Porsche doorbreekt Audi-hegemonie met 17e Le Mans-zege

Auteur: , 103 Reacties

Porsche hoopte in 2016 de 24 uur van Le Mans te kunnen winnen, maar was de concurrenten van Audi nu al te snel af. Nico Hülkenberg, Nick Tandy en Earl Bamber (#19) bleken oppermachtig en reden zelfs hun als tweede gefinishte merkgenoten Timo Bernhard, Mark Webber en Brendon Hartley (#17) op een rondje.

De winnende Porsche 919 van Nico Hulkenberg, Nick Tandy en  Earl Bamber

De bestuurders van de Porsche 919 Hybrid verloren in de beginfase van de race wat terrein, maar in het holst van de nacht legden Hülkenberg en Tandy de basis voor de zeventiende Le Mans-zege van Porsche. De #7 Audi kon het ze lang moeilijk maken, tot Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Treluyer een stuk bodywork verloren. Bamber kon de voorsprong in de vroege uurtjes verder uitbouwen, aangezien alle Audi’s ongeplande pitstops moesten maken. Zo moest de olie van de #7 Audi bijgevuld worden (wie kopt ‘m in?) en volgde later een korte stop om de motorkap te checken.

Audi’s regelmatig in de problemen
De Audi met nummer 8 was op dat moment al uitgeschakeld voor de eindzege, nadat Loic Duval de bolide in de openingsfase in de muur parkeerde. Hij schatte de snelheid van een aantal deelnemers uit andere klasse’s totaal verkeerd in, kon niet meer uitwijken en reed de complete voorkant van zijn R18 aan gort. Later in de race verloor het team nog eens twee minuten, nadat de motorkap moest worden vervangen. Felipe Albuquerque, Marco Bonanomi, René Rast (#9) leken dan ook de aangewezen Audi-rijders om het Porsche moeilijk te gaan maken, maar ook zij verspeelden veel tijd in de pits, omdat een van de aandrijfassen stuk ging.

Porsche #18 verspeelt podiumkansen in Mulsanne
Het kostte de leidende Porsches dan ook betrekkelijk weinig moeite om de 919 Hybrid vandaag in eerste een tweede positie over de finish te brengen. De derde Porsche (Neel Jani, Marc Lieb en Romain Dumas) was de enige die wel veelvuldig in de problemen kwam. Zo raakten Dumas en Jani de bandenstapels in Mulsanne en moest in beide gevallen de voorkant van het bodywork gewisseld worden.

Nissan kent dramatische comeback
We hadden het kunnen zien aankomen, maar de LMP1-wagens van Nissan waren niet vooruit te branden. De Japanners kenden een behoorlijk tegenvallende voorbereiding, waarbij de Nissan GT-R LM NISMO meer leek op een stuurloos schip dan op een gevreesde LMP1-racer. Michael Krumm bracht de Nissan met nummer 22 als 40e en allerlaatste over de streep, terwijl de andere twee bolides de finish zelfs helemaal niet haalden. Er is dus werk aan de winkel voor de race van volgend jaar, al kun je er nu al serieuze vraagtekens bij zetten of de voorwielaangedreven wagen door te ontwikkelen is tot een winnende bolide.

Overigens speelde ook Toyota geen enkele rol van betekenis Alex Wurz, Mike Conway en Stephane Sarrazin finishten weliswaar als zesde, maar legden liefst negen ronden minder af dan de racewinnaars. Anthony Davidson, Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima deden het met een achtste plaats al niet veel beter. Dat viel vooral Davidson aan te rekenen, aangezien hij tweemaal crashte.

Eerste LMP2-zege voor KCMG
Het LMP2-team van KCMG had zich geen betere 24 uur van Le Mans kunnen wensen. Nicolas Lapierre, Richard Bradley en Matt Howso begonnen op pole position en reden aan het eind van ieder uur aan de leiding. Toch werd het af en toe behoorlijk spannend, bijvoorbeeld toen de ORECA 05 twee minuten lang stil viel met een mechanisch probleem. Ook Lapierre ging tijdens het 22e uur nog even van de baan in Indianapolis. Oliver Turvey, Mitch Evans en Simon Dolan finishten voor Jota Sport Gibson als tweede, gevolgd door Sam Bird, Roman Rusinov en Julien Canal.

