• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kia EV3

De Kia EV3 is een elektrische crossover die precies op tijd is gekomen om de Nederlandse harten te veroveren.

Kia stort zich met de EV3 in de hevige strijd binnen het compacte EV-crossover-segment. Na een nieuwe ontwerptaal was de EV3 het tweede volledig nieuwe model van het Zuid-Koreaanse merk.

ev3 nieuws

  • Bestverkochte auto van Nederland is nu nog interessanter voor ondernemers

    Lees meer
  • Bijtelling 2026: moet je nú een EV leasen?

    Lees meer
  • Bestverkochte auto van Nederland krijgt goedkopere tweeling!

    Lees meer
Meer ev3 nieuws

Inhoudsopgave

  • Kia EV-invasie
  • Het interieur van de Kia EV3
  • Specificaties en uitvoeringen
  • Rijtest van de Kia EV3
  • Meer artikelen over de Kia EV3

Kia EV-invasie

Het is maar goed dat Kia niet de namenstrategie van Polestar volgt. Dat merk gebruikt de lanceringsvolgorde voor de namen. Kia kijkt naar het formaat van de auto en kiest aan de hand daarvan een bijpassend cijfertje. Zodoende kwam de EV6 als eerste. Daarmee had Kia genoeg ruimte aan de boven- en onderkant om nog wat EV’s op de markt te brengen.

Op 12 oktober 2023 maken we kennis met de kleinere Kia EV’s. Het merk toont op die bewuste donderdag de EV3, -4 en -5. Van deze EV’s is de vijf al klaar voor productie, de 3 en 4 zijn conceptauto’s. De nieuwe modellen zijn getekend aan de hand van de ‘Opposites United’-ontwerptaal die met de EV9 is geïntroduceerd. De gedachte achter deze filosofie is om tegenstrijdigheden bij elkaar te brengen. Tegenpolen trekken elkaar aan, in gewone mensentaal.

Het duurt vervolgens tot 23 mei 2024 voordat de EV3 klaar voor productie is. Het gloednieuwe ‘Tiger Face’-front siert de neus van de EV3. Verder naar achteren is er een lange, aflopende daklijn en een hatchback-achtige achterruit die worden omlijnd door de achterlichten. De wielkasten zijn vierkant en geven de EV3 een hoekig uiterlijk.

De EV3 is bij zijn lancering dan wel de kleinste elektrische Kia, maar klein is ie niet. De lengte is 4,3 meter, de breedte 1,85 meter en hij is 1,56 meter hoog. Dat is vergelijkbaar met de Seat Ateca en MG ZS. Het gewicht valt voor een EV mee met een rijklare massa van 1.700 kilo.

Het interieur van de Kia EV3

Kia positioneert de 3 als kleine, betaalbare EV, maar toch is de crossover vrij dik uitgevoerd. In de cabine vind je een 12,3-inch infotainmentscherm, een 5-inch touchscreen voor de klimaatregeling en een 12,3-inch cluster. Op het stuur zitten knoppen voor de rijmodi, cruisecontrol, entertainment en navi. Verder zijn er losse, fysieke knoppen voor andere functies.

Het middenconsole biedt wat opbergruimte en verstopt een uitschuiftafeltje. Verder is er sfeerverlichting, USB-C-opladers en comfortabele stoelen. De gebruikte materialen in het interieur zijn gerecycled.

Specificaties en uitvoeringen

Kia levert in de basis twee versies van de EV3. De een heeft een 58,3-kWh batterij, de ander 81,4-kWh. Het vermogen komt altijd van een 204 pk sterke elektromotor die zijn power naar de voorwielen stuurt. Het koppel is 283 Nm. De topsnelheid bedraagt 170 km/u en van 0 naar 100 km/u kan in 7,5 tot 7,9 seconden, afhankelijk van de uitvoering.

Na het kiezen van de batterij mag je een keuze maken uit de uitvoeringen Air, Plus, Plus Advanced en GT-line. Die laatste is alleen verkrijgbaar met de grotere batterij, bij de andere varianten kun je zelfs kiezen. Bij de Air en Plus hebben de versies met de kleinere motor een rijbereik van 436 km.

Vink je de 81,4-kWh accu aan, dan kom je maximaal 605 km ver op een volle batterij. De Plus Advanced haalt 414 en 563 kilometer en de GT-line heeft een rijbereik van 563 km. Snelladen kan tot 150 kW voor een 10-80-tijd van 29 minuten (31 minuten bij de grote batterij). AC-laden kan met 11 kW, wat neerkomt op 6 tot 8,5 uur laadtijd, afhankelijk van de batterijversie.

Extra’s

Bij het Air-basispakket heb je al een 29-inch panoramascherm en led-koplampen. De Plus voegt flush-deurgrepen, getinte ramen, V2L-laden op de tweede zitrij en een draadloze telefoonoplader toe aan het standaardpakket. Nog een trap hoger vind je de Plus Advanced, wat de goedkoopste versie is met 19-inch velgen. Verder zit er standaard een glazen schuif/kanteldak in, net als een Harmann kardon premium geluidssysteem en elektrisch verstelbare stoelen.

De topper – de GT-line – heeft extra rijhulpjes zoals snelwegassistentie en een automatische noodrem, maar ook speciale GT-velgen, GT-details, een verwarmbare achterbank en een V2L-adapter.

Een hit in Nederland

De Kia EV3 wordt direct goed ontvangen in Nederland. In het laatste kwartaal van 2024 beginnen de leveringen. Vlak daarna nomineren autojournalisten uit 23 Europese landen de EV3 voor de award ‘Auto van het Jaar 2025’. Daarnaast krijgt ie een nominatie van onze award, de Autoblog Auto van het Jaar 2024. In beide gevallen verliest ie van de Renault 5, maar toch is het een teken aan de wand.

De verkopen beginnen in het eerste kwartaal van 2025 op stoom te raken. Kia is hier de grote winnaar, wat grotendeels te danken is aan de EV3. Het model wordt in de eerste drie maanden van het jaar 4.002 geregistreerd. Het eerstvolgende model, de Kia Picanto, heeft 2.005 registraties.

Rijtest van de Kia EV3

Meer artikelen over de Kia EV3

Bestverkochte auto van Nederland is nu nog interessanter voor ondernemers

5 november 2025

Continue Reading

Bijtelling 2026: moet je nú een EV leasen?

27 oktober 2025

Continue Reading

Bestverkochte auto van Nederland krijgt goedkopere tweeling!

21 augustus 2025

Continue Reading

Dit is de bestverkochte auto van Nederland in het eerste half jaar van 2025

2 juli 2025

Continue Reading

Kia EV3

17 april 2025

Continue Reading

Kia zet traditie voort met gigantische EV3

28 maart 2025

Continue Reading

ev3, Kia

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North