WTF?!? BMW werkt aan een twinturbo V6???

Auteur: , 85 Reacties

Vriest het in de hel? Vallen pasen en pinksteren op 1 dag? Is het sint-juttemis? Het moet haast wel, want BMW heeft een patent aangevraagd voor een nieuwe V6 met twee turbo's. Is er dan niks meer heilig bij BMW en stappen ze af van hun zes-in-lijn motoren?

De BMW fans van Bimmerpost hebben lopen snuffelen tussen de patenten die zijn ingediend bij het Duitse patentbureau en kwamen ze er achter dat het merk uit München patenten had ingediend voor zowel een V6 als een V8 met twee turbo’s. Uiteraard is het hebben van twee turbo’s niet nieuw of speciaal, maar deze aanvraag heeft vooral betrekking op de manier waarop de turbo’s geschakeld zijn en werken.

Maar waarom vraagt BMW een patent aan voor een V6? Bij BMW hebben ze nog NOOIT een V6 gebruikt en zweren ze al jaren bij zes-in-lijn motoren. We hoorden enige tijd geleden ook al het gerucht dat de nieuwe M3 (en M4) voorzien zouden worden van een V6 met twee turbo’s en dit patent gooit weer wat olie op dat vuur.

Het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn dat BMW dit patent alleen maar “voor de zekerheid” heeft aangevraagd. En ze kunnen de techniek die ze bedacht hebben altijd nog verkopen of in licentie geven aan andere merken. Deze patentaanvraag hoeft dus niet direct te betekenen dat BMW binnenkort daadwerkelijk V6 motoren gaat gebruiken.

Aan de andere kant hadden we ook nooit kunnen bedenken dat BMW auto’s met voorwielaandrijving zou bouwen. (via: f30post.com)

BMW patent V6 twinturbo - Klik voor groot

Klik op de afbeelding hierboven voor een groter exemplaar



85 reacties

Wie boeit dit nou? Die tonnen wegende zakenbakken zijn toch emotieloos, met zes-in-lijn of niet.
@Ruben00: ze ZIJN niet emotieloos, jij VIND ze emotieloos..
@dennisr: auto’s hebben emoties?
@rotarypowah: Really..?
@Ruben00: Wat is dit nou weer voor reactie? Om op je vraag te antwoorden: niet! Weet niet in wat voor fan-tas-ti-sche auto’s jij dan rijdt, maar emotieloze Duitsers zijn het echt niet. Geweldige auto’s en helemaal sexy motoren. Waarom post jij überhaupt hier je reactie als je er niet om geeft?
@TF_Bundy: Een motor, sexy noemen, heel apart.
Maar, een echte liefhebber ben je wel.
je moet ergens je passie in kwijt.
@TF_Bundy: Klets toch niet man, gevoel hebben die dingen niet.
Mede dankzij de vreselijke electronica die je het complete controle over de auto doet kwijtraken terwijl het belooft het tegenovergestelde te doen, het gevoel met de auto raak je kwijt, of je het nou wil of niet.
Voor de meeste mensen is het vervoer, en de mensen voor wie het meer betekent rijden niet vrijwillig of als hobby in zo’n tweetonner.
@Ruben00: Dat vinden de meeste mensen fijn en daarom boeit het hun niet of er een 6-in-lijn of een v6 in licht.
@Ruben00: Maar bij welke auto’s heb je nog wel volledige controle? Er is natuurlijk een grote verschil in de daily drives en de hobby wagens. Maar alsnog heb je bij hobby auto’s (de moderne) meestal ook niet de volledige controle. Electronica zal meestal wel ingrijpen of je het wil of niet..
@Ruben00: Gelukkig maar, ik zou er echt ziek van worden als ik elke ochtend m’n auto moet troosten omdat ik hem weer in de regen buiten heb laten staan.
Niet dat je mening overeenkomt met die van mij, maar waarom bepaal jij uberhaupt of wij dit interessant vinden of niet? Wil je nu interessant proberen te zijn?

