De Alfa Romeo Junior begint een compleet nieuw tijdperk voor het iconische merk.
De Alfa Romeo Junior is de eerste volledig elektrische Alfa, maar hij is er ook nog als hybride. In 2024 gaat het doek van de auto af, en meteen zorgt hij voor flink wat ophef. Een naamsverandering na vijf dagen is hiervan de reden. Ook de nieuwe ontwerptaal zorgt voor veel commotie, in de positieve zin van het woord.
Na een langdurige marketingcampagne en wat uitgelekte beelden presenteert Alfa Romeo op 10 april 2024 vol trots een nieuwe B-segment crossover genaamd Milano. Het is in wezen de opvolger van de MiTo en Giulietta. Voor deze speciale gelegenheid houdt Alfa de presentatie van de Milano in Milaan. Maar natuurlijk.
Het duurt echter maar vijf dagen voordat de Milano van naam verandert. De Italiaanse overheid vindt de naam misleidend, omdat de auto niet in Milaan wordt gebouwd, maar in het Poolse Tychy. Alfa Romeo deelt snel een persbericht waaruit blijkt dat het merk het niet eens is met de naamswijziging, maar er toch maar mee akkoord gaat. De nieuwe naam is Alfa Romeo Junior.
Met de eerste elektrische Alfa Romeo zet het merk ook een compleet nieuwe designtaal op de wereld. Het front wordt gedomineerd door een nieuwe versie van de Scudetto. De traditionele ‘Leggenda’-grille zoals je hem hierboven op de linkerafbeelding ziet, zit standaard op de Junior. Bij de Veloce EV en de Speciale-uitvoeringen van de EV en hybride Junior krijg je standaard de ‘Progresso’-grille die je hier rechtsboven ziet.
De Coda Tronca is ook onderdeel van de nieuwe ontwerprichting. Deze Italiaanse term betekent letterlijk “afgeknotte staart”. Het omvat het spoilertje vlak onder de achterruit. Ook kun je aan de achterkant eenvoudig zien of je met een hybride of EV te maken hebt. Hoe? Heel simpel, kijk of er een uitlaat onder de achterbumper hangt.
Uitvoeringen en specificaties
Alfa Romeo maakt dankbaar gebruik van een platform van moederbedrijf Stellantis. Zo komt de Junior op het STLA Small (e-CMP2) platform te staan. Hij deelt daarmee zijn basis met de Avenger van Jeep en de 600 van Fiat. Dankzij het multi-inzetbare platform is de Junior er als EV en als mild hybride.
De elektrische versie heet toepasselijk Elettrica. Een enkele elektromotor zorgt voor 156 pk en 260 Nm op de vooras. De topsnelheid is gelimiteerd op 150 km/u. Het sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 9 seconden. Een accupakket van 54 kWh zorgt voor een maximaal rijbereik van 410 kilometer.
De hybride (Ibrida) heeft een 1,2-liter driecilinder die is gekoppeld aan een zestrapsautomaat. De elektromotor zit in de versnellingsbak verwerkt. De mild-hybride krachtbron produceert 136 pk en 230 Nm. Vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren gaat in minimaal 8,9 seconden. Doorstampen kan tot 206 km/u. De standaardversie heeft voorwielaandrijving, maar er is ook nog een Ibrida Q4-uitvoering die het vermogen naar alle wielen stuurt.
Veloce
Tot slot is er ook nog een topuitvoering van de elektrische Junior die Veloce heet. De Veloce lijkt op het eerste oog een normale Junior, maar is dat zeker niet. Alfa Romeo zet er stabilisatorstangen voor en achter op, verlaagd de Junior met 25 millimeter, installeert 382 millimeter grote remmen met monobloc-klauwen met vier zuigers en voegt een Torsen-sperdifferentieel. Vooral dat laatste is erg fijn voor het rijgedrag van de Junior.
Volgens Alfa Romeo heeft hetzelfde team van ingenieurs van de Junior Veloce aan de 4C, 8C, Giulia Quadrifoglio, Stelvio Quadrifoglio en Giulia GTA. Zij hebben gezorgd voor een vermogen van 240 pk. Dankzij dezelfde 54-kWh batterij als in de normale elektrische Junior is de WLTP-actieradius 322 kilometer. Opladen kan met maximaal 100 kW. Doe je dat, dan zou de accu in een half uur van 10 naar 80 procent vol moeten zijn.