• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijtelling 2026: moet je nú een EV leasen?

Auteur: machielvdd, gepost 27 oktober 2025 om 11:00 – 11 Reacties

Vanaf 2026 is het afgelopen met het bijtellingsvoordelen voor EV’s. Hoeveel scheelt dat?

In 2026 is het dan zover. Elektrische auto’s worden niet langer gematst in de bijtelling, wat jarenlang bepalend was voor de verkoopcijfers. Vanaf 1 januari is het uit met de pret en betaal je gewoon de volle mep aan bijtelling. Hoeveel scheelt dat eigenlijk?

Op dit moment is het bijtellingspercentage voor EV’s 17%, nadat de bijtelling stapsgewijs verhoogd is in de afgelopen jaren. Tegelijkertijd nam ook drempelwaarde af. In 2019 hoefde je pas boven de €50.000 volledige bijtelling te betalen, nu is dat €30.000.

Het bijtellingsvoordeel is al lang niet meer zo groot als het was, maar in 2026 is er dus helemaal geen voordeel meer. Dat betekent dat je 22% bijtelling betaalt over het volledige bedrag. We gaan even rekenen om te kijken hoeveel dat nu scheelt in de praktijk.

Rekenvoorbeeld 1: Kia EV3

Als eerste voorbeeld nemen we dé bestseller van het jaar: de Kia EV3. We gaan voor de goedkoopste versie, die een fiscale waarde heeft van €36.020. Je hoeft dus alleen over de laatste €6.020 22% bijtelling te betalen.

Maandelijkse bijtelling 2025

Cataloguswaarde€36.020
Drempelwaarde€30.000
Bijtellingspercentage17%
Bijtelling (<€30.000)€425
Resterende cataloguswaarade€6.020
Bijtellingspercentage22%
Bijtelling (>€30.000)€110,36
Totale bruto bijtelling€535,36
Belastingtarief (schijf 2)37,48%
Netto bijtelling€200,65

Maandelijkse bijtelling 2026

Cataloguswaarde€36.020
Bijtellingspercentage22%
Bruto bijtelling€660,37
Belastingtarief (schijf 2)37,56%
Netto bijtelling€248,03

Zoals je ziet stijgt de maandelijkse bijtelling voor een Kia EV3 met bijna €50, oftewel met bijna een kwart. Het belastingtarief is ook weer ietsje hoger in 2026, maar dat scheelt slechts €0,50 op de maandelijkse bijtelling.

Rekenvoorbeeld 2: BMW i5

Foto: @Row1, via Autoblog Spots

We doen ook nog een rekenvoorbeeldje met een iets duurdere EV: de BMW i5. Deze heeft in verhouding een stuk minder bijtellingvoordeel, aangezien deze auto vrij ruim boven de €30.000 zit.

Maandelijkse bijtelling 2025

Cataloguswaarde€73.163
Drempelwaarde€30.000
Bijtellingspercentage17%
Bijtelling (<€30.000)€425
Resterende cataloguswaarade€43.163
Bijtellingspercentage22%
Bijtelling (>€30.000)€791,32
Totale bruto bijtelling€1.216,30
Belastingtarief (schijf 2)37,48%
Netto bijtelling€455,87

Maandelijkse bijtelling 2026

Cataloguswaarde€73.163
Bijtellingspercentage22%
Bruto bijtelling€1.341,32
Belastingtarief (schijf 2)37,56%
Netto bijtelling€503,80

Ook bij de BMW i5 scheelt het een kleine €50 netto per maand, maar verhoudingsgewijs is dit verschil kleiner. Om met Johan Cruijff te spreken: da’s logisch.

Nu een EV kopen?

Pak ‘m beet €50 extra per maand is nog wel te overzien, maar het gaat natuurlijk wel om de volledige leaseperiode. Als je nú een auto least voor vijf jaar profiteer je ook vijf jaar lang van de lagere bijtelling. Dan praat je toch over €3.000 in totaal. Dus waarschijnlijk gaan we dit jaar nog een run op EV’s zien.

Ook interessant!

