
In de Autoblog instapservice vandaag: de Alpine A290 GT.
Het landschap van de elektrische hot hatches is nog maagdelijk. Het komt langzaam een beetje op gang en lang niet alles is even interessant. Een kandidaat waar een petrolhead het wel warm van kan krijgen is de Alpine A290 GT. Een Renault 5 waar een serieus blik spinazie is tegenaan gegooid.
We hebben al eens gereden in het topmodel, de GTS. Maar moet je nou duizenden euro’s doorsparen voor dit vlaggenschip, of is de instapper eigenlijk leuk en goed genoeg? Om een antwoord op deze wetenschappelijke kwestie te krijgen offerde ik mezelf op om de Alpine A290 GT eens te testen. Zo ben ik. En zo weten jullie aan het einde van dit verhaal of je die A290 instappert moet overwegen: als koop, private lease of leasebak.
Varianten
We beginnen even bij het begin. De varianten die nu in showroom staan zijn de A290 GT, de GT Performance en de GTS. Een belangrijk verschil tussen de GT Performance en de GTS ten opzichte van de GT, is dat de GT het moet doen met 180 pk. De overige varianten hebben met 220 pk wat meer power in huis. Dan lever je wel in op actieradius, want de GT heeft een WLTP-bereik van 379 kilometer. De sterkere 220 pk versie moet het doen met 372 km WLTP.

Na een weekje sturen in de GT kan ik alvast verklappen dat je die extra pk’s echt niet mist. 180 pk is zat voor deze hot hatch. Dat klinkt als weinig en toen ik het persbericht las dacht ik: nou, is dat het? Maar vergeet niet dat deze EV een rijklaar gewicht heeft van slechts 1.554 kg. Dat is echt netjes voor een volledig elektrische auto.
Dat in combinatie met het koppel en de voorwielen hebben het al moeilijk zat met die 180 pk. Bij het stoplicht ga je dan weer geen indruk maken. De A290 GT doet 0-100 km/u in 7,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/u.

Rijplezier!
Het is echt heel leuk sturen in de A290 GT. Maar dat gevecht tussen koppel en de voorbanden blijft een ding. Keer op keer voelde uit accelereren uit een bocht wat onwennig als je het pedaal vloerde omdat de tractiecontrole ingreep. Het koppel was gewoon te veel. Met achterwielaandrijving had dit geen issue geweest, FWD en een elektrische aandrijflijn is niet het beste huwelijk.

Overigens ben je al die tijd niet bewust van het feit dat je in een auto zit uit het B-segment. De Alpine voelt veel solide aan. Het rijgedrag, de kwaliteit van het onderstel, de rust aan boord. Allemaal zaken die gevoelsmatig een segment hoger liggen. De adaptieve cruise control werkt goed en gemakkelijk en het audiosysteem is ook helemaal oké.
Kwaliteit
Omdat het een Alpine is hebben de Fransen ook werk gemaakt van het interieur. Dat ziet er gewoon strak en mooi afgewerkt uit, met zachte materialen. Wat me meteen tegenstond waren de stoelen in de A290 GT. Dan is het echt een instapper, want bij Alpine wil je gewoon die mooie lederen stoelen hebben.

De stoelen in onze testauto zijn niet speciaal genoeg. Wel heel fijn is dat je er met je kont een beetje inglijdt, wat weer dat sportieve sfeertje geeft wat je van een Alpine mag verwachten. Het zitcomfort is daarentegen prima. Maar het oog wil ook wat. Gevoelsmatig kun je dit ook in een bestelbus krijgen. Zo ziet het er in elk geval wel uit.

Even over het hot hatch-gedeelte..
Je koopt of leased een Alpine A290 omdat het een hot hatch is. Tenminste, dat zou een aspect moeten zijn. Zo heb ik de auto dan ook gereden. Lekker sportief, bochtjes aanvallen. Het gaat allemaal heel makkelijk. Go kart gevoel, zouden ze bij een ander merk zeggen. Het komt met een grote maar en dat is de actieradius
De WLTP-actieradius van 379 kilometer was een utopie. Het kwam met mijn rijgedrag eigenlijk neer op twee dingen. Rij ik netjes 100 km/u en kies ik voor milde acceleraties bij het stoplicht, dan is 300 kilometer prima mogelijk. Maar dan had ik net zo goed een Renault 5 kunnen kiezen.

Je wil de capaciteit van deze aandrijflijn en het onderstel benutten. Dus rij je sportiever. Ik stond bijna elke dag bij de lader. De 52 kWh grote accu brengt geen mega-bereik met zich mee en soms moest ik blij zijn met 220 kilometer rijbereik op een volle accu. Ja, dan rij ik stevig. Maar het is verdorie een hot hatch, toch? Het viel toch een beetje tegen. Aan de ander kant: de hot hatches van vroegâh op benzine waren doorgaans ook geen zuinigheidswonders. Mijn gemiddelde verbruik gedurende de leenperiode was 18,9 kWh per 100 km.

Wat dat betreft is de Alpine A290 GT echt een auto voor erbij. De modellen erboven hebben meer pk en nog minder rijbereik. Nou, ik wil niet weten wat ik dan doe qua range. Met deze auto een weekend naar Parijs? Ik ben dan zo’n snob die liever een auto pakt met een grotere range. Met 300 km actieradius of minder ben ik te veel bezig met het vinden van de volgende snellader. En rustig rijden in een hot hatch om de efficiëntie te verhogen vind ik armoe.
En. Is de instapper leuk genoeg?
Hij ziet er heel leuk uit. Hij is lekker breed (zo breed dat zelfs een IKEA-parkeervak met deze B-segmenter als smal voelt) en het stuurt ongelofelijk leuk. Mijn conclusie?
Ik zou lekker voor de A290 GT Premium gaan met de mooiere nappa lederen stoelen. De instapper is zéker leuk genoeg, mits je de juiste uitvoering kiest. Laat de duurdere GTS (vanaf € 44.800) vooral gaan als je die extra 40 pk kunt missen. Gevoelsmatig komen die extra pk’s toch niet lekker uit de verf door de ingrijpende tractiecontrole.

Prijs Alpine A290 GT
De olifant in de kamer is de prijs, want het is geen goedkoop geintje. De A290 GT begint bij € 38.800, voor de GT Premium ben je minstens € 42.000 kwijt. Als je dan beseft dat een veel grotere Tesla Model Y al begint bij €45.000.. De Alpine A290 GT voelt en rijdt niet alleen volwassen, dat is het prijskaartje ook.





Ik ga hem steeds leuker vinden.
Wel zou ik kleinere velgen monteren met banden met hogere wangen, dan hebben de dempers het een stuk makkelijker.
Geinig ding. Begrijp ergens de reflectie over de prijs maar ergens ook niet. Voor het geld van vergelijkbare auto’s zoals een mini cooper (s) had je ook altijd gigantisch veel ruimere auto’s. Mensen die dit kopen willen iets geinig en meestal ook specifiek klein/licht.
Leuk gewoon dat niet iedereen in dezelfde eenheidsworst rijdt.
Moeten we dit nou serieus nemen 7,4 s? Een beetje gti kan hem bijhouden niet echt iets om je voor te schamen, maar ik zou als Alpine toch iets sneller willen zijn dan mijn originele tegenstanders.
Dat is serieus karig inderdaad. Standaard Leaf (40 kWh versie) doet al 7,9s op papier.
En dat is een saaie mpv familiebak.
Vermogen en 0-100km/h staat steeds minder gelijk aan sportief en leuk om te rijden. Daarvoor zijn andere ingrediënten nodig. Over een paar jaar is ‘voldoende vermogen’ een non-issue, alles en iedereen heeft genoeg en is snel genoeg. Dan beginnen andere kwaliteiten te tellen.
Nog zo één – hoe goed zijn de bestuurders dan, kan een gemiddelde leaf koper zulke prestaties wel aan?
Schijnbaar heb ik een gevoelige snaar geraakt. Ik kan er ook niets aan doen dat de Leaf 40kWh op papier in 7.9s naar de 100 gaat en de 62 kWh variant in 6,9s. Jij kan er wel iets aan doen dat het je schijnbaar zo persoonlijk raakt. Feit is wel dat 7.4s voor een sportieve variant gewoon vrij karig is, vooral voor een EV.
Als je alleen bij het stoplicht snel weg wilt zijn, kan je gewoon een Chinese EV nemen met extra power. Als je snel door de bocht wilt, heb je deze nodig.
Zou betere banden veel kunnen doen? Vaak zitten er van die eco-dingen onder met weinig grip..
Het ziet er heel leuk uit, dat dan weer wel..
Proefgereden. Voorwielen en vermogen is geen goed huwelijk. Ga je je dood aan irriteren op den duur. Leuke looks.
Dit wil ik zò graag leuk vinden, maar het lukt me nog niet helemaal. De Renault 5 is (even los van het feit dat-e natuurlijk te groot, te hoog en te zwaar is) gewoon enorm goed geslaagd, en een belangrijk deel daarvan is wat mij betreft de styling. Lekker strak, clean en precies retro genoeg om geen pastiche of parodie te worden. Helemaal goed. Daar hoef je als Alpine volgen mij niet veel aan te doen: de obligate verlaging, een set goede wielen, voor mijn part wat subtiele spatbordverbreders en/of andere voorschermen (Renaultsport kon dat altijd zo goed) en wat kleine accentjes en je bent het mannetje. Maar nee, er is een druk gestileerde, wat al te krijgshaftige bodykit aan geplakt die in mijn ogen niet lekker bij het basisontwerp past. Dat heeft zo’n autootje toch niet nodig?
Ik zou deze laten staan en voor een Lancia Ypsilon HF gaan. Je krijgt voor hetzelfde geld 100pk meer en niet onbelangrijk een sperdifferentieel!
Alpine en geen sper is een ding. Jammer. Vind ik ook heel belangrijk in een sportieve auto, en mis ook een op mijn vooras. Ondanks dat ik er eentje heb op de achteras. Van mijn auto, uiteraard.
10 jaar geleden deed de BMW i3 soort van dezelfde cijfers … woog 1.250kg en had 170pk
Sinds 3 maanden eigenaar van een A290 GT Performance (220 pk), expliciet niet voor de GTS gekozen door het interieur. Persoonlijk vind ik het donkerblauwe mooier dan het wit…
Top auto! Je trekt hem echt aan en hij stuurt waanzinnig goed. Daarnaast word ik elke keer vrolijk als ik hem weer zie staan. (3x omkijken)
Actieradius is wel echt een minpuntje. Moet zelf voor mijn stage redelijk wat kilometers rijden (170 km), met een sportieve rijstijl van 120 à 130 km/u+ moet je wel serieus opletten.
Ik zou echt zeggen ervaar hem eens voordat je een oordeel trekt, hij zal je verbazen!