De Renault DeZir is gespot in Parijs

Auteur: , 66 Reacties

Concept cars. Vaak zeer exotische auto's die zelden het openbare asfalt zien, en daarom is het des te specialer als iemand er één in het wild spot.

En het is zeker speciaal als de auto nog niet officieel aan het publiek getoond is. De DeZir beleeft zijn première namelijk pas tijdens de Autosalon van Parijs, later dit jaar, maar Maartenone77 had het geluk dat hij in Parijs toevallig tegen een filmopname aanliep waarbij de Renault DeZir een hoofdrol speelde. De DeZir is een elektrische concept van Renault en het eerste ontwerp van Nederlander Laurens van den Acker, hoofddesigner bij Renault. Meer foto’s zijn te vinden op Autojunk!



66 reacties

Ja nederlanders he, daarom is het concept zo goed
Goed foto’s & ziet er gaaf uit zeg!
Jammer van dat metershoge Renaultlogo, sloop dat er af, gat opvullen en het smoelt weer!
Mooi, maar het komt wel een beetje ongeïnspireerd over… ik mis een beetje het eigen smoelwerk van deze auto! Hij heeft ook nog een klein R8 stijlelement geërfd zo te zien :)
oud nieuwss
edit: het is geen nieuws
Ik weet precies toch niet wat ik er van denken moet.

Mag ik het houden bij, had mooi kunnen zijn?
Met dit ontwerp had hij misschien beter bij Mazda kunnen blijven.
Een rijk scala aan overbodige rondingen die god zij dank nooit in productie genomen gaan worden.
Audi R8 look a like hehe :P
@atakan: Idd daar dacht ik ook al direct aan!
Ik zie de Europese Mitsuoka!
Van Acker heeft hier de bal toch echt volledig misgeslagen. De wagen straalt niets uit waar Renault voor staat, dit is gewoon een wat spannendere R8 met een dikke ruit op de gril geplakt. Het is te hopen dat hij zijn lijn niet op die manier voortzet.
Afgezien van de rare ronding in de portieren een mooie bak!
vergelijkingsmongoolmodus (leuk woord voor ‘galgje’ :D) aan: Audi R8-wannabe. Toch niet slecht geprobeerd
spijtig van het Renault embleem
Hoezo wij fransen willen op de duitsers lijken…
Het lijkt meer op een chineese namaak-R8
Wel erg vet. Mooie auto. Doet mij aan de Audi R8 denken, maar dan beter vormgegeven. Een opvolger van de Alpine.
Ik vind het wel wat hebben! Alleen de achterkant ziet er niet uit. Jaloezieen zijn zoooooo jaren 70!
Inderdaad is de achterkant niet af maar open gelaten. Misschien ivm de koelingsproblemen bij een middenmotorpositie, waardoor veel autobranden ontstaan?
Wat een mooie spot! En wat jammer dat er mensen zijn die, louter en alleen omdat het een Renault betreft, de auto totaal geen kans geven en hier gaan zitten zuurpruimen. Probeer de DeZir eens te beoordelen los van merk imago en negatieve, van te voren ingenomen conventies. Daarnaast heeft die auto net zoveel met de R8 gemeen als iedere andere willekeurige (sport)auto. De totaal-sculptuur is anders, de surfacing is totaal anders, (niet Audi “Bauhaus” maar heel liquid en organic) de detaillering is heel erg rijk (let op de finesse van de achterzijde, de invulling van de surfacing boven de koplampen en die op het dak) Deze auto is met recht zeer uniek te noemen en wel degelijk een grote stap voorwaarts in het herinterpreteren van Renault DNA!
@Niels940: Goede onderbouwde reactie! Dit maakt bezoekjes aan autoblog intressant.
Kan designtaal waarderen, maar weet niet of ik hem mooi ga vinden.
De surfacing viel mij pas op tien nav deze comment de foto ging herbekijken. Net zoals nu pas realiseerd dat de R8 idd wat bauhaus-achtig is, wat laat is met mijn grafische achtergrond.
Je comment is een eye-opener. +2
@Mijzelf: Leer nou eens foutloos typen!!!
Een mooie auto waar ik op dit moment echter -zou het logo niet aanwezig geweest zijn- nog geen Renault in zou herkennen.
Niet alle details kunnen mij bekoren (met name de glanzende metalen strip achter de portieren vind ik niet zo mooi), maar als totaalbeeld vind ik het enorm geslaagd.
Doet me een beetje denken aan de Metisse of GTByCitroën.
Oja, en dan niet in productie brengen…
@ Pallas

