
Dit moet ‘m worden: de opvolger van de TT en de R8.
De IAA nadert met rasse schreden, dus deze week kunnen we alvast wat lekkages verwachten. Vandaag is het grote nieuws van Audi alvast gelekt, namelijk hun nieuwe concept car. Dit is het baanbrekende model wat CEO Gernot Döllner onlangs aankondigde.
We kunnen de nieuwe concept car nu alvast bekijken dankzij Audi Canada. Zij hadden deze afbeelding per ongeluk al ingesteld als headerfoto op Facebook. Döllner sprak over een auto die tussen de TT en de R8 in zit. Dat is precies wat we hier zien.
De proporties doen denken aan de Audi TT, maar de raampartij is weer duidelijk geïnspireerd op de R8. Verder is het design heel minimalistisch. Dat kun je saai noemen, maar je kunt het ook lekker clean noemen. Drukke designs zijn er al genoeg, nietwaar?
Helaas heeft deze auto geen vijfcilinder in de neus en ook geen V10 achter de voorstoelen: deze concept car is elektrisch. Dat is een beetje jammer, maar hé, beter een elektrische sportwagen dan helemaal geen sportwagen.
De hamvraag is: worden we weer blij gemaakt met een dode mus of gaat er een productiemodel komen? Nou, volgens de CEO van Audi wel. In het eerdergenoemde interview zei hij: “De auto wordt gebouwd”. De auto moet over twee jaar in productie gaan.
Op social media is niet iedereen enthousiast over het design, maar met een vertaalslag naar het productiemodel zou dit best een tof ding kunnen worden. De vraag is alleen of de wereld over twee jaar al klaar is voor een elektrische sportwagen.
Over precies een week gaat de IAA van start, waar wij uiteraard aanwezig zijn. Dan kunnen we als het goed is alles te weten komen over deze auto en de plannen van Audi. Hou deze site dus in de gaten.
Met dank aan Wilco Blok voor de tip!
Foto: Audi Canada





Jaguar who?
Ik dacht precies hetzelfde.
Jaguar werd/wordt afgefakkeld om hun nieuwe design taal en zie hier Audi.
Ik ben benieuwd. Zou t wel verfrissend vinden
Maar ligt erg ver van t huidige design, dus zal wss veel tammer worden dan deze proto
@tmon: eerste ontwerp sinds Massimo Frascella de designbaas is van Audi.
Drie keer raden waar hij hiervoor werkte.
Land Rover-Jaguar.
Jaguar werd vooral afgefakkeld vanwege de tenenkrommende reclamespot die erbij zat.
Verder maakt Audi niet de fout om hun auto in het roze te tonen. Wat wel gelukt was, is de media aandacht.
Downfall van mijn favoriete merk. Wat ongelooflijk zonde om te zien hoe Audi zichzelf aan ’t verliezen is.
Ze maken 1 auto op een iets andere manier dan normaal, die alsnog erg geïnspireerd is door het verleden. Hoe is dit gelijk het einde van merk.
Audi is al jaren bezig met het beschadigen van z’n naam imo, denk aan de Q4 etc.
Ik zag gisteren een hagelnieuwe A6 Sportback E-tron. Ik wist niet wat k zag, zo lelijk is ‘ie.
Het heeft gewoon niks meer te maken met de prestige wat het design uitstraalde rond 2010-2015.
De huidige design troep is allemaal van de hand van “Marc Lichte” die gelukkig weg is als Chef Audi Design.
Audi was altijd Bauhaus Design, eenvoud en functie, tot dat “Marc Lichte er Tutti Frutti Design van ging maken.
De huidige range aan Audi’s zijn lelijk, dodelijk saai, met allemaal het zelfde inspiratieloze design.
Deze nieuwe Audi Concept grijpt weer terug naar Bauhaus Design, geïnspireerd op het verleden.
De downval van Audi is ingezet door het huidige Tutti Frutti design van “Marc Lichte”.
Die gelukkig weg is, nu krijgen we weer strak Bauhaus stijl design.
Prachtig, klassiek retro lijnen met een moderne twist.
Heeft veel weg van de 2000 Audi Rosemeyer Concept.
https://static.moniteurautomobile.be/clients/moniteur/content/medias/images/news/42000/400/10/2000-audi-rosemeyer_concept-3.jpg
Ding ziet er 10x ouder en saaier uit dan een Audi e-tron GT. Ook knap.
Daar zal het designteam zich bij de onthulling van de Jaguar zich zelf ff achter de oren hebben gekrabd.
Jaguar heeft nog een oud design van Massimo Frascella uit de lade gehaald, niet wetend dat hij het ging gebruiken voor een nieuwe Audi.
Omdat Jaguar zo’n succesvol onthaal met hun nieuwe designtaal had heeft Audi hem maar gekopieerd??!? Succes daar in Ingolstadt!
misschien zijn auto’s niet helemaal je ding? dat mag ook gewoon hè
Benieuwd of de chassis-architectuur eventueel ook de inbouw van een ICE toelaat. In sportwagenland lijkt die vorm van aandrijving voorlopig nog even de voorkeur te genieten.
Nee, dit wordt alleen maar op het elektrische PPE platform gebouwd, er komt geen ICE versie.
Wanneer een Porsche 911 een paar keer achterop een 2003 Bentley Continental GT botst, krijg je dit na 9 maanden.
Hoe kan het dat de VW groep elke keer als ze dingen als “vernieuwend, revolutionair, met voorsprong” zeggen, ze met exact hetzelfde design sinds 1937 op de proppen komen?
Hetzelfde idee als Jaguar maar beter uitgevoerd. Maar wel veel overhang, dat zou voor een EV niet hoeven.
Vind m wel gaaf eigenlijk! Alleen nog de raampartij na de B stijl door laten lopen, wordt de auto wat gestrekter van en mooiere referentie naar de TT. Laat maar komen hoor
Dat ontbrekende zijruitje had originele conceptcar van de Audi TT ook. Dus misschien hebben ze die hier daarom ook weggelaten.
https://cdn.motor1.com/images/mgl/koWlxM/s1/1995-audi-tt-concept.jpg
https://www.tts-freunde.de/forum/dashboard/attachment/28398-audi-concept-jpg/
Heel mooi strak ontwerp. Hierop kun je verder bouwen. De lijntjes met Jaguar zie ik, maar ook veel Audi. Eindelijk. Ben benieuwd wanneer de Chinezen dit gaan kopiëren.
Moet je de rest van de foto’s zien, hoe gaaf hij is, zowel binnen als buiten.
Ik vind em mooi.. hopelijk komt er ook een grancoupe voor mensen met kids met benen..
In eerste aanleg zeker niet verkeerd. Het is in ieder geval overduidelijk een Audi; het lijkt een soort terugkeer te zijn naar de meer klare lijnen van de jaren 2000. Gek genoeg geeft het ontwerp me zelfs een lichte ‘Rosemeyer’-vibe, terwijl het ding er helemaal niet op lijkt.
Maar als ik dan nog eens goed kijk, heb ik toch mijn bedenkingen. De raampartij geeft volgens mij een aardige indicatie van de schaal van het geheel, en dan kan het haast niet anders of het is een joekel van een ding. Zo compact als een eerste generatie TT is natuurlijk een utopie, maar dit oogt wel echt een heel stuk groter.
Als ie elektrisch is, is het geen opvolger voor de TT of de R8. Of Audi doet een maneuver als Porsche en in een later stadium toch een benzine motor erin.
@ericc welke Porsche krijgt later een benzine motor?
De meeste platformen zoals PPE zijn helemaal niet geschikt voor een verbrandingsmotor.
Deze Concept lijkt een inklapbaar Targa dak te hebben.
Ik houd wel van dit soort design, maarja tegenwoordig moet het allemaal zo kitsch mogelijk zijn.
Zonder papierprop design met 1000 frutseltjes is het ineens niet meer goed.
We worden inderdaad blij gemaakt met een dode mus. Dit ding is zo dood als een pier vanwege het ontbreken van geluid en proporties.
Dat zeg ik niet, dat zegt het geld en dan vooral de mensen met geld. Die willen absolute schoonheid voor hun cash, en geluid en vormen horen daarbij.
Nu zijn de proporties van de R8 en TT op zichzelf afwijkend – en dat werkt. Maar door elkaar heen gemixt werkt het niet.
Maar ze mogen het proberen.
Na 20 jaar teloorgang eindelijk weer eens een mooie Audi.
Ik zeg dat het een “Audi e-tron Rosemeyer Concept” kan zijn.