Corvette wint GTE Pro-klasse na uitputtingsslag
In de GTE Pro-klasse moesten Corvette, Ferrari, Porsche en Aston Martin uitmaken wie er met de eindzege vandoor zou gaan. Vooral Corvette (#64), Aston Martin (#97 en #99) en Ferrari (#51) waren in de beginfase sterk onderweg. Aston Martin moest als eerste opgeven, nadat #97 zijn motor opblies en #99 crashte na een aanrijding met een LMP2-deelnemer. Ferrari-rijders Gianmaria Bruni, Toni Vilander en Giancarlo Fisichella pakten de leiding twee uur voor het vallen van de vlag, maar stonden vervolgens een half uur stil met versnellingsbak-problemen. Oliver Gavin, Tommy Milner en Jordan Taylor konden het daarom rustig aan doen in de slotfase, want de Corvette-rijders kwamen met een voorsprong van vijf ronden aan.

Aston Martin laat GTE AM-zege liggen
Hoewel het misging in de GTE Pro-klasse, leek Aston Martin in de GTE AM-divisie zeker van de overwinning. Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mattias Lauda gingen comfortabel aan de leiding, tot Dalla Lana de bolide in het laatste uur in de bandenstapels parkeerde. Dat betekende meteen einde verhaal, waardoor Victor Shaitar, Andrea Bertolini en Aleksey Basov hun Ferrari als eerste over de streep stuurde.



103 reacties

Geweldige race! En natuurlijk erg jammer voor de audi fans ;)
@axel968: Jammer voor de Aston Martin fans…
@phaeton: heel zonde dat die zo kort voor tijd nog crashed en niet door kan, terwijl die ruim op plek 1 lag
@axel968: Audi fan hier: Porsche mag deze hebben, de rookies hebben netjes en foutloos gereden.
@niekie1999: Rookies? Porsche is anders een gevestigd merk op la sarthe. Er is zelfs een Porsche bocht…

Maja Audi fan he
@frietjemet: helemaal mee eens!
@frietjemet: Jij hebt niet helemaal op zitten letten dit weekeinde.
@phaeton: Idd de coureurs van de porsches waren bijna allemaal Le Mans rookies zonder eerdere Le Mans ervaring.
@frietjemet: hij heeft het hele weekend olie geworsteld met zijn Audi vrienden. De dampen zijn hem naar het hoofd gestegen.
@niekie1999: Ik neem aan dat je met rookies de rijders bedoelt?
@axel968: Dat bedoelt die ja, in een van de 3 porsche’s zaten 3 zogenaamde ”rookie’s” die foutloos gereden hebben.
@axel968: Audi en Porsche zitten alletwee onder de vleugels van VAG… dus wie heeft gewonnen?
@bentley1969: Porsche heeft deze auto compleet zelf ontwikkeld zonder hulp van de VAG dus overmatig olieverbruik zit er niet in.
Iemand gezien waarom en hoe de nr34 Oakracing is uitgevallen? Dat heb ik blijkbaar gemist.
En dat terwijl ze maar weinig getest hadden en veel rookie-drivers inzetten ! Audi kon blijkbaar winnaar worden in een tijdperk zonder concurrentie (hoewel Peugeot nog iets deed..)
@Megakix: Peugeot was sneller alleen door een ontwerp fout bij de uitlaat hadden ze de laatste x niet gewonnen.
@Megakix:
In 1999 hadden ze ondanks het terugtrekken van Mercedes nog concurrentie van BMW en Toyota, toen maakte ze ook geen schijn van kans op de overwinning.
Ze werden met hun LMP zelfs door de GT van Toyota op 4 ronden gereden.
Oh, jouw merk won die editie.
Heb eigenlijk heel weinig kunnen kijken maar wat ik de laatste paar uurtjes heb kunnen zien is dat Porsche echt wel dominant is( en dankzij update’s van o.a jrk64 al best vroeg begonnen met de dominatie).
Ik gun het ze van harte iniedergeval
@zakar36: viel mee hoor, de eerste 12 uur was het stuivertje wisselen. Het waren alle problemen, remproblemen en steeds maar loslatend bodywork, dat de porsche’s uiteindelijk wat konden uitlopen. Desontdanks nog 3e worden op 2 ronden is zeker niet slecht.
@lambo4all:
Porsche deex het de eerste uren vooral erg rustig aan, de eerste uren reden zij rondjes van 3:20/3:22.
Pas toen Porsche echt gas ging geven en het tempo op rondjes 3:18 legde begonnen de problemen van Audi.

Het leukste vind ik dat uitgerekend het rookies team dat in Spa nog opzichtig faalde (Tandy) zo sterk reed.
Over het hoe en waarom van de zegereeks van Audi is al genoeg gezegd dus daar hoeft deze kenner niets meer aan toe te voegen.