Goed geschreven. Wie deze auto objectief bekijkt ziet toch een exotisch en vernieuwend apparaat staan.
Een aantal zaken vallen mij op:
Men trekt meteen weer de vergelijking met een R8.
Dat er één luttel element van de auto(de grijze zijstreep) ook voorkomt op een audi maakt de modellen nog niet identiek of wannabe look alike. (haal de streep weg en al het R8 eraan is weg)
Het volgende is het gezeur dat het on Renault achtig is. Haha no shit? Is dat negatief? Ik hoorde hier iedereen zeuren dat Renault te saai was de laatste tijd.

Wie een beetje research doet komt erachter dat Renault heeft geexperimenteerd met het grote logo omdat ze geen consistente herkenbare styling hebben op dit moment in het gamma. Ze willen een aantal stylistische elementen invoeren die Renault voor de toekomst weer een eigen herkenbaar gezicht moet geven. Daar het een concept is, mag dit nog zo opzichtig.

Dit is dus de stijl die ze op willen. Organisch, liquide, gestroomlijnd en wat meer uitgesproken met futuristische technieken en looks.

Mensen die sportieve Renaults afdoen als Chinees wannabe duits namaak. Sprakeloos again, Renault heeft een lange traditie van AutoSport met als toppunt het al decennia meerijden in de Formule 1. Dat ze het op de consumarkt niet hebben geprofileerd met brute supercars wil niet zeggen dat ze de kennis en mogelijkheden tot dergelijke kwaliteit niet in pacht hebben.

Ik vind het prachtige auto, menig zal deze nu voor de deur willen hebben staan als er gevraagd wordt: hebben?
Jammer dat ik net als bij de nieuwe Peug 207 post weer zo’n ellenlang verhaal moet typen om deze auto nog een beetje in zijn waarde te laten.

Bless
@DoubleChevron: Wat is Renault-achtig? Het grote logo hadden Renaults al in de jaren ’20, dus dat zou je typisch Renault kunnen noemen.

Design gaat in golfbewegingen, een merk(gaat op voor veel merken waaronder Renault en Citroën) gaat gewaagder stylen als er kritiek komt op de saaie styling, vervolgens accepteert de markt het niet, en zal de volgende generatie weer conservatiever zijn. Wat goed is voor de verkopen maar weer bij liefhebbers kwaad bloed zet. De cirkel is rond!

Overigens vind ik de louvres aan de achterkant te gek.
wannabee R8…
@ mezelf

wannabe
spijtig dat het van die blöte fransen moet komen
@ pallas
om moe van te worden dat jojo opiniegedrag van de massa. Dan weer te saai dan weer te excentriek. Dat ze eens goed bedenken wat ze nu willen.
Wat betreft het grote logo dat klopt. Ik vind het ook niet lelijk, (maar minder kan óók) met name als er een mooi kleurtje strijklicht achter geprojecteerd wordt kan ik me voorstellen dat het lekker oogt op zo’n wagen.
Wat betreft Citroen, die waren altijd enigzinds excentriek op het laatse decennium na. Zie het imago verval waar ze nu gelukkig van terugkomen.

@ Corrado16v
haha grapjas
@DoubleChevron: Zeg maar gerust de laatste 2 decennia, na de XM is er toch weinig aparts meer uitgekomen.
De C6 is een goede stap, maar gezien de verkoopcijfers denk ik niet dat Citroën weer zoiets aandurft.
Kijk maar hoe safe ze gespeeld hebben met de C5-II
@ Pallas
Niet voor niets dat ik mn zeldzame XM 3.0 V6 benzine rij;)
@DoubleChevron: Das een te gekke auto! Hoezo zeldzaam?
Wat vindt je van de Xantia?
Renault E-Tron =(
@ Pallas Xm’s zijn wel te vinden, met name turbodiesels. Maar de exclusive 3 liter V6 benzine is niet al te gebruikelijk. mijn ouders hebben een Xantia gehad waarin ik leerde rijden. Fijne auto, niets op aan te merken behalve de ietwat onzuinigheid. En best een tijdloos ontwerp zoals de Peugeot 406 ook nooit echt lelijk zal zijn.
@DoubleChevron: Uit wel jaar, want oudere XMen zijn mooier (dashboard éénspaalsstuur, off-center chevrons)naar mijn bescheiden mening.
V6 24. of een 12klepper?.

