
Zit Audi nu al te broeden op iets in de geest van de TT?
De Audi TT kwam, zag en overwon. Als designstatement is de auto fenomenaal gebleken, van zijn prille begin tot het einde. En als ietwat potente, bijzonder ogende alledaagse ‘sportauto’ op A3-basis is het ook nog een leuk product geweest. Alleen alles moet in de verleden tijd, want Audi nam de TT uit productie.

Opvolger?
Dat had natuurlijk als belangrijkste reden dat er steeds minder van verkocht worden. Een coupé/cabrio is vaak een perfecte tweede auto, maar sluit wel wat compromissen als enige auto. En men wil natuurlijk liever een crossover. Het is jammer, doch begrijpelijk. Maar ja, wat moet je dan? Eigenlijk hoop je dat Audi met iets nieuws kan komen dat zowel auto’s verkoopt als de TT van een waardige opvolger voorziet. En wordt dat een tweedeurs coupé, gezien het huidige klimaat? Nee.

Concept
Het lijkt erop dat de Audi TT niet helemaal vergeten gaat worden in ieder geval. Audi brengt een nieuw ’toonaangevend’ concept mee naar de IAA in München op 8 september. Die gaat uiteraard de toekomst voorspellen, maar Audi maakt middels een teaser duidelijk dat het verleden ook een rol gaat spelen. De Auto Union Streamliner, de Audi Avus Concept uit 1991 en, jawel, Audi geeft de TT een belangrijke rol in de video.

Uiteraard hoeft dat niks te betekenen, elke concept tegenwoordig heeft wel een leuk verzinsel over waarom het verleden belangrijk is voor de toekomst. Maar Audi kan een ‘TT-momentje’ wel gebruiken. Dus die TT gebruiken als ijkpunt voor het verleden: geen slecht idee.

Wat er echt gaat gebeuren, dat moet nog blijken. Wel is het de eerste keer dat Audi iets laat zien onder het nieuwe regime van designbaas Massimo Frascella. Het is altijd spannend als een merk een nieuwe designbaas krijgt, want je wil natuurlijk de perfecte balans tussen een sterk design en iets waar je toch als chef wel trots een handtekening onder kan zetten. Kortom: we zijn wel benieuwd. Ook of de Audi TT echt iets belangrijks gaat betekenen voor de nieuwe concept car.





Grappig, ik herinner me nog goed het interview van Wouter op BNR met de NL CEO Bram Schot, die Audi weer gezond moest maken en de TT de nek om heeft gedraaid. Wouter drong er een beetje op aan een nieuwe TT te maken. Hij wilde daar toen niets van weten.
Tja, ik weet ook niet of het aanstellen van Bram Schot het merk Audi dan wel zo veel goeds heeft gedaan. Van de ‘Vorsprung durch Technik’ reputatie is werkelijk niets over gebleven. De exterieurontwerpen zijn zo ver glad getrokken dat de leek amper meer verschil ziet tussen de verschillende modellen, en voor de interieurs hebben ze de hoogwaardige uitstraling (waarmee men de concurrentie daadwerkelijk aftroefde) domweg ingeruild voor goedkopere materialen en dito afwerking.
Bram Schot moest eventjes op de winkel passen. En leuke sportcoupe’s zijn gewoon geen markt meer. Maar voorsprong door techniek heeft Audi nog steeds. BMW heeft de Neue Klasse nog altijd niet op de markt terwijl Audi met vergelijkbare techniek al een tijdje een Q6 en A6 e-tron heeft rond rijden.
Please TT4!!!
https://www.tts-freunde.de/forum/dashboard/attachment/27767-audi-rs-e-tron-tt-jpg/
Wat veel mensen niet weten is dat er ook al op basis van de eerste generatie TT in 2000 een SUV Concept was bedacht met de naam “Steppenwolf quattro Concept”, met 3.2 liter Vr6 motor met 230 pk en 320 Nm.
Dit was al de eerste gedachte van een TT SUV.
Echter hoop ik niet dat de nieuwe Concept een SUV zal worden.
Audi test al met 2 Porsche’s 718 EV op Ingolstadt kentekenplaten, maar dat is puur om te ontdekken hoe het PPE platform rijd bij een betrekkelijk laag gewicht omdat de 2 Porsche 718 EV cabrio’s zijn.
Massimo Frascella is een gefacineerd bewonderaar van de eerste Audi TT, hij heeft een groot schaalmodel in zijn werk kantoor bij Audi staan.
Heeft hij deze bij de “Audi kreisel” bij het Westpark laten weghalen en in zijn kantoor laten zetten?
https://share.google/images/BScmiLxx8X069uH8C
De headerfoto is top, precies zoals ik de eerste TT in mijn hoofd heb (Zonder achterspoiler Weliswaar maar soit). Zelfde kleur en met het “Beseball” interieur. Tijdloos mooi en (voor mij) nog steeds aansprekend. Dass war einmal…..
Dus dat is niet precies zoals jij de eerste TT in je hoofd hebt.