
Het wordt echt alleen een EV.
Audi presenteerde dinsdag een spraakmakende concept car, die de voorbode is voor een nieuwe sportwagen. De meningen over het design zijn verdeeld. De een kan het cleane lijnenspel wel waarderen, de ander vindt het helemaal niks. Maar over één ding is iedereen het eens: jammer dat het een EV is.
Gaat er niet stiekem alsnog een versie met een verbrandingsmotor komen…? Nou nee, daar hoef je niet op te rekenen. Een woordvoerder van Audi helpt je uit de droom. Tegenover Motor1 zegt hij dat de auto echt alleen als EV wordt gebouwd.



Dat is ook logisch, want de auto wordt gebouwd op hetzelfde platform als de elektrische Porsche 718. Dat is nog niet officieel bevestigd, maar de woordvoerder liet wel weten dat het platform gedeeld wordt binnen de Volkswagen Group. Het kan haast niet anders of deze Audi gaat zijn techniek delen met de Porsche.
Het platform van de elektrische Cayman en Boxster is een dedicated EV platform, om het even in goed Nederlands te zeggen. Daarmee is dus ook het lot bezegeld van Audi’s nieuwe sportwagen. Dit wordt een EV, en niks anders.




Qua carrosserievarianten zal er ook niks te kiezen zijn. Audi bevestigt namelijk ook dat de productieversie – net als de concept – een elektrische hardtop krijgt. In plaats van een coupé en een roadster wordt het dus 2-in-1. Dit wordt de eerste Audi met zo’n dakconstructie, want tot op heden hadden de cabrio’s altijd een softftop.
De CEO van Audi verwacht jaarlijks meer dan 10.000 exemplaren te verkopen. Dat is voor een Audi een vrij laag aantal, maar voor een elektrische sportwagen zijn dat er aardig wat. Deze doelstelling lijkt ons aardig ambitieus, maar we gaan het over een jaartje of twee zien. Dan moet de auto in productie gaan.





Ah, dus Audi komt met een elektrische variant waarvan de grille eruitziet alsof iemand z’n scheermes halverwege is gestopt. Handig: emissievrij rijden, maar toch een designkeuze die historisch gezien nogal… kort door de bocht is.
Zie nu pas hoeveel Rosemeyer-Concept hier in zit. Ding wordt met de dag gaver!
Oh, ik zie het niet, maar dat is persoonlijk zicht en natuurlijk hartstikke oké. Wat ik wel zie is een vleug moderne Bentley- en Porsche-design, dat in combinatie met Audi, welk natuurlijk vrij logisch zijn, de merken zijn door, of via het Moederbedrijf verbonden met elkaar en dat maakt de auto goed te pruimen voor een elektrische sportwagen.
Al ben ik geen fan van die verticale sleufen aan de zijkanten van de voorzijde van de auto, of die ten behoeve van de luchtstroming, of voor koeling dienen, of beide dienen, het zal, maar mooi vind ik het niet. Aan de achterzijde staat het beter, maakt de auto iets stoerder en breder en kan ik het wegstromen van warme lucht nog snappen. Aan de voorzijde had ik dat anders opgelost. De grill is een moderne variant op de single-frame-grill, die eerder al is toegepast en daar stoor ik mij niet aan. Targa dak is qua concept geleend van de Porsche 911 is een goede toevoeging, mijn inziens. Het desing ook wel vrij glad, net als bij de nieuwste Jaguar, maar hier heeft de vorm toch meer dynamiek gekregen en daardoor ook meer functionaliteit, waardoor het veel beter oogt, dan bij de Jaguar, mooi is anders, maar echt lelijk is het niet, zoals bij de Jaguar, waar de gehele auto niet af is en de vormen geen functionaliteit hebben en daardoor is er geen goede dynamiek, als of de auto de studiefase niet is doorgekomen, maar wel in produktie genomen gaat worden.
Audi zit meer tegen het Chinese auto-ontwerpen aan, maar heeft net een eigen identiteit weten te creeëren en te behouden.
Ooit van kort en krachtig gehoord?
Deze Audi is gewoon uitverkocht voor de eerste 2 jaren, en is bedoeld voor mensen die van strak Bauhaus design houden en met hun tijd mee gaan, en niet blijven hangen in het verleden.
Auto fabrikanten kruipen steeds weer terug naar ICE PHEV als een EV model onder verwachting verkoopt, inplaats van die EV beter te vermarkten zodat hij wel verkoopt.
De FIAT 500 is een mooi voorbeeld, hij verkoopt niet, dus denk FIAT laten we maar weer een ICE hybrid bouwen.
Maar als autofabrikanten maar terug blijven krabbelen naar ICE, dan gaan mensen nooit een EV kopen.
EV zijn niet de heilige graal, het kost enorm veel energie om het te laten werken, daarnaast is het lang niet zo milieubewust als men het probeert te verkopen en dat gezamelijk zorgt ervoor, dat er nooit goed verkoopverhaal op te hangen valt, aan een EV.
Want het is niet zoals vroeger, waar de mensen een benzine-auto kochten, voor gewoon normaal gebruik, die tot 30.000km per jaar rendabel waren en als je meer reed, je uitkwam bij of een diesel-auto, of je ging over op gas/lpg en liet je auto daarop aanpassen, met een gas-, of lpgtank. Verkopers hadden het makkelijker om de klant aan een auto te helpen.
Nee, tegenwoordig zijn er allerhande varianten verbrandingsmotoren: met, of zonder hulp van elektrotechniek, dan nog eens veel, of weinig elektrotechniek en dan zijn er nog steeds de gas/lpg opties, eventueel af fabriek, dan nog de zelfontbranders, met of zonder hulp van elektrotechniek, ook weer in de varianten: veel, of weinig elektrotechniek en dan de EV, eventueel met hulpmotor, voor de batterijen. Plus dat de mensen zichzelf steeds vaker en beter voorbereiden voor de aankoop van een type auto, waardoor persoonlijk wensen en zienswijze op milieu en vervoer/transport, niet meer overgelaten wordt aan de praatjes van de verkoper.
Over de zienswijze en wensen van de mensen, of die kloppen bij de keuze van de auto, daarover zou je kunnen discusseren, maar ik zou dat achterwege laten als verkoper, het brengt je vaak niets. Advies is wat anders, of vragen waarom hun keuze voor een bepaald type auto juist daarop valt, zou mijn vraag zijn, maar ja, ik ben dan ook weer analytisch ingesteld en gewoon nieuwsgierig naar iemands beweegredenen.
Het modernisme is ook iets wat natuurlijk allemaal tijdelijk is en daarna weer net zo ouderwets wordt, als ooit te voren. Het individualistisch aspect van tegenwoordig is een chimique, om je te onderscheiden, maar in werkelijkheid is het angst om bij de gewone mens te behoren en apart en uitzonderlijk qua keuzes te zijn, terwijl ieder mens gewoon uniek en apart is, ik ken geen doorsnee burger, of eigenlijk zijn wij allemaal doorsnee burgers, want als iedereen apart en uniek is met idodito keuzes, dan is dat doorsnee, maar veel willen er niet toe gerekend worden, terwijl zij het gewoon zijn, of nog beter gezegd, juist zijn.
Daarnaast zijn de verbrandingsmotoren en zelfontbrandingsmotoren nog lang niet klaar met het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden en olie- en brandstoffen raken ook nog lang niet op, er worden nog steeds grote nieuwe olie- en gasvelden gevonden en aankomen met maar die ontginnen en het bewerken van die grondstoffen kost ook veel energie, dat is bij alles wat een batterij en elektriciteit nodig heeft niet anders, de Aarde zal op gelijke wijze aangesproken worden, om te leveren wat men verlangt, of dat nu brandstof is, of grondstoffen die leiden naar het opslaan van elektriciteit.
Alles is onderhevig aan de tijd en de ontwikkeling van de produkten en dat is nooit anders geweest, je kunt dat meegaan met de tijd noemen, of dat gewoon negeren en doorgaan met waar je mee bezig bent., wat als ouderwets gezien wordt, maar dat niet is, maar gewoon er minder belang aan hechten en de tijd geven om geaccepteert te geraken en het nut en de wil zijn beloop laten.
Zie het geouwehoer met AI, er met zijn alle tegelijk bovenop springen, want ‘ik’ (zegt de vooraanstaande individu) moet de eerste zijn en zie, dat er ook personen zijn, die het ook voor criminele doeleinde gaan gebruiken tegen de mensheid en voor eigen geldgewin en status. Het is allemaal leuk en aardig, maar het brengt een hoop onvoorzichtigheid met zich mee. Als iets echt goed is, komt het vanzelf goed, als het dat niet is, houdt het vanzelf op en krijgt het zijn plek in de geschiedenisboeken.
De les des levens is ondoorgrondelijk, maar altijd de juiste, ten opzichten van de mens en de mensheid in het algemeen.
Heel veel tekst, heel weinig onderbouwing.
Eindelijk eens een reactie met inhoud, die veel meer uitzoomt dan de waan van de dag (waar de meesten in leven, met een focus van een fruitvlieg en een bewustzijn dat vooral het dominante narratief napraat): dank. Als ik dat vergelijk met de gemakzuchtige ‘meningen’, zeker wanneer ze reacties met inhoud proberen te smoren… ;-)
Jammer, voor dit soort auto’s wil je toch een verbrandingsmotor voor de beleving.
Design, mja, de voorkant lijkt net op een dockingstation waar een robot stofzuiger is ingereden.
@jozo dat zou dan een range extender moeten zijn, continue generator geluid vind ik nou niet echt “beleving”
Interessant Duits snorretje heeft die
nein nein nein nein
Opvallend ja. Nu was dhr H ook een collectivist, van de nationaal socialistische sub-groep, dus ik snap het wel bij een EV, maar blijf het een aparte design keuze.
Nationaal socialisten staan voor traditionele waarden daar past ouderwets gerecycled design bij maar eigenlijk geen progressieve elektrische aandrijflijn.
Het enige wat mogelijk zou zijn is een Range Extender. Maar dat past meer in een grote vakantie SUV, niet in een sportwagen.
Dit wordt 100% zeker op het PPE platform gebouwd, verder blijven veel auto fabrikanten krampachtig aan de verbrandingsmotor vast houden.
De ICE op diesel en benzine is voltooid verleden tijd.
Dat moet je jezelf echt nog wat verder verdiepen in de technologiën en doorontwikkeling ervan. En de EV is geen heilige graal, te lomp, te zwaar om waarlijk sportief te worden, maar ik ben niet tegen die doorontwikkeling en zie het graag tegemoet, maar ik geloof niet heilig in de EV en zijn tot standkoming en tot blijvende uitvinding, tenminste niet voor de personenauto, aangezien er begin 20eeuw ook al ontwikkelingen zijn gedaan, die toen gestopt zijn, om de bepaalde rede, dat het voor toen niet goed genoeg uitontwikkeld kon worden en alle bijkomstigheden niet beter waren, dan de omstandigheden die er al waren.
En ik zie nog steeds geen ultiem resultaat in ontwikkeling van elektriciteit en de batterij, hoewel op dat vlak best veel nieuwe goede oplossingen in ontwikkeling zijn, blijft het er toch weer hangen op het vlak milieu en draagkracht van moeder natuur, tot het aanleveren van voldoende grondstoffen, of de uitputting van de grond met desatreuze gevolgen.
Liever milieurampen door oliewinning en vervuiling door het oppompen en verbranden van olie. Accu ontwikkelingen gaan sneller dan ontwikkelingen bij ice
Je mond houden is ook een kunst. En je intussen verdiepen met ongemakkelijke geschiedenislessen, ook.
Gevalletje dooie mus.
Wel heel erg ambitieus zeg en dan ook nog eens jaarlijks 10.000 exemplaren verkopen! Rimac zegt dat mensen niet zitten te wachten op een volledig elektrisch aangedreven sportauto of hypercar, Ze hebben slechts 50 auto’s van de geplande 150 verkocht. Bugatti ziet er van af, Lamborghini stelt het uit. Deze Audi zal wel een ander prijskaartje gaan krijgen maar goedkoop zal de auto niet worden en zal ook een flop worden. Het enige haalbare is een PHEV.
Of Mhev.
Het wordt 800 volt, met een 100 kW/u accu, en een range van 600 km, en snelladen tot 270 kW.
Je hangt hem aan een snellader en binnen een mum van tijd kan je weer verder rijden.
En straks is een tank brandstof duurder dan opladen met een supercharger.
En dat gaat in de toekomst niet veranderen. Als ik de Regeringen was op deze aarde zou ik daar heel snel verandering in brengen, tevens de wegenbelasting op elektrisch aangedreven voertuigen verhogen, want de belasting van het wegdek neemt significant toe, zeker met meer elektrisch verkeer. Daarnaast zou je door het ontstaan van meer fijnstof, vanwege harde slijtage van banden, een betere kostendekkende belasting moeten hebben. Maar misschien geven sommige niets om het milieu in de toekomst van hun kinderen, domweg omdat zij geen kinderen hebben en over pakweg 60-80 jaar er niet meer levent zijn.
Google even op uitstoot fijnstof elektrisch versus brandstof. U heeft, aan uw opmerkingen te zien, weinig op met milieu en uitstoot. In elk geval zich er onvoldoende in verdiept…
Bla Bla Bla. Wegenbelasting is de belasting op het gebruik van de wegen, niet op de slijtage van het wegdek. De belasting wordt op gewicht geheven omdat op kilometers te fraude gevoelig is. De wegdek slijtage wordt ook niet veroorzaakt door auto’s van twee ton maar door vrachtwagens van dertig ton, die dan gek genoeg erg weinig wegenbelasting betalen.
Fijnstof stoten EV’s minder uit omdat ze meestal regeneratief remmen en als je de juiste banden kiest slijten ook de banden niet sneller.
Qua milieu zijn EV’s enorm veel beter omdat ze een veel betere efficiëntie halen. En op groene energie kunnen rijden. Maatschappelijk zijn ze beter omdat ze geen uitstoot in de woon gebieden hebben en je geen olie sheiks geld geeft om islamitisch terrorisme te financieren.
Hoezo is belasting op gereden km fraudegevoelig? Ooit van accijns gehoord?
Ik was enthousiast, maar nu denk ik nog snel een TT van de derde generatie te kopen voor vele jaren rijplezier.