Na jaren van trouwe dienst wordt de Fiat Panda opgevolgd door de Grande Panda: een compleet nieuw model dat een nieuwe weg in slaat.
Fiat houdt ervan om modellen en de generaties ervan zo lang mogelijk in leven te houden. Kijk maar eens naar de bloedlijn van de 500. Ook de Fiat Panda houdt het per generatie lang vol. Dat biedt overigens geen garantie dat ook de Grande Panda een lang gelukkig leven zal leiden. Fiat verandert de kleine stadsauto in een, eh, kleine stadsauto, maar dan anno nu.
De Grande Panda is het begin van een nieuw hoofdstuk in het grote Fiat-boek. Er komt een hele nieuwe modellenfamilie bij het Italiaanse merk. Tot 2027 is Fiat van plan ieder jaar een nieuw model binnen deze familie te onthullen. Dat begint dus in juni 2024 met de Fiat Grande Panda.
Na een nogal fantasierijke conceptversie verwachten we een totaal andere auto te zien wanneer de productieversie van de Grande Panda wordt aangekondigd. Maar wat schetst onze verbazing: het model dat je kunt kopen, lijkt sterk op het studiemodel. De koplampen zien er bijzonder uit en ook de PANDA-letters in de zijportieren zitten nog gewoon op de productieauto.
Uitvoeringen en specificaties
Net als Peugeot, Opel en Citroën is Fiat onderdeel van het autoconcern Stellantis. Zodoende deelt hij zijn basis met auto’s van merken als deze. In het geval van de Grande Panda gebruikt Fiat het STLA Smart-platform. Dit biedt de mogelijkheid om zowel elektrische als modellen met een verbrandingsmotor te bouwen. Op hetzelfde platform staan de Citroën C3 en de Opel Frontera.
De elektrische Fiat Grande Panda
De EV heeft één elektromotor die voor 113 pk en 122 Nm zorgt. Het is niet bepaald een snelheidsduivel. Een teken daarvan is dat Fiat de 0-50-tijd communiceert. Die is 4,2 seconden. Door naar 100 km/u duurt in totaal 11 seconden. De topsnelheid is begrensd op 132 km/u. Dankzij een 44-kWh batterijpakket heeft de Grande Panda een actieradius van 320 kilometer. AC-laden kan met 7,4 of 11 kW (lees er hier meer over!), maar je kunt ook snelladen met maximaal 100 kW. Dan laad je in 27 minuten van 20 naar 80 procent bij.
Wie voor de elektrische Grande Panda gaat, moet kiezen uit twee uitvoeringen: de RED en de La Prima. De RED biedt het basispakket van de grote Panda. Denk aan 16-inch stalen wielen, een speciaal ‘RED’-logo op de B-stijl en een basaal interieur. De La Prima heeft 17-inch lichtmetalen wielen, een cabine met betere stoffen en bamboe-bekleding op het dashboard.
De hybride Fiat Grande Panda
De mild-hybride versie heeft een 1,2-liter driecilinder turbomotor die 100 pk aan vermogen heeft. Dankzij een elektromotor in de versnellingsbak groeit het totale vermogen naar 110 pk en een koppel van 205 Nm. Die versnellingsbak is trouwens een zestraps automaat met dubbele koppeling. Vanuit stilstand vertrekken kan volledig elektrisch en bij het remmen wordt energie teruggewonnen en naar de batterij gestuurd. Bij files kun je een modus activeren die ervoor zorgt dat de Grande Panda elektrisch rijdt en zelf aansluit bij de auto voor je.
Net als bij de EV biedt Fiat twee verschillende uitvoeringen aan: de Icon en de La Prima. Bij het basispakket (Icon) krijg je handbediende airco, een 10-inch displaycluster, 10,25-inch infotainmentsysteem en led-voor- en -achterlichten. Het pakket is nog uit te breiden met nog eens twee optiepakketten: de Tech en Style. De La Prima is wederom de topper die is aangekleed met alle extra’s van het Tech- en Style-pack. Ook de hybride La Prima heeft de speciale 17-inch lichtmetalen velgen, hoogwaardige stoffen in het bekleding en het bamboe-dashboard.
Wie twijfelt tussen de hybride en elektrische Grande Panda hoeft niet naar de prijzen te kijken. De instappers en La Prima-versies van beide versies kosten bij de lancering precies evenveel.
Is de Grande Panda een échte Fiat Panda?
Op het eerste oog lijkt de Grande Panda niet verder van de voorgaande Panda’s af te kunnen staan qua uiterlijk. Kijk je beter, dan zie je wat knipogen naar Panda’s uit het verleden. Als je de Grande Panda van de zijkant bekijkt, moet het silhouet van de Grande Panda doen denken aan de originele Panda. Nog een referentie zie je duidelijk op de portieren, namelijk door de letters PANDA die in de koets zijn verwerkt. Tot slot is er nog een optionele stickerset die herinneringen aan de Panda uit de jaren ’80 moet opwekken.
Het speelse karakter van de oude Panda komt ook terug in de nieuwe Grande-versie. Op verschillende plekken op de auto kom je vier strepen naast elkaar tegen. Bekijk je deze strepen vanuit een andere hoek, dan verschijnt het Fiat-logo. En zo zijn er nog wat easter eggs: de begroeting ‘ciao’ aan de binnenkant van de achterklep, nog meer verstopte Fiat-logo’s en de uitsnede van het Lingotto-testcircuit.
Dus, is de Grande Panda een échte Panda? Ja, ondanks zijn formaat. Of misschien wel juist door zijn formaat. De moderne stadsauto is nu eenmaal een hoge B-segmenter. De Fiat Grande Panda is dus een moderne interpretatie van de OG Panda.
Slimme laadkabel
Naast alle grappige easter eggs implementeert Fiat ook een erg nuttig trucje voor de EV. De elektrische auto heeft namelijk geen losse laadkabel achterin de kofferbak of frunk liggen. In plaats daarvan zit er een oprolbare laadkabel in de neus. Je opent een klepje op het front, trekt aan de kabel en plugt hem in. Na het opladen trek je de kabel los van de laadpaal en rolt de kabel zichzelf op. Geniaal!
Het enige nadeel van de kabel is dat ie met maximaal 7,4 kW kan opladen. Als je dit doet, duurt het vier uur en 10 minuten om de batterij volledig op te laden. Je kunt de geïntegreerde laadkabel ook achterwege laten door te kiezen voor een ouderwetse kabel. Waarom zou je dat doen? Dan kun je met 11 kW AC-laden. Daarmee duurt het opladen van 20 naar 80 procent twee uur en 50 minuten.