• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Oud vs. nieuw: Audi A6 vs. A6 e-tron

Auteur: machielvdd, gepost 31 juli 2024 om 17:59 – 31 Reacties

Hoe ziet de gloednieuwe A6 e-tron eruit als we ‘m naast de oude Audi A6 zetten?

Eerder vandaag presenteerde Audi de langverwachte A6 e-tron. Dit was gelukkig geen slap aftreksel van de concept car, maar een – naar onze mening – gelikte hatchback c.q. stationwagen. Wel is het voor Audi-begrippen een behoorlijke revolutie, vergeleken met de vorige A6. Daarom gaan we de auto’s even één op één vergelijken.

We moeten er wel meteen bij zeggen dat de A6 e-tron niet de directe opvolger is van de huidige A6. Althans, niet de enige. Er komt namelijk ook nog een Audi A7, die de A6 met verbrandingsmotor opvolgt. Die auto krijgt waarschijnlijk een meer traditioneel Audi-design, net als de nieuwe A5.

We kunnen eigenlijk ook nog niet spreken van de oude A6, want deze auto is nog hartstikke leverbaar. Dat blijft waarschijnlijk ook zo totdat de oude Audi A7 op het toneel verschijnt. Maar gemakshalve spreken we even van de ‘oude’ A6.

Audi A6 vs A6 e-tron
Audi A6 vs A6 e-tron
Audi A6 vs A6 e-tron
Audi A6 vs A6 e-tron

We gaan deze keer niet alle verschillen opnoemen, want dat zijn er simpelweg te veel. Op dat punt laten we de foto’s voor zich spreken. We zullen wel even de afmetingen vergelijken en een paar opvallende zaken benoemen.

Wat de lengte betreft: de A6 e-tron is zowaar iets korter: 4,928 meter in plaats van 4,939 meter. De wielbasis is echter wel toegenomen, van 2,924 meter naar 2,946 meter. Daaruit volgt logischerwijs dat de A6 e-tron minder overhang heeft. Met name de overhang achter is zichtbaar kleiner.

Audi A6 vs A6 e-tron
Audi A6 vs A6 e-tron

Ook niet onbelangrijk bij een stationwagen: de bagageruimte. Op dat punt hebben we slecht nieuws: de kofferbak van de A6 e-tron Avant is minder ruim, met 502 liter in plaats van 565 liter. Er is nog wel een frunkje, maar daar kun je maar 27 liter in kwijt. In totaal heb je dus alsnog minder bagageruimte.

De A6 e-tron is breder (1,923 meter vs. 1,886 meter) dan de oude A6 en het zal je ook niet verbazen dat ‘ie hoger is (1,527 meter vs. 1,494 meter). Dat 100 kWh-accupakket moet ergens blijven. Audi heeft de extra hoogte wel knap weten te maskeren met de zwarte streep aan de onderkant. Je kunt alsnog zien dat de taillelijn hoger is, maar dit doet niet echt afbreuk aan het design (zoals dat bij de ID.7 wel het geval is).

De meest opvallende designelementen zijn de gespleten koplampen en de achterlichten die met elkaar verbonden zijn, maar dit zagen we ook al bij de Q6 e-tron. De Q6 had overigens nog wel normale deurgrepen, terwijl de A6 e-tron verzonken deurgrepen heeft. Die maakten hun debuut op de nieuwe A5. Tot slot vallen de cameraspiegels op, maar die zijn (gelukkig) optioneel.

In het interieur zijn er ook meer verschillen dan overeenkomsten. Dit interieur komt linea recta uit de Q6 e-tron. Uiteraard is het schermoppervlakte flink toegenomen ten opzichte van de vorige A6. Het scherm voor de passagier en de schermen voor de cameraspiegels zijn overigens wel optioneel.

Dan is nu het woord aan jullie: vinden jullie de nieuwe A6 e-tron geslaagd of hebben jullie toch liever de oude A6? Laat het vooral weten in de reacties!

Ook interessant!

