima oplossing. Mijn kofferbak is met 500l. groot genoeg, maar ik heb dus wel altijd zo’n soort kratje achterin liggen met wat dingen die ik graag altijd in de auto heb. Als de kofferruimte al kleiner is snap ik goed dat dit een prima aanvulling is.
    Beetje gemiste kans van de fabrikanten.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 september 2021 om 10:01

      @tinnemans: veel fabrikanten hebben simpelweg niet de resources om het wiel opnieuw uit te vinden. Het overnemen van de huidige modellen is dan wel zo makkelijk. Vergeet niet dat er maar een enkele fabrikant geld verdiend aan de verkoop van EVs.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        7 september 2021 om 10:25

        @flutterby; dat kan, maar die afdekplaat kost ook geld en zo duur hoeft zo’n kratje niet te zijn. En als je auto’s wilt verkopen is een optimaal gebruik van de ruimte best wel een aardig verkoop argument.

        Ik zal de komende jaren zeker geen EV kopen, en hopelijk kan ik het mijn autocarriere helemaal uitzingen op ICE, maar als ik zou moeten overstappen, doe mij dan maar een GT achtige vorm met een flinke frunk. Geef de auto RWD en je hebt een behoorlijke ruimte erbij.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          7 september 2021 om 11:29

          @tinnemans: z’n GT met gigantische frunk lijkt mij ook wel gaaf!

          Login om te reageren
  7. tweemeter zegt

    7 september 2021 om 10:18

    Dat zit dus gewoon standaard al in mijn 911 ;-).

    Login om te reageren
  8. loggy zegt

    7 september 2021 om 10:27

    Laatst een proefrit gemaakt in een iX3. Keek onder de motorkap en dacht precies het zelfde. Kinderlijk
    Eenvoudig om die ruimte toch te benutten

    Login om te reageren
  9. flyerbunch zegt

    7 september 2021 om 11:17

    Dat er niet meerdere spelers zijn op de markt met dit soort oplossingen is me een raadsel. Prijs is stevig en aanbod is nog wat beperkt, maar ze verkopen tegelijkertijd ook de gasdrukveren om de voorklep sneller te openen.

    Login om te reageren
    • Griffin zegt

      7 september 2021 om 20:22

      Er zijn wel anderen. Bijvoorbeeld https://www.evaccessoriesireland.com

      Login om te reageren
  10. spidertje zegt

    7 september 2021 om 11:19

    Sinds okt 2019 heb ik zon Premium frunk oplossing in mijn kona gezet, icm gasveren voor de “motor”kap. Superhandy voor bv vloeistoffen en de elek kabel.

    Zou natuurlijk out of the box door de Koreanen geleverd moeten worden :)

    Login om te reageren
  11. stekel zegt

    7 september 2021 om 12:42

    What the frunk

    Login om te reageren
  12. koeberg zegt

    7 september 2021 om 15:00

    > Je zou toch denken dat autofabrikanten wel een reden hebben om een extra opbergruimte onder de ‘motorkap’ achterwege te laten bij modellen zonder frunk.
    Kostenbesparing. Je brengt een model met zowel benzinemotor en elektrische motor uit. In de uitvoering met benzinemotor is geen ruimte voor een frunk, dus die plaats je ook niet in de uitvoering met elektromotor.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 september 2021 om 17:12

      @koeberg: waar is de frunk van de ID’s en EQ’s dan?

      Login om te reageren
    • hooesi zegt

      7 september 2021 om 17:52

      @koeberg: ik zat te denken aan voetgangersveiligheid!?

      Login om te reageren
  13. porker zegt

    7 september 2021 om 17:30

    En iedereen wacht in “spanning” af of die kut klep nog dicht kan…

    Login om te reageren
  14. sabrerator zegt

    7 september 2021 om 20:46

    Grappig. Voor mijn MGF is een soortgelijke oplossing bedacht.
    Daar kun je ook een bak voor kopen die precies tussen reservewiel en schutbord past. Normaal kun je daar eigenlijk niks kwijt.

    Login om te reageren
  15. ricksmits zegt

    7 september 2021 om 21:40

    De ruimte tussen een motorkap en motorblok ( elektrisch of niet ) is belangrijk voor de voetvangers veiligheid. Is deze ruimte er niet dan wordt deze ( bij moderne autos ) gecreëerd door een omhoogkomende motorkap als hij aan aanrijding met voetganger/fietser verwacht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North