OT: Ik hoop dat ze dit doen voor andere klanten, BMW levert aan nogal partijen. Zo niet, als de rijeigenschappen maar goed zijn. En een V6 klinkt ook niet slecht.
@dunhozzie: Ík bepaal niet wat jij vindt, met met niemand bedoel ik niemand van de potentiele kopers.
Ik denk inderdaad het patent hebben voor eventuele exploitatie hiervan in de toekomst. Tenzij er grote voordelen zijn van een V6 t.o.v. een 6-in-lijn, afgezien van het ruimte voordeel?
het maakt me weinig uit wat voor motoren ze gebruiken, het zullen altijd mooie wagens zijn die bmw’s, maar beetje vreemd is het inderdaad wel..
ben overigens zeer benieuwd naar de eerste 4 serie, en 2 serie ?
@dennisr:

Zozo altijd nog wel waarzegger of heb je aandelen in bmw?
De huidige 1 en 3 zijn alles behalve mooi…de E46 die was pas mooi.
Maar om nou te zeggen dat het altijd mooie wagens zullen zijn…nee dan lul je toch echt uit je nek.
@speedlimit: hoho, ligt je wel voor in de mond he, als iemand jouw mening niet deelt lult die gene uit zijn nek, klopt, de E46 was de aller mooiste, de 1 serie enzo heb ik het dan ook niet over, verder heeft bmw gewoon, over het algemeen (om het wat veilig te houden) mooie wagens.
@dennisr: De Z8 was toch de mooiste?
@dennisr:

Het gaat niet om mening delen maar om t feit dat jij niet in de toekomst kan kijken.
Dus als jij zegt dat het ALTIJD mooie wagens zijn dan vind ik dat gelul aangezien je niet weet wat de toekomst brengt.
Huidige bmw lijn is naar mijn mening lelijk…mooi zijn de vorige 5/6 en de E46.
@speedlimit: Hang die jongen toch niet op aan een ietwat verkeerde woordkeuze…
@joosthoeve:

Nee idd je hebt gelijk…het jongetje moet nog groot worden ;)
Wat betekent WTF? Ik vind het niet terug in het woordenboek.
@divine: u is irritant.. Wederom Te Flauw..
@divine: meegaan met de tijd is weer eens lastig….
@divine: Welcome To Facebook
@divine: Je kent dat liedje tog wel…?
http://www.youtube.com/watch?v=mwq-T2CrJRU

Johnny, la gente esta muy loca…. WAT THE FUCK!
@VWTouran75:
[zeikmodus aan]
Jij kent de Nederlandse taal wel?
Zoek het woord ‘tog’ eens op in het woordenboek:
http://woordenlijst.org/

Tevens even je Engels bijspijkeren, ‘wat’ kennen ze niet aan de andere kant van de Noordzee, ‘what’ daarentegen wel.
[zeikmodus uit]

OT
Een V6 heeft waarschijnlijk een lager zwaartepunt dan de 6-in-lijn die BMW tot dusver gebruikt. Kunnen ze nog meer van die lelijke hokken als de 5GT maken (hoge auto met een relatief laag zwaartepunt, indien de V6 wordt gebruikt uiteraard).
@Kyanite: Zijk tog niet jo, hebk daarom gevraagd? =D
‘twas alleen om eem duidelijk te maken… wrm hebje die moeite gedaan om dat te gaan typen?… -.- ZEIKERD!
@VWTouran75:
Ik mag van harte hopen dat wanneer je ooit aan het werk gaat, je Nederlandse taal wel op een hoger niveau ligt dan wat je hier laat zien. Dit geldt overigens niet alleen voor jou VWTouran75, er zijn op dit forum en andere fora genoeg mensen (de meeste tot een jaar of 20 oud) die de Nederlandse taal behoorlijk verkrachten.
Waarom ik de moeite neem om te reageren op jouw taalgebruik? Graag zie ik dat er fatsoenlijk met de taal wordt omgesprongen, af en toe een -d of -t fout hebben dat kan gebeuren, maar complete woorden verkrachten is onacceptabel.

Sterkte met het afronden van je opleiding, de hoop is nog niet vervlogen. Misschien als je je best doet ben je in de toekomst wel eigenaar van een BMW met een V6.
Als deze motor weer net zo goed wordt, als de 6-in-lijn motoren van dit merk, komt het helemaal goed en wordt het wederom erg spannend. Het zal wel even wennen worden aan het geluid! Want dat specifieke lijnmotor geluid zal nu niet meer terug komen bij deze V6. Gelukkig is een V6 geluid ook lekker..!
Mogen dan wel hun eigen techniek koppelen aan de TT maar uiteindelijk hobbelen ze toch achter de concurrentie aan met ’n V6.
Kom maar in rechercheurtje…vooruitstrevend stukje verouderde techniek die V6 nietwaar…klinkt je wel bekend in de oren he ;)
Vraag van een technische nitwit: waarom maken ze geen 8 in lijn?? Gewoon simpelweg fysiek te groot of steekt er meer achter?
@Svenska_Aeroplan_AB: Die zijn nogal onhandig lang he ;)