Wat ik wel het vermelden waard vind is dat Toyota het roer helemaal om gaat gooien en volgend jaar met een andere auto komt. Ook zij gaan net als Porsche voor een kleine 4cilinder turbo met een lithium ion batterij.
Alexander Wurz omschreef hun deelname dit jaar als een caractere building exersize, dat omschreef hij netjes.
@jrk68: Dat heeft toch alles te maken met de manier waarop ze de rem energie terugwinnen? Porsche haalt, wat ik begrijp, als enige de 8 mega joule per ronde.
@wif1:
Snap even niet op welk deel van mijn reactie je precies doelt.
Als het gaat over de Toyota plannen, dan is het ja, met de rest heeft het niets van doen.
@jrk68: Beide denk ik maar verbeter mij als ik het verkeerd zie; Porsche heeft Audi metname verslagen omdat zij wel die 8 megajoule per ronde kunnen regeneren, Toyota valt juist heel erg tegen omdat het systeem wat ze gebruiken om de energie op te slaan niet goed werkt en daardoor weinig oplevert. Ze zouden nu een ander systeem gaan introduceren voor volgend jaar.
@wif1:
Het mooie van het WEC reglement is dat er keuzes mogelijk zijn, dat Porsche de beste keuze/uitvoering van die keuze hebben gemaakt lijkt me duidelijk.
Wat ik begrijp komt Toyota met een volledig nieuwe TS050 die technisch de kant van Porsche op gaat.
Ik kon de analyse van Nelson Valkenburg wel volgen, Toyota was vorig jaar superieur en heeft het op LeMans weggegeven, zij dachten voldoende snelheid te hebben en zijn dus links en rechts voorbij gefietst door de Duitsers.
Dat zet ze weer op scherp.
Ik kijk nu al uit naar volgend jaar.
Grijns!
Verdient!
@dtm01: Verdiend*
@uselessblogger: je naam past wel bij je
@johanhummer9: In dit geval sla je de bal toch helemaal mis hoor met zo’n uitspraak. Het was nutteloos geweest indien ik de fout niet verbeterde.
Een zware pijp voor Audi. In het tweede jaar van serieuze competitie verliezen en dan ook nog Nissan dat aantoont dat het FWD concept inferieur is. Ouch.

Wel een mooi resultaat voor Porsche en leuk dat een actief F1 rijder Le Mans wint.
@jaapiyo: Het was niet hun FWD systeem dat inferieur was maar hun hybride systeem…
In de race zelf mistte ze zo’n 200-250 PK en qua betrouwbaarheid was de wagen zelf nou ook niet helemaal 100%..
@mclarenf1lm: ik meen dat er “maar” zo’n 650pk van de verbrandingsmotor komt.. Dat zou dus betekenen dat ze met ongeveer de helft van het vermogen hebben gereden. Dat is een rondetijd van iets nwmeerer dan 3,5 minuut nog best knap
@jaapiyo:

Nissan, ging dan ook een hele grote uitdaging aan. Op 1 dag Rome bouwen.

Iets kan maar zo competitief zijn als het reglement het toelaat te zijn. En eerlijk gezegd denk ik dat de problemen die ze bij Nissan getackled hebben, qua aandrijving en ophanging voor de racewagen hun meer hebben bijgeleerd voor hun productiewagens dan de rest.
Dit komt hard aan.
Dik verdiend en mooie race
Top race van porsche, verdiende zege.
Audi had het gewoon nét niet, kleine foutjes en problemen deden ze de das om.
Toyota ree voor de verandering een foutloze race zonder crashes of mechanische problemen, alleen was de auto gewoon een dikke 5 seconden van de pace.

Mijn voorspelling voor volgend jaar: Toyota wint!
@lambo4all: Toyota heeft gewoon zitten slapen en de auto niet ver genoeg doorontwikkeld.
Ze waren minstens 2 tot 3 seconden per rondje langzamer dan porsche en audi.
.
Ook al ben ik meer een Audi fan, vind ik dit (als ook een f1 fan) heel leuk voor The Hulk!
En het was toch een heerlijke race om te volgen!
Volgend jaar hoop ik er toch echt een keer bij te kunnen zijn.
Mooie zege voor Porsche! Eens een keertje geen winst voor Audi. Dat mag ook wel weer.
Ik ben eigenlijk wel blij dat Audi niet gewonnen heeft.
Het wordt hoog tijd dat Audi de diesel motor overboord gooit en met wat nieuws gaat komen.
Een 2.5 liter Vijfcilinder turbo hybrid quattro zou een mooi nieuw project zijn.
@HZW: Goed idee, doe even een belletje naar audi. Zou erg lekker zijn zo’n 5 cilinder
Vergeet o.a. Corvette en Ferrari niet! Geweldige race
Geweldig voor Porsche, prestatie van formaat.

