• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A6

Opvallend onopvallend, de Audi A6 in een notendop.

Vroeger, toen een Twix nog een Raider heette, had Audi vrij eenvoudige namen voor haar modellen. In 1995 heette de Audi A6 nog de Audi 100. Die naam kwam uit de jaren ’70 en was gekozen simpelweg omdat dit het maximale vermogen in paardenkrachten verklaarde. Uiteraard kwamen er later veel sterkere Audi 100’s, waardoor de naam 100 gewoon een typenaam werd.

Inhoudsopgave

  • Eerste generatie Audi A6 (C4)
  • Tweede generatie Audi A6 (C5)
  • Derde generatie Audi A6 (C6)
  • Vierde generatie Audi A6 (C7)
  • Vijfde generatie Audi A6 (C8)
  • Zesde generatie Audi A6 (C9)
  • Meer lezen?

Eerste generatie Audi A6 (C4)

Audi A6

Daar kwam in 1994 verandering in. Audi introduceerde de A8. Dat was niet alleen een nieuwe weg voor Audi qua kwaliteitsbeleving en prestige, maar ook qua naamgeving.

De A8 was het topmodel, de A4 werd de opvolger van de 80. De Audi 100 liep pas een paar jaar mee, dus die werd gefacelift en kreeg een nieuwe naam: A6. De eerste generatie Audi A6 (C4) kende daardoor maar een korte levensduur: van 1994 tot 1997.

Tweede generatie Audi A6 (C5)

De tweede generatie van de A6 (C5) was een enorme stap voorwaarts voor het merk met de vier ringen. Audi was aansluiting aan het vinden met BMW en Mercedes-Benz. In designopzicht was de Audi A6 veel gewaagder dan voorheen, met een coupé-achtige daklijn en een bijzonder rond gevormde derrière. In eerste instantie was de auto alleen leverbaar als sedan, de stationwagon (die Audi Avant noemt) van het oude model werd nog een tijdje geleverd.

Groots uitpakken

Bij de C5-generatie pakt Audi groots uit met motoren, transmissies en andere features. De hoogtepunten zijn de motoren met vijf kleppen per cilinder, destijds iets wat je alleen op motorfietsen en Ferrari’s zag. Ook was de A6 een van de eerste auto’s die leverbaar was met een volledig geïntegreerd navigatiesysteem.

Voor een leuk tuningsproject moet je zoeken naar een A6 2.7 Turbo: deze is voorzien van een terug-getunede S4 motor. Ook was dit de gewone A6 die met een V8 leverbaar was, een 4.2 met 300 pk, naast de 340 pk sterke S6 en later zelfs de 450 pk sterke RS6. Een bijzondere variant om het gebrek aan een SUV op te vangen was de Audi Allroad quattro.

Derde generatie Audi A6 (C6)

Audi A6

Waar de A6 C5-generatie zich aardig kon meten met de concurrentie, was de C6 volgens sommigen zelfs beter. Nu hielp de concurrentie in deze periode behoorlijk mee. Mercedes had veel elektronische problemen met de W211 E-Klasse en de 5 Serie viel niet bij iedereen in de smaak met het Bangle-uiterlijk en de oncomfortabele runflat-banden.

De A6 C6 was overduidelijk wat groter en assertiever dan voorheen met zijn grote single frame-grille. De langzaam aflopende daklijn is gebleven, maar de achterzijde was minder rond.

Interieur

Waar de C6 echt punten scoorde was het interieur. Dit was zeer hoogwaardig voor zijn klasse (en voor zijn tijd). Qua motoren nam de C6-generatie afscheid van de 5v-motoren: vanaf nu hadden alle aggregaten 4 kleppen per cilinder. Het gamma was enorm omvangrijk. Het begon met eenvoudige 2.0 TDI of TFSI motoren, een stapel V6-motoren (zowel benzine als diesel), een achtcilinder en zelfs tiencilinders voor de sportieve modellen. Wat het befaamde quattro vierwielaandrijvingssysteem betreft: de instapmotoren hadden voorwielaandrijving, op motoren in het midden van de range was het optioneel en de sterkste motoren hadden het standaard.

Vierde generatie Audi A6 (C7)

Audi A6

De A6 van de vierde generatie (C7) staat in de dealers vanaf 2011. Audi kiest wederom duidelijk voor evolutie in het design: de dakbogen van de sedan zijn nog altijd opvallend strak. Wel is het een Audi van de nieuwe school: dus met plattere koplampen, bredere achterlichten en een scherper gesmede single frame-grille.

De A6 staat nu ook op een compleet nieuw ‘MLB’-platform, dat de auto deelt met zijn vijfdeurs liftbackderivaat, de Audi A7 Sportback. Ook nu komt er een stationwagon plus een Allroad-versie.

Downsizen

Het downsizen van motoren (kleinere blokken met geforceerde inductie) wordt bij deze generatie bijna model-breed toegepast. Alleen de 2.8 V6 motor is nog geheel atmosferisch.

De 3.0 TFSI met mechanische compressor maakt zijn terugkeer. Voor kilometervreters met haast is er goed nieuws in de vorm van de A6 3.0 TDI. Met twee turbo’s, 313 pk, 650 Nm en een heel acceptabel verbruik is het de perfecte Europa-cruiser.

Qua transmissies de keuze bijna onhandig en afhankelijk per motor: er is een handbak, S-Tronic, Tiptronic én Multitronic. Quattro is bijna op alle modellen leverbaar, die dikkere motoren krijgen het standaard mee. De snelle varianten (S6 en RS6) hebben nu een 4.0 liter grote V8 in het vooronder, bijgestaan door twee turbo’s.

Vijfde generatie Audi A6 (C8)

Audi A6

In 2018 wordt de vijfde generatie gepresenteerd. Het recept dat Audi toepast mag nu wel bekend zijn: herkenbare ‘basislijnen’ met een modern gezicht. De grille is groter dan ooit, de koplampen zijn platter en breder dan voorheen en de achterzijde is eveneens moderner, alhoewel de chromen strip die de achterlichten met elkaar verbindt heel erg jaren ’80-Amerikaans overkomt. In het interieur is het verschil groter met alleen maar touchscreens om alle functies van de auto te bedienen.

Aanduiding

In eerste instantie was er alleen een sedan, in 2019 kwamen er een Avant en Allroad bij. Aan de onderkant van het gamma zijn er 2.0 viercilinders, al dan niet met milde elektrische ondersteuning (MHEV). Een stap hoger staan de zescilinders (drieliter) en sinds 2020 ook een PHEV.

Audi hanteert vanaf deze generatie een compleet andere manier om zijn motoren aan te duiden. In plaats van cilinderinhoud, kiest men voor twee cijfers en brandstof, zoals 35 TDI (instapdiesel), 45 TFSI (middenmoot benzine) en 55 TFSI e (hoger gepositioneerde PHEV). De S6 is vanaf nu een diesel (in Europa althans) en de RS6 maakt eveneens zijn comeback.

Zesde generatie Audi A6 (C9)

Zeven jaar na de C8 verschijnt in 2025 weer een nieuwe generatie van de A6: de C9. Audi kiest ervoor om als eerst de eerste volledig elektrische A6 te presenteren: de A6 e-tron. Gelukkig volgen later de Avant en Sedan met gewoon nog verbrandingsmotoren.

A6 e-tron

Na de goed ontvangen conceptcar uit 2022 laat Audi in 2025 de productieversie zien — en het goede nieuws is: ze hebben nauwelijks iets veranderd. Wat je krijgt is een elegant vormgegeven, sportieve EV met een indrukwekkende actieradius, serieuze prestaties en de nieuwste techniek onder de huid.

De A6 e-tron is er meteen in twee carrosserievarianten: een Sportback en een Avant. Een traditionele sedan ontbreekt, net als bij de nieuwe A5. De Sportback combineert een gestroomlijnd silhouet met een sportieve achterkant met strakke led-strip. Aan de voorkant oogt de A6 e-tron stoer en zelfverzekerd.

Audi A6 e-tron Avant test

De A6 e-tron staat op het zogeheten PPE-platform, dat hij deelt met onder andere de Q6 e-tron. De techniek is dus dik in orde. De 100 kWh-accu is ook dezelfde als in die SUV, maar dankzij het slankere ontwerp en betere aerodynamica haalt de A6 aanzienlijk meer kilometers uit een volle lading: 750 km in de Sportback en 720 in de Avant-uitvoering.

Standaard wordt de A6 e-tron geleverd met achterwielaandrijving. Een 367 pk sterke elektromotor zorgt voor de power, goed voor een 0-100-tijd van 5,3 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Snelladen kan met 270 kW dankzij het 800V-systeem, waardoor je in een goede 10 minuten weer honderden kilometers bijtankt

A6 Avant

Eén ding valt direct op bij de A6 Avant: hij lijkt als twee druppels water op de nieuwe A5 — wat op zijn beurt weer de opvolger is van de A4. Snap jij het nog? Audi inmiddels ook weer: ondanks de eerdere naamveranderingen blijft deze auto gewoon A6 heten. Gelukkig maar.

Qua design is de Avant direct herkenbaar: de enorme grille loopt helemaal door tot aan de onderzijde van de bumper en domineert de neus. Aan de achterkant valt vooral het zwarte uitsteeksel onder het achterlicht op, een designaccent dat de A6 een eigen smoel geeft.

De carrosserie is opnieuw gegroeid, naar een lengte van 4,99 meter en een breedte van 1,88 meter. Toch is er niet alleen maar winst: de bagageruimte van de Avant is geslonken van 565 liter naar 504 liter. Binnenin geen verrassingen: het interieur is praktisch identiek aan andere recente Audi-modellen.

Motoren

De A6 C9 start zijn carrière met slechts één aandrijflijn: een 204 pk sterke TFSI mild hybrid, die we al kennen van de vorige generatie. Gelukkig staan er elders in Europa meer motoropties klaar, zoals een 2.0 TDI of een V6 TFSI, beide voorzien van een geavanceerd MHEV-plus-systeem. Die zijn beide niet leverbaar in Nederland. Vreemd genoeg ontbreekt dit mild hybride systeem bij de 2.0 TFSI, waardoor deze motor relatief onzuinig is en in Nederland zwaar belast wordt.

A6 Sedan

De A6 Sedan volgt kort na de Avant en is technisch en visueel volledig losgetrokken van de elektrische A6 e-tron. Met aerodynamische oplossingen zoals aircurtains aan de voorzijde, een vlakke onderzijde met platen en spoilers én een functionele diffuser en spoilerlip, haalt de A6 een indrukwekkende cW-waarde van 0,23. En dat zonder de vorm van een zeepje.

Plug-in hybride Audi A6

De basis-A6 is met 204 pk een beetje een net-niet-A6. Gelukkig duurt het niet lang voordat Audi de PHEV-versie op de markt brengt genaamd A6 e-hybrid quattro. Dankzij de elektrohulp stijgt het vermogen naar 299 pk of zelfs 367 pk in de duurdere uitvoering. Dat is net zo sterk als de vorige A6, maar dan wel met een grotere batterij. De accu heeft een capaciteit van 25,9 kWh waardoor je 102 kilometer volledig elektrisch kunt rijden.

Meer lezen?

Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi A6:

Dit zijn de zuinigste EV’s anno 2025!
3 november 2025

Lees meer

Dit zijn de EV’s met de grootste actieradius
27 oktober 2025

Lees meer

De dikste gezinsauto ter wereld is populairder dan ooit
11 augustus 2025
Audi RS6 populair

Lees meer

WK Snelladen 2025: welke EV laadt het allersnelst?
20 juni 2025

Lees meer

De Audi A6 waar we op zaten te wachten is hier!
6 mei 2025

Lees meer

Audi A6 (C9) sedan: mooier, maar ook goedkoper dan de avant
18 april 2025
Audi A6 (C9) sedan niet alleen mooier, maar ook goedkoper dan de avant

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North