• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belgen kopen veel meer nieuwe auto’s dan Nederlanders

Auteur: robbie, gepost 29 december 2010 om 22:00 – 117 Reacties

Belgische auto


Ondanks dat er in Belgie zo’n 33% minder mensen wonen dan in Nederland zijn er in 2010 wel fors meer auto’s verkocht. En dat al voor het zevende jaar op rij!

In Nederland zullen dit jaar zo’n 485.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet worden terwijl het er in Belgie maar liefst meer dan 540.000 zullen zijn. Het lijkt er dus op dat Belgen veel sneller een nieuwe auto kopen dan die zuinige Nederlanders. Het feit dat we in Nederland veel meer belasting moeten betalen voor een nieuwe auto zal er ongetwijfeld ook iets mee te maken hebben. Overigens werden er in de periode 1991 tot en met 2003 wel altijd meer nieuwe auto’s in Nederland dan in Belgie verkocht. Een grappige ontwikkeling om te zien.

Met een hoeveelheid van 540.000+ verkochte nieuwe auto’s verbreekt Belgie hun eigen record uit 2008 van 535.947 auto’s. (via: beursduivel.be)

Autoverkopen Belgie vs Nederland

Ook interessant!

  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders
  • beste nieuwe auto
    Is dit de beste nieuwe auto die je kunt kopen in Nederland?
  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, belgie, record

Vorig bericht: « Teveel Seinfeld gekeken? Man speelt real life Frogger
Volgend bericht: Video: Amerikanen begrijpen “Keep your lane” niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. Raikkonen zegt

    29 december 2010 om 22:02

    tja stuk goedkoper daar. en minder verkeersdoden dit jaar gaat de aardige goede kant op met belgie.

    Login om te reageren
    • Tim zegt

      30 december 2010 om 07:56

      @Raikkonen: Dat goedkoper is ook maar relatief. Een all-risk verzekering is in Belgie bijna niet te betalen.

      Login om te reageren
      • Tim zegt

        30 december 2010 om 07:59

        @Tim: Om nog even op mijzelf terug te komen. Ik kijk net wat wij betalen aan autoleasekosten in Belgie. Voor vergelijkbare auto’s zijn de kosten in Belgie hoger. Ondanks de lagere aanschaf- en brandstofkosten.

        Login om te reageren
        • clubbtraxx zegt

          30 december 2010 om 15:23

          @Tim: Doe eens een rekenvoorbeeldje?

          Wat jij zegt lijkt me HEEL sterk namelijk…

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            31 december 2010 om 01:26

            @clubbtraxx: klopt niet idd.

            Directlease
            .be: Audi A4 2.0 TDI 105kW (4d) 143pk Lease vanaf € 569,15
            .nl: Audi A4 Limousine 2.0 TDI 105kW (4d) 143pk Lease vanaf € 772

            Bij de NL’ers noemt ie dan wel “Limousine” natuurlijk. Echt wel die extra 102.85 euro waard :P

            Login om te reageren
  2. Griffin zegt

    29 december 2010 om 22:04

    Niet alleen zijn de nieuwe wagens er goedkoper, maar ook krimpt onze leasemarkt. En da’s toch de aanjager van de autoverkoop in NL?

    Login om te reageren
  3. laurens324 zegt

    29 december 2010 om 22:08

    er zullen ook een groot aantal Nederlands hun wagen op BE-kenteken zetten

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      30 december 2010 om 11:33

      @laurens324: jep, er woont in Bergen een rijke gast, hij heeft 12 auto’s (en dan niet de minste) en die staan allemaal op Belgies kenteken. daaaaag belastingcenten.

      Login om te reageren
    • Griffin zegt

      30 december 2010 om 11:43

      @laurens324: welnee, hooguit een hand vol. Je mag als Nederlander niet met een buitenlands kenteken rondrijden in Nederland…

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        31 december 2010 om 01:28

        @Griffin: Misschien is ie geen NL’er meer? Belg worden is niet moeilijk als je vluchteling bent, en wie wil er nu niet uit NL vluchten? :P

        Login om te reageren
        • Scorso zegt

          31 december 2010 om 13:03

          @Esprit_de_Flandre: vind ik leuk :)

          Login om te reageren
  4. Punk zegt

    29 december 2010 om 22:08

    Afschaffen die BPM gvd!

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      29 december 2010 om 22:43

      @Punk:
      Wat een domme opmerking zeg, tering hey. De BPM is er al bijna af en toch kosten auto’s nog steeds hetzelfde hier. Het heeft tegenwoordig geen ruk meer te maken met BPM maar met andere belastingen.

      Face it, auto’s zullen in NL nooit zo goedkoop zijn als elders.

      Login om te reageren
      • E320cdi zegt

        29 december 2010 om 23:58

        @Stefje: BPM, milieutax, aids… Who cares hoe het heet, het moet afgeschaft worden. Of wij verhuizen wel, althans, ik kies wel voor die optie tzt.

        Login om te reageren
  5. mettje zegt

    29 december 2010 om 22:09

    dat is ook erg logisch; de wagens slijten daar 33% sneller door die belaberde wegen! en euh zuinige Nederlanders: die Belgen zijn veel erger joh!

    Login om te reageren
    • King Kay zegt

      29 december 2010 om 22:19

      @mettje: De nagel op de kop. Die godverdomde putten hier overal, niet normaal meer. Heb al bijna een schokdemper van m’n nieuwe Scirocco naar de zak geholpen door die rotwegen hier. En ik maar denken dat al dat geinde boetegeld diende om de verkeersveiligheid te vergroten. Om nieuwe flitspalen te zetten ja, stelletje eikels.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        29 december 2010 om 22:22

        @King Kay: Ik dacht dat ik een deuk in de 18 inch wielen van onze Mondeo had gereden toen we vanuit Frankrijk België inreden, echt een put van 15 cm diep met 110 km/u genomen, waanzin!

        Login om te reageren
      • Apache zegt

        29 december 2010 om 23:03

        @King Kay:

        nee dat heeft te maken met het feit dat je een VW product rijdt. Ik kan er op kwalitetief vlak echt niet veel goeds over zeggen.

        Login om te reageren
        • King Kay zegt

          29 december 2010 om 23:18

          @Apache: och jee, er heeft er ‘ns eentje slechte ervaringen opgedaan met een VW en plots zijn alle VW’s slecht. Grow up kerel. Dit is m’n derde VW op rij en heb er niks slechts over op te merken. Ik ga niet beweren dat ze 100% zijn, tuurlijk zijn er hier en daar wat dingen die beter kunnen, maar dat heb je nu eenmaal met betaalbare auto’s. Moest ik een Maybach rijden ofzo dan zouden m’n eisen en verwachtingen een stuk hoger liggen, maar dat is niet het geval. Voor het geld dat je voor een gemiddelde VW moet neertellen krijg je een meer dan prima product in ruil. Dat jij ‘ns een slecht exemplaar onder je domme reet hebt gehad zegt absoluut niets over VW en des te meer over jou. Tuurlijk zit er af en toe een slechtere wagen tussen, die dingen worden dan ook en masse in elkaar geschroefd, kan moeilijk anders dan dat er ‘ns eentje wat minder goed geconstrueerd is. Maar daar hebben we dan weer garantie voor, of had je niet genoeg geld voor een nieuwe met garantie en moest je jezelf behelpen met een afgeragd tweedehandsje?

          Get a life.

          Login om te reageren
      • BaRa zegt

        30 december 2010 om 10:52

        @King Kay: Dat zijn geen “putten”, dat zijn “verkeersremmende maatregelen”. Dat lager aantal doden moet ergens van komen ;)

        Login om te reageren
        • As_long_as_it_is_fast zegt

          30 december 2010 om 15:02

          @BaRa: Nice. =D Wij zijn gestopt met verkeersdrempels en hebben besloten dat verkeersputten goedkoper zijn in aanleg. :p

          Login om te reageren
    • fab zegt

      30 december 2010 om 13:37

      @mettje: oja daarom rijden nederlanders dus allemaal met die kleine lelijke oude rotauto’s

      Login om te reageren
  6. Ikke zegt

    29 december 2010 om 22:12

    het heeft er gewoon mee te maken dat het OV in belgie nog beroerder is dan het OV hier in NL :p

    Login om te reageren
  7. janklaassen zegt

    29 december 2010 om 22:17

    genaaid, daar is alles goedkoper.

    Login om te reageren
    • philippe zegt

      29 december 2010 om 22:49

      @philipzuidijk: Enkel de auto en huis hoor, bij jullie is de btw lager, electronica (veel) goedkoper, en misschien wel het belangrijkste: de eetwaren (ook wel merkbaar kwaliteitsverschil ;))

      Login om te reageren
      • maschoemaker zegt

        29 december 2010 om 23:11

        @philippe:
        Stel nou dat een gemiddelde auto in België 10.000 euro goedkoper is en eens in de 5 jaar koop je een nieuwe.
        Stel het gemiddelde huis is zo’n 50.000 euro goedkoper.
        Dan heb je in 10 jaar tijd 70.000 euro meer te besteden.
        Daarna met je hypotheek door en elke 5 jaar heb je 10.000 euro meer te besteden aan eten en electronica, dat is 2000 euro per jaar. Op zich best veel.

        Wel opvallend het effect van de crisis, die dip in 2009. Wel opvallend ook dat Nederland op de lange termijn toch licht daalt, terwijl België alsmaar stijgt!

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          30 december 2010 om 10:53

          @maschoemaker: Je vergeet 1 klein detail: de lonen in Nederland liggen gevoelig hoger dan in België.

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          31 december 2010 om 01:35

          @maschoemaker: Huizen zijn in Belgique NIET goedkoper dan in NL. Dat lijkt alleen maar zo. In NL kan je namelijk meer van je lening aftrekken van de belasting dan in België, en als je dat verrekent, dan ligt de eigenlijke kostprijs vrijwel gelijk.

          Login om te reageren
      • xilver zegt

        29 december 2010 om 23:27

        @philippe: Idd, Nederland is een oprichtingsparadijs voor vennootschappen (ivm Belgie dan toch)!

        De BTW en belastingen zijn in België ridicuul: 21% BTW op alles, accijnzen die nog veel hoger liggen, vennootschapsbelastingen van 33,99% en inkomstenbelastingen tot 50% voor al wie meer dan €32.500 bruto jaarlijks verdient! En laat me dan nog niet beginnen over schenkings- en successierechten!

        Login om te reageren
        • As_long_as_it_is_fast zegt

          30 december 2010 om 15:18

          @xilver: man, dat progressief belastingssysteem, ik krijg er iets van! :p
          Maar ik meen mij te herinneren dat ik die discussie hier op AB al eens ben aangegaan. Vrij uitvoerig zelfs.
          Los van alles:
          België is goedkoper op vlak van auto’s. Ik heb iedere keer zoiets van Oh shit, geluk dat ik niet NL woon (als ik ooit die porsche GT2 RS) koop. =D

          Login om te reageren
          • xilver zegt

            30 december 2010 om 18:20

            @As_long_as_it_is_fast: Ik ben sowieso de klos :D M’n Bugatti Veyron blijft onbetaalbaar :D

            Login om te reageren
            • As_long_as_it_is_fast zegt

              31 december 2010 om 00:00

              @xilver: Ik had je nooit gezien als bugatti fan, ik dacht dat is duidelijk een Nissan GT-R fan. ;)

              Login om te reageren
              • xilver zegt

                31 december 2010 om 12:46

                @As_long_as_it_is_fast: Neemt niet weg dat ik geen GT-R wil :D die is ook heerlijk natuurlijk

              • As_long_as_it_is_fast zegt

                31 december 2010 om 15:23

                @xilver: als’t maar 300+ pk heeft, dan doen we al lang niet meer zo moeilijk e. ;)

              • xilver zegt

                31 december 2010 om 16:52

                @As_long_as_it_is_fast: Over een Mustang of andere Amerikaanse bagger met 300 pk+ doe ik best wel moeilijk :D Keuze is dan ook heel beperkt om iets goeds te hebben ;-)

              • As_long_as_it_is_fast zegt

                31 december 2010 om 17:04

                @xilver: ik zou de mustang kunnen smaken, net als de dodge viper srt-8 ofzo. ;) De challenger is ook niet mis en de camaro SS. Verwondert me iedere keer weer hoe die amerikanen maar 300pk krijgen uit een 4liter blok. =D

              • As_long_as_it_is_fast zegt

                31 december 2010 om 17:08

                @As_long_as_it_is_fast: bedoelde ook een 8.4L nodig hebben voor 600 pk..

              • xilver zegt

                31 december 2010 om 17:30

                @As_long_as_it_is_fast: Viola.. ik denk tenminste nog aan het milieu! Ipv een 8.4l van die Viper kies ik voor de 8l van een Veyron :D Zelfs die wagen kun je ecologisch verantwoorden.

      • Megakix zegt

        30 december 2010 om 09:41

        @philippe: ..alleen een auto en een huis…hmmm. Dat zijn nu precies de duurste aanschaffingen in een mensenleven. Komt bij, dat je een TV nog over de grens kunt tillen. Een huis gaat al lastiger…. :lol:

        Login om te reageren
        • philippe zegt

          30 december 2010 om 14:03

          @Megakix: Alles bij elkaar geteld zal er niet veel verschil op zitten om in België of Nederland te wonen. Daarom woon ik ook op de grens, net in België, dus ik heb de voordelen van de 2 :).

          Ik moet wel zeggen dat er veel Nederlanders terug naar hun geboorteland terugkeren omdat het voordeel stilaan weg is om als Nederlander in België te wonen (Er gaat ook vermogensbelasting in België komen !). De enige reden waarom je nog zou blijven (puur technisch gezien) is omdat je hier nog zelf kan bouwen en de dure villa’s nog niet zo onmogelijk duur zijn als in Nederland. Hoewel het in Nederland dan weer voordeliger kan zijn om veel schulden te hebben… Maar dat zou ons te ver lijden :)

          Login om te reageren
  8. steven simons zegt

    29 december 2010 om 22:19

    Ja ik sta binnenkort ook voor het dilemma : een nieuwe of
    een tweedehandse . . . !
    Ik heb ook gelezen dat er in 2010 veel nieuwe wagens verkocht zijn bij ons , maar de staat kwam hier tussen met
    milieu-en andere premies .
    Ik spreek dan nog niet over de auto’s die eigenlijk eigendom van de bank zijn . . .

    Login om te reageren
  9. quattroporte zegt

    29 december 2010 om 22:26

    normaal kaaskoppen zijn gierig ,rijden enkel met occasies

    Login om te reageren
    • Apache zegt

      29 december 2010 om 23:05

      @quattroporte:

      LOL heerlijk dat zo’n stereotypering nog kan :D

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        30 december 2010 om 15:06

        @Apache: Inderdaad, best lachen. =D
        Ik heb niets tegen Nederlanders maar zo’n mopje moet er eens afkunnen. Moet van beide kanten kunnen trouwens.

        Login om te reageren
  10. Dej. zegt

    29 december 2010 om 22:31

    hollanders zijn gierig rijden alleen bedrijfautos .
    zeuren/demonstreren nooit tegen hoge benzine prijzen .
    te veel Belasting overalles en nog wat .

    en kunnen totaal geen auto rijden .

    Login om te reageren
  11. i-love-v60 zegt

    29 december 2010 om 22:33

    Hoop dat beide regeringen dit lezen. Kan Belgie wat doen aan de wegen (worden de auto’s wellicht duurder) en Nederland om iets te doen aan die diefstal genaamd BPM (ja, ik weet dat dat afgeschaft gaat worden maar blijft gewoon bestaan maar dan onder mom milieuheffing, ect ect)

    Login om te reageren
  12. i-love-v60 zegt

    29 december 2010 om 22:36

    @Dej. Ja, en alle Duitsers zijn rechts, Schotten zuipers, ect ect.Houd eens op met die algemeenheden. Blijf anders lekker op de Belgische sites. Patatte man (oeps..algemeenheid) Sorry

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      30 december 2010 om 10:56

      @i-love-v60: Niet zo maar algemeenheid, als wel dubbelzinnigheid. Bedoel je “patat” van boven de Moerdijk. t.t.z. friet, dan wel “patat” op Vlaamsche wijze, nl. aardappel?

      Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      30 december 2010 om 15:09

      @i-love-v60: Niet nodig e! =D mopje moet af en toe eens kunnen. Iedereen weet dat er stereotypes zijn, en iedereen weet dat niet iedereen daaraan voldoet. U niet opwinden. ;)
      Opvallend verschil ook tussen Belgen en Nederlanders, wij gebruiken veel vaker u en Nederlanders sneller je/jij.

      Login om te reageren
  13. MAB zegt

    29 december 2010 om 22:43

    hahaha begin maar over wie slechter is , nou geloof mij we zijn bijde zo slecht als iets als ik een voorbeeld moest noemen DUITSSLLANNDDDDD

    Login om te reageren
  14. Jippie zegt

    29 december 2010 om 22:50

    Als je in beide landen dan alle A-label pinda’s, panda’s en Pria er dan nog eens aftrekt dan wordt het verschil waarschijnlijk nog veel schrijnender.

    Login om te reageren
  15. Alcantara zegt

    29 december 2010 om 22:51

    Belgen zijn bereid meer geld geld uit te geven aan een auto dan gierige Hollanders, je ziet daar ook veel meer premium merken rondrijden in tegenstelling tot Nederland waar zuinige gezinsauto’s en boodschappenwagentjes de boventoon voeren.

    Login om te reageren
  16. xilver zegt

    29 december 2010 om 23:24

    Logisch… De BPM in Nederland is gewoon moordend. M’n moeder heeft een diner gehad met de grote baas van Friesland Foods, en de beste man kwam afgereden met een Audi A6. In België rijdt een degelijke manager al met zo’n wagen.
    Een Nederlandse autogek moet daar letterlijk gek worden. De prijzen zijn daar ook niet normaal. Onze Range Rover heeft €105.000 gekost, bij jullie kost dat ding al gauw €170.000, daar heb je hier een Maserati Quattroporte voor!

    Login om te reageren
  17. Rob USA zegt

    29 december 2010 om 23:28

    @Xilver: Herstel, het is onze nog leukere slurptax en bijtelling over deze hele leuke slurptax. :(

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      29 december 2010 om 23:30

      @Rob USA: Hoe het Hollandse systeem net in elkaar zit dat weet ik niet, maar ik weet wel waar ik het beste mijn wagen koop of laat registreren!

      Login om te reageren
  18. xilver zegt

    29 december 2010 om 23:29

    Verder: Sry voor al mijn medelandgenoten die de Nederlanders gierig en achterlijk noemen, ze hebben precies geen idee van wat er in onze beide landen omgaat. En er zijn immers even veel irritante Belgen als irritante Hollanders.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      30 december 2010 om 10:58

      @xilver: Mja… daar durf ik aan te twijfelen. Er zijn 6 miljoen meer Nederlanders dan er Belgen zijn. En dan toch maar exact hetzelfde aantal idioten? Dan zou België een hoger percentage aan idioten herbergen. Nu ligt dat percentage in België inderdaad bijzonder hoog, maar om nu te zeggen dat Nederland het op dat vlak beter doet…?

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        30 december 2010 om 11:53

        @BaRa: Dat laat ik mooi in het midden :D

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        31 december 2010 om 01:40

        @BaRa & @xilver: Dat hoge percentage idioten in België wordt volledig veroorzaakt door de provincië Antwerpen. Daar zijn 99.8% idioten. Iedereen behalve xilver dus :P

        Login om te reageren
        • xilver zegt

          31 december 2010 om 12:45

          @Esprit_de_Flandre: lol, we hebben hier duidelijk iemand die NIET van antwerpen moet hebben :D (toch bedankt om mij niet mee te rekenen ;-))

          Login om te reageren
          • Scorso zegt

            31 december 2010 om 13:10

            @xilver: Brugge boven :)

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              31 december 2010 om 17:06

              @Scorso: Gerrit Callewaert for President!!

              Login om te reageren
        • King Kay zegt

          31 december 2010 om 17:02

          @Esprit_de_Flandre: hey, dimmen eh kerel, of sffs wa tikken op uwe stomme kop :P

          “’t Stad is’t stad, en al de rest is parking”

          Antwerpen boven!!!!

          Nee, vanwaar ben je dan wel beste xilver?

          Login om te reageren
          • King Kay zegt

            31 december 2010 om 17:03

            @King Kay: zelfde vraag voor Esprit_de_flandre trouwens. Ik ben van Antwerpen, maar dat was wel duidelijk dacht ik zo :)

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              31 december 2010 om 17:10

              @King Kay: kjirekiwere oj defteh vlams kung klapn, we goan ton ne ki koetn. Antwerpn, den Anus va Vloandern! :twisted:

              http://www.youtube.com/watch?v=QE57zsos1AM

              Login om te reageren
              • King Kay zegt

                31 december 2010 om 17:21

                @Esprit_de_Flandre: Achzo, meneer is West-Vlaming. Mijn medeleven.

                ;) :P

          • xilver zegt

            31 december 2010 om 17:31

            @King Kay: Kappelen, ten noorden van Antwerpen stad ;-)

            Login om te reageren
            • xilver zegt

              31 december 2010 om 17:31

              @xilver: Schrijf ik Kapellen nog verkeerd >.>

              Login om te reageren
  19. Benjamin1 zegt

    29 december 2010 om 23:32

    Heeft alles te maken met de Belgische lifestyle

    Frituren in auto+ slecht wegdek= iedere maand nieuwe auto.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      29 december 2010 om 23:34

      @Benjamin1: lol xD

      Login om te reageren
  20. Rob USA zegt

    29 december 2010 om 23:48

    @Xilver: Jij wil het ook niet weten want anders zou je zo geld gaan stortten op giro 555 om Hollanders nog een knappe auto te kunnen laten rijden.

    BV:Op een nieuwe Camaro zit ongeveer 25.000 euro slurptax en zal volgend jaar (tot max 2013) nog verder stijgen tot zo’n 35.000 euro ! alleen al aan slurptax dan hebben we het nog niet over 19% BTW 10% invoerrechten en BPM !
    En dan nog je bijtelling van 25% over deze slurptax PER JAAR !! (indien je hem zakelijk koopt en geen km-admi bijhoudt en er dus prive mee kan rijden)
    Nuff said denk ik.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      29 december 2010 om 23:54

      @Rob USA: Ziet er idd niet zo goed uit… natuurlijk vind onze Belgische /regering?/ das wel en steelt het heel leuk deze ideeën… ben benieuwd wanneer wij van dezelfde reglementering kunnen genieten….

      Login om te reageren
  21. W0ut zegt

    29 december 2010 om 23:51

    In Belgie zijn er veeeeeel meer bedrijfswagens. Het is hier interessanter om bedienden een bedrijfswagen te geven dan 400 euro opslag.
    Die wagens worden afgeschreven op slechts 4 jaar waarna ze vervangen worden door nieuwe modellen. Ik vermoed als je bedrijfswagens uit de statestieken laat dat de cijfers heel anders liggen.

    Login om te reageren
  22. clijde zegt

    30 december 2010 om 00:15

    Wij importeren meer 4 wielers dan de belgen :)

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      31 december 2010 om 01:41

      @clijde: Wij exporteren meer vierwielers dan gelijk wie…

      Login om te reageren
  23. Kvgorp zegt

    30 december 2010 om 00:22

    Veel belgen kopen in NL hun auto en laten hem op BE kenteken leveren. Zeker de wat duurdere merken doen dit in de grensgebieden. Omdat de BPM zo moordend is voor de NL prijzen van auto’s is de inkoop vrij laag voor de importeurs. Belgen profiteren hier van en rijden hun BE auto vervolgens nog goedkoper. Kennis van me rijd zo Mercedes in Belgie en die komt uit Nederland.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2010 om 03:39

      @Kvgorp: dat zijn hoogstens een paar duizend auto’s op jaarbasis. Als je namelijk wordt gepakt met Belgische platen in Nederland mag je een forse boete + BPM betalen.

