Opvallend onopvallend, de Audi A6 in een notendop
Vroeger, toen een Twix nog een Raider heette, had Audi vrij eenvoudige namen voor haar modellen. In 1995 heette de Audi A6 nog de Audi 100. Die naam kwam uit de jaren ’70 en was gekozen simpelweg omdat dit het maximale vermogen in paardenkrachten verklaarde. Uiteraard kwamen er later veel sterkere Audi 100’s, waardoor de naam 100 gewoon een typenaam werd.
Van 100 naar A6 (C4)
Daar kwam in 1994 verandering in. Audi introduceerde de A8. Dat was niet alleen een nieuwe weg voor Audi qua kwaliteitsbeleving en prestige, maar ook qua naamgeving. De A8 was het topmodel, de A4 werd de opvolger van de 80. De Audi 100 liep pas een paar jaar mee, dus die werd gefacelift en kreeg een nieuwe naam: A6. De eerste generatie Audi A6 (C4) kende daardoor maar een korte levensduur: van 1994 tot 1997.
Tweede generatie A6 (C5)
De tweede generatie van de A6 (C5) was een enorme stap voorwaarts voor het merk met de vier ringen. Audi was aansluiting aan het vinden met BMW en Mercedes-Benz. In designopzicht was de Audi A6 veel gewaagder dan voorheen, met een coupé-achtige daklijn en een bijzonder rond gevormde derrière. In eerste instantie was de auto alleen leverbaar als sedan, de stationwagon (die Audi Avant noemt) van het oude model werd nog een tijdje geleverd.
Groots uitpakken
Bij de C5-generatie pakte groots uit met motoren, transmissies en andere features. De hoogtepunten zijn de motoren met vijf kleppen per cilinder, destijds iets wat je alleen op motorfietsen en Ferrari’s zag. Ook was de A6 een van de eerste auto’s die leverbaar was met een volledig geïntegreerd navigatiesysteem. Voor een leuk tuningsproject moet je zoeken naar een A6 2.7 Turbo: deze is voorzien van een terug-getunede S4 motor. Ook was dit de gewone A6 die met een V8 leverbaar was, een 4.2 met 300 pk, naast de 340 pk sterke S6 en later zelfs de 450 pk sterke RS6. Een bijzondere variant om het gebrek aan een SUV op te vangen was de Audi Allroad quattro.
Derde generatie A6 (C6)
Waar de A6 C5-generatie zich aardig kon meten met de concurrentie, was de C6 volgens sommigen zelfs beter. Nu hielp de concurrentie in deze periode behoorlijk mee. Mercedes had veel elektronische problemen met de W211 E-Klasse en de 5 Serie viel niet bij iedereen in de smaak met het Bangle-uiterlijk en de oncomfortabele runflat-banden. De A6 C6 was overduidelijk wat groter en assertiever dan voorheen met zijn grote single frame-grille. De langzaam aflopende daklijn is gebleven, maar de achterzijde was minder rond.
Interieur
Waar de C6 echt punten scoorde was het interieur. Dit was zeer hoogwaardig voor zijn klasse (en voor zijn tijd). Qua motoren nam de C6-generatie afscheid van de 5v-motoren: vanaf nu hadden alle aggregaten 4 kleppen per cilinder. Het gamma was enorm omvangrijk. Het begon met eenvoudige 2.0 TDI of TFSI motoren, een stapel V6-motoren (zowel benzine als diesel), een achtcilinder en zelfs tiencilinders voor de sportieve modellen. Wat het befaamde quattro vierwielaandrijvingsysteem betreft: de instapmotoren hadden voorwielaandrijving, op motoren in het midden van de range was het optioneel en de sterkste motoren hadden het standaard.
Vierde generatie Audi A6 (C7)
De A6 van de vierde generatie (C8) staat in de dealers vanaf 2011. Audi kiest wederom duidelijk voor evolutie in het design: de dakbogen van de sedan zijn nog altijd opvallend strak. Wel is het een Audi van de nieuwe school: dus met plattere koplampen, bredere achterlichten en een scherper gesmede single frame-grille. De A6 staat nu ook op een compleet nieuw ‘MLB’-platform, dat de auto deelt met zijn vijfdeurs liftbackderivaat, de Audi A7 Sportback. Ook nu komt er een stationwagon plus een Allroad-versie.
Downsizen
Het downsizen van motoren (kleinere blokken met geforceerde inductie) wordt bij deze generatie bijna model-breed toegepast. Alleen de 2.8 V6 motor is nog geheel atmosferisch. De 3.0 TFSI met mechanische compressor maakt zijn terugkeer. Voor kilometervreters met haast is er goed nieuws in de vorm van de A6 3.0 TDI. Met twee turbo’s, 313 pk, 650 Nm en een heel acceptabel verbruik is het de perfecte Europa-cruiser. Qua transmissies de keuze bijna onhandig en afhankelijk per motor: er is een handbak, S-Tronic, Tiptronic én Multitronic. Quattro is bijna op alle modellen leverbaar, die dikkere motoren krijgen het standaard mee. De snelle varianten (S6 en RS6) hebben nu een 4.0 liter grote V8 in het vooronder, bijgestaan door twee turbo’s.
Vijfde generatie Audi A6 (C8)
In 2018 wordt de vijfde generatie gepresenteerd. Het recept dat Audi toepast mag nu wel bekend zijn: herkenbare ‘basislijnen’ met een modern gezicht. De grille is groter dan ooit, de koplampen zijn platter en breder dan voorheen en de achterzijde is eveneens moderner, alhoewel de chromen strip die de achterlichten met elkaar verbindt heel erg jaren ’80-Amerikaans overkomt. In het interieur is het verschil groter met alleen maar touchscreens om alle functies van de auto te bedienen.
Aanduiding
In eerste instantie was er alleen een sedan, in 2019 kwamen er een Avant en Allroad bij. Aan de onderkant van het gamma zijn er 2.0 viercilinders, al dan niet met milde elektrische ondersteuning (MHEV). Een stap hoger staan de zescilinders (drieliter) en sinds 2020 ook een PHEV. Audi hanteert vanaf deze generatie een compleet andere manier om zijn motoren aan te duiden. In plaats van cilinderinhoud, kiest men voor twee cijfers en brandstof, zoals 35 TDI (instapdiesel), 45 TFSI (middenmoot benzine) en 55 TFSI e (hoger gepositioneerde PHEV). De S6 is vanaf nu een diesel (in Europa althans) en de RS6 maakt zijn eveneens zijn comeback.
Audi A6 artikelen
Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi A6: