Audi doet boekje open over de nieuwe R18

Auteur: , 50 Reacties

De racer is nu een hybride en moet de concurrentie traditiegetrouw de snot voor de ogen gaan rijden.

Audi toont de nieuwe R18 op het circuit tijdens de 24 uur van Le Mans. Het model oogt meer evolutie dan revolutie. Maar dat mag geen verrassing wezen, toch? De Duitsers domineren al jaren binnen de LMP1-klasse op Le Mans en die reputatie willen ze graag nog even vasthouden. De opgefriste R18 wordt voor het eerst aangedreven door een op batterijen aangestuurd hybride systeem. Daarnaast is de bekende V6 TDI ook weer aanwezig.

Starting in the 2016 season, this competition will intensify, as the upper limit for fuel consumption will considerably decrease by 10 megajoules per lap at Le Mans. “The result is a race car that manages energy even more effectively than before. This is an objective we’re pursuing for our road-going automobiles as well,” says Head of Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich.

All development engineers at Audi Sport were challenged to enhance the efficiency of the Audi R18. As a result of switching to the 6-megajoule class, the hybrid system, due to the regulations, now recovers 50 percent more energy. The car’s aerodynamics concept is fundamentally new. Nearly all vehicle systems have been refined or redesigned. Consequently, energy consumption decreases, the race car has become lighter, and allows for more favorable packaging of the component assemblies.

Door de combinatie van hybride en conventionele dieselpower komt het vermogen boven de 1000 pk te liggen. Audi zegt dat de nieuwe R18 zo’n tien procent zuiniger is dan zijn voorganger. Tevens is de raceauto minder zwaar geworden. Er moest wel gepriegeld worden om de auto niet zwaarder te krijgen met het nieuwe hybride-systeem. Het minimale gewicht voor een LMP1-racer bedraagt overigens 875 kilogram.

De bestuurder bevindt zich in een nieuw ontworpen monocoque. Ook moet de aerodynamische poespas beter tot z’n recht komen dan ooit tevoren. Daarnaast spreekt Audi over een ‘geoptimaliseerde ophanging’. Het complete persbericht ’50 Shades of R18′ kun je samenvatten in de volgende zin: ‘Hoi, wij zijn Audi en met deze R18 gaan we weer keihard domineren op Le Mans’. You go Audi, de hoogste tijd om die doorbroken zege van Porsche terug te pakken.

Verwacht ook in de toekomst meer combinaties tussen conventionele motoren en hybride of elektrische aandrijvingen. De FIA zit er bovenop om de huidige racerij milieuvriendelijker te krijgen. Audi zal dan ook voor het eerst gebruik maken van een lithium-ion accumulator bij diens R18.



50 reacties

Michelin in plaats van Continental joh?
@lexaudi: Doen ze al jarenlang:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Audi_R8_Le_Mans_2002_pic1.JPG
@willeme: Ja apart joh. Het valt me nu pas op dan.
@lexaudi: doet Michelin niet alle LMP1 auto’s?
@dutchymc: Zou heel goed kunnen ja!
We gaan het zien in juni als ik me niet vergis
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat hebben ze met die koplampen gedaan?…
Wat een hondslelijk apparaat is het toch. Ach, functie boven looks zullen we maar zeggen.
@baap: gelukkig kunnen we nog wel genieten van de andere klasses die ertussen rijden
Echt mooier worden die LMP1’s er niet op…http://www.legacydiecast.com/product_images/hpi991.jpg
http://www.conceptcarz.com/images/Porsche/69_Porsche-917K_num2-DV-10-MH-08.jpg
@pomoek: Zeker niet nee. Deze Audi is gewoon niet om aan te zien. De twee voorbeelden van jou zijn absolute pareltjes. Waren nog eens tijden zeg..
Doet me ook wel een beetje aan de FW35 denken: https://thejudge13.files.wordpress.com/2013/02/dcd1319fe14.jpg
Aah wat lelijk, wat is nou eigenlijk het praktisch nut van zo’n vin over de hele achterkant?
@janmetdelangeachternaam: rechtuitstabiliteit, dat zag je al bij de jaguar D-type
@janmetdelangeachternaam: Ik neem aan voor het bochtenwerk, maar pin me er niet op vast. Er zijn hier vast een aantal mensen die mijn antwoord teniet kunnen doen of beamen!
@janmetdelangeachternaam: Volgens mij om te zorgen dat die nose first blijft gaan als het hele zaakje airborne gaat. zie het als een vin op een raket of de verticale staart van een vliegtuig. Bij LMP1 is het volgens mij ook verplicht. Het zal ook tegen gaan dat de auto om de lengte as gaat spinnen.
Ruimte voor sponsoren @janmetdelangeachternaam:
@janmetdelangeachternaam: Dit artikel zou je op weg moeten helpen.
@janmetdelangeachternaam: als jij sponsor zou zijn zou je lange achternaam er op passen
En maar stug doorgaan met die stinkdiesels. Doet mij denken aan het einde van WO2, allang verloren en toch doorgaan. We weten allemaal hoe dat is afgelopen. Typisch Duits.
@sracert: Zeker, lekker doorknallen met de sjoemeldiesels!
Waar is het in vredesnaam mis gegaan dat er tegenwoordig met dergelijke lelijke ruimteschepen geracet moet worden ipv de cleane designs van weleer.
@Breinstein: Hoewel ik het met je eens ben dat racers er niet mooier op worden, gaat het in de racerij uiteindelijk om winnen. En in dat geval wordt het ontwerp bepaald door de wetenschap. Wetenschap is iets prachtigs, maar er komt inderdaad niet altijd een mooi design uit voort.
@berlinetta: over het algemeen heb je gelijk, echter vergeet je 1 heel belangrijk aspect: regelgeving.
@Breinstein: Klopt. Dat had ik er wel bij mogen noemen.
Puntje @rubenpriest: misschien moet je er even bijzetten hoe deze 2016-R18 anders-hybride is als de 2015-R18-vliegwiel hybride; dan snappen we dat ook.