  • Video: Conclusie drie maanden BMW i5 Touring
  • Perfecte BMW X5
    De beste BMW X5 die niemand gaat kopen
  • Niemand koopt de BMW i5, dus in Duitsland krijg je 30 procent korting
  • Dit is de goedkoopste BMW i5 van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

bijtelling, BMW, Elektrisch, ev10daagse-2025, ev3, geld, i5, Kia

Vorig bericht: « Bizarre collectie van overleden verzamelaar wordt geveild
Volgend bericht: Video: Motor vliegt in de fik »

Lees Interacties

Reacties

  1. b088y zegt

    27 oktober 2025 om 11:22

    Als je een I5 rijd zit je niet in de 2e schijf (tenminste niet hele waarschijnlijk). Daarnaast heeft de bijtelling ook effect op je heffingskorting, dus wat je netto betaald is meer dan allen sec de bijtelling.

    Login om te reageren
    • kromatic zegt

      27 oktober 2025 om 12:23

      Erg afhankelijk per sector overigens. Een I5 bij mijn werkgever (grootbank) is pas weggelegd voor de manager van mijn manager. Mijn teamleider zit denk ik rond de 110k en die krijgt geen leasebak. De manager daarboven rond de 140k, die krijgt iets in de trant van een XC40 en pas daarboven, dan ga je echt richting de 200k/jr kom je in aanmerking voor iets als een I5. Dit zijn uiteraard geen buitenfuncties.

      Login om te reageren
    • 2scan zegt

      27 oktober 2025 om 16:23

      Ja eens, ik vind het ook altijd bloed irritant dat die calculators geen rekening houden met het bijzonder tarief. Denk dat heel veel mensen (die hun loonstrook niet snappen of nog nooit de moeite hebben genomen om het na te rekenen) goedkoper uit denken te zijn dan ze daadwerkelijk betalen

      Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      27 oktober 2025 om 20:14

      Exact dit, maar het maakt het ook erg onduidelijk… Helaas is ons stelsel zo ingewikkeld dat het ook invloed heeft op andere subsidies. Denk aan kinderopvang en kindgebonden budget. Niet leuker maar maar makkelijker was het toch?!

      Login om te reageren
  2. quadrifoglio zegt

    27 oktober 2025 om 12:30

    Als je een auto bijtelt dan koop je ‘m toch niet?

    On topic – denk dat het wel mee zal vallen met die run. De auto’s zullen ook weer goedkoper gaan worden over, pak ‘m beet, twee jaar. Ik denk dat je voornamelijk het verschil volgend jaar merkt, vanaf 2027 niet.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      27 oktober 2025 om 14:33

      Jawel hoor. Heel veel ondernemers in NL kopen hun auto’s zakelijk en tellen daar privé over bij. Om altijd alle zakelijke auto’s leasebakken te noemen is dus incorrect;-)

      Login om te reageren
  3. pivavar zegt

    27 oktober 2025 om 12:42

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
  4. Mike zegt

    27 oktober 2025 om 12:59

    Voor elke auto boven de 30k scheelt het 30000×5%/12=125 euro bruto per maand. De verschillen in de belasting schijf zoals in het artikel worden beschreven over 2025 en 2026 gaat geen verschil maken als je dit jaar nog voor een EV kiest.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 oktober 2025 om 15:33

      Precies daarom horen we tussen alle politieke reclames door nu radiospotjes van automerken die nog voorraadmodellen hebben, die voor 17% bijtelling zijn te leasen, mits je nog dit kalenderjaar dat zakelijke leasecontract afsluit.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        27 oktober 2025 om 15:58

        Kentekendatum is leidend, niet contract datum. Waarschijnlijk zie je in januari dezelfde aanbiedingen omdat ze eind december nog een paar extra EVs op kenteken zetten.

        Login om te reageren
  5. padoempats zegt

    27 oktober 2025 om 16:53

    De redactie had wel wat beter onderzoek kunnen doen naar het verschil in bijtelling. Simpelweg even door calculators halen wat de EV6 werkelijk netto doet dit jaar en volgend jaar. Pas dan heb je een goed vergelijk, rekeninghoudend met arbeidskorting

    Omdat de 2e schijf wordt gebruikt, ga ik even uit van 3500 / maand en catalguswaarde van 36020.
    Dan is netto bijtelling
    in 2025: 261,34
    in 2026: 307,16

    verschil van 45,82 euro.

    Dan hetzelfde salaris (3500/maand) maar cataloguswaarde van i5 (73163):
    in 2025: 605,59
    in 2026: 649,41
    Verschil: 43,82

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North