@robbie: goh, dat zei mn vriendin ook vannacht… ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: koop dan ook gewoon een normale maat condoom sukkel
@w0o0dy: haha :lol:
@w0o0dy: Hahaha! Puntje voor jou! ;)
@Svenska_Aeroplan_AB:
8 in lijn motoren zijn wel gebouwd. Bugatti staat er om bekend. Het probleem is alleen dat de krukas dan teveel gaat torderen door het weerstandskoppel dat via de versnellingsbak wordt door gegeven. Het is regelmatig voorgekomen dat krukassen van 8 in lijn motoren gewoon braken. Daarom had e 300SLR uit de jaren vijftig bijvoorbeeld, een tandwiel in het midden van de krukas waarvan het vermogen af werd genomen richting de versnellingsbak. Eigenlijk was dat dus een 8 in lijn die in feite uit twee aan elkaar gekoppelde 4 in lijn motoren bestond. Wordt in de scheepvaart overigens ook veelvuldig toegepast.
@Original_Arnoud: Kijk met zo’n reactie kun je wat als je daadwerkelijke interesse hebt. En dat heb ik. Dus dank!
@Original_Arnoud: Dat klopt, was ook de reden dat BMW voor de eerste M3 een 4 cilinder koos zodat ze meer toeren konden draaien.
@Original_Arnoud: Thanks! weer wat geleerd
Ze zijn toch ook bezig met 3 cilinder turbo’s. Misschien is het v6 biturbo blok gewoon twee drie cilinder turbo’s
@Den: jij snapt het…
Herinnert niemand zich het verhaal van die motor-techneut van BMW over de toekomst van BMW motoren? Alles modulair?
Van twee 3 cilinders kun je een v6 maken (of andersom van een halve v6 een 3 cilinder), van twee 4 cilinders kun je een v8 maken (of 1/2 v8 maakt 4cilinder)…
1/2 v6 van 3 liter = 3cilinder 1.5liter (ring a bell?)
1/2 v8 van 4 liter = 4 cilinder 2liter
allemaal 500cc per cilinder….
@w0o0dy: Maar daar kan je ook een zes in lijn van maken…
@joosthoeve: & @robbie: nee natuurlijk niet… twee 3 cilinders hebben alleen een gezamelijk onderblok nodig voor een v6.. voor een 6 in lijn moet je 1 blok hebben geen twee die je aan elkaar plakt, dat werkt niet.
@w0o0dy: Ducktape?
@w0o0dy: die 3 cilinder is een halve zes-in-lijn (volgens BMW). Bekijk deze video maar eens:
http://www.autojunk.nl/2011/04/bmws-nieuwe-twinpower-turbo-motoren
@robbie: zand in de ogen van de hardcore beemer fanboys…
Vanuit productie-efficiëncy is mijn uitleg de slimme manier en dat “halve 6 in lijn” kletskoek.
@w0o0dy:
nee hoor klopt wel een beetje, als je kijkt naar de krachten die op een motor komen te staan. En dat heeft weer impact op balansassen en dergelijke… Doe je huiswerk maar even :-p
@BananaMan: Kan je oplossen door te balanceren op het vliegwiel.
@w0o0dy:
Een L6 is stukken makkelijker te maken met een L3 dan het maken van een V6. Van de L3 zullen alleen de cillinderkoppen overeen kunnen komen en de maat van de cillinderbussen. Maar ook daarvan zullen ze de boring van veranderen in combinatie met de slag van de drijfstang.

2 L3’s kun je makkelijker aan elkaar koppelen. Zelfs nog praktisch misschien met elk zijn eigen oliepomp. Maar het zal wel lopen als een Harley-blok als je de onstekingsvolgorde niet aanpast en positie van krukas. (180 graden draaien).

Zal nog wel veel meer over het hoofd zien , maar in de basis is de L6 makkelijker te verwezenlijken. Een V6 uit 2 L3’s is marketingpraat. :)
@kungfupanda: natuurlijk net als de V8 uit twee 4cilinders… dat werkt ook voor geen meter, hahaha. Hartley V8 anyone?
Door twee blokken te combineren kun je de cilinderblokken zelf gelijk houden (inclusief koelkanalen en oliekanalen), de bussen, de drijfstangen de koppen en zelfs de uitlaten/spruitstukken kun je deels gelijk houden.
Vergeet niet designen is 1, goedkoop produceren is iets heel anders.
@w0o0dy:
Volgens mij draai je er een beetje omheen nu , maar ach…
We hadden het over een V6 uit 2 lijnblokken. Niet over een V8.

Je kunt van 2 lijn blokken nooit een V-blok maken omdat je niet zomaar op machische wijze 1 krukhuis kunt laten verdwijnen.

Denken is 1 , logisch denken is 2.

Uhmmmm….., haha , hahaha?
@kungfupanda: zoals ik al zei…. je MOET een nieuw onderblok hebben en de krukas zal ook nieuw zijn, maar alles erboven is zonder veel werk samen te voegen…
Zie hier de Hartley V8 waar ik het over had.

Twee 3 cilinders kun je volgens mij niet zomaar aan elkaar plakken.. dat is niet sterk genoeg, dus moet je de hele basis van het motorblok opnieuw engineeren en gieten (met alle koelsleuven oliesleuven en de hele flow van vloeistoffen zal aangepast moeten worden…)
Common crankhousing en nieuwe krukas is VEEL goedkoper en eenvoudiger.
@w0o0dy:
Lieve schat. We hadden het over een V6 uit 2 L3 blokken van BMW. Ga niet van onderwerp veranderen door over te stappen op een V8 uit 2 L4 blokken. Want jij wil met een leeg vel papier beginnen. Dat is veels te makkelijk.


Ga even nadenken in hoeverre het hartley principe toepasbaar is op een L3 en kom dan even terug.


Onderwerpen lezen op internet is 1.
Daadwerkelijk kennis opbouwen is 2.
@kungfupanda: leg maar eens uit waarom 2×4 cilinder wel werkt (op de manier waarop het bij de Hartley V8 werkt) en hetzelfde principe voor 2×3 cilinders niet op zou gaan…. En verdiep je in hoe het werkt ipv je kop in het zand te steken en te roepen over een compleet nieu ontwerp…
2×3 of 2×4 maakt volgens mij weinig verschil, de constructie is gelijk. Het krukashuis nieuw de kop omdraaien (als dat niet kan is 1 vd koppen gedeeld en 1 specifiek voor de V6(/V8)
@w0o0dy:
Voorruit dan maar. Je krijgt een hint. “Ontstekingsvolgorde”.

Het hartley principe toepassen op een L3 betekent zekerweten een stel nieuwe nokkenassen. (waarschijnlijk zelfs 4 van die krengen) In combinatie met de nieuwe krukas die moet komen kom je op fabrikagekosten die torenhoog uitsteken boven het gieten van een nieuw onderblokje. Voor de kosten van de nokkenassen en krukas kun je pallet vol met gegoten onderblokken bestellen.

Het Hartley principe is een heel mooi hobbyproject en waarschijnlijk ook een patent op aangevraagd. Maar geen fabrikant die daar een traan om zal laten. Die boekhouders lachen zich suf.
En om even terug te komen op het idee van Joosthoeve , heeft hij gelijk dat een L6 makkelijk te maken is.

Zet ons (jij / ik) op de set van Scrapheap Challenge discovery channel en ik heb binnen die 12 uur eerder een L6 gebakken uit 2 L3’s dan jij een V6. :)

Een sterke adapter tussen beiden krukassen , een goed uitgelijnd subframe , enkele sensors afkoppelen en doorlussen naar beiden ecu’s en gaan met die banaan.
@kungfupanda: doen alsof iemand anders niet weet waar het over gaat is 1, ZELF weten waar het over gaat is weer heel wat anders.
integralechubasco
@w0o0dy: hmm denk eerder dat ze v6 ontwikkelen voor de upcoming voorwielaangedreven platformvariant…
beste autoblogger’s: geen valse hoop…

@robbie: is het een nachtmerrie voor je die uitkomt..??
@bigcar: I couldn’t care less.
integralechubasco
@robbie: dat geloven wij allang niet meer..
Hmm ze zijn ook al afgestapt van RWD, what’s next? Een supercar uit München? Nieuwe z8!
huilt zichzelf in slaap
Vergeet niet dat bedrijven weten dat andere bedrijven hun patenten kunnen inzien. Die bedrijven gebruiken hele slimme trucjes om andere bedrijven te misleiden.
Bij dit patent kan het zomaar zo zijn dat het alleen om het turbo systeem gaat en de V6 er om heen een afleiding is voor de concurrent. Of het kan zo zijn dat bv de M3 een V8 krijgt met dit turbo systeem maar het ook past op een V6 en ze de V6 in het patent gebruiken om de concurrent op een vals spoor te brengen. Zo zijn er heel veel slimme geintjes wat die bedrijven uithalen.
integralechubasco
@GOD: een patent aanvragen en krijgen is een behoorlijke klus… zelfs voor grote bedrijven… het lijkt me nogal wat voeten in aarde om het als trucje toe te passen…
@integralechubasco: Een V6 bestaat al dus dat is geen extra werk voor het patent ;)
Ze hadden ook deze patent tekening kunnen indienen dat was net zo veel werk geweest.
http://i134.photobucket.com/albums/q96/DynamiteNL/BMW-patent-V6-twinturbo-tekening-1.jpg
Dat BMW een klein voorwielaandrijvertje wil maken is nog tot daar aan toe… Maar hun befaamde 6-in-lijn inruilen voor een V6? Dat is echt heiligschennis! Nee, dan hoef ik geen BMW meer… Want ook daar is het pure vanaf.
Dit zegt insider Scott26 over deze patenten:

“It is a patent that can be utilised in a number of configurations and as the schematics show that it can be applied in any configuration then it can be developed and tested in any configuration.

Of course the M3 is but one option , but you have to take into consideration the next generation of X5M and X6M and amongst other ideas if everything builds towards M Division’s stand alone products then they have to be unique and “stand apart” from the regular M cars especially when it will not be about image but showing that you are the best at doing the best, especially when you are so well advanced further than the competition for the cost effective use of materials.

But as we head into the IAA all focus by German media is currently aimed at the IAA but afterwards the first week and once the press conferences have died down and the execs have gone back to work it will be business as normal.

Autobild will be leading with a 3er special that will not only give you a preview of a closer render of the final appearance (as per usual Autobild before the launch) before the weeks countdown to the World Premiere.
But also that of the Touring , M3 and the 4er Coupe and Cabrio. And then after the 3er towards the end of the year you will see the new M6.”

In het kort gezegd hoeft het dus niet perse een V6 te zijn, het kan voor elke configuratie gebruikt worden.
6 in-lijn… zou jammer zijn want ik vind mijn e39 echt een beest xD
Feit dat ze octrooi aanvragen wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze het ook gaan toepassen. Octrooien worden vaak als ruilmateriaal gebruikt.
oooohh wat heerlijk klinkt dat vvvvv8 haha.ze beginnen het te leren .
ik ga straks het wiel patenteren ..
Het patent laat niet noodzakelijk een V6 zien. Het patent gaat vooral om verschillende turboconfiguraties voor een motor waarbij je “de cilinders in 2 groepen kunt verdelen”. Het patent laat zien dat je elke groep een eigen turbo geeft, maar dat er een verbinding tussen de turbo’s is die afhankelijk van het toerental e.d. open of dicht gaat.
Maw dit patent is evengoed toepasbaar voor een 6-cilinder lijnmotor als voor een V6.
De tekening lijkt idd een V6 te tonen, maar dit is een zeer schematische tekening. Let maar eens op de plaatsing van de turbo’s: voor zover ik weet worden turbo’s altijd aan de buitenkant van de V geplaatst, omdat je anders te veel problemen met de afvoer van hitte krijgt.
@zounds010: de x5m en de x6m hebben de turbo’s ook aan de binnenkant van de V, het is gewoon een kwestie van de koppen er andersom opzetten.
@zounds010:

Klopt, er zit ook kleppen waarmee de aangevoerde hete lucht, en de gecomprimeerde lucht geregeld kunnen worden. Feit dat de cilinder’s in V-vorm staan kan ook zijn omdat het de tekening compact en simpel houdt..
Wat is dit? Een patent om te tonen hoe twee turbo’s ingeschakeld kunnen worden op een verbrandingsmotor. Niet meer dan dat je de tweede turbo bijschakeld bij hogere toeren op een specifieke manier. Dit kan gezien worden als een variant van de werking van de biturbos op BMW’s krachtige diesels die geschikt zijn voor hogere laaddrukken maar lagere debieten (sequentieel gekoppelde inlaat ipv. parallel in dit geval).

De dubbele cylinderbanken hebben weinig met de zaak te maken aangezien beide de inlaat als de uitlaat van beide banken gemeenschappelijk is. Zoals eerder gezegd zou je dit principe dus op quasi gelijk welke (benzine)motor kunnen toepassen.
http://www.carthrottle.com/wp-content/uploads/2009/07/BiturboEngine1-540x405.jpg

Herinnert iemand zich dit pareltje nog?

Een V6 turbo kan best wel eens leuk worden, heel leuk zelfs.
@Hupke:

yep .. die kan ik me nog heeeeeeel goed herinneren ..

nope .. het is GEEN pareltje ..
in theorie was het idd een leuk ding .. heel leuk zelfs ..
Is het niet dat het voordeel van een V-opstelling samen met bv een boxer dat elke cilinderbank een eigen turbo krijgt?
@Entwicklung88: Een _35i motor (N54) heeft ook twee turbo’s, de drie voorste en achtertse cylinders elk eentje. Dus, nee.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).