
Zonder hybride gepeupel!
Liefhebbers met de kleinere portemonnee kunnen hun hart ophalen tegenwoordig. Features waarmee je punten scoort in de fanclubs komen bij steeds meer auto’s voor bij de instapper. Denk maar aan steelies onder de elektrische Fiat Grande Panda RED op de afbeeldingen in dit artikel, of op de Renault 5. Andere factoren waar liefhebbers dol op zijn, zijn de handgeschakelde transmissie en benzinemotor zonder elektrohulp.
Al deze liefhebbersfeatures vind je straks in de nieuwe instapper van de Fiat Grande Panda. Olivier François, de CEO van Fiat, belooft namelijk dat de nieuwe basisuitvoering een handbak heeft en ”niet gekoppeld is aan een hybride motor”. Ergens aan het einde van dit jaar moet de nieuwe goedkoopste uitvoering van de grote Panda op de prijslijst verschijnen.


Motor van de nieuwe instapper
Als we eerlijk zijn, is het erg logisch dat we nog een Grande Panda-uitvoering te goed hebben van Fiat. De auto is gebouwd op het Smart Car-platform, net als de Citroën C3. Het zustermodel van Citroën heeft een benzine-instapper met zestraps handbak.

Het is aannemelijk dat dezelfde 1.2 PureTech motor in de Fiat komt te liggen. De verbrandingsmotor heeft een vermogen van 100 pk en een koppel van 205 Nm bij 1.750 tpm. In de C3 zorgt ie voor een topsnelheid van 160 km/u en een 0-100-tijd van 11,6 seconden.
Wat gaat de goedkoopste Grande Panda kosten?
Dat zal voor geïnteresseerden een van de belangrijkste vragen zijn. Aan de hand van de C3 met benzinemotor kunnen we zien dat de fiscus € 6.888 aan bpm wil hebben. Toch is de C3 bijna € 1.500 goedkoper dan elektrische ë-C3. Reken je zo’n zelfde verschil door bij de Grande Panda, dan gaat de nieuwe instapper zo’n € 24.500 kosten. De hybride en elektrische Grande Panda kosten namelijk allebei minimaal € 25.990.
Zou jij voor de nieuwe instapper gaan of wacht je tot er een productie-4×4 komt?
Via Motor1





Voor die 1500 euro extra, koop ik toch de electrische variant.
Grappig hoe deze mening ongetwijfeld steeds meer gedeeld wordt. Zelf zou ik wel voor de benzine variant gaan.
1.2 met 100 pk of een transmissieloze elektromotor, eenvoudige keus. Met z’n auto ga je toch niet regelmatig de grens over. Voor die incidentele verre rit kan je prima een snellader pakken, dat brengt in de dagelijkse gebruik zoveel comfort.
Moet je uiteraard wel thuis beetje fatsoenlijk kunnen laden. Hoge parkeerdruk of in een appartementcomplex misschien niet ideaal.
Dan moet je toch wel heel graag op dino-sap rijden. Met name voor stadsauto’s als deze zijn EV’s ideaal. Altijd wel voldoende range en je mag er overal mee blijven komen. Iets wat bij de ICE versie in de komende jaren nog maar de vraag gaat zijn met het oprukken van ZE zones.
Voor sommige mensen is zoiets gewoon ‘een auto’.
Niet een stadsauto.
Die mensen gaan er mee naar hun werk, op bezoek bij familie en vrienden, een dagje of weekendje weg, op vakantie.
Dan is het best handig dat je op veel plekken in vijf minuten 500 km range kunt bijtanken.
Die stadscentra zijn wel lastig soms inderdaad, maar dan kun je bijvoorbeeld van een P+R gebruik maken.
Waarom is dat handig? Wat is er zo erg aan een half uurtje wachten
LOL – hele volksstammen ergeren zich dood als ze bij de pomp 5 minuten moeten wachten op iemand die nog even een paar boodschappen in de shop doet. Kun je nagaan wat een ramp het is als die *iedere keer* een half uur moeten wachten…
Maar goed, alles is natuurlijk afhankelijk van je verplaatsingspatroon. Veruit de meeste mensen rijden op een gemiddelde dag niet meer dan 40-50 km en dan is de range van een elektrische Panda meer dan zat. Rij je regelmatig meer dan 200 km per dag dan kun je beter een andere optie uitkiezen.
Ergeren doe je toch echt zelf en schiet je niets mee op. Het is één van de meest zinloze bezigheden. Focus je eerder op waar je wel controle over hebt, zoals bijvoorbeeld 15 minuten eerder vertrekken.
De panda is de hoeksteen van het Italiaans autolandschap. In Italië verkoop je enkel basis wagens met verbrandingsmotor. Want op Rome en enkele grote steden in het noorden na is de infrastructuur er gewoon nog nergens voor EVs. Het elektriciteits netwerk is verouderd en op het platte land is zelfs gewoon super 98 benzine vinden al een uitdaging laat staan een snellader. Natuurlijk is de vraag als Italianen gaan vallen voor een Franse Fiat
In Italië betaal je ook geen 7.000 euro BPM. Dus logisch dat de dino sap versie daar meer verkocht gaat worden dan de EV. Hier in NL maakt de belastingdienst met z’n eigen (BPM) regeltjes er een prijs van die t.o.v. van de EV eigenlijk totaal niet rechtvaardig is….
Sinds dit jaar weer terug naar brandstof, maar mis het laden in dagelijks gebruik wel. Tanken komt altijd op het verkeerde moment. Rijd tegenwoordig wel een stuk ontspannender rond met 30-40 km in de tank..
Je zien inderdaad vaker een Panda rijden met vier of vijf mensen erin dan een 5 serie waar elke stoel bezet is.
Waarom doe 1.2 purepech motor? Heeft/had foat niet hele degelijke zuinige torretjes? 0.9 twinair of firefly ofzo?
Nou, die TwinAir is ook wel een draak van een blok. Die is niet veel betrouwbaarder dan meest recente PurePechs.
Peugeot deelt de lakens uit bij Stelantis. En als er qua kosten één logische plek is om te besparen is het de motoren ontwikkeling. Die bij Opel en Fiat gaan dus gewoon dicht.
En wat mag de benzineversie trekken? Ik gok 800 kilo, wat genoeg is voor een ‘bakkie’ of kleine caravan. De ev mag (bijna?) niets trekken, dus die valt voor mij af.