Maar mijn aandacht ging vooral uit naar de GTE PRO waar het heel lang spannend was en uiteindelijk mijn favoriet won. De Corvette C7.R wat een machtig mooie machine is dat toch <3
ik heb alleen vannacht een aantal uurtjes uurtjes gemist (mocht niet uitkijken van pa en ma) maar voor de rest helemaal gezien. was een hele spannende race.
Het was een bloedstollende race tussen Audi en Porsche! Erg mooi. Knap lullig (maar vooral slecht dat het gebeurde) dat Webber 1 minuut stop en go kreeg voor het inhalen in een slow zone… Missertje van een ervaren racer
@SCscreamGT2: Mark Webber was niet die de fout maakte. Maar wel de coureur de de straf moest inlossen.
Er zit nogal wat tijd tussen het begaan van de fout en het opleggen van de straf.
Prachtige race, gelukkig zonder ernstige craches. Congratz Porsche!
Zeer verdiend en knap van Porsche :) En wat zonde voor Aston Martin.
Mooi! Prachtige race, en verdiend gewonnen door Porsche!
De hulk volgend jaar Ferrari? ;)
@eferrari: Eerlijk gezegd zou ik die graag zien afgaan in de LMP1 ^^
@eferrari:verwacht wehrlein op nico’s plek. En de scuderia moet maar eens toegeven nu!! Forza nico en nr19!
@fmgarcia: Nico heeft vorig jaar zijn contract verlengd tot 2017. De hulk, bottas en Ricciardo zijn favoriete voor het zitje
@eferrari:O tnx, maar zie Ric niet snel naast vettel komen.. En contracten binnen de f1 neem ik inmiddels met een korrel zout. Bottas zou ik graag zien ipv Kimi. Hulkenberg verdiend imo een capabele wagen in de koningsklasse. Voordat het te laat is en WEC gaat rijden.
@fmgarcia: lekker flowende zinnen..sorry
@fmgarcia: Mooi bijvoeglijk naamwoord ook, flowende.
@fmgarcia: T is volgens mij Zondag;)
@eferrari: Als Hülkenberg niet snel terug wat beters laat zien op de baan zal Bottas het 2e zitje krijgen. Ookal had Hülkenberg een topteam allang verdiend, nu doet hij het niet zo goed en Bottas rijdt op het moment subliem, dat zien ze in Maranello ook.
@gillesvda: in Maranello willen ze graag een coureur die bewezen heeft het niveau aan te kunnen. Bottas heeft dit vorig jaar laten zien en de Hulk nu in Le Mans ook is hij goed bevriend met Vettel
Wat een afgang voor Audi. Porsche 1 en 2 en zelfs nog een Toyota voor een Audi. Dit was met stip de leukste LeMans in jaren…
@azuli: Hoezo gelijk een afgang? Porsche heeft het dit jaar gewoon goed voor elkaar en goed gereden. Audi heeft wat problemen gehad en dat zijn nou net de dingen die je de das om doen.

Audi was inderdaad niet op het best deze race, ze hebben hun zaakjes vaak beter op orde kwa betrouwbaarheid. Maar dat is niet gelijk een afgang, hier leren ze van en volgend jaar komen ze weer sterker terug. Geen afgang, wel een leermoment.
Jammer voor de Olieboten, het was ze gegund vanaf mijn kant, maar ik gun het Porsche ook. Mooie race.
Die Webber, het maakt niet uit in welke klasse hij uitkomt, altijd speelt hij de 2e viool!
Lyrisch word ik toch niet van zo’n WEC race. Iedereen heeft langs alle kanten kritiek op F1 omdat het saai is, het geluid is slecht, etc. Maar let’s be honest, de winnaar van deze race rijdt met een 4-cilinder, Audi rijdt al jaren met een diesel en de toerentallen liggen ook niet echt hoog. Het geluid is dus al niet vet.

Radioboodschappen krijgt het publiek pas na een kwartier te horen omdat men sterk taalgebruik eruit wilt censureren(!) Dit is voor mij alle emotie eruithalen, ronduit irritant.

Pitstops duren gewoon te lang, waarschijnlijk omdat ze met zo weinig aan de auto mogen werken. Het is toch spectaculairder als het snel gaat?

LMP1 teams zijn er gewoon te weinig en ze halen mekaar amper in op de baan. Het verschil in niveau tussen de LMP1 teams is ook verbazend groot.

Die lagere klassen liggen (in mijn ogen) maar wat in de weg te rijden. Ik kan me niet voorstellen dat er nog andere serieuze sporten zijn waar dit nog gebeurt. Stel je voor, een wedstrijd van FC Barcelona tegen Real Madrid en terwijl zitten de jeugdploeg op hetzelfde plein ook hun wedstrijd te spelen.

Nee, ik snap niet waarom WEC zo wordt geprezen en F1 zo wordt bekritiseerd.
@gillesvda: Ik denk dat het iets te maken heeft met de 1000 pagina’s lange regeltjes die er bij de F1 zijn. Bij zo’n 24h kan iedereen lekker zelf hun aandrijflijn bepalen. Tuurlijk zijn er ook regeltjes, maar veel minder als bij de F1.

Zo’n 24h van le mans is ook echt leuk voor het publiek en word ook echt wat voor het publiek gedaan. (het is echt een leuk evenement) Dat is wel anders dan bij de F1, dat merk je ook bij de sfeer als je naar zo’n 24h gaat.
@vr6audi: Inderdaad, de regels zijn inderdaad een probleem. De V10 hoor ik ook liever dan de huidige V6. Maar de diesel V6 van Audi klinkt in mijn oren nog vele malen minder.
Ik begrijp ook niet waarom ze op TDI blijven inzetten. Oké marketing zal de doorslaggevende factor zijn. Maar diesel is toch niet echt toekomstgericht? Ze gaat meer en meer verbannen worden uit steden. Bovendien is een benzine toch gewoon beter om te racen, niet?
@gillesvda: Of benzine/diesel beter is, daar kan een hele lange discussie op volgen. Feit is wel dat audi afgelopen jaren met diesel mooie dingen heeft laten zien, en nu porsche degene is die aan het langste eind trekt met benzine.

Uiteindelijk gaat het voor die teams allemaal op de winst, welke strategie ze daar voor gebruiken verschilt en porsche kiest dan voor benzine (zou inderdaad raar zijn als hun met diesel rijden omdat porsche’s voornamelijk benzine auto’s zijn). Er zit dus een stukje marketing achter maar ook een stukje techniek/strategie.
@vr6audi: Overigens over het geluid kan ook nog wel wat strategie achter zitten. Als je 2 uur lang in zo’n herriebak zit (wel mooie herrie) word je daar ook vermoeid van. Vermoeidheid moet je juist tegen gaan tijdens zo’n 24h.
@gillesvda:
Ik wel.
Maar ik geloof niet dat iemand het jouw aan je verstand zal kunnen brengen
Wat ik overigens niet beledigend bedoel naar jou toe, ’t is je ding niet; soit !
@gillesvda: Het later uitzenden van de radioboodschappen heeft niet/nauwelijks iets te maken met censuur. Het wordt gedaan zodat de concurrerende teams er geen voordeel van hebben.
@Edge: Dat heb ik toch zo gehoord. Volgens mij kunnen de teams elkaars boodschappen wel onderscheppen op de juiste frequentie.
@gillesvda: Ik wilde het bijna met je eens zijn maar toen kraakte je de GTs opeens af ;).

Ik vind Le Mans juist oa mooi door die GT klasse, dat is tenminste nog het oude school racen met stuk voor stuk auto’s die ook een lekker geluid voortbrengen. Tenminste nog wel dit jaar, volgend jaar begint ook hier de invasie van de turboooos (488, Ford GT).

De LMP1s zijn inmiddels inderdaad net zo’n downsize stofzuigers geworden als in de F1, allemaal natuurlijk onder het mom van dat de techniek verkoopbaar moet zijn naar het publiek en vooral ook niet te veel CO2 mag uitstoten.

Dat gezegd hebbende, ik heb er toch wel weer van genoten dit jaar. Niet alles gekeken maar wel tot een uurtje of half 5 in de nacht want dat blijft toch het mooiste IMO.
@jaapiyo: Ik kraak GT’s op zich niet af. Ik ben gewoon geen fan van het systeem om verschillende klasses door elkaar laten rijden.
Het is zelfs ironisch, de winnaar rijdt met een 2.0 V4 terwijl er in de GT’s gewoon een atmosferische V8 ligt (oké in de toyota ook).
Eigenlijk is dit toch nog steeds het enige echte racen, al die klasses door elkaar heen rijden en een circuit met de omtrek van de provincie Utrecht (milieuzone !)

