• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Auteur: willeme, gepost 11 juni 2021 om 08:02 – 22 Reacties

BMW keert terug

Eindelijk, BMW keert terug naar Le Mans. Dat doen ze door hun komst naar Daytona aan te kondigen.

Autosport blijft toch een geweldige manier om je sportieve aspiraties waar te maken. Zeker voor merken als Porsche, Ferrari en BMW. Natuurlijk is Formule 1 het gaafst en zorgt dat voor de meeste exposure, maar het is bijzonder duur. Piëch had destijds uitgerekend dat een verlieslijdend project als de Veyron in commercieel opzicht meer zin had dan een seizoen deelname aan de F1.

Gelukkig zijn er meerdere raceklassen waaraan een fabrikant kan meedoen. Eentje waar we ons erg op verheugen is de de LMDh-klasse. Wij niet alleen, BMW ook! Want het merk doet op het gebied van autosport niet zoveel. Ja, ze doen mee aan het DTM, alleen die klasse is sinds dit jaar een soort FIA GT3-klasse geworden met wat oud garnituur aan deelnemers en 7 magere races.

BMW keert terug

BMW keert terug naar Le Mans

Maar nu heeft BMW zich ‘aangemeld’ voor de LMDh-raceklasse. Dat heeft Markus Flasch bevestigd op, eh, Instagram. Alleen de tekst ‘We are back! – Daytona 2023’. Op de begeleidende foto zien we een schitterende V12 LMR.

Dankzij ‘Daytona 2023’ lijkt het niet meer dan logisch dat BMW mee gaat doen aan de LMDh-raceklasse. LMDh staat voor ‘Le Mans Daytona Hybrid’. Deze klasse is opgericht door IMSA (Amerikaanse autosport associatie), FIA (Ferrari International Assistance) en de ACO (die Le Mans organiseert). Hierbij zal er dus wereldwijd geracet gaan worden met deze prototypes.

V12 LMR

Naast BMW zijn er nog drie andere merken die deelname hebben bevestigd aan deze veelbelovende raceklasse: Acura, Audi en Porsche. De laatste deelname van BMW op Le Mans was niet verkeerd. Met de ‘V12 LMR’ werd de 24-uurs race in Frankrijk gewonnen met coureurs Yannick Dalmas, Pierluigi Martini en Joachim Winckelhock.

BMW keert terug

UPDATE: Inmiddels heeft BMW officieel bevestigd dat ze inderdaad in 2023 gaan deelnemen in de LMDh-klasse.

Meer lezen? Het verhaal achter de BMW X5 Le Mans Concept!

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • Zo klinkt de Le Mans Hypercar van Glickenhaus [video]

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, le-mans, LMDh, Markus-Flasch, Racing

Vorig bericht: « Porsche Taycan krijgt dikspul van Mansory aangemeten
Volgend bericht: Megasubsidie voor Fiat om een pandje te bouwen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    11 juni 2021 om 08:13

    Gaat knap lastig worden om de huidige longen op de voorkant te schilderen.

    Erg lelijke le mans auto op de foto’s overigens.

    Login om te reageren
    • silverscope zegt

      11 juni 2021 om 09:25

      @Johanneke: *nieren

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 juni 2021 om 09:40

        Tegenwoordig longen.

        Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      11 juni 2021 om 09:31

      wat is daar nu lelijk aan…

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 juni 2021 om 10:14

        Het zal hoogstwaarschijnlijk zijn functie hebben, maar ik vind het niet mooi hoe de cockpit niet in het midden van de auto zit, en de kleine achterover staande niertjes op de enorme auto doen naar mijn mening het design weinig goed. Dat met een saaie witte kleur. Ik heb veel mooier / bijzonderder gezien, van bijvoorbeeld Mazda, Nissan. Ook vind ik de Mercedes uit deze tijd veel knapper ogen.

        Een kleurtje had deze BMW waarschijnlijk al vele goeds gedaan.

        Login om te reageren
        • e38ossie zegt

          11 juni 2021 om 19:28

          @Johanneke: dit was de jaren 90…. Je kunt niet alles vergelijken met nu. Toen was het een bijzonder spectaculaire auto.

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            11 juni 2021 om 21:14

            Ik vergelijk het met een mazda 787b, nissan r90c, en mercedes clr. Enig idee uit welk tijdperk die komen…??????

            Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      11 juni 2021 om 22:32

      @Johanneke: ga je mond spoelen

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 juni 2021 om 23:58

        Want?

        Login om te reageren
  2. SpeedGeek zegt

    11 juni 2021 om 08:18

    Las het nieuws gister en “eindelijk” was ook mijn eerste reactie. De geruchten waren er al langer vanuit BMW Motorsport maar na een halfbakken inzet in de FE, Z4 en de M8 komt er nu toch echt iets waar ik als liefhebber trots en enthousiast van raak. Eindelijk weer een prestigieus iets. Hopelijk kan de Nederlandse Jeroen den Boer, nu de GT3 af is, zich bezig houden met dit project.
    Benieuwd welke chassis bouwer ze gaan kiezen en denk dat ze wel met Andretti in zee zullen gaan.

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    11 juni 2021 om 08:19

    “FIA (Ferrari International Assistance)” 🤣

    Login om te reageren
  4. spacemoon24 zegt

    11 juni 2021 om 08:49

    Wat een gave auto is die V12 LMR nog steeds!

    Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      11 juni 2021 om 19:28

      @spacemoon24: 👍🏼

      Login om te reageren
  5. flyerbunch zegt

    11 juni 2021 om 09:48

    Fijn dat niet alle fabrikanten de knip erop houden en toch nog de mensen een beetje brood en spelen willen geven! 👍🏼

    Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    11 juni 2021 om 10:11

    Kijk een bmw met een klein neusje!!! :)

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      11 juni 2021 om 14:49

      @tjorque: Biggetje dus 🐷

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      11 juni 2021 om 18:34

      Wel platgeslagen 🤣

      Login om te reageren
  7. fastforward zegt

    11 juni 2021 om 11:33

    Lol @ Ferrari International Assistance

    Login om te reageren
  8. atrak zegt

    11 juni 2021 om 12:31

    @willeme Dit is de klasse waar ook Ferrari, Toyota en Glickenhaus aan mee gaan doen.

    Login om te reageren
  9. mpgc zegt

    11 juni 2021 om 12:43

    Jammer dat BMW het hier gaat zoeken. Ik vind het veel meer bij BMW passen om in de tourwagens actief te zijn. In het WTCR zou men met de 1 serie of de 2 serie GC actief kunnen zijn. Marketing technisch ook veel beter omdat je een directe koppeling kunt maken met modellen als de 128ti, M135i en M235i. Bovendien kan BMW het imago van haar voorwielaandrijvers ook opkrikken.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      11 juni 2021 om 13:09

      In het BTCC zijn er ook teams die weliswaar geen daadwerkelijke fabrieksteams zijn maar wel een fikse support van BMW Motorsport hebben. Alleen is die klasse buiten Engeland niet populair.
      Ook hadden ze de M240i cup auto waarvan er tijdens de 24h series toch nog veel inschrijvingen waren. En nu hebben ze sinds kort de M2CS Cup wat verschrikkelijk leuke auto’s zijn. Daarvan stonden er ook volgens mij bijna 20 aan de start van de 24h Nürburgring en heeft zelfs nu een eigen cup in Nederland.

      Ik snap je punt. Alleen zijn kampioenschappen als TCR, GT3, GT4 en dergelijke verre van populair. Bij lange na niet zo populair als het WTCC was, laat staan de DTM van vroeger.
      De slogan “win on sunday, sell on monday” gaat ook allang niet meer op voor de autosport dus het is een redelijk besluit denk ik. Het WEC heeft ten minste nog een groot internationaal publiek.

      Login om te reageren
  10. doublechevron65 zegt

    11 juni 2021 om 14:52

    Piëch had het goed, er worden daardoor niet meer auto’s van een deelnemend merk verkocht. Dat kunnen de paarse broeken zeer goed uitleggen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North