Briljant door eenvoud, iets wat alleen Italianen kunnen doen. De Fiat Panda is het rijdende bewijs.
Elk merk heeft zo zijn specialiteit. Mercedes maakt graag grote sedans, Ferrari doet sportwagens als geen ander en Britse merken maken het liefst geen winst. Fiat heeft ook een specialiteit: kleine auto’s. Het merk heeft niet een of twee successen, maar een groot aantal enorme briljante en populaire kleine auto’s waarvan een normaal merk er ooit eentje hoopt te bouwen. De Fiat Panda is daar een van.
Inhoudsopgave
Topolino
Denk aan de Fiat Topolino en de Fiat 500. Twee auto’s die Italië mobiel hebben gemaakt. Sterker nog, heel Europa reed weg met die guitige kleintjes. Ook de opvolgers van de 500 en 600, de 126, was geen onverdienstelijk succes voor Fiat. Maar aan het concept ‘klein autootje en motor achterin’ kwam een einde. De originele Mini toonde aan dat het beter en slimmer kon.
West-Europees
Eind jaren ’70 lanceerde Fiat de Ritmo, een voor die tijd zeer moderne auto die het mocht opnemen tegen de VW Golf. Maar het was juist de klasse daaronder waar Fiat meest gaan scoren. Nu werd in de jaren ’80 ook de 126 aangeboden. Een eenvoudig en karaktervol kleintje. Maar de auto was ook verouderd voor de West-Europese smaak. In het oosten van Europa vond de auto echter grif aftrek. De kleine auto was goedkoop, betrouwbaar en eenvoudig om er aan te sleutelen. Fiat moest eigenlijk voor de rest van Europa eveneens een karaktervol kleintje hebben, maar dan veel moderner.
Eerste generatie Fiat Panda
De eerste generatie Panda werd ontworpen door Giorgetto Giugiaro. Hij pende met een paar simpele lijnen een meesterwerkje. De Panda was herkenbaar, karaktervol en stijlvol. Maar dat was het niet alleen, het was de filosofie erachter. Alles stond in het teken van zo laag mogelijke productiekosten. Deze filosofie zorgt er meestal voor dat je eindigt met een kale en troosteloze auto. Bij de Fiat Panda was dat het geenszins het geval. Sterker nog, het was ook nog eens een praktisch autootje. Ook bij het interieur: er was geen dashboard, maar een groot opbergvak en van de achterbank kon je een bed maken.
Fiat Panda 4×4
De Panda werd aan het einde van 1979 voorgesteld en kwam niet veel later op de markt. Wij Nederlanders kregen ‘m pas in 1981. Er waren diverse smaakjes: een bijzonder trage ’34’ met even veel pk’s als de naam verklapt en een iets minder trage ’45’. De leukste van het stel was de 4×4. Deze had niet alleen vierwielaandrijving, maar stond ook hoger op zijn poten. De auto bleek een solide klimgeit te zijn en is nog steeds te zien in veel Alpenlanden.
Facelift
In 1986 werd de Fiat Panda voorzien van een facelift. Sindsdien is de auto eigenlijk bijna ongewijzigd in productie gebleven tot 2003. In Nederland is de Panda tot 2001 leverbaar geweest.
Tweede generatie Fiat Panda
De Fiat Panda die in 2003 ten tonele verscheen, begon zijn carrière eigenlijk als Fiat Gingo. Het was wederom een no-nonsense en praktisch kleintje. De nieuwe kleine Fiat moest functioneler en handiger zijn dan de inmiddels hopeloos verouderde Seicento. Renault vond de naam Gingo te veel lijken op hun Twingo. En dat terwijl het een rechtstreekse concurrent was. De rechter gaf Renault gelijk en dus kon Fiat op zoek naar een nieuwe naam.
Logischerwijs kwamen ze uit op Panda. De Panda was er met drie motoren: een 1.1 met 55 pk, een 1.2 met 70 pk en een 1.3 diesel met 70 pk. Ondanks de eenvoudige motoren, kon je de Panda wel krijgen met een enorme hoeveelheid opties. Zelfs een navigatiesysteem met groot scherm was mogelijk. De Panda werd een enorm succes, ook in Nederland. In 2003 viel het nog mee (zo’n 1.400 stuks) maar in 2004 verkocht Fiat Nederland er zijn 9.700! Ook in de jaren erna bleef de auto uitstekende verkoopcijfers noteren.
Panda 100HP
De leukste Panda kwam in 2006 op de markt in de vorm van de Panda 100HP, een functioneel en sportief autootje. Deze had de 1.4 16v motor uit de Punto, maar dan gekieteld tot 100 pk. Onderstel, bumpertjes, velgen, interieur: alles was iets sportiever gemaakt. De Panda 100HP was geen bloedsnelle auto, maar wel een heel vermakelijke. Ook was de auto erg betaalbaar. Zie het een beetje als een ‘My First Hot Hatch’. De Fiat Panda 4×4 kreeg ook een opvolger in de vorm van de Panda Climbing, 4×4 en Cross.
Derde generatie Fiat Panda
In 2011 werd de nieuwe Fiat Panda geïntroduceerd. De auto borduurde qua vormgeving op het uitgaande model. De nieuwe Panda was wel ietsje groter en volwassener geworden, maar nog altijd een degelijk en functionele compacte auto. Van de derde generatie Panda kwam helaas geen sportief model, daarvoor waren er Abarth 500’s. Wel ging Fiat gestaag door met het maken van 4×4 modellen, vrij uniek in deze klasse. In motorisch opzicht kon je kiezen voor een eenvoudige 1.2 viercilinder, maar de TwinAir modellen waren het populairst.
Fiat Panda Classic
Over populair gesproken, Fiat heeft heel even het oude model naast de nieuwe Panda geleverd. De Panda Classic kon alleen besteld worden in een standaarduitvoering of een iets minder kale ‘Plus’. Motorisch kon men de keuze maken tussen een 1.2 met 69 pk of een 1.4 op aardgas. Na een halfjaartje staakte de Nederlandse importeur levering van deze modellen.
Fiat Panda Hybrid
De Fiat Panda werd in de loop van de jaren voorzien van telkens nieuwe uitvoeringen en motoren. De belangrijkste kwam in 2020, acht jaar na de introductie van het model. Da Panda Hybrid combineert een driecilinder Firefly motor met een 12V-generator die helpt ter ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat de uitstoot daalt en in diverse landen dus ook de aanschafprijs. Dit model komt niets te vroeg, want de verkoopcijfers waren dramatisch in 2019.
Artikelen Fiat Panda
Wil je meer lezen over de Fiat Panda? Hieronder vind je een overzicht van de artikelen over de Fiat Panda die zijn verschenen op Autoblog.