En Porsche zwijmelde hij, Porsche eindelijk weer waar ze thuishoren, waar de roots liggen, bereikt met bloed zweet en tranen, met de 904, de eerste kunststof wagen van ze, de Carrera 6 waar Ben Pon mee reed en de eerste grote overwinning in 1970 met de 917, ontsproten aan het brein van Piëch, Gijs van Lennep met de Martini 917, dan de latere gekke Porsches zoals de 935/78 Moby Dick en de uitstekende 956 en 962 modellen.
Eindelijk zijn ze weer thuis waar ze horen, op het oude nest !

Gefeliciteerd !
@desjonnies: Mooi was het om de tranen te zien vanaf circa een half uur voor tijd. Het beeld wat je schetst wat door hun gedachten schiet en dan vandaag opnieuw de eindoverwinning. Hulde.
Eigenlijk bewijzen Peugeot en Porsche mijn gelijk. Dat “oppermachtige” Audi op Le Mans is een beetje een wassenneus. Als je zo oppermachtig bent dan laat je je niet in het tweede jaar dat de echte concurrentie meedoet van de troon stoten.

Ook wel opvallend dat als ze concurrentie hebben het niet allemaal meer als een Zwitsers uurwerkje loopt. Wellicht dat ze de andere jaren het wat rustiger aan hebben kunnen doen?

Audi heeft al die jaren het rijk voor zich alleen gehad en dan is het inderdaad “domineren”.
@Rick-dos: Met een goede voorbereiding heb je geen geluk nodig. Maar zelfs met een goede voorbereiding kan je ongeluk hebben.
@vr6audi: Dan moet je met drie auto’s pech hebben. En dat geloof ik niet. Als je ruim 10 jaar meer ervaring op Le Mans in de huidige vorm hebt dan je concurrentie dan kun je niet spreken over pech.
@Rick-dos:
Dat roept deze LeMans veteraan al jaren maar ja, dan ben je anti Audi en een hater.
Het feit blijft dat ze 10 van hun overwiningen hebben behaald door met een megateam met een megabudget te strijden tegen goedwillende amateurteams.
Like taking candy from a baby.
@jrk68: Dan hebben we beiden de afgelopen jaren het zelfde geroepen.

Kon het alleen nooit aantonen omdat er al die jaren geen concurrentie was tot nu… 😊

Zelfs Porsche had Audi te hoog ingeschat aangezien ze zelf aan 2016 dachten om mee te strijden voor de titel.
@Rick-dos @jrk68: Niet helemaal mee eens. De Audi’s hebben dit jaar laten zien uitermate betrouwbaar te zijn en dat ze de snelheid hadden om mee te doen voor de overwinning. Toyota’s doen ook al twee jaar mee als concurrenten, maar waren dit jaar nooit een bedreiging. Over de Nissans hoef ik helemaal niks te roepen.
Dus zo makkelijk is het niet om een competitieve LMP1 wagen neer te zetten voor Le Mans.

En ik vind het een beetje makkelijk scoren als je alleen over echte concurrentie spreekt wanneer het de concurrentie daadwerkelijk lukt om Audi van de troon te stoten.

Uiteraard zijn er jaren geweest dat Audi het rijk voor zichzelf had, maar om alle overwinningen van Audi als eitje te bestempelen vind ik onterecht.
@gekketurbo: En ik ben het niet helemaal met jou eens. 😉
De Toyota was vorig jaar het snelst van allemaal maar minder betrouwbaar. Dit jaar hadden ze zich verslikt in de concurrentie en dachten met een upgrade van vorig jaar het te gaan halen. Heb begrepen dat ze volgend jaar met een volledig nieuwe auto aan de start zullen verschijnen dus ben benieuwd.

Ik heb het niet over echte concurrentie omdat Audi van de troon is gestoten. Ik gebruik het woord omdat er de afgelopen jaren ook concurrentie is geweest alleen kon je die niet serieus nemen. De andere teams hadden niet de budgetten en de know-how zoals Porsche, Peugeot en Toyota die wel hebben. Als Audi ook deze merken zou domineren dan had ik toegegeven dat Audi inderdaad heer en meester is op Le Mans. Alleen is gebleken dat het niet zo is.

Het is een beetje hetzelfde als dat je zou zeggen dat Mercedes F1 domineert als alleen teams als Force India, Sauber, Torro Rosso en Manor zouden meedoen. Dan zou je ook stellen dat Mercedes geen echte concurrentie heeft. Maar door het feit dat Ferrari, Red Bull, McLaren en Williams meedoen kun je spreken over dominantie omdat de andere teams met soortgelijke budgetten en know-how werken.
@gekketurbo:
Ik kijk ook iets verder terug dan mijn neus lang is.
Toen BMW stopte en alleen teams als racing for Holland, Pescarolo, Oreca en WM overbleven konden ze winnen.
Peugeot kwam zag overwon en vertrok, dat Toyota vorig jaar niet won lag aan rijdersfouten, die gingen opzichtig in de fout en nu in het 2de jaar worden ze verslagen door Porsche.

