Ook Alpine mag meedoen met het retrofeestje van Renault. De moderne Renault Sport-divisie bouwt op basis van de Renault 5 E-Tech een soort elektrische R5 Turbo.
Het Alpine-assortiment is al jaren onveranderd. Het merk kwam in 2017 terug met de moderne A110 op de markt. Vervolgens kwamen er tal van speciale uitvoeringen, maar een extra eigen model bleef uit. Daar komt op 30 juli 2024 verandering in. Alpine mag aan de slag met de nieuwe Renault 5 E-Tech. Die kans grijpt Alpine met beide handen aan en tovert het beschaafde 5 in een hot hatch.
Eindelijk komt er wat beweging in Alpine. Na de speciale A110’s, overname van het F1-team en opzetten van een Le Mans-programma mag Alpine een nieuwe auto toevoegen aan het gamma. Alsof dat nog niet bijzonder genoeg is, is het nieuwe model ook meteen de eerste EV.
Alpine heeft de niet-coupé-smaak goed te pakken. Naast de A290 kondigt het merk ook een gezinsvervoerder aan. Ook dit fastbackmodel is elektrisch en krijgt de naam A390. Zo is Alpine in minder dan een jaar tijd veranderd van coupéverkoper naar een merk met auto’s in drie verschillende segmenten.
Alpine A290 vs Renault 5 E-Tech
Ja, je kunt duidelijk zien dat de Alpine afstamt van de 5. De twee staan dan ook op hetzelfde platform. Toch zijn er veel grote verschillen. Zo is de spoorbreedte van de A290 60 mm groter. Ook de carrosserie is groter (80 mm langer, 40 mm breder). mede door het grotere oppervlak dat hij inneemt, is de A290 ook 30 kilo zwaarder dan de Renault. Over die koets gesproken: Alpine monteert 19-inch wielen (de Renault heeft 18-inch), brede spatborden, een ander front met extra lichten en een ducktail-spoiler op de bips.
Aan de binnenkant gaan de afwijkingen verder. Beide auto’s hebben een eigen interieur. In de A290 is alles net wat sportiever. Denk aan een OV-knop (overtake) zoals in de F1. Druk op die knop wanneer je stilstaat en activeer de launch control. Iets wat de Renault niet heeft.
Onderhuids heeft de A290 nog wat trucjes die de Renault niet bezit. Remenergie terugwinnen kan in de Alpine in vier standen terwijl de Renault 5 daar maar één modus voor heeft. Nog fijner is het sportonderstel van de Alpine met specifiek voor de A290 ontwikkelde stabilisatorstangen en hydraulische bump stops.
Uitvoeringen en specificaties
In de basis zijn er twee versies van de Alpine A290: de Electric 180 pk en de Electric 220 pk. Die twee versies zijn dan weer onderverdeeld in respectievelijk twee en drie uitvoeringen. De electric 180 pk is de instapper met inderdaad 180 pk en 285 Nm aan koppel. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u en het sprintje naar 100 km/u gaat in 7,4 seconden.
De Electric 220 pk heet in de volksmond GT Performance of GTS. Deze uitvoering heeft dus 220 pk, maar ook 300 Nm. De topsnelheid ligt 10 km/u hoger dan bij de instapversie en de 0-100-tijd is precies één seconde sneller. Een 52-kWh batterijpakket zorgt in de 180 pk sterke uitvoering voor 380 kilometer, terwijl de 220 pk-versie maximaal 364 kilometer haalt. Snelladen kan met maximaal 100 kW.
Maar wacht, er is meer! De sportiefste Alpine A290 is namelijk geen Alpine, maar de Renault R5 Turbo 3E.