
Na de Grande Panda is het tijd voor de ‘Piccolo Panda’.
Fiat gedraagt zich af en toe als een VMBO-student die moet leren voor een geschiedenisexamen: zolang mogelijk uitstellen. Fiat heeft eenzelfde uitstelgedrag, maar dan bij nieuwe generaties van de bekende modellen. Kijk maar naar de 500 of een andere Fiat-icoon. Zo gaat het Fabbrica Italiana Automobili Torino ook om met de Panda. De eerste generatie hield het 23 jaar vol, de tweede generatie tien jaar en het huidige model is al dertien jaar oud.
Het einde van de recentste Pandina zit eraan te komen. Natuurlijk is er al de Grande Panda die de reeks voortzet, maar dat is geen échte Panda. Daar komt snel verandering in. Fiat-CEO Olivier François deelt de toekomstplannen van de Fiat Panda aan de Britse krant The Independent.
François bevestigt dat de hedendaagse Panda het pad volgt dat de benzine-500 heeft bewandeld. Dat wil zeggen: deze generatie blijft zolang als de wetgeving het toestaat. Vlak daarna zal er een compleet nieuwe kleine Panda worden gelanceerd. ”We kunnen niet zonder een Pandina, zeker niet in Italië. Natuurlijk wil ik de kleine Panda vervangen en er komt ook een vervanger”, vertelt de Fiat-baas.
Nieuw platform
François vervolgt zijn verhaal met een belangrijk onderdeel van de volgende Panda: het platform waarop hij komt te staan. ”Ik moet het doen met een ander platform, wat waarschijnlijk een evolutie van het Fiat 500-platform zal worden”, zegt de leidinggevende. De nieuwe hybride versie van de 500 wordt dit jaar nog verwacht. De Fiat-baas zegt dan ook dat er een EV- en hybride versie van de volgende Panda komt.



Dikke kans dat de nieuwe Panda al eind 2026, begin 2027 op de markt verschijnt. De Panda-familie moet rond die tijd nog verder uitbreiden. François vertelt aan de Britse journalist dat er in 2026 een grotere Grande Panda komt. De Panda XL? Of Reuzepanda wellicht? Hoe die SUV ook gaat heten, de verwachting is dat de huidige lollige Panda-ontwerptaal ook te zien zal zijn bij de kleinere en grotere Panda’s.
Het is nog te vroeg om richtprijzen te krijgen van de Fiat-topman, maar speculeren kan natuurlijk altijd. De Grande Panda die je nu kunt kopen, kost minimaal € 25.990. Logischerwijs zou de Pandina EV daar wat onder gaan zitten. Zou de nieuwe Panda de concurrentiestrijd aan kunnen gaan met auto’s als de BYD Dolphin Surf, Hyundai Inster en Dacia Spring? Daarvoor zal de EV ongeveer € 20.000 moeten kosten. Moet lukken, toch?
Bedankt voor de tip, Hans!





Mijn vrouw rijdt al meer dan 10 jaar de 80pk TwinAir panda tot volle tevredenheid. Vlot zat, ruim zat ook voor 2 schoonouders, 2 rollators en 1 bestuurder. En verder naast een accu, beurtjes en 4 nieuwe banden er ook heel weinig aan onderhoud aan gehad.
Prima auto voor weinig geld, jammer dat dit segment zo onder druk staat en er weinig nieuws uitkomt.
Amen. Volgens mij roep ik op dit forum al jaaaren dat een mens in principe niks méér nodig heeft dan een Panda – uitzonderingen daargelaten. Maar goed, de mens kiest zijn auto nu eenmaal niet op puur rationele gronden, en automobielfabrikanten springen daar handig op in.
Fiat is al jaren de weg kwijt, weiniv vertrouwen dat dit goed komt
Helemaal niet, het is onze roverheid die auto’s in het A segment moeilijk maakt.
Je dicht de Nederlandse overheid een veel te grote invloed toe. Dat beetje auto’s wat hier nieuw verkocht wordt.
Wel is de rol van Europa hier een belangrijke, door de verplichtstelling van allerlei veiligheidsverplichtingen ook voor kleine auto’s is de winstgevendheid voor dit segment laag en dus ook de incentive om wat nieuws op de markt te brengen. Of je moet 7 varianten/merken
op dezelfde basis uit brengen…..
@eelco74, @ytzenv heeft toch wel enigszins een punt hoor.. mede door de BPM is het A-segment aardig uitgestorven en dat ligt wel degelijk aan onze overheid.
Het is niet dat ze hier niet verkocht worden, ze worden niet gemaakt en dat heeft niks met Nederland te maken
Kleine auto, lage co2 uitstoot: weinig bpm
Grote auto hoge co2 uitstoot, veel bpm
Het punt is dat ook kleine auto’s in europa sinde een paar jaar stablitietscontrole, bandendrukcontrole en vanaf 2024, o.a botswaarschuwing en adaptieve cruisecontrole moeten hebben. Allemaal hulpsystemen, die je voorheen op kleine autos niet had. En daarmee de winstmarges verder onder druk zetten,
We hebben niet voor niks veel kleine modellen uit het aanbod verloren, dan wel modellen die langer blijven dan gebruikelijk.
Die systemen zijn niet het probleem, omdat die in grote aantallen verkocht worden zijn die goedkoop. Het probleem is de uitstoot. In die kleine gebakjes zat vaak een oude simpele motor, die verbruikte relatief veel maar was door het lage wagen gewicht alsnog relatief zuinig. Nieuwe emmissie normen zorgen er voor dat er modernere en complexere motoren in die gebakjes moeten en dat jaagt de prijs omhoog, zeker als de fabrikant zo’n motor nog moet ontwikkelen.
De huidige gewone Panda/Pandina is er nog in 2 smaken, gewoon als Panda en Pandina Cross versie.
De standaard versie is er vanaf € 20.163,- en zo goed als geen kiesbare opties.
De Pandana Cross Versie kan je wat meer opties kiezen en is er vanaf € 22.990,-
Maar er is in de loop der jaren heel veel opties verdwenen bij de Panda, zoals 6 speakers (4 speakers in de 4 deuren en 2 tweeters in de A stijl)), winterpakket, (met verwarmde voorruit en voorstoelen), electronisch geregelde airco, Lichtmetalen velgen (alleen nog stalen velgen met wieldoppen), enz.
Dit is allemaal niet meer verkrijgbaar op de huidige oude Panda, en hij is alleen maar duurder geworden, met minder en minder uitrusting.
Deze Panda’s hebben wat veiligheid updates gekregen zodat ze nog steeds iets langer verkocht kunnen/mogen worden.
Ergens vindt ik het wel leuk dat na de jaren 60 retro die we zagen in de 500,mini,mustang er nu een golf van jaren 70-80 retro aankomt. De panda, de R5, de countach, Porsche die een jaren 80 naam terug registreerde. Als GM echt Ford de troef wil afsteken moeten ze een moderne iroc bouwen. Mannen die er één hadden komen nu toch ook in de midlifecrisis.
Het is toch niks nieuws dat de Panda en de 500 gebruikmaken van hetzelfde platform? Ik weet niet zeker hoe het zit met de nieuwe 500e (of de aankomende hybride variant daarvan) maar de vorige 500 deelde het platform met de Panda, de Lancia’s Ypsilon en Musa, en de Ford Ka.
Fiat en Lancia hebben voor de nieuwe Ypsilon en Grande Punto dat Stellantis-platform door de strot geduwd gekregen, terwijl Fiat heel goed bewijst prima auto’s te kunnen bouwen op dat 500-platform. Het zou me niet verbazen dat het feit dat Fiat nu de kans krijgt alsnog een Panda op het 500-platform te bouwen, alles te maken heeft met het vertrek van Carlos Tavares bij Stellantis.