Dat zijn de feiten, ik hou van het spelletje dat LeMans is en heb er in de jaren 90 3 jaar mogen werken.
Wie hem wint is mij om het even maar die misplaatste arrogantie van vooral de 0000 fans is een beetje jammer.
Als zij zich zouden gedragen als herr Dr Ullrich dan zou het een stuk gezelliger zijn.
Daar hoor je nooit een onvertogen woord van, die staat zich nooit op de borst te kloppen en is altijd correct en sportief.
Konden zijn klanten maar een klein beetje in zijn schaduw staan….😜
@jrk68: Dat vond ik ook het mooiste aan deze editie van Le Mans; Dr. Ulrich die karakter toont door even een half uur voor het einde naar de paddock van Porsche gaat om de mannen al daar te feliciteren. Ondanks dat hij heeft verloren, sluit hij dit jaar af als een echte winnaar…

Ps.: 0000 fan(boy)s kan ik nooit serieus nemen aangezien hun IQ ongeveer gelijk staat aan de logo van Audi: 4 x niks. Maar dat geldt voor iedere merk/product/club fanaat die, zonder enige bijdrage aan de prestaties ervan, ongefundeerde meningen gaat verkondigen als feiten.
@gekketurbo:
Zo is Ullrich, ook als het bij de concurrentie mis loopt gaat hij langs om ze te troosten, zoals bij de Oreca Peugeot een paar kaar geleden.
Top kerel die gewoon kan genieten van het spelletje.
@gekketurbo: als je ‘de logo’ schrijft i.p.v. ‘het logo’, dan hoef ik jou ook niet serieus te nemen denk ik.. Wat zei je over IQ?
@autoriteit: Bedankt voor het corrigeren. Echter maak je wel een kleine denk fout; IQ is niet gekoppeld aan taalvaardigheid, want als mijn IQ was gekoppeld aan mijn taalvaardigheid, was ik nooit verder gekomen dan de kleuterschool…
@jrk68: En trouwens zeg ik ook dat Audi de eerste grofweg tien jaar het rijk voor zichzelf had, dus je kan praten over gekochte overwinningen. Ik herinner me een quote van Jan Lammers: ‘Hun stickerbudget is hoger dan onze totale uitgaven, daar kunnen wij nooit tegen opboksen’.

Maar ik denk dat Audi wel één van de redenen is dat Le Mans niet helemaal doodgebloed is(al zal je dat nooit kunnen weten). Zij hebben jaren lang als enige fabrikant gigantisch veel geld gepompt in Le Mans en de resultaten ervan gebruikt voor marketing doeleinden. Daardoor is de algehele interesse in Le Mans gestegen, waardoor we de laatste jaren steeds meer fabrikanten zien die iets gaan/willen doen in Le Mans. Want ondanks alle accountants binnen VAG zijn er toch mensen die geloven in leuze die dicht bij het hart van menig raceliefhebber liggen “Win on sunday, sell on Monday”
@gekketurbo:
Ik ben het grotendeels met je eens hoor, maar het is niet zo dat het door hun inspanningen zo is dat de aandacht is toegenomen.
In de jaren 80 en 90 kwamen er meer mensen naar LeMans dan nu.
Wat ze wel hebben bewerkstelligt is dat mede door hun fondsen de TV coverage beter is geworden, dat is een niet te onderschatten stuk publiciteit en heeft het bij een ander publiek onder de aandacht gebracht.

Geen idee of je er weleens geweest bent maar zo niet, ga er eens een week heen, voor de kosten van het kaartje hoef je het niet te laten.
@jrk68: als fans van een ander merk trots op hun merk zijn dan is het prima, maar als fans van Audi trots zijn op hun merk dan is het ineens misplaatste arrogantie?

Bij elke prestatie van het merk Audi weet jij altijd wel weer een zogenaamde oorzaak te verzinnen om die prestatie teniet te doen. 13x Le Mans winnen is natuurlijk ook een makkie, net als het vroeger meerdere malen winnen van het groep B rallykampioenschap met de Quattro’s, meerdere DTM-titels enz. Natuurlijk stelde dat allemaal niks voor en was het vast nooit Audi hun eigen verdienste….toch?