      Login om te reageren
      • AM zegt

        30 december 2010 om 10:19

        @robbie:
        Je snapt het niet: hij heeft het over Belgen met Belgische nummerplaten, niet over Nederlanders met Belgische nummerplaten…

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          30 december 2010 om 12:34

          @AM: had het idd even verkeerd gelezen, maar volgens mij is dat gat inmiddels ook al gedicht. De nettoprijzen moet in heel Europa namelijk gelijk zijn. Op die manier wordt voorkomen dat iedereen zijn auto’s koopt waar de prijzen (excl. belastingen) het laagst zijn.

          Exclusief belastingen kosten auto’s in heel Europa dus (ongeveer) hetzelfde tegenwoordig. Uiteraard kan er wel een verschil zitten in de basisuitrusting etc.

          Login om te reageren
        • robbie zegt

          30 december 2010 om 12:57

          @AM & @Kvgorp: heb zojuist even de prijzen opgezocht voor een BMW M3 Coupe in Nederland, Belgie en Duitsland.

          Dit zijn de prijzen excl. belasting:
          Nederland: 64.385 (excl. 19% BTW & BPM)
          Belgie: 57.773,11 (excl. 19% BTW)
          Duitsland: 61.074,38 (excl. 21% BTW)

          Zoals je ziet is de prijs exclusief belasting in Nederland veel hoger dan die in Belgie. Ik heb overigens niet uitgezocht in hoeverre de standaarduitrusting afwijkt, maar dat zal niet heel veel verschil maken waarschijnlijk.

          Login om te reageren
          • KaCh1ng zegt

            30 december 2010 om 19:47

            @robbie: belgië BTW 21% , niet 19

            Login om te reageren
  24. cl65amg zegt

    30 december 2010 om 00:28

    hehehehe:S komt der nog 1 achter

    Login om te reageren
  25. steffenn zegt

    30 december 2010 om 01:29

    Hoe ironisch die afbeelding..
    dat is ’n foto van het autobedrijf cardoen ofzo iets dat auto’s op- en verkoopt dus 2e hands lol

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2010 om 03:42

      @steffenn: Cardoen verkoopt ook nieuwe auto’s, dat zou jij als Belg toch moeten weten ;)

      Login om te reageren
  26. woutert zegt

    30 december 2010 om 07:38

    is denk ik simpel te verklaren doordat ze in belgie minder leasen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      30 december 2010 om 09:46

      @woutert: leasing is in nederland ‘slechts’ 20% van de verkochte aantallen. Valt dus mee..

      Login om te reageren
      • Stef zegt

        30 december 2010 om 11:50

        @Megakix: In BE werden in 2010 ongeveer 36% van de wagens ingeschreven op een bedrijf. De helft daarvan ongeveer wordt geleased…Dus 64% van alle wagens dit jaar zijn gekocht door particulieren en dit vooral door de fiscale maatregelend die de verkoop van wagens met lage CO2 uitstoot moest bevorderen…dat is dus alvast gelukt.

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2010 om 12:35

      @woutert: lease auto’s zijn ook in dit overzicht opgenomen. Die zijn misschien niet ‘gekocht’ door de berijder, maar ze zijn wel gekocht door de leasemaatschappij. En dus duiken die auto’s gewoon op in het lijstje met registraties.

      Login om te reageren
  27. Rsimon zegt

    30 december 2010 om 08:10

    Je moet er gewoon voor zorgen dat je geen regering hebt. Ze mogen en kunnen niets doen. Dus ook geen extra belastingen in voeren op auto en brandstof….=p

    Login om te reageren
  28. stefan zegt

    30 december 2010 om 08:16

    wat kv gorp zegt klopt. een auto zonder bpm,etz is het goedkoopst in nederland. maar dan ,wat kost het in belgie om die auto op platen te krijgen ,zal toch ook niet voor niets zijn .wie weet het, hoor het graag.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2010 om 12:36

      @stefan: de nettoprijzen (dus excl. belastingen) zijn in Europa allang gelijk getrokken.

      Login om te reageren
  29. v-paulv zegt

    30 december 2010 om 08:26

    Klopt, ze krijgen zoveel geld korting op zo’n auto. Volvo verkoopt ook alleen maar DRIVE modellen, en je hebt daar dan een dikke C30 voor 17k…
    Vervolgens heel weinig wegenbelasting etc etc

    Login om te reageren
  30. CSL zegt

    30 december 2010 om 09:32

    NA de EURO gaat het dus bergaf met verkoop in NL!
    Daarnaast zijn de auto’s in BELGIË veel goedkoper.

    Login om te reageren
  31. Davidovic zegt

    30 december 2010 om 09:37

    Wat een reacties… Precies een bende gefrustreerde peuters…

    Login om te reageren
  32. Megakix zegt

    30 december 2010 om 09:50

    De BPM was er al vanaf 1998 (dacht ik), dus daar kun je de verminderde aantallen niet (geheel) uit verklaren. Wellicht dat België qua algemene staat van wagenpark een stuk achterliep op Nederland ? Kortom, er zijn de laatste jaren meer ‘vervangingsinvesteringen’ gedaan ten opzichte van het degelijker Nederlandse wagenpark.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2010 om 12:38

      @Megakix: BPM bestaat al sinds 1992:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Belasting_van_personenauto%27s_en_motorrijwielen

      Login om te reageren
  33. BaRa zegt

    30 december 2010 om 11:03

    Tijd om autoblog.nl om te vormen naar autoblog.be. Het is nu cijfermatig bewezen dat Belgen grotere autoliefhebbers zijn dan Nederlanders, het geeft geen pas om een autoliefhebbersforum de landcode van een minderheid te geven ;)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2010 om 12:39

      @BaRa: Alleen een beetje jammer dat slechts de helft van de Belgen Nederlands begrijpt en 95% van de Nederlanders dat wel kunnen ;)

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        30 december 2010 om 15:13

        @robbie: Die reactie onthoud ik voor uw volgende artikel. Pas maar op als je een spellingsfout maakt nu… ;)

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          30 december 2010 om 23:10

          @As_long_as_it_is_fast: ik zeg niet dat ik tot die 95% van de Nederlanders behoor ;) Feit is natuurlijk wel dat een groot van de Belgen liever Frans spreekt/leest dan Nederlands/Vlaams of het zelfs niet eens machtig is.

          Er zijn in Nederland dus veel meer Nederlands sprekende mensen dan in Belgie.

          Login om te reageren
          • As_long_as_it_is_fast zegt

            30 december 2010 om 23:53

            @robbie: het percentage Belgen dat liever Frans spreekt, dat heet dan de Walen. =D
            En kanten van Brussel. In Vlaanderen kom je zelden iemand tegen die zegt, zeg eens, kan jij misschien effe Frans praten?
            Dat er in Nederland overigens meer mensen zijn die Nederlands spreken, spreekt voor zichzelf. =D Daar hoeft geen uitleg bij..
            Desalniettemin zal ik u genadeloos afstraffen bij de volgende fout. ;)

            Login om te reageren
          • Scorso zegt

            31 december 2010 om 13:21

            @robbie: Gesproken als een échte België-kenner :)
            Ooit al eens gehoord van de NV-A en het Vlaams Belang? Veel randdebielen mensen (40 tot 44% de laatste verkiezingen) stemmen op hen. Zij prediken de Vlaamse onafhankelijkheid en zijn anti-Waals. Van de 60% resterende Vlamingen heerst in het overgrote deel ook een -door de media geholpen- anti-Waalse sfeer. Al die mensen samen zijn méér dan de helft van de Vlamingen. Geen van hen zal spontaan Frans spreken. Geen enkele Vlaming trouwens. Maar de gemiddelde Vlaming is het Nederlands niet machtig, maar als ik het aantal taalfouten, foute zinsconstructies ed. hier lees, die gemaakt zijn door Nederlanders… Dan heb ik toch ook zo mijn bedenkingen :)
            Maar goed, ik wil hier zeker geen ambras maken/keet schoppen. Dialecten ed. bestaan zowel in Nederland als in België. Reken er nog eens bij dat heel wat Vlamingen tegen Nederland zijn (ze zijn arrogant, krenterig en nog van dat gezever) en je begrijpt waarom wij misschien niet zo geneigd zijn om te zeggen dat we Nederlands spreken, als wel Vlaams ;)
            Hopend u van een deftig antwoord gediend te hebben.

            Login om te reageren
            • King Kay zegt

              31 december 2010 om 17:15

              @Scorso: Nou, dan zal ik één van die weinige Vlamingen zijn die er geen enkel probleem van maakt om Frans te spreken als de situatie daar om vraagt. Het kan me ook absoluut niet boeien als ik bv. in Brussel te maken krijg met iemand die wel Nederlands kan maar het vertikt van het te spreken. Ik zie echt niet in waarom ik me daar druk over zou moeten maken. Dat niet alleen, als ik eerlijk moet zijn bevind ik me liever ten zuiden van de taalgrens dan erboven, Walen zijn veel gemoedelijker en vriendelijker, zeker tegenover Vlamingen die geen problemen hebben met Walen. Dat Wallonïe-gehaat is voor een groot deel een mediaspelletje waar bepaalde politieke partijen gretig gebruik van maken.

              Ach, ik heb me nog nooit druk gemaakt om taal of afkomst, ik spreek 5 talen, als de ene taal niet lukt dan switch ik gewoon naar de andere. Als we elkaar maar begrijpen. En als ik daar wat meer moeite voor moet doen dan pakweg een Waal die weigert Nederlands te spreken dan is dat maar zo, his loss, not mine.

              Trouwens, Europese Unie, nog zoiets. Hoe wil je dat ooit deftig laten werken als we in een kikkerlandje als Belgïe nog niet eens met elkaar kunnen opschieten omwille van een dom taalverschil? Zet die misplaatste trots toch gewoon opzij en be the bigger person.

              Walen zijn cool, en doorgaans zelfs een stuk cooler dan die verkrampe upthight Vlamingen. Nah, is dat bij deze ook meteen gezegd.

              Les Flamands sont des cons tu sais, on à la force, et qu’est-ce qu’on fait y-avec? Faire de la bagarrue à cause d’une langue. C’est bête. Les Flamands sont stupides.

              Login om te reageren
            • King Kay zegt

              31 december 2010 om 17:19

              @Scorso: Nu ik je post herlees valt het me op dat ik zwaar naast de kwestie heb gereageerd. Het zal de wijn wezen. Zelf spreek ik Nederlands. Vlaams is nu eenmaal geen taal. ;)

              Login om te reageren
  34. Henk_he zegt

    30 december 2010 om 11:48

    Ook niet als je in België woont? De kentekenplaat is in België toch gekoppeld aan de eigenaar van het voertuig, dus als de eigenaar in België woont is er dus geen probleem lijkt mij.

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      30 december 2010 om 11:49

      @Henk_he: @Griffin 30-12-2010 om 11:43 vergeten…

      Login om te reageren
  35. vintrist zegt

    30 december 2010 om 12:25

    Mss hebben de belgische vennootschappen en andere ondernemers er veel baat bij een nieuwe auto aan te schaffen om de dure belastingen op de winst van die venootschap te verminderen(minder winst, minder belasting, en een auto er bovenop). Ook is het een manier van verloning, wat dan weer maakt dat de dure rsz belasting voor de sociale zekerheid(bijna helft van het brutoloon!)minder word, omdat deze op het brutoloon word bepaald.. hoe meer je verdient hoe meer je moet afgeven….bij een voertuig gaat men je ook belasten maar minder zwaar.
    Dit gecombineerd met de aantrekkelijkere prijzen voor auto’s maakt belgie nog doenbaar voor eens een auto te kopen. Vooral als je dan kijkt naar de grotere motoren, die zijn in vergelijking met belgie helemaal niet te betalen in nederland. En ook de lichte vrachtjes(vrachtwagen, bestelwagen,..) zijn in Belgie héééél voordelig(btw aftrekbaar op de lichte vracht én alle kosten daarrond, goedkope jaarlijkse taxatie, voordeligere verzekering,…).
    Ook maakt de belgische regelgeving het mogelijk om via verschillende wegen een omzeiling te maken, en zo voordeel in te winnen tov belasting, opbrengsten,… (bv het kopen van een wagen als particulier partij a, en dan verhuren aan partij b).

    Login om te reageren
  36. stefan zegt

    30 december 2010 om 13:59

    oke, genoeg bla bla.ik wil een nieuwe auto. hoe en waar ben ik het goedkoopst uit .laat je horen . wordt vervolgd.

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      30 december 2010 om 15:14

      @stefan: België, tijdens een autosalon bij voorkeur, dan krijg je kortingen. Of neem een toonzaalmodel, krijg je ook korting voor.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2010 om 23:11

      @stefan: ik zou een speelgoedwinkel proberen.

      Login om te reageren
  37. norge zegt

    30 december 2010 om 19:45

    Zou best leuk zijn om te weten wat de gemiddelde prijs per auto was per land. ;)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      30 december 2010 om 23:14

      @norge: In Europa(?) ligt de prijs volgend jaar op zo’n 25.000 euro gemiddeld. http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/16/gemiddelde-auto-kost-volgend-jaar-25-000-euro

      Login om te reageren
      • norge zegt

        31 december 2010 om 11:49

        @robbie:Thanks ,maar vraag me af wat het per land is ;)

        Login om te reageren
  38. Patrick zegt

    31 december 2010 om 04:38

    Enfin; Nederland is gewoon ontiegelijk acciosiaal in belastig heffen…noemt zich een van de rijkste landen ter wereld…zeggen ze ( voor de elite, dan) maar als je weet, betaald men twee maal zoveel autobelasting, brandstof literprijs veel duurder en ook nog eens de aanschaf prijs van een nieuwe auto, veel duurder dan onze zuiderburen en omringende landen! Euhh…voor sommige Vlamingen, niet zo stoer doen, he…verschil met wegdek is wel beduidend beter…om van het rijgedracht maar niet te zwijgen, rechts inhalen, geen richting aangeven en bumperkleven (vooral op GELE platen)… Belgen slechste weggebruikers van Europa, niet uit mijn duim gezogen, zelf gehoord op de Vlaamse radio!!!

    Login om te reageren
  39. pegase zegt

    31 december 2010 om 05:54

    Het is net omgekeerd, patrick. we halen rechts in omdat jullie het concept van “linker rijbaan is bedoeld om in te halen” lang nog niet hebben begrepen,:D
    Maar feit is dat jullie netto veel meer overhouden van jullie loon en wij niet. het is een andere vorm van belastinginning. Conclusie, hoe dan ook de casino (overheid)wint altijd :D

    Login om te reageren
  40. Patrick zegt

    1 januari 2011 om 05:52

    pegase@; Nee, niks omgekeerd…!!!

    Login om te reageren
  41. Patrick zegt

    1 januari 2011 om 05:53

    pegase@; Nee, niks omgekeerd…!!! Waarheid!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North