  • Oud vs. nieuw: Audi A4 vs. A5
  • Audi Q6 en A6 e-tron worden volop getest
  • Oud vs. nieuw: Audi A3 facelift
  • nieuwe Audi A6
    Nieuwe Audi A6 komt eraan en wordt bloedmooi

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, Audi, e-tron, oud-vs-nieuw

Vorig bericht: « Dit zijn de duurste auto’s die in juni op kenteken zijn gezet
Volgend bericht: Nee toch: belangrijkste EV van Stellantis loopt vertraging op »

Lees Interacties

Reacties

  1. outlook zegt

    31 juli 2024 om 19:03

    Tja

    Login om te reageren
  2. Fernando zegt

    31 juli 2024 om 19:05

    Vind het er wat Chinees uitzien met die gespleten koplampen en die kermisverlichting a la AliExpress.
    Verder is dat scherm veeeel te groot. Instrumentarium voor je en Less is More

    Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    31 juli 2024 om 19:13

    Nooit een Audi fan geweest en zal het door deze nieuwe A6 ook niet worden. Zeker niet vanwege dat verlichtte logo, wat een kermis!

    Login om te reageren
  4. rikv99 zegt

    31 juli 2024 om 19:38

    Jammer dat het niet gewoon de E-tron GT als station wagen geworden is. En spot ik daar nou die verschrikkelijke knopjes op het stuur alá Golf 8? Ik mijn ogen is deze minder gelukt dan de i5.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      31 juli 2024 om 22:29

      Dit platform is vele malen beter

      Login om te reageren
      • citroen55 zegt

        1 augustus 2024 om 10:26

        En dat baseer je op? Graag feiten!

        Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      31 juli 2024 om 22:29

      Dit platform is vele malen beter

      Login om te reageren
  5. smex zegt

    31 juli 2024 om 19:47

    Ik snap dat er een accupakket onder moet zetten maar het komt het design absoluut niet ten goede. Ook die single frame grill heeft z’n beste tijd wel gehad.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      31 juli 2024 om 21:59

      Ze hebben het visueel proberen te verstoppen, en daarmee juist geaccentueerd.

      Login om te reageren
  6. fastforward zegt

    31 juli 2024 om 19:48

    Buitenkant best aardig. De binnenkant is wel een hele grote stap terug naar BMW niveau. Erg jammer.

    Login om te reageren
  7. geelbarrel zegt

    31 juli 2024 om 21:51

    Zo . Weer n merk karakterloos

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      1 augustus 2024 om 00:00

      Audi heb ik nooit geassocieerd met karakter.

      Login om te reageren
  8. HZW zegt

    31 juli 2024 om 22:12

    Die gehalveerde foto laat al genoeg zien, wat een verschrikkelijk lelijk ding die nieuwe A6 is, als je het zo vergelijkt.

    De nieuwe A5 is net zo grote mislukking als deze A6, wat een drama design bij Audi

    Login om te reageren
  9. rutgerg zegt

    31 juli 2024 om 22:17

    Ik mis het in het stuk van gisteren… maar komt er ook nog een gewone A6 op benzine en diesel… mag ik toch aannemen? Aangezien daar niet over gesproken wordt…

    Login om te reageren
    • dolledries zegt

      31 juli 2024 om 22:27

      Even nummers electrisch, oneven benzine

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      31 juli 2024 om 23:59

      Dat wordt de a7

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        1 augustus 2024 om 12:32

        Ah logisch…

        Login om te reageren
    • HZW zegt

      1 augustus 2024 om 12:41

      Nee, er komt geen benzine/diesel A6 meer.
      Dit gaat overgenomen worden door de A7.
      Even model nummer zijn voortaan bij Audi alleen 100% elektrisch.
      Oneven model nummers zijn brandstof auto’s met Mild of Plug-in Hybrid techniek.

      Login om te reageren
  10. audirs3 zegt

    31 juli 2024 om 22:31

    Erg geslaagde auto, en goed trouw gebleven aan de concept. Zeker met zo’n forse range en bizar snelle laad tijden (die vrijwel elke snellader langs de snelweg van Fastned of ionity wel kan bieden) is dit echt een game changer.

    Login om te reageren
  11. harleytijn zegt

    31 juli 2024 om 22:46

    Mooie auto, hoop alleen dat dat verlichte logo op de achterzijde ook een optie is en niet standaard. Ziet er wel heel Temu uit…. Zal wel weer een nieuwe trend worden, maar ik zie liever een mooi verchroomd logo.

    Login om te reageren
  12. Pordon zegt

    31 juli 2024 om 22:54

    Van buiten wel geslaagd maar qua interieur weet Audi mij echt al jaren niet te overtuigen. Teveel gekke lijntjes waardoor het geheel onsamenhangend lijkt. Zowel alle vorige generaties als de nieuwste generatie Audi’s hebben hier last van.

    Login om te reageren
  13. senwedural zegt

    31 juli 2024 om 23:40

    Waar de prachtige concept qua profiel relatief slank oogt door gebogen uitstulping over de flank, lagere daklijn en smallere dorpel is het eindproduct toch wat plomp. Men lijkt concessies gedaan te hebben aan de range, die wel heel goed is.

    Login om te reageren
  14. papa zegt

    1 augustus 2024 om 05:32

    Ik vind de oude erg veel mooier.

    Login om te reageren
    • Marco Pachen zegt

      2 augustus 2024 om 10:42

      Ik ook!

      Login om te reageren
  15. Willy500E zegt

    1 augustus 2024 om 07:24

    Lijkt niet meer op een Audi. Kan ook Chinees zijn

    Login om te reageren
  16. slodder zegt

    1 augustus 2024 om 07:50

    Geen vooruitgang wat mij betreft. Die elektrische hokken zien er zo veel minder premium uit, zelfde met de nieuwe 5. Het oogt als een grote kostenbesparingsexercitie.

    Login om te reageren
  17. RutgerK zegt

    1 augustus 2024 om 09:39

    De binnenruimte valt mij serieus tegen. Kleinere bagageruimte en met 1.90 is het krap zitten achter jezelf. Ik weet niet wat je dan bij de A4 moet gaan verwachten.
    Die 2100 kilogram diebde auto mog trekken haalde mij bijna over om misschien de Allroad op in te gaan ruilen maar de twijfel slaat weer toe.

    Login om te reageren
  18. b00st zegt

    1 augustus 2024 om 09:42

    Vergelijking met de i5 :
    https://ev-database.org/side-by-side?i=2270,1906&h=d08af602a504bc7cd63b8796d3d68aef2f43e9910aec89c5d6a1891e085c419e

    Normale temps en niet-snelweg zou je 850km echte range kunnen halen, indrukwekkend, dat haalde ik met mijn oude diesel zelfs niet (BMW 330d E91). Snelweg 575km.

    Login om te reageren
  19. citroen55 zegt

    1 augustus 2024 om 10:30

    Komo grijs zal ongetwijfeld hoog gaan scoren. Allemaal iets te geforceerd; we moeten anders. En dan lopen de verkoop cijfers van stromers flink terug en zullen die, te dure voertuigen, onder stof komen te staan.

    Login om te reageren
  20. Stay Positive zegt

    1 augustus 2024 om 12:46

    Wat mij betreft slaat Audi hier de plank volledig mis met het design, zowel qua exterieur als interieur. Van de voorkant lijkt het net een Hyundai Kona, wat een prima auto is maar niet moeders mooiste. Helaas heeft Audi naar de concurrentie gekeken en de vreselijke huidige trend overgenomen van het volplakken van het dashboard met tablets. Waar Audi eerst zich juist op een positieve manier onderscheidde met smaakvolle en prachtige interieurs zijn ze nu helaas afgegleden. Zowel de nieuwe A5 als deze A6 e-tron zien er niet uit als Audi’s.

    Maar omdat ik altijd iets positiefs wil melden: de WLTP-actieradius van 720km is wel een pluspunt.

    Login om te reageren
  21. Genoeg Parterre zegt

    1 augustus 2024 om 18:36

    Hoe vet! Wauw. echt gaaf is ie geworden. Matjes, werkelijk waar ik heb geen aandelen in of wat dan ook, deze mensen van audi weten hoe ze een auto horen te designenen en het geeft je ook tijdsonbesef.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North