Belgen kopen veel meer nieuwe auto’s dan Nederlanders

Auteur: , 117 Reacties

Ondanks dat er in Belgie zo'n 33% minder mensen wonen dan in Nederland zijn er in 2010 wel fors meer auto's verkocht. En dat al voor het zevende jaar op rij!

In Nederland zullen dit jaar zo’n 485.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet worden terwijl het er in Belgie maar liefst meer dan 540.000 zullen zijn. Het lijkt er dus op dat Belgen veel sneller een nieuwe auto kopen dan die zuinige Nederlanders. Het feit dat we in Nederland veel meer belasting moeten betalen voor een nieuwe auto zal er ongetwijfeld ook iets mee te maken hebben. Overigens werden er in de periode 1991 tot en met 2003 wel altijd meer nieuwe auto’s in Nederland dan in Belgie verkocht. Een grappige ontwikkeling om te zien.

Met een hoeveelheid van 540.000+ verkochte nieuwe auto’s verbreekt Belgie hun eigen record uit 2008 van 535.947 auto’s. (via: beursduivel.be)

Autoverkopen Belgie vs Nederland



117 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
tja stuk goedkoper daar. en minder verkeersdoden dit jaar gaat de aardige goede kant op met belgie.
@Raikkonen: Dat goedkoper is ook maar relatief. Een all-risk verzekering is in Belgie bijna niet te betalen.
@Tim: Om nog even op mijzelf terug te komen. Ik kijk net wat wij betalen aan autoleasekosten in Belgie. Voor vergelijkbare auto’s zijn de kosten in Belgie hoger. Ondanks de lagere aanschaf- en brandstofkosten.
@Tim: Doe eens een rekenvoorbeeldje?

Wat jij zegt lijkt me HEEL sterk namelijk…
@clubbtraxx: klopt niet idd.

Directlease
.be: Audi A4 2.0 TDI 105kW (4d) 143pk Lease vanaf € 569,15
.nl: Audi A4 Limousine 2.0 TDI 105kW (4d) 143pk Lease vanaf € 772

Bij de NL’ers noemt ie dan wel “Limousine” natuurlijk. Echt wel die extra 102.85 euro waard :P
Niet alleen zijn de nieuwe wagens er goedkoper, maar ook krimpt onze leasemarkt. En da’s toch de aanjager van de autoverkoop in NL?
er zullen ook een groot aantal Nederlands hun wagen op BE-kenteken zetten
@laurens324: jep, er woont in Bergen een rijke gast, hij heeft 12 auto’s (en dan niet de minste) en die staan allemaal op Belgies kenteken. daaaaag belastingcenten.
@laurens324: welnee, hooguit een hand vol. Je mag als Nederlander niet met een buitenlands kenteken rondrijden in Nederland…
@Griffin: Misschien is ie geen NL’er meer? Belg worden is niet moeilijk als je vluchteling bent, en wie wil er nu niet uit NL vluchten? :P
@Esprit_de_Flandre: vind ik leuk :)
Afschaffen die BPM gvd!
@Punk:
Wat een domme opmerking zeg, tering hey. De BPM is er al bijna af en toch kosten auto’s nog steeds hetzelfde hier. Het heeft tegenwoordig geen ruk meer te maken met BPM maar met andere belastingen.

Face it, auto’s zullen in NL nooit zo goedkoop zijn als elders.
@Stefje: BPM, milieutax, aids… Who cares hoe het heet, het moet afgeschaft worden. Of wij verhuizen wel, althans, ik kies wel voor die optie tzt.
dat is ook erg logisch; de wagens slijten daar 33% sneller door die belaberde wegen! en euh zuinige Nederlanders: die Belgen zijn veel erger joh!
@mettje: De nagel op de kop. Die godverdomde putten hier overal, niet normaal meer. Heb al bijna een schokdemper van m’n nieuwe Scirocco naar de zak geholpen door die rotwegen hier. En ik maar denken dat al dat geinde boetegeld diende om de verkeersveiligheid te vergroten. Om nieuwe flitspalen te zetten ja, stelletje eikels.
@King Kay: Ik dacht dat ik een deuk in de 18 inch wielen van onze Mondeo had gereden toen we vanuit Frankrijk België inreden, echt een put van 15 cm diep met 110 km/u genomen, waanzin!
@King Kay:

nee dat heeft te maken met het feit dat je een VW product rijdt. Ik kan er op kwalitetief vlak echt niet veel goeds over zeggen.
@Apache: och jee, er heeft er ‘ns eentje slechte ervaringen opgedaan met een VW en plots zijn alle VW’s slecht. Grow up kerel. Dit is m’n derde VW op rij en heb er niks slechts over op te merken. Ik ga niet beweren dat ze 100% zijn, tuurlijk zijn er hier en daar wat dingen die beter kunnen, maar dat heb je nu eenmaal met betaalbare auto’s. Moest ik een Maybach rijden ofzo dan zouden m’n eisen en verwachtingen een stuk hoger liggen, maar dat is niet het geval. Voor het geld dat je voor een gemiddelde VW moet neertellen krijg je een meer dan prima product in ruil. Dat jij ‘ns een slecht exemplaar onder je domme reet hebt gehad zegt absoluut niets over VW en des te meer over jou. Tuurlijk zit er af en toe een slechtere wagen tussen, die dingen worden dan ook en masse in elkaar geschroefd, kan moeilijk anders dan dat er ‘ns eentje wat minder goed geconstrueerd is. Maar daar hebben we dan weer garantie voor, of had je niet genoeg geld voor een nieuwe met garantie en moest je jezelf behelpen met een afgeragd tweedehandsje?

Get a life.
@King Kay: Dat zijn geen “putten”, dat zijn “verkeersremmende maatregelen”. Dat lager aantal doden moet ergens van komen ;)
@BaRa: Nice. =D Wij zijn gestopt met verkeersdrempels en hebben besloten dat verkeersputten goedkoper zijn in aanleg. :p
@mettje: oja daarom rijden nederlanders dus allemaal met die kleine lelijke oude rotauto’s
het heeft er gewoon mee te maken dat het OV in belgie nog beroerder is dan het OV hier in NL :p
genaaid, daar is alles goedkoper.
@philipzuidijk: Enkel de auto en huis hoor, bij jullie is de btw lager, electronica (veel) goedkoper, en misschien wel het belangrijkste: de eetwaren (ook wel merkbaar kwaliteitsverschil ;))
@philippe:
Stel nou dat een gemiddelde auto in België 10.000 euro goedkoper is en eens in de 5 jaar koop je een nieuwe.
Stel het gemiddelde huis is zo’n 50.000 euro goedkoper.
Dan heb je in 10 jaar tijd 70.000 euro meer te besteden.
Daarna met je hypotheek door en elke 5 jaar heb je 10.000 euro meer te besteden aan eten en electronica, dat is 2000 euro per jaar. Op zich best veel.

Wel opvallend het effect van de crisis, die dip in 2009. Wel opvallend ook dat Nederland op de lange termijn toch licht daalt, terwijl België alsmaar stijgt!
@maschoemaker: Je vergeet 1 klein detail: de lonen in Nederland liggen gevoelig hoger dan in België.
@maschoemaker: Huizen zijn in Belgique NIET goedkoper dan in NL. Dat lijkt alleen maar zo. In NL kan je namelijk meer van je lening aftrekken van de belasting dan in België, en als je dat verrekent, dan ligt de eigenlijke kostprijs vrijwel gelijk.
@philippe: Idd, Nederland is een oprichtingsparadijs voor vennootschappen (ivm Belgie dan toch)!

De BTW en belastingen zijn in België ridicuul: 21% BTW op alles, accijnzen die nog veel hoger liggen, vennootschapsbelastingen van 33,99% en inkomstenbelastingen tot 50% voor al wie meer dan €32.500 bruto jaarlijks verdient! En laat me dan nog niet beginnen over schenkings- en successierechten!
@xilver: man, dat progressief belastingssysteem, ik krijg er iets van! :p
Maar ik meen mij te herinneren dat ik die discussie hier op AB al eens ben aangegaan. Vrij uitvoerig zelfs.
Los van alles:
België is goedkoper op vlak van auto’s. Ik heb iedere keer zoiets van Oh shit, geluk dat ik niet NL woon (als ik ooit die porsche GT2 RS) koop. =D
@As_long_as_it_is_fast: Ik ben sowieso de klos :D M’n Bugatti Veyron blijft onbetaalbaar :D
@xilver: Ik had je nooit gezien als bugatti fan, ik dacht dat is duidelijk een Nissan GT-R fan. ;)
@As_long_as_it_is_fast: Neemt niet weg dat ik geen GT-R wil :D die is ook heerlijk natuurlijk
@xilver: als’t maar 300+ pk heeft, dan doen we al lang niet meer zo moeilijk e. ;)
@As_long_as_it_is_fast: Over een Mustang of andere Amerikaanse bagger met 300 pk+ doe ik best wel moeilijk :D Keuze is dan ook heel beperkt om iets goeds te hebben ;-)
@xilver: ik zou de mustang kunnen smaken, net als de dodge viper srt-8 ofzo. ;) De challenger is ook niet mis en de camaro SS. Verwondert me iedere keer weer hoe die amerikanen maar 300pk krijgen uit een 4liter blok. =D
@As_long_as_it_is_fast: bedoelde ook een 8.4L nodig hebben voor 600 pk..
@As_long_as_it_is_fast: Viola.. ik denk tenminste nog aan het milieu! Ipv een 8.4l van die Viper kies ik voor de 8l van een Veyron :D Zelfs die wagen kun je ecologisch verantwoorden.
@philippe: ..alleen een auto en een huis…hmmm. Dat zijn nu precies de duurste aanschaffingen in een mensenleven. Komt bij, dat je een TV nog over de grens kunt tillen. Een huis gaat al lastiger…. :lol:
@Megakix: Alles bij elkaar geteld zal er niet veel verschil op zitten om in België of Nederland te wonen. Daarom woon ik ook op de grens, net in België, dus ik heb de voordelen van de 2 :).

Ik moet wel zeggen dat er veel Nederlanders terug naar hun geboorteland terugkeren omdat het voordeel stilaan weg is om als Nederlander in België te wonen (Er gaat ook vermogensbelasting in België komen !). De enige reden waarom je nog zou blijven (puur technisch gezien) is omdat je hier nog zelf kan bouwen en de dure villa’s nog niet zo onmogelijk duur zijn als in Nederland. Hoewel het in Nederland dan weer voordeliger kan zijn om veel schulden te hebben… Maar dat zou ons te ver lijden :)
steven simons
Ja ik sta binnenkort ook voor het dilemma : een nieuwe of
een tweedehandse . . . !
Ik heb ook gelezen dat er in 2010 veel nieuwe wagens verkocht zijn bij ons , maar de staat kwam hier tussen met
milieu-en andere premies .
Ik spreek dan nog niet over de auto’s die eigenlijk eigendom van de bank zijn . . .
normaal kaaskoppen zijn gierig ,rijden enkel met occasies
@quattroporte:

LOL heerlijk dat zo’n stereotypering nog kan :D
@Apache: Inderdaad, best lachen. =D
Ik heb niets tegen Nederlanders maar zo’n mopje moet er eens afkunnen. Moet van beide kanten kunnen trouwens.
hollanders zijn gierig rijden alleen bedrijfautos .
zeuren/demonstreren nooit tegen hoge benzine prijzen .
te veel Belasting overalles en nog wat .

en kunnen totaal geen auto rijden .
Hoop dat beide regeringen dit lezen. Kan Belgie wat doen aan de wegen (worden de auto’s wellicht duurder) en Nederland om iets te doen aan die diefstal genaamd BPM (ja, ik weet dat dat afgeschaft gaat worden maar blijft gewoon bestaan maar dan onder mom milieuheffing, ect ect)
@Dej. Ja, en alle Duitsers zijn rechts, Schotten zuipers, ect ect.Houd eens op met die algemeenheden. Blijf anders lekker op de Belgische sites. Patatte man (oeps..algemeenheid) Sorry
@i-love-v60: Niet zo maar algemeenheid, als wel dubbelzinnigheid. Bedoel je “patat” van boven de Moerdijk. t.t.z. friet, dan wel “patat” op Vlaamsche wijze, nl. aardappel?
@i-love-v60: Niet nodig e! =D mopje moet af en toe eens kunnen. Iedereen weet dat er stereotypes zijn, en iedereen weet dat niet iedereen daaraan voldoet. U niet opwinden. ;)
Opvallend verschil ook tussen Belgen en Nederlanders, wij gebruiken veel vaker u en Nederlanders sneller je/jij.
hahaha begin maar over wie slechter is , nou geloof mij we zijn bijde zo slecht als iets als ik een voorbeeld moest noemen DUITSSLLANNDDDDD
Als je in beide landen dan alle A-label pinda’s, panda’s en Pria er dan nog eens aftrekt dan wordt het verschil waarschijnlijk nog veel schrijnender.
Belgen zijn bereid meer geld geld uit te geven aan een auto dan gierige Hollanders, je ziet daar ook veel meer premium merken rondrijden in tegenstelling tot Nederland waar zuinige gezinsauto’s en boodschappenwagentjes de boventoon voeren.
Logisch… De BPM in Nederland is gewoon moordend. M’n moeder heeft een diner gehad met de grote baas van Friesland Foods, en de beste man kwam afgereden met een Audi A6. In België rijdt een degelijke manager al met zo’n wagen.
Een Nederlandse autogek moet daar letterlijk gek worden. De prijzen zijn daar ook niet normaal. Onze Range Rover heeft €105.000 gekost, bij jullie kost dat ding al gauw €170.000, daar heb je hier een Maserati Quattroporte voor!
@Xilver: Herstel, het is onze nog leukere slurptax en bijtelling over deze hele leuke slurptax. :(
@Rob USA: Hoe het Hollandse systeem net in elkaar zit dat weet ik niet, maar ik weet wel waar ik het beste mijn wagen koop of laat registreren!
Verder: Sry voor al mijn medelandgenoten die de Nederlanders gierig en achterlijk noemen, ze hebben precies geen idee van wat er in onze beide landen omgaat. En er zijn immers even veel irritante Belgen als irritante Hollanders.
@xilver: Mja… daar durf ik aan te twijfelen. Er zijn 6 miljoen meer Nederlanders dan er Belgen zijn. En dan toch maar exact hetzelfde aantal idioten? Dan zou België een hoger percentage aan idioten herbergen. Nu ligt dat percentage in België inderdaad bijzonder hoog, maar om nu te zeggen dat Nederland het op dat vlak beter doet…?
@BaRa: Dat laat ik mooi in het midden :D
@BaRa & @xilver: Dat hoge percentage idioten in België wordt volledig veroorzaakt door de provincië Antwerpen. Daar zijn 99.8% idioten. Iedereen behalve xilver dus :P
@Esprit_de_Flandre: lol, we hebben hier duidelijk iemand die NIET van antwerpen moet hebben :D (toch bedankt om mij niet mee te rekenen ;-))
@xilver: Brugge boven :)
@Scorso: Gerrit Callewaert for President!!
@Esprit_de_Flandre: hey, dimmen eh kerel, of sffs wa tikken op uwe stomme kop :P

“’t Stad is’t stad, en al de rest is parking”

Antwerpen boven!!!!

Nee, vanwaar ben je dan wel beste xilver?
@King Kay: zelfde vraag voor Esprit_de_flandre trouwens. Ik ben van Antwerpen, maar dat was wel duidelijk dacht ik zo :)
@King Kay: kjirekiwere oj defteh vlams kung klapn, we goan ton ne ki koetn. Antwerpn, den Anus va Vloandern! :twisted:

http://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM
@Esprit_de_Flandre: Achzo, meneer is West-Vlaming. Mijn medeleven.

;) :P
@King Kay: Kappelen, ten noorden van Antwerpen stad ;-)
@xilver: Schrijf ik Kapellen nog verkeerd >.>
Heeft alles te maken met de Belgische lifestyle

Frituren in auto+ slecht wegdek= iedere maand nieuwe auto.
@Benjamin1: lol xD
@Xilver: Jij wil het ook niet weten want anders zou je zo geld gaan stortten op giro 555 om Hollanders nog een knappe auto te kunnen laten rijden.

BV:Op een nieuwe Camaro zit ongeveer 25.000 euro slurptax en zal volgend jaar (tot max 2013) nog verder stijgen tot zo’n 35.000 euro ! alleen al aan slurptax dan hebben we het nog niet over 19% BTW 10% invoerrechten en BPM !
En dan nog je bijtelling van 25% over deze slurptax PER JAAR !! (indien je hem zakelijk koopt en geen km-admi bijhoudt en er dus prive mee kan rijden)
Nuff said denk ik.
@Rob USA: Ziet er idd niet zo goed uit… natuurlijk vind onze Belgische /regering?/ das wel en steelt het heel leuk deze ideeën… ben benieuwd wanneer wij van dezelfde reglementering kunnen genieten….
In Belgie zijn er veeeeeel meer bedrijfswagens. Het is hier interessanter om bedienden een bedrijfswagen te geven dan 400 euro opslag.
Die wagens worden afgeschreven op slechts 4 jaar waarna ze vervangen worden door nieuwe modellen. Ik vermoed als je bedrijfswagens uit de statestieken laat dat de cijfers heel anders liggen.
Wij importeren meer 4 wielers dan de belgen :)
@clijde: Wij exporteren meer vierwielers dan gelijk wie…
Veel belgen kopen in NL hun auto en laten hem op BE kenteken leveren. Zeker de wat duurdere merken doen dit in de grensgebieden. Omdat de BPM zo moordend is voor de NL prijzen van auto’s is de inkoop vrij laag voor de importeurs. Belgen profiteren hier van en rijden hun BE auto vervolgens nog goedkoper. Kennis van me rijd zo Mercedes in Belgie en die komt uit Nederland.
@Kvgorp: dat zijn hoogstens een paar duizend auto’s op jaarbasis. Als je namelijk wordt gepakt met Belgische platen in Nederland mag je een forse boete + BPM betalen.
@robbie:
Je snapt het niet: hij heeft het over Belgen met Belgische nummerplaten, niet over Nederlanders met Belgische nummerplaten…
@AM: had het idd even verkeerd gelezen, maar volgens mij is dat gat inmiddels ook al gedicht. De nettoprijzen moet in heel Europa namelijk gelijk zijn. Op die manier wordt voorkomen dat iedereen zijn auto’s koopt waar de prijzen (excl. belastingen) het laagst zijn.

Exclusief belastingen kosten auto’s in heel Europa dus (ongeveer) hetzelfde tegenwoordig. Uiteraard kan er wel een verschil zitten in de basisuitrusting etc.
@AM & @Kvgorp: heb zojuist even de prijzen opgezocht voor een BMW M3 Coupe in Nederland, Belgie en Duitsland.

Dit zijn de prijzen excl. belasting:
Nederland: 64.385 (excl. 19% BTW & BPM)
Belgie: 57.773,11 (excl. 19% BTW)
Duitsland: 61.074,38 (excl. 21% BTW)

Zoals je ziet is de prijs exclusief belasting in Nederland veel hoger dan die in Belgie. Ik heb overigens niet uitgezocht in hoeverre de standaarduitrusting afwijkt, maar dat zal niet heel veel verschil maken waarschijnlijk.
@robbie: belgië BTW 21% , niet 19
hehehehe:S komt der nog 1 achter
Hoe ironisch die afbeelding..
dat is ’n foto van het autobedrijf cardoen ofzo iets dat auto’s op- en verkoopt dus 2e hands lol
@steffenn: Cardoen verkoopt ook nieuwe auto’s, dat zou jij als Belg toch moeten weten ;)
is denk ik simpel te verklaren doordat ze in belgie minder leasen.
@woutert: leasing is in nederland ‘slechts’ 20% van de verkochte aantallen. Valt dus mee..
@Megakix: In BE werden in 2010 ongeveer 36% van de wagens ingeschreven op een bedrijf. De helft daarvan ongeveer wordt geleased…Dus 64% van alle wagens dit jaar zijn gekocht door particulieren en dit vooral door de fiscale maatregelend die de verkoop van wagens met lage CO2 uitstoot moest bevorderen…dat is dus alvast gelukt.
@woutert: lease auto’s zijn ook in dit overzicht opgenomen. Die zijn misschien niet ‘gekocht’ door de berijder, maar ze zijn wel gekocht door de leasemaatschappij. En dus duiken die auto’s gewoon op in het lijstje met registraties.
Je moet er gewoon voor zorgen dat je geen regering hebt. Ze mogen en kunnen niets doen. Dus ook geen extra belastingen in voeren op auto en brandstof….=p
wat kv gorp zegt klopt. een auto zonder bpm,etz is het goedkoopst in nederland. maar dan ,wat kost het in belgie om die auto op platen te krijgen ,zal toch ook niet voor niets zijn .wie weet het, hoor het graag.
@stefan: de nettoprijzen (dus excl. belastingen) zijn in Europa allang gelijk getrokken.
Klopt, ze krijgen zoveel geld korting op zo’n auto. Volvo verkoopt ook alleen maar DRIVE modellen, en je hebt daar dan een dikke C30 voor 17k…
Vervolgens heel weinig wegenbelasting etc etc
NA de EURO gaat het dus bergaf met verkoop in NL!
Daarnaast zijn de auto’s in BELGIË veel goedkoper.
Wat een reacties… Precies een bende gefrustreerde peuters…
De BPM was er al vanaf 1998 (dacht ik), dus daar kun je de verminderde aantallen niet (geheel) uit verklaren. Wellicht dat België qua algemene staat van wagenpark een stuk achterliep op Nederland ? Kortom, er zijn de laatste jaren meer ‘vervangingsinvesteringen’ gedaan ten opzichte van het degelijker Nederlandse wagenpark.
Tijd om autoblog.nl om te vormen naar autoblog.be. Het is nu cijfermatig bewezen dat Belgen grotere autoliefhebbers zijn dan Nederlanders, het geeft geen pas om een autoliefhebbersforum de landcode van een minderheid te geven ;)
@BaRa: Alleen een beetje jammer dat slechts de helft van de Belgen Nederlands begrijpt en 95% van de Nederlanders dat wel kunnen ;)
@robbie: Die reactie onthoud ik voor uw volgende artikel. Pas maar op als je een spellingsfout maakt nu… ;)
@As_long_as_it_is_fast: ik zeg niet dat ik tot die 95% van de Nederlanders behoor ;) Feit is natuurlijk wel dat een groot van de Belgen liever Frans spreekt/leest dan Nederlands/Vlaams of het zelfs niet eens machtig is.

Er zijn in Nederland dus veel meer Nederlands sprekende mensen dan in Belgie.
@robbie: het percentage Belgen dat liever Frans spreekt, dat heet dan de Walen. =D
En kanten van Brussel. In Vlaanderen kom je zelden iemand tegen die zegt, zeg eens, kan jij misschien effe Frans praten?
Dat er in Nederland overigens meer mensen zijn die Nederlands spreken, spreekt voor zichzelf. =D Daar hoeft geen uitleg bij..
Desalniettemin zal ik u genadeloos afstraffen bij de volgende fout. ;)
@robbie: Gesproken als een échte België-kenner :)
Ooit al eens gehoord van de NV-A en het Vlaams Belang? Veel randdebielen mensen (40 tot 44% de laatste verkiezingen) stemmen op hen. Zij prediken de Vlaamse onafhankelijkheid en zijn anti-Waals. Van de 60% resterende Vlamingen heerst in het overgrote deel ook een -door de media geholpen- anti-Waalse sfeer. Al die mensen samen zijn méér dan de helft van de Vlamingen. Geen van hen zal spontaan Frans spreken. Geen enkele Vlaming trouwens. Maar de gemiddelde Vlaming is het Nederlands niet machtig, maar als ik het aantal taalfouten, foute zinsconstructies ed. hier lees, die gemaakt zijn door Nederlanders… Dan heb ik toch ook zo mijn bedenkingen :)
Maar goed, ik wil hier zeker geen ambras maken/keet schoppen. Dialecten ed. bestaan zowel in Nederland als in België. Reken er nog eens bij dat heel wat Vlamingen tegen Nederland zijn (ze zijn arrogant, krenterig en nog van dat gezever) en je begrijpt waarom wij misschien niet zo geneigd zijn om te zeggen dat we Nederlands spreken, als wel Vlaams ;)
Hopend u van een deftig antwoord gediend te hebben.
@Scorso: Nou, dan zal ik één van die weinige Vlamingen zijn die er geen enkel probleem van maakt om Frans te spreken als de situatie daar om vraagt. Het kan me ook absoluut niet boeien als ik bv. in Brussel te maken krijg met iemand die wel Nederlands kan maar het vertikt van het te spreken. Ik zie echt niet in waarom ik me daar druk over zou moeten maken. Dat niet alleen, als ik eerlijk moet zijn bevind ik me liever ten zuiden van de taalgrens dan erboven, Walen zijn veel gemoedelijker en vriendelijker, zeker tegenover Vlamingen die geen problemen hebben met Walen. Dat Wallonïe-gehaat is voor een groot deel een mediaspelletje waar bepaalde politieke partijen gretig gebruik van maken.

Ach, ik heb me nog nooit druk gemaakt om taal of afkomst, ik spreek 5 talen, als de ene taal niet lukt dan switch ik gewoon naar de andere. Als we elkaar maar begrijpen. En als ik daar wat meer moeite voor moet doen dan pakweg een Waal die weigert Nederlands te spreken dan is dat maar zo, his loss, not mine.

Trouwens, Europese Unie, nog zoiets. Hoe wil je dat ooit deftig laten werken als we in een kikkerlandje als Belgïe nog niet eens met elkaar kunnen opschieten omwille van een dom taalverschil? Zet die misplaatste trots toch gewoon opzij en be the bigger person.

Walen zijn cool, en doorgaans zelfs een stuk cooler dan die verkrampe upthight Vlamingen. Nah, is dat bij deze ook meteen gezegd.

Les Flamands sont des cons tu sais, on à la force, et qu’est-ce qu’on fait y-avec? Faire de la bagarrue à cause d’une langue. C’est bête. Les Flamands sont stupides.
@Scorso: Nu ik je post herlees valt het me op dat ik zwaar naast de kwestie heb gereageerd. Het zal de wijn wezen. Zelf spreek ik Nederlands. Vlaams is nu eenmaal geen taal. ;)
Ook niet als je in België woont? De kentekenplaat is in België toch gekoppeld aan de eigenaar van het voertuig, dus als de eigenaar in België woont is er dus geen probleem lijkt mij.
@Henk_he: @Griffin 30-12-2010 om 11:43 vergeten…
Mss hebben de belgische vennootschappen en andere ondernemers er veel baat bij een nieuwe auto aan te schaffen om de dure belastingen op de winst van die venootschap te verminderen(minder winst, minder belasting, en een auto er bovenop). Ook is het een manier van verloning, wat dan weer maakt dat de dure rsz belasting voor de sociale zekerheid(bijna helft van het brutoloon!)minder word, omdat deze op het brutoloon word bepaald.. hoe meer je verdient hoe meer je moet afgeven….bij een voertuig gaat men je ook belasten maar minder zwaar.
Dit gecombineerd met de aantrekkelijkere prijzen voor auto’s maakt belgie nog doenbaar voor eens een auto te kopen. Vooral als je dan kijkt naar de grotere motoren, die zijn in vergelijking met belgie helemaal niet te betalen in nederland. En ook de lichte vrachtjes(vrachtwagen, bestelwagen,..) zijn in Belgie héééél voordelig(btw aftrekbaar op de lichte vracht én alle kosten daarrond, goedkope jaarlijkse taxatie, voordeligere verzekering,…).
Ook maakt de belgische regelgeving het mogelijk om via verschillende wegen een omzeiling te maken, en zo voordeel in te winnen tov belasting, opbrengsten,… (bv het kopen van een wagen als particulier partij a, en dan verhuren aan partij b).
oke, genoeg bla bla.ik wil een nieuwe auto. hoe en waar ben ik het goedkoopst uit .laat je horen . wordt vervolgd.
@stefan: België, tijdens een autosalon bij voorkeur, dan krijg je kortingen. Of neem een toonzaalmodel, krijg je ook korting voor.
@stefan: ik zou een speelgoedwinkel proberen.
Zou best leuk zijn om te weten wat de gemiddelde prijs per auto was per land. ;)
@norge: In Europa(?) ligt de prijs volgend jaar op zo’n 25.000 euro gemiddeld. http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/16/gemiddelde-auto-kost-volgend-jaar-25-000-euro
@robbie:Thanks ,maar vraag me af wat het per land is ;)
Enfin; Nederland is gewoon ontiegelijk acciosiaal in belastig heffen…noemt zich een van de rijkste landen ter wereld…zeggen ze ( voor de elite, dan) maar als je weet, betaald men twee maal zoveel autobelasting, brandstof literprijs veel duurder en ook nog eens de aanschaf prijs van een nieuwe auto, veel duurder dan onze zuiderburen en omringende landen! Euhh…voor sommige Vlamingen, niet zo stoer doen, he…verschil met wegdek is wel beduidend beter…om van het rijgedracht maar niet te zwijgen, rechts inhalen, geen richting aangeven en bumperkleven (vooral op GELE platen)… Belgen slechste weggebruikers van Europa, niet uit mijn duim gezogen, zelf gehoord op de Vlaamse radio!!!
Het is net omgekeerd, patrick. we halen rechts in omdat jullie het concept van “linker rijbaan is bedoeld om in te halen” lang nog niet hebben begrepen,:D
Maar feit is dat jullie netto veel meer overhouden van jullie loon en wij niet. het is een andere vorm van belastinginning. Conclusie, hoe dan ook de casino (overheid)wint altijd :D
[email protected]; Nee, niks omgekeerd…!!!
[email protected]; Nee, niks omgekeerd…!!! Waarheid!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).