Dat Audi in het 2e seizoen van de deelname van Porsche verliest is in jouw ogen het bewijs dat Audi dus niet zo goed is, maar Porsche is niet de eerste de beste. Het is dus zeker geen schande en volgens mij is het seizoen in het WEC nog niet voorbij. Dat ze dus 1 race van het kampioenschap niet winnen zegt dus niks. Laten we aan het einde van het seizoen eens weer praten. Maar mocht Audi dan winnen, dan heb je ongetwijfeld wel een goede oorzaak waarom dat niks voorstelt.

Ik vraag me trouwens af hoe goed Lotus het doet in de Formule 1. Dan doet Audi het toch beter in het WEC..
De underdog heeft gewonnen .. De koning is terug .. VAG en marketing is wederom onlosmakelijk verbonden met elkaar ..
Overigens wel jammer dat het Toyota en Nissan slecht verging. Volgende keer beter hopelijk!
Audi heeft gewoon een grote fout gemaakt dit jaar.
In plaats van een nieuwe auto te bouwen voor het nieuwe 2015 reglement hebben ze een upgrade aan de 2014 auto doorgevoerd om aan de nieuwe regels te voldoen.
Verder is een 4.0 liter V6 TDI ook niet meer gunstig omdat er betrekkelijk weinig brandstof in de diesel tank mag.
Dit hebben ze proberen te compenseren door het hybride systeem op te krikken van 2 naar 4 megajoules per race ronde, de elektro motor levert 272 pk.
Hierdoor moest wel het vermogen van de V6 TDI terug geschroefd worden met 2.5% naar 558 pk.
Het gewicht van de auto bleef gehandhaafd op de minimum toestaande 870 Kg.
Dit alles bleek dus niet voldoende om serieus voor de overwinning te strijden.
Mooi mooi. Ik heb genoten. Ben een Audi fan maar ben erg blij met de zeer verdiende overwinning van Porsche. Geweldige auto en een goed team er omheen. Fair and square de Audi’s verslagen. Dat belooft nog wat voor de komende jaren. Ze pakken bij hun 2e deelname de overwinning. Naast de LMP1 ook prachtige gevechten in de andere klasses. Op een of andere manier had ik vaak het gevoel naar een sprintrace te kijken. Gewoon elke bocht knokken voor een paar cm. Nee, 24 uur racen is niet saai. Hoop alleen wel dat er nooit een F1 24uurs race gaat komen.
Zuur voor audi, zuur voor aston martin. Maar gefeliciteerd porsche!
Wat een gelul hier. Audi eindigd voor een keer eens niet op de eerste plaats en ondanks pech toch knap op podium komt of ze worden al afgeschreven. Bedenkt dan dat de endurance wedstijden niet enkel over Le Mans gaan en hebben ze dus nog alle kansen. Alle lof voor Porsche trouwens en bedenkelijke afgang van Toyota waar het budget ook niet min is.
Nissan had dit al verwacht. Ik verwacht van die Japanners dat ze volgend jaar veel sterker terugkomen
Fantastische en verdiende zege van Porsche! En nu hopen dat er volgend jaar nog meer sterke teams zijn naast Audi en Porsche!
Heerlijke editie van Le mans. Porsche dat met twee F1-rijders op het podium staat, die er in de nacht zelfs een kleine F1-race met dak uitgooiden, ondertussen ook het GTE-verkeer passerend. Toyota was inderdaad nergens dit jaar, maar Porsche en Audi konden mekaar toch goed bijhouden. Uitgerekend de Audi’s kregen dit jaar problemen met hun betrouwbaarheid, de #9 met zijn remmen en hybridesysteem, de #8 met zijn motorkap en #7 verprutste het zelf met een drivethrough. Verschil in strategie was dat de Porsches meer acceleratie konden ontwikkelen met hun batterijpakketten, terwijl de Audi’s het opnieuw met zuiniger verbruik en langere stints probeerden op te lossen. Niet alleen het racetempo, maar ook de pitstops van de Porsches waren sneller. Toyota was inderdaad nergens, toch wel grappig dat ze Nicolas Lapierre vanwege zijn klapper vorig jaar aan LMP2 team KCMG uitleenden en prompt staat ie op het podium als winnaar in de LMP2 Oreca Nissan (al bewees Lapierre wel Toyota’s punt met een uitglijder in de laatste uren.

Overigens, wat bedoelt men eigenlijk met Rookies. Le Mans Rookies of Lmp1 Rookie. Voor Nick Tandy was het namelijk al de derde Le Mans deelname (2x in GTE Pro gestart) maar de eerste LMP1 deelname.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).