Heb de Xantia toch wat hoger dan de 406 (afgezien de coupe natuurlijk, want dat is een tijdloze schoonheid)
@ Pallas Een serie 1, dus inderdaad de oudere uit 94 volgens mij met offcentre logo en spitsere neus. 24v denk ik maar oups daar vraag je me wat. De stalen ketting is ooit gebroken en heeft de motor aan gort geslagen waarna er een gloednieuwe in is gelegd. De motor heeft dus nog eens eens tuk minder km’s achter de kiezen dan de teller aangeeft. Het klopt dat die oudere wat meer stijl heeft:)
Jammer dat ze dat in Ronin over het hoofd hebben gezien.
@DoubleChevron: 12v zou ook kunnen omdat 24kleppers volgens mij de toevoeging exclusive niet hebben, deze zijn er alleen in de meest luxe trim, de 12v ook als ambiance en break.
Na de grote facelift in ’94 vervielen beide douvrin-motoren en werden vervangen door de V6en die ook in de Xantia zitten.
Dit alles is onder voorbehoud, wie het weet mag het zeggen.
@DoubleChevron: Ronin is toch en fil? Zit daar een XM in?
Zo ja ga ik gelijk kijken.
Prachtige auto :D mogen ze wat mij betreft zoals ie is al in de showrooms plaatsen.
@iedereen die direct R8 roept : moeilijk he verder kijken dan je neus lang is.
@ Pallas In de film Ronin zitten twee van de meest spectaculaire auto achtervolgingen allertijden in.
De eerste in en om Nice, Audi vs Citroen XM
En de tweede in Parijs een Peugeot 406 vs een BMW.
Ze zijn te youtuben en zeker de moeite waard inderdaad;)
Geniet ervan. Thnx voor de specs, ik ben meer liefhebber dan kenner!
@DoubleChevron: Qua films ben ik juist een liefhebber ipv een kenner.
In Munich zit een DS die het ene shot wel chromenstootstrips op de flanken heeft en het andere shot weer niet, erg slordig voor zo’n grote produktie.
Ook figureren er op de achtergrond wel erg vaak de zelfde smetteloze klassiekers.
Maar soit, niet op letten anders kun je nooit meer normaal naar een film kijken. Zie maar eens hoeveel 2cvtjes er in WWII films zitten!
Geert Schoots
Gewoon mooi, organisch design is tijdloos…
Voor de heren die dit mooi vinden; deze “designer” wil kosteloos een paar deuken in de deuren van jullie bolides trappen hoor, heb je toch nog een beetje DeZir design voor je deur staan.
een R8 te lang op het vuur laten staan?
lelijk saai en frans no thanks
Laat het ontwerpen van superwagens maar aan belgen over.
@Pallas: Fijn om te horen dat mijn inbreng gewaardeerd wordt.

Natuurlijk kan ieder voor zichzelf bepalen of hij een auto mooi of lelijk vindt. Over smaak valt niet te twisten. Over de kwaliteiten van een auto ontwerp -dan wel het gebrek daaraan- echter des te meer!
@Niels940: Probeer zelf ook altijd positieve opbouwende comments te schrijven, is beter voor de discussies.

Beetje jennen mag best, maar die haat die tussen sommige posters van merken bestaat,lijken wel voetbalsupporters (wat ik ook niet snap trouwens).
Ieder zijn mening, maar we hebben hier toch allemaal de zelfde passie?
Mijn hemel, hopelijk krijgt zoiets niet echt het logo met een ter grootte als die van op hun vrachtwagens…
ze zouden beter een nieuwe renault spider maken
hij mag er best zijn toch? hou wel van rondingen, deed me even hieraan denkenhttp://www.netcarshow.com/alfa_romeo/2007-8c_competizione/800×600/wallpaper_02.htm
(daarmee wil ik niet zeggen dat hij er op lijkt).
He bah, die ik-wil-een-R8-zijn streep. Beetje jammer. De stance is ook echt raar, vooral van achter af gezien. Daarnaast ziet het ding er uit alsof hij nét te lang in de magnetron gestaan heeft, en plastic als een Renault is wordt hij daar niet beter van. En dan is hij nog elektrisch ook? Vreselijk!!
Welk motor heeft t? hopelijk heeft ie wel meer dan 350-400 pk:S Maar aan de wielen kan je al zien dat het niet zo is.. lijken wel fiets banden bij zo’n auto.. maar tog mooi geprobeerd…
Eerste ontwerp en meteen al hoofddesigner? Of eerste ontwerp voor Renault?
@Cantago:
Het contrasterende vlak op de zijkant van de Dezir heeft niets met een Audi R8 van doen. Op de R8 wordt dat vlak namelijk op een totaal andere wijze in het auto ontwerp geïmplementeerd; het brengt de ruiten-graphic en de sill line (dorpels) visueel samen en creëert daarmee een heel unieke en herkenbare zijkant voor de auto in kwestie.

Met de stance van de Dezir is ook niets mis. Omdat met de ontwikkeling van een échte conceptcar zoals de Dezir (dus geen pre-productie model interessant maken voor een autoshow) niet of nauwelijks rekening hoeft te worden gehouden met bepaalde “lastige” engineerings eisen zoals hardpunten, crashboxen, goedekope(re) productie technologie, materiaalkosten besparingen, etcetera, kan het design- en ontwikkelingsteam feitelijk doen wat ze willen op gebied van styling. De kunde die in een dergelijk team aanwezig is zal er dan ook altijd toe leiden dat met een dusdanige vrijheid de auto er perfect bij zal staan.
Waar je op doelt is hoogstwaarschijnlijk de foto die recht van achteren is genomen. Vanuit ongewone dat perspectief staat de auto er wellicht in jouw ogen wat vreemd bij, maar dat zal bij geen andere auto anders zijn. Dat komt vooral door het effect wat de lens van de camera heeft op de auto vanaf dat standpunt. Bekijk de persfoto’s van de Dezir (of het filmpje wat ik hieronder link) eens en je ziet de potentie van de auto en hoe fraai hij op de weg staat!
http://www.youtube.com/watch?v=n03wIFDPlLM
En wat is er trouwens mis met een elektrische auto?

@Fortuna:
Laurens van den Acker heeft een vrij indrukwekkende carriere achter de rug. Even samenvattend: 1990 interior Bugatti EB110 supercar, 1993 Audi Exterior Designer, 1996 chief designer of the Brand Imaging Group van Ford, in 2003 chief designer Ford Escape, 2005 chief designer of Strategic Design of Ford, 2006 global head of design for Mazda.

Bij Mazda -toen niet bepaald bekend om gewaagde ontwerpen- werd hij vooral bekend door de beeldshone en indrukwekkende Nagare conceptcar reeks. Die conceptcars hebben Mazda veel goede publiciteit bezorgd. Van den Acker zit bij Renault sinds mei 2009.
Op autoweek staan er een paar mooiere foto’s.
Onbegrijpelijk, dat mensen nog op Renault neerkijken.
Eén van de eerste merken met turbo’s (in de F1 als eerste)en nu nog steeds aktief in vele raceklasses met topresultaten in de F1 (Red Bull Racing0. Blijf maar lekker Duits rijden om de buurman te imponeren. Behalve als ik jouw buurman ben :-)

gr.
Topspot! Wel speciaal dat je die zomaar tegenkomt ;)
Mooie geschoten Maarten!
= Mooi
jaaaaa wij hebben em ook gezien…
foto staat niet op deze pc maar ga em proberen te plaatsen
Ik heb deze dus ook gespot in parijs op 1 augustus.
Stond langs de seine met veel beveiliging.
Ziet er gaaf uit die auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).