Meer dan nuttige imagebuilder: de TT is de leukste Audi in tijden.
Audi is altijd een beetje een saai merk geweest. In de goede zin van het woord welteverstaan. Audi kiest voor het veilige quattro in plaats van achterwielaandrijving. Audi kiest voor ingetogen styling en verstandige motoren. Allemaal heel erg handig natuurlijk, maar Audi wilde het ook hogerop zoeken, met meer dan alleen goede auto’s. Een Audi moest je niet alleen kopen omdat het een verstandige keuze was, maar ook omdat je er eentje wilde.
Imagebuilder
Natuurlijk was de Audi quattro uit 1980 een enorme imagebuilder voor het merk, maar de auto zelf was erg functioneel. Met zijn derde deur was de ur-quattro zelfs bovengemiddeld praktisch. Daarbij kocht je een quattro vanwege de techniek, niet vanwege de looks. Daar zou verandering in komen. In de jaren ’90 ‘mocht’ Audi wat ambitieuzer zijn. Dat was te zien aan de A8 en de snelle Audi ’S’ modellen. Maar wat er in 1995 op de IAA in Frankfurt staat, overtreft de stoutste verwachtingen.
Audi TT Concept
Daar staat namelijk de Audi TT Concept te schitteren. Het is een compacte coupé waarvan de naam is geleend van een snelle NSU uit de jaren ’60. Naast het feit dat NSU een merk was van Auto Union, worden op de locatie van de voormalige NSU fabriek in Neckarsulm Audi’s gebouwd. De TT was echter geen hommage naar NSU’s, maar een bijzonder gelijnde coupé met een hoedtik naar het Bauhaus-design.
Nauwelijks wijzigingen
Nu kwam het rond deze periode wel vaker voor dat er een productieversie kwam van een concept car. Het verschil was echter dat de Audi TT nauwelijks wijzigingen onderging. In 1998 werd de productie van de TT gelanceerd en eigenlijk was alleen de daklijn iets anders: de productie-TT had een klein achterste zijruitje. De TT beleefde overigens een onstuimig debuut. De achterzijde zorgde ervoor dat de auto op hoge snelheid erg licht werd en plotseling kon uitbreken. Dit resulteerde in diverse ongelukken, waardoor Audi een terugroepactie organiseerde. De TT kreeg standaard ESP en een achterspoiler. Dat eerste was verplicht, de spoiler optioneel. Dat gold overigens niet voor de TT’s die nog geproduceerd moesten worden: die kregen allemaal een spoiler.
Uitvoeringen TT (8N)
Er waren drie Audi TT’s, om te beginnen een 1.8T met voorwielaandrijving (180 pk) en vierwielaandrijving. Dat laatste was standaard op de 1.8T met 225 pk. Een jaar later volgde de TT Roadster. Speciaal voor de Roadster kwam er later een 150 pk versie bij. Aan de andere kant van het spectrum was er in 2003 de TT 3.2 quattro, met een 250 pk sterke zescilinder, vierwielaandrijving en optioneel een automaat met dubbele koppeling. De leukste TT is de quattro Sport. Deze kun je herkennen aan de 3.2-bumper kit, 18” Speedline velgen, Phantom-zwart dak en het ontbreken van een achterbankje. Helemaal aan het einde van de carrière van de eerste TT komen er nóg twee 1.8T’s bij. Eentje met 163 pk (vervangt de 150 pk) en eentje met 190 pk (vervangt de 180 pk).
Audi TT (8J)
Ondanks dat de TT een enorm succes is voor Audi (zowel qua imago als harde verkopen), is er ook kritiek. De Audi TT staat op het PQ34-platformen deelt daarom zijn techniek met de Audi A3, Seat Toledo, Skoda Octavia en Volkswagen Golf. Dat merkte je aan de rijeigenschappen. De Audi TT zag er veel exotischer uit dan dat de techniek daadwerkelijk was. De tweede generatie TT (8J) komt in 2006 op de markt en is een stuk scherper. De instapmotor is nu een 2.0 TFSI met 200 pk. Daarnaast maakt de V6 met 250 paarden zijn rentree. Voor een betere gewichtsverdeling is de voorkant van de TT grotendeels uit aluminium vervaardigd en de achterzijde juist van staal.
Audi TTS en TT-RS
Audi pakt voor de 8J-generatie flink uit met verschillende uitvoeringen. Uiteraard volgt er een Roadster met stoffen kap. Ook komt er voor het eerst een Audi TT met dieselmotor, de 2.0 TDI met 170 pk. In 2006 verschijnt er een snellere Audi TT, de Audi TTS. Ook deze naam kennen we van de NSU’s van weleer. De TTS heeft een opgefokte 2.0 TFSI motor onder de kap, goed voor 265 pk en 350 Nm. De TTS heeft altijd vierwielaandrijving. Boven de TTS komt in 2009 een TT RS, met een 2.5 liter vijfcilinder, goed voor 335 pk. De TT RS Plus doet er nog een schepje bovenop met 360 pk.
Audi TT (8S)
De derde generatie van de Audi TT (8S) verschijnt in 2014. De auto staat nu op het MQB-platform van Volkswagen. De auto beleeft zijn debuut op de Salon van Genève. Qua motorkeuze is er een 1.8 TFSI (180 pk), 2.0 TFSI (nu met 230 pk) en een 184 pk sterke 2.0 TDI. Tegelijkertijd met de TT wordt ook de TTS gelanceerd. Deze heeft de EA888-motor onder de kap en levert 300 pk. Quattro vierwielaandrijving is optioneel op de 2.0 TFSI en 2.0 TDI en standaard op de TTS. Iets later volgt de Audi TT Roadster.
20 Years
In 2017 is het tijd voor de meest heftige Audi TT aller tijden, de nieuwe TT RS. De vijfcilinder is niet alleen sterker (nu 400 pk), maar ook een flink stuk lichter gemaakt. De motor is altijd gekoppeld aan een zeventraps S Tronic, waardoor je in 3,7 seconden naar de 100 km/u kunt accelereren. De gehele range wordt in 2019 opgefrist. De motoren krijgen nieuwe benamingen als 40 TFSI (190 pk) en 45 TFSI (252 pk). De diesel komt te vervallen. Om het twintig jarig jubileum te vieren van de TT, is er de 20 Years-editie. De derde generatie TT zal nog even in productie blijven, maar het zal wel de laatste TT zijn. Althans, zoals we ‘m kennen. De auto zal zijn rentree maken als elektrische vierdeurs crossover.
Audi TT RS Iconic Edition
Aan alles komt een einde. Zo ook aan de Audi TT RS. In het najaar van 2022 neemt Audi afscheid van het model. Maar niet op een saaie manier. Het merk introduceert namelijk de TT RS Iconic Edition. Een afscheidsmodel waarvan er slechts 100 gemaakt worden.
Je herkent een Audi TT RS Iconic Edition aan de kleur Nardo Grijs en de Aerokit. Laatstgenoemde bestaat uit extra spoilers, vleugels en nog een aantal hulpstukken die een positieve uitwerking hebben op de aerodynamica.
De TT RS Iconic Edition beschikt over zwarte details en staat op 20 inch velgen. In het interieur is het een combinatie van zwart leder, alcantara en gele stiksels. Alle 100 exemplaren an de Audi TT RS Iconic Edition betreft een Coupé.
Audi TT artikelen
Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi TT: