
Vanaf 2026 is het afgelopen met het bijtellingsvoordelen voor EV’s. Hoeveel scheelt dat?
In 2026 is het dan zover. Elektrische auto’s worden niet langer gematst in de bijtelling, wat jarenlang bepalend was voor de verkoopcijfers. Vanaf 1 januari is het uit met de pret en betaal je gewoon de volle mep aan bijtelling. Hoeveel scheelt dat eigenlijk?
Op dit moment is het bijtellingspercentage voor EV’s 17%, nadat de bijtelling stapsgewijs verhoogd is in de afgelopen jaren. Tegelijkertijd nam ook drempelwaarde af. In 2019 hoefde je pas boven de €50.000 volledige bijtelling te betalen, nu is dat €30.000.
Het bijtellingsvoordeel is al lang niet meer zo groot als het was, maar in 2026 is er dus helemaal geen voordeel meer. Dat betekent dat je 22% bijtelling betaalt over het volledige bedrag. We gaan even rekenen om te kijken hoeveel dat nu scheelt in de praktijk.
Rekenvoorbeeld 1: Kia EV3

Als eerste voorbeeld nemen we dé bestseller van het jaar: de Kia EV3. We gaan voor de goedkoopste versie, die een fiscale waarde heeft van €36.020. Je hoeft dus alleen over de laatste €6.020 22% bijtelling te betalen.
Maandelijkse bijtelling 2025
| Cataloguswaarde | €36.020 |
| Drempelwaarde | €30.000 |
| Bijtellingspercentage | 17% |
| Bijtelling (<€30.000) | €425 |
| Resterende cataloguswaarade | €6.020 |
| Bijtellingspercentage | 22% |
| Bijtelling (>€30.000) | €110,36 |
| Totale bruto bijtelling | €535,36 |
| Belastingtarief (schijf 2) | 37,48% |
| Netto bijtelling | €200,65 |
Maandelijkse bijtelling 2026
| Cataloguswaarde | €36.020 |
| Bijtellingspercentage | 22% |
| Bruto bijtelling | €660,37 |
| Belastingtarief (schijf 2) | 37,56% |
| Netto bijtelling | €248,03 |
Zoals je ziet stijgt de maandelijkse bijtelling voor een Kia EV3 met bijna €50, oftewel met bijna een kwart. Het belastingtarief is ook weer ietsje hoger in 2026, maar dat scheelt slechts €0,50 op de maandelijkse bijtelling.
Rekenvoorbeeld 2: BMW i5

We doen ook nog een rekenvoorbeeldje met een iets duurdere EV: de BMW i5. Deze heeft in verhouding een stuk minder bijtellingvoordeel, aangezien deze auto vrij ruim boven de €30.000 zit.
Maandelijkse bijtelling 2025
| Cataloguswaarde | €73.163 |
| Drempelwaarde | €30.000 |
| Bijtellingspercentage | 17% |
| Bijtelling (<€30.000) | €425 |
| Resterende cataloguswaarade | €43.163 |
| Bijtellingspercentage | 22% |
| Bijtelling (>€30.000) | €791,32 |
| Totale bruto bijtelling | €1.216,30 |
| Belastingtarief (schijf 2) | 37,48% |
| Netto bijtelling | €455,87 |
Maandelijkse bijtelling 2026
| Cataloguswaarde | €73.163 |
| Bijtellingspercentage | 22% |
| Bruto bijtelling | €1.341,32 |
| Belastingtarief (schijf 2) | 37,56% |
| Netto bijtelling | €503,80 |
Ook bij de BMW i5 scheelt het een kleine €50 netto per maand, maar verhoudingsgewijs is dit verschil kleiner. Om met Johan Cruijff te spreken: da’s logisch.
Nu een EV kopen?
Pak ‘m beet €50 extra per maand is nog wel te overzien, maar het gaat natuurlijk wel om de volledige leaseperiode. Als je nú een auto least voor vijf jaar profiteer je ook vijf jaar lang van de lagere bijtelling. Dan praat je toch over €3.000 in totaal. Dus waarschijnlijk gaan we dit jaar nog een run op EV’s zien.





Als je een I5 rijd zit je niet in de 2e schijf (tenminste niet hele waarschijnlijk). Daarnaast heeft de bijtelling ook effect op je heffingskorting, dus wat je netto betaald is meer dan allen sec de bijtelling.
Erg afhankelijk per sector overigens. Een I5 bij mijn werkgever (grootbank) is pas weggelegd voor de manager van mijn manager. Mijn teamleider zit denk ik rond de 110k en die krijgt geen leasebak. De manager daarboven rond de 140k, die krijgt iets in de trant van een XC40 en pas daarboven, dan ga je echt richting de 200k/jr kom je in aanmerking voor iets als een I5. Dit zijn uiteraard geen buitenfuncties.
Ja eens, ik vind het ook altijd bloed irritant dat die calculators geen rekening houden met het bijzonder tarief. Denk dat heel veel mensen (die hun loonstrook niet snappen of nog nooit de moeite hebben genomen om het na te rekenen) goedkoper uit denken te zijn dan ze daadwerkelijk betalen
Exact dit, maar het maakt het ook erg onduidelijk… Helaas is ons stelsel zo ingewikkeld dat het ook invloed heeft op andere subsidies. Denk aan kinderopvang en kindgebonden budget. Niet leuker maar maar makkelijker was het toch?!
Als je een auto bijtelt dan koop je ‘m toch niet?
On topic – denk dat het wel mee zal vallen met die run. De auto’s zullen ook weer goedkoper gaan worden over, pak ‘m beet, twee jaar. Ik denk dat je voornamelijk het verschil volgend jaar merkt, vanaf 2027 niet.
Jawel hoor. Heel veel ondernemers in NL kopen hun auto’s zakelijk en tellen daar privé over bij. Om altijd alle zakelijke auto’s leasebakken te noemen is dus incorrect;-)
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Voor elke auto boven de 30k scheelt het 30000×5%/12=125 euro bruto per maand. De verschillen in de belasting schijf zoals in het artikel worden beschreven over 2025 en 2026 gaat geen verschil maken als je dit jaar nog voor een EV kiest.
Precies daarom horen we tussen alle politieke reclames door nu radiospotjes van automerken die nog voorraadmodellen hebben, die voor 17% bijtelling zijn te leasen, mits je nog dit kalenderjaar dat zakelijke leasecontract afsluit.
Kentekendatum is leidend, niet contract datum. Waarschijnlijk zie je in januari dezelfde aanbiedingen omdat ze eind december nog een paar extra EVs op kenteken zetten.
De redactie had wel wat beter onderzoek kunnen doen naar het verschil in bijtelling. Simpelweg even door calculators halen wat de EV6 werkelijk netto doet dit jaar en volgend jaar. Pas dan heb je een goed vergelijk, rekeninghoudend met arbeidskorting
Omdat de 2e schijf wordt gebruikt, ga ik even uit van 3500 / maand en catalguswaarde van 36020.
Dan is netto bijtelling
in 2025: 261,34
in 2026: 307,16
verschil van 45,82 euro.
Dan hetzelfde salaris (3500/maand) maar cataloguswaarde van i5 (73163):
in 2025: 605,59
in 2026: 649,41
Verschil: 43,82