• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpine wil een nóg dikkere elektrische Renault 5 Turbo bouwen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 15 januari 2025 om 13:02 – 10 Reacties

Kan de elektrische Renault 5 Turbo nog stoerder? Volgens Alpine wel!

De Renault 5 en Alpine A290 hebben de harten van vele autoliefhebbers veroverd. Met maar liefst 33,9 procent van de stemmen, zijn de twee uitgeroepen tot de Autoblog Auto van het Jaar 2024. Oh, en later wonnen de twee ook de Europese Auto van het Jaar 2025-verkiezing.

Nu volgt de volgende stap in het Renault 5-stappenplan: een loeidikke 5 Turbo bouwen. Renault heeft al de eerste beelden hiervan gedeeld. We hebben ook al een naam en wat specificaties. De elektrische Turbo-reïncarnatie heet de Renault R5 Turbo 3E en is en moderne blik op de oude Renault 5 Turbo en Turbo 2.

Renault 5 Turbo 3E

Twee elektromotoren zorgen voor een vermogen van meer dan 500 pk. Nog leuker: alle kw’tjes aan vermogen gaan naar de twee achterwielen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat natuurlijk ook vliegensvlug in deze EV. Binnen 3,5 seconden bereik je de maximumsnelheid van onze snelwegen. Een speciale groep medewerkers zal de Renault R5 Turbo 3E in kleine aantallen bouwen. Het prijskaartje is nog onbekend, maar zal volgens de geruchten bestaan uit zes getallen. Voor de komma, uiteraard.

Alpine wordt aangemoedigd

Het Britse AutoExpress zag de Renault 5 E-Tech Electric en Alpine A290 op het Autosalon van Brussel. Daar trof het Britse automedium ook Fabrice Cambiolive. Hij is de uitvoerend manager van Renault en rapporteert direct aan opperbaas Luca de Meo. Cambiolive verklapt dat Alpine zin heeft om een nog dikkere elektrische Renault 5 Turbo.

Alpine A290 test

Expliciet zegt Cambiolive het volgende: ”Natuurlijk zal dit (de elektrische Renault 5 Turbo) Alpine nog een motivatie geven om het nog beter te doen. Dat is wat ik denk.” Een dikke vette bevestiging dat er een Alpine A290 met meer vermogen en een joekel van een koolstofvezel bodykit komt, krijgen we helaas nog niet.

De grote vraag is: kan de Renault R5 Turbo 3E nóg breder? Alpine nam voor de A290, de 5 E-Tech en maakte de EV wat breder, bouwde een eigen subframe en een nieuwe ophanging, voegde wat eigen stylingdetails toe en installeerde een sterkere e-motor. Zouden zulke aanpassingen ook werken op de 5 Turbo? Of zou de Alpine Turbo dan te veel van het goede zijn?

Ook interessant!

  • Renault 5 Turbo 3E
    Heet! Renault 5 Turbo keert terug met 500 pk
  • Renault Rafale 300 is terugkeer van Renault Sport, eh Alpine
  • Deze Renault 5 Alpine Turbo staat op Marktplaats
  • Officieel: Alpine A290 Hot Hatch! (plus de prijzen)

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

a290, alpine, Elektrisch, fabrice-cambolive, Renault, renault-5, turbo, turbo-2

Vorig bericht: « Toyota luistert naar kritiek en stopt met ingewikkelde namen
Volgend bericht: Bekende redenen om géén EV te kopen kloppen NIET »

Lees Interacties

Reacties

  1. brammetjedeb zegt

    15 januari 2025 om 13:22

    Doen! Prachtig wagentje in normale outfit al, laat staan deze!
    Off topic: is het eigenlijk mogelijk versnellingen te hebben/maken in of op electro motoren? Een pook of flippers zou het helemaal afmaken!

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      15 januari 2025 om 13:44

      De Ioniq 5 N heeft dat en houdt af en toe het vermogen in om schakelmomenten te immiteren. Compleet kansloos als je het mij vraagt.

      Login om te reageren
  2. royaledeluxe zegt

    15 januari 2025 om 13:44

    Toch is het weer heel spijtig dat deze uitvoering dan weer meer dan 6 cijfers moet kosten… je zal hem maar alleen hier en daar op de weg zien en veelal gewoon in een of andere loods verdwijnen…

    Login om te reageren
  3. Benny_Weisz zegt

    15 januari 2025 om 13:44

    Al maken ze dat ding 3x breder, het is en blijft een zielloze EV…..

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    15 januari 2025 om 13:58

    De velgen staan eronder als een tang op een varken.

    Login om te reageren
  5. mc96 zegt

    15 januari 2025 om 16:47

    Ik hoop dat die Alpine versie van de Turbo 3e er niet komt. Het is zinloos (want de Turbo 3e wordt al zeer heftig) en het heeft ook geen link naar het verleden. Ik hoop dat ze die Turbo 3e niet op basis van de 5 carrosserie maken maar met een eigen carbon monocoque. Misscien kan Alpine dat gebruiken voor het ontwikkelen van een nieuwe elektrische A310. Dat zou echt gaaf zijn.

    Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      15 januari 2025 om 22:45

      Eerlijk gezegd vind ik dat de Britten het een beetje stellig hebben opgeschreven. Ik kan het weten, we zaten in een round table en het was een antwoord op een vraag die ik stelde. Ik vroeg: “Alpine is het sportieve merk van Renault, maar de sportiefste versie van de 5 is geen Alpine maar een Renault. Is dat niet raar?”
      Cambiolive antwoordde: “De 5 Turbo is heritage van Renault, het zou gek zijn als daar een ander merk opstond. Maar dat is alleen maar een aanmoediging voor Alpine om het nóg beter te doen.”
      Ik vond het zelf niet direct een nieuwsbericht waard, maar over een paar jaar zullen we weten wie gelijk had ;-)

      Login om te reageren
  6. Pieterkonijn zegt

    15 januari 2025 om 18:16

    Een turbo zonder turbo dat kan toch niet jonguh

    Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    15 januari 2025 om 18:39

    Mijn broer heeft in de jaren tachtig een opgevoerde 1.6 gehad met TRurbo kit. Dat ding trok aandacht niet te geloven. Ik was nog maar een kleine jobngen. Heb daar nog foto’s van. Maar dat was in de jaren tachtig. Nu rijd hij peugeot EV.

    Login om te reageren
  8. HZW zegt

    15 januari 2025 om 19:57

    De Porsche Taycan heeft daadwerkelijk een V-Bak van 2 versnellingen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North