Overigens valt mij op dat kappen waar de koplampen inzitten, nu een stuk rechterop staan.
Kan iemand, met aerodynamica kennis mij uitleggen wat de voordelen zijn van deze 2016-R18 tov de langzaam oplogende kappen op alle vorige modellen?
@gregorius:
Langzaam oplopende lijnen zorgen voor lift. Als je die kan vermijden heb je minder vleugelzetting nodig om meer downforce te krijgen. Minder vleugel is minder weerstand is minder brandstofverbruik.
@gregorius: Als ik zo zie willen ze zoveel mogelijk lucht naar binnen laten stromen, er zitten namelijk een soort van fences over de wielen heen (zie helemaal aan de buitenkant). Ik denk dat ze daardoor heel goed kunnen controleren welk deel van de lucht er onder de auto gaat en welk deel over. Alles aan de zijkanten wil je zo veel mogelijk ongemoeid laten, aangezien er dan zoiets komt wat te vergelijken is met ‘induced drag’ bij vliegtuigen. Dit is luchtweerstand door vortices. Een 2D vleugelprofiel levert ook meer lift dan een 3D vleugel. Het enige wat ze wel willen doen is vortex creëren die voorkomt dat er veel lucht van de zijkant de diffuser instroomt, dat verpest de lage druk onder de auto.

Lang antwoord kort: waarschijnlijk om de lucht van voren netjes onder en over de auto te krijgen. De precieze reden weten alleen de Audi CFD mannetjes.
@mrB: Wat me ook opvalt: Geen dive-planes. Ze willen blijkbaar echt alle downforce door de spoiler en diffuser halen.
Ze doen het boekje open? Hoezo staat er dan amper info in dit artikel.
Die formule neus recht van voren. Geen gezicht.
Ze snappen er niets van bij Audi. Racen doe je voor het publiek (die moeten immers de burgermans Audi kopen). Dat betekent dat je een competitieve, goed uitziende en spectaculair klinkende racemachine aan de start zet.
Ja sorry, competitief zal ie zeker zijn maar voor de rest is het 10 niks.
@jippie: In dat geval kunnen alle F1-teams hun auto’s ook maar beter opdoeken. Die zien er ook niet meer uit en klinken ook nergens naar.
@berlinetta: opdoeken is nogal drastisch. Vandaar dat ze bij de F1 ook wel bezig zijn om wat aan het motorgeluid te doen. Dus ze zijn zich er wel van bewust. Moet ook wel want het aantal F1 kijkers is toch wel behoorlijk afgenomen de laatste paar jaar.
@jippie: jij snapt het dus niet hoe de huidige racerij in elkaar steekt
@87sandyd: de laatste keer dat ik op Le Mans was was in 2008. Toen reden de Audi’s al als stofzuigers hun rondjes. Dat is alleen nog maar erger geworden. Maar hoe de racerij dan nu in elkaar steekt mag je me best uitleggen. Ik zal ergens wel wat gemist hebben…
hmm, ik heb wel eens knappere Audi`s gezien. Zal mij benieuwen of ze van Porsche weten te winnen.
@RubenPriest: Het is dat je Porsche zelf noemt, anders kreeg ik de indruk dat je was vergeten dat Porsche vorig jaar de vloer heeft aangeveegd met Audi. Wat ik erg gaaf vond.

Dit jaar hoop ik overigens dat Toyota de Duitsers van de baan veegt.
@berlinetta: Exact mijn gedachte. Vind het een beetje raar om Audi nog steeds als een dominante partij op Le Mans neer te zetten als ze vorig jaar twee Porsches voor zich moesten dulden.

Om nog maar te zwijgen van de rest van het WEC, daar hebben ze al twee jaar niet gewonnen.
@tom_hanekamp: Dat is waar, maar vergeet niet dat de overgrote meerderheid van de wereld vooral de 24 Uren van Le Mans mee krijgt. Het blijft ook meer hangen als je daar wint. Winnen daar is belangrijk, als sportman en als merk voor de showrooms.
Goh, wat lijken al die audi’s op elkaar zeg, Q2, R18, allemaal lelijk 😳😘
Neus van een F1 wagen. Een rare bobbel als zitplek. Mag wel ietsjes minder
Wat een ding ..
Monsterlijke batmobile ..

Ik gun ze de winst louter om cosmetische redenen ..
Ligt het aan mij of is de auto op de foto’s die Audi vrij heeft gegeven toch net een tikkeltje anders dan de auto in jullie gallery?

http://d2d0b2rxqzh1q5.cloudfront.net/sv/3.65/dir/d85/image/d8505410075b43c3fefeeb79785ee158.jpg

http://www.autosport.com/gallery/index.php/id/3413
@motoragent:
Ja dat klopt, heel erg anders zelfs!
Domineren de laatste jaren? Van vorig jaar herinner ik me nog iets anders! Gnagna…en met dit lelijke diesel-eendje gaat het weer niet lukken. Audi’s ban is gebroken.
Is dat ulrich op foto 4 rechts? Je ziet hem denken, is dit nu de voor- of achterkant?
Zelfde wielkasten als Porsche. Bij Porsche hebben ze ook niet stil gezeten. En Toyota heeft iets te bewijzen na vorig jaar. En dat na hun kroon van 2014! 2016 wordt spannend.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).