
De Tesla-epidemie is gaan liggen: dit is onze nieuwe favoriet!
De voorspellende krachten van @Wouter zijn weer eens bewezen. De rijtest van de Kia EV3 vat onze Chief Tyre Smoker samen als ”jouw volgende EV”. Dit advies hebben vele Nederlanders opvolgd. Zodoende is de nieuwe kleinste EV van Kia de bestverkochte auto van Nederland in het eerste kwartaal van 2025. Maar er is nog veel meer te vermelden over de verkoopcijfers van maart en de afgelopen drie maanden.
Er zijn in maart 2025 precies 31.515 nieuwe auto’s verkocht in Nederland. Dat zijn er iets meer dan 5.000 minder dan in maart 2024. Daar speelt Tesla een groot aandeel in. Het merk van Musk verkocht afgelopen maand 2.500 auto’s minder in Nederland dan in maart 2024. Let wel: de leveringen van de vernieuwde Model Y moeten nog op stoom komen. Als hierna de cijfers nog steeds zo tegenvallen, moeten ze zich zorgen gaan maken bij Tesla.
Het model dat ook een slechte maart draaide, is de EX30. Vorig jaar stond de EV van Volvo nog vaak in de top 5 van bestverkochte auto’s met ruim duizend verkochte exemplaren. In de afgelopen maand gingen er maar 313 over de Zweeds/Chinese toonbank.

Winnaar van Q1
Kijken we naar het hele eerste kwartaal dan is de Kia grote winnaar. Het Zuid-Koreaanse merk verkoopt meer auto’s dan VW en Tesla bij elkaar. Over Tesla gesproken: dat is toch wel het merk dat je mist in de top 5 hieronder. Het merk kwam niet verder dan 3.443 nieuwverkochte auto’s.
Best verkochte merken in Q1 2025
- Kia – 10.461 registraties
- Volkswagen – 6.302 registraties
- Toyota – 6.103 registraties
- BMW – 5.976 registraties
- Volvo – 4.974 registraties
De overmacht van Kia zie je duidelijk terugkomen bij de bestverkochte modellen. Naast de EV3 doen ook de Picanto en Niro nog erg goed mee. Dan pas komen we de eerste Tesla tegen. De Model 3 valt met 1.660 nét buiten de top 5.
Bestverkochte modellen in Q1 2025
- Kia EV3 – 4.002 registraties
- Kia Picanto – 2.005 registraties
- Kia Niro – 1.816 registraties
- Tesla Model Y – 1.752 registraties
- Peugeot 208 – 1.661 registraties
Hoera: Nederlanders willen nog steeds hatchbacks!
De Picanto en 208 deden het al goed, maar ook andere hatchbacks zijn gewild. Het bestverkochte Renault-model is de Clio met 1.838 verkopen, gevolgd door de nieuwe 5 met 926 registraties in het eerste kwartaal van 2025. Hetzelfde gebeurt bij Seat met de Ibiza en Suzuki met de Swift. We zijn onze smaak voor auto’s dus niet volledig verloren.
Goedemorgen Bentley!
Ik durf niet te zeggen waar het aan ligt, maar Bentley draait nu al een puik jaar. Afgelopen maand werden er 22 nieuwe Bentleys op kenteken gezet, waarvan 15 Continentals. Daarmee komt het totaal van Conti’s in Q1 2025 op 54 stuks. Dankzij de Continental-rush heeft Bentley nu al 72 auto’s verkocht in Nederland. Q1 2024 waren dit er 32. In heel 2024 verkocht Bentley 76 auto’s. Dat moet dit jaar wel te verslaan zijn.
Forse terugval registraties lichte bedrijfswagens
Zoals verwacht is de verkoop op bedrijfswagens flink gekelderd. In het eerste kwartaal werden er 5.144 lichte bedrijfswagens geregistreerd, wat neerkomt op een daling van 76,5% ten opzichte van vorig jaar (21.857 registraties).
In maart 2025 daalde het aantal registraties met maar liefst 81,6% ten opzichte van vorig jaar. De terugval komt natuurlijk door de piek eind 2024 in aanloop naar de invoering van BPM en de emissiezones.
Bestverkochte merken in maart 2025
- Kia – (2.859 registraties, 9,1% marktaandeel)
- Toyota – (2.381 registraties, 7,6% marktaandeel)
- BMW – (2.212 registraties, 7,0% marktaandeel)
- Renault – (2.177 registraties, 6,9% marktaandeel)
- Volkswagen – (2.079 registraties, 6,6% marktaandeel)
Bestverkochte modellen in maart 2025
- Kia EV3 – (1.024 registraties, 3,2% marktaandeel)
- Tesla Model 3 – (792 registraties, 2,5% marktaandeel)
- Tesla Model Y – (734 registraties, 2,3% marktaandeel)
- Citroën (ë-)C3 – (653 registraties, 2,1% marktaandeel)
- Toyota Aygo X – (592 registraties, 1,9% marktaandeel)
Bestverkochte EV-modellen in maart 2025
- Kia EV3 – (1.024 registraties, 9,1% marktaandeel)
- Tesla Model 3 – (792 registraties, 7,1% marktaandeel)
- Tesla Model Y – (734 registraties, 6,6% marktaandeel)
- Citroën ë-C3 – (580 registraties, 5,2% marktaandeel)
- BMW iX1 – (484 registraties, 4,3% marktaandeel)
Verhouding brandstofsoort in maart 2025
1. Hybride – (15.707 registraties, 49,8% marktaandeel)
2. Full EV – (11.195 registraties, 35,5% marktaandeel)
3. Benzine – (4.064 registraties, 12,9% marktaandeel)
4. Diesel – (401 registraties, 1,3% marktaandeel)
5. LPG – (148 registraties, 0,5% marktaandeel)





ik vind het bijzonder dat er mensen in een Picanto de snelweg op durven gaan.
Een EV3 is qua afwerking toch wel heel erg laag. Schaal gespoten delen zoals bij de kofferbak enz., plastic fantastic van binnen en toch vallen mensen er blijkbaar goed voor.. Ik begrijp nooit zo goed waar dat vandaan komt?!
Omdat ze gewoon van A naar B willen en niet de hele dag het dashboard likken om te voelen of het wel premiejum plastic is?
De kofferbak! ik weet niet hoe het bij jou is maar de mensen die ik in de kofferbak vervoer klagen over van alles maar niet of de kofferbak wel met velour is afgewerkt…
Eens! Laatst bij de dealer even gekeken en gezeten in de EV3 maar het is echt heel erg karig allemaal. Het voelt heel erg plastic aan. Jammer want exterieur vind ik echt ontzettend geslaagd!
Ernaast stond een Pro’ceed GT line van een paar jaar oud. De keuze was dus heel snel gemaakt.
Het mag dan plastic aanvoelen in jouw ogen, maar het is wel heel degelijk en sterk plastic en hij rijdt veel beter dan je in eerste instantie zou verwachten. Ook mbt de actieradius doet ie bijna niet onder dan de WLTP opgeeft bij gecombineerd gebruik. Wanneer ik hem in de eco stand rij (weinig power verlies) geeft ie in het display bij een volle accu zelfs 720 km aan in de versie met 19” wielen. En dan is het nog niet eens zomer. Collega heeft in de winter al 523 km gehaald met nog 10% acculading over met het grote accupakket. Ook op dat vlak geeft KIA goede cijfers.
goedkoop (in de bijtelling) van a naar b, meer geven de meeste mensen helaas niet op, het mag niks kosten we wonen immers nog altijd in nederland…
mag niks kosten? Is netto 200 euro in de maand duurder dan mijