
Deze auto’s had je eigenlijk moeten kopen… Maar misschien zijn het nog steeds wel goed investeringen.
Een gave auto kopen en er ook nog geld op verdienen, dat willen we allemaal wel. Een gelimiteerde Ferrari stijgt gegarandeerd in waarde, maar bij andere auto’s is dat soms wat lastiger in te schatten. Maar we kunnen wel terugkijken naar waardestijgingen van de afgelopen jaren.
ClassicCarRatings volgt de (klassieke) automarkt op de voet, en heeft nu hun jaarrapport uitgebracht. Daarin hebben ze in kaart gebracht wat de markt de laatste tijd gedaan heeft. Daarmee kunnen de vraag beantwoorden: welke auto’s zijn het hardst in waarde gestegen?
Voor dit lijstje is er gekeken naar de mediaan in plaats van het gemiddelde, zodat de uitschieters het beeld niet teveel vertekenen. Omdat niet van alle auto’s evenveel data is – sommige worden nu eenmaal vaker verkocht dan andere – is er onderscheid gemaakt tussen de hardste stijgers sinds 2023 en de hardste stijgers sinds 2020. We hebben dus twee lijstjes.
Deze auto’s zijn het hardst gestegen sinds 2023
1. Porsche 997 Carrera GTS: +41,9%

Het zal je misschien verbazen, maar de nummer 1 is een relatief moderne auto, die niet eens gelimiteerd is. De 997 Carrera GTS is wel zeldzamer dan zijn opvolgers en het is vooral de handbak die gewild is. Vorig jaar werden twee handgeschakelde exemplaren met weinig kilometers geveild voor meer dan 160.000 dollar in de VS.
2. Ford Model T Touring (1909-1914): +31,4%

Iets minder recent is de T-Ford. Gezien de grote productieaantallen is dit geen enorm prijzige klassieker: je kunt ze voor bedragen rond de €20.000 op de kop tikken. Maar kennelijk is deze auto nu wel in waarde aan het stijgen. Het is ten slotte een icoon.
3. Austin-Healey 3000 Mk II (1962-1965): +28,3%

De Austin-Healey 3000 is een auto uit de hoogtijdagen van de Britse roadster, die inmiddels ver achter ons liggen. Deze auto heeft door de jaren heen verschillende updates gehad. De laatste jaren zit vooral de Mk II in de lift. Begin vorig jaar werd een exemplaar geveild voor een recordbedrag van omgerekend €114.000.
4. Datsun 240Z Series I: +19,1%

In de jaren ’60 en ’70 maakte Nissan/Datsun auto’s die niet echt tot de verbeelding spraken, maar de 240Z bracht daar verandering in. Dit is inmiddels een iconische auto en de eerste serie is dan ook lekker in waarde aan het stijgen.
5. Fiat Panda 4×4: +18,2%

De Fiat Panda 4×4 is ook helemaal hot de laatste jaren. Er zijn er aardig wat van gebouwd, maar het is nu een soort cultauto aan het worden. Waar je ze voorheen voor een appel en ei kon kopen, staan ze nu in Nederland te koop voor bedragen rond de €15.000.
Deze auto’s zijn het hardst gestegen sinds 2020
1. BMW 2800 CS: +62,5%

Dan zijn we nu beland in het lijstje met auto’s die sinds 2020 het hardst in waarde zijn gestegen. Dan praten we over serieuze percentages. De gemiddelde waarde van de BMW 2800 CS – de instapversie van de E9 – is bijvoorbeeld meer dan verdubbeld in 4 jaar tijd. Voor mooie originele exemplaren worden bedragen ruim boven de €50.000 geboden, maar het duurste exemplaar was een custom 2800 CS met een E34 M5-blok. Die werd vorige maand geveild voor 154.000 dollar.
2. Bugatti Type 57 Atalante: +60,1%

In de categorie ‘dure auto die nog duurder is geworden’: de Bugatti Type 57, en dan specifiek de Atalante (niet te verwarren met de Atlantic). Volgens de gegevens van ClassicCarRatings is deze auto nog eens 60,1% meer waard geworden de laatste jaren.
3. McLaren F1: +58,6%

De McLaren F1 was al bizar veel waard, zeker voor een auto die nog niet eens een klassieker is. Toch kan het nog gekker. In 2021 werd een exemplaar geveild voor 20,5 miljoen dollar. Vorig jaar is er wederom een F1 geveild, maar helaas is niet bekend gemaakt wat de opbrengst was.
4. Daimler 2.5 V8: +40,4%

De Daimler V8 is in feite ‘gewoon’ een Jaguar Mk2, maar dan met een 2,5 liter V8 in plaats van een zes-in-lijn. Met een productie van meer dan 17.600 zijn ze niet heel duur, maar ze stijgen dus wel in waarde. Voor nette exemplaren wordt €10.000 á €20.000 geboden.
5. Porsche 911 Carrera 2.7 MFI: +36,6%

Naast de eerdere genoemde 997 Carrera GTS met handbak is er nog een 911 die eruit springt: de Carrera 2.7 MFI. Die laatste letters staan voor Mechanical Fuel Injection. De Carrera 2.7 MFI was technisch grotendeels identiek aan de Carrera RS. Deze latere 2.7’s brengen natuurlijk niet zoveel op als de legendarische Carrera RS 2.7, maar zijn tegenwoordig wel goed voor meer dan twee ton. Het bovenstaande exemplaar bracht vorig jaar zelfs meer dan €350.000 op.
Bron: ClassicCarRatings
Een 997 GTS is op dit moment goedkoper dan ze de afgelopen 5 jaar geweest zijn op mobile.de.
Alles hangt af van de lage kilometerstand.
Dus wanneer je de auto koopt voor je plezier en er flink mee gaat rijden, gaat die vlieger van die waardestijging niet voor je op.
Beetje vreemde constatering dus dat de prijzen met 41% zijn gestegen. Voor een belegger ja, niet voor een liefhebber.
De 997 GTS… prachtige auto, kan me nog herinneren dat er ooit eentje in het zwart op de Autoblogstand op de AutoRAI stond..
Je zou voor grap eens moeten kijken naar een VW Up! 3-deurs automaat uit 2014-2016. Die gingen 2 jaar geleden voor 7@8000 euro, nu voor 11.000, stijging van pak ‘n beet 45%.
vreemd… wie wil er nou een Up? inmiddels geen auto’s meer in nederland, en heb de afgelopen maand een paar keer een Greenwheels up gehuurd… wat een ramp is dat… meer als een glasbak met wielen is het echt niet… Wel vaker op vakantie een fiat Panda of zo gehuurd, maar dat is toch een stuk meer plezier en auto.
Van alle A-segment auto’s vind ik de Up! (en voor de Mii en Citigo zal dat niet anders zijn) anders nog veruit het beste rijden. Ze zijn volgens mij ook alleen maar uit productie gehaald omdat VAG ze niet meer tegen een acceptable prijs kon produceren.
Mijn garage heeft er twee als leenauto; volgende maand mag ik weer een dagje sturen met zo’n ding. Helemaal geen straf. Dit i.t.t. de Twingo die ik ook eens meekreeg; die in alles voelde aan als een brommobiel.
Je kunt ze nog steeds vinden voor 7,5K, 3drs automaat met 100K km uit 2014. Snap ook niet zo goed waarom die nu aan t stijgen zouden zijn, zo bijzonder is een instapper van VW met automaat nou toch ook weer niet? Aanbod handgeschakeld of 5-deurs is idd groter, maar je 11.000 EUR exemplaren ben ik nog niet tegengekomen.
Hier thuis staat een Mii voor de deur met net 40.000 op de teller. Ideale auto voor erbij. Aangezien m’n vrouw er maar 2.500 km per jaar mee rijdt loopt die km stand niet veel op en afschrijving blijft ook erg laag. Ding rijdt 1:18 op korte stukjes en wegenbelasting kost nog geen 25/mnd.
Mijn 1971’er Mehari stijgt ook elk jaar verder in prijs, onverwoestbaar ding
Een McLaren F1 geen klassieker? Dat was al een klassieker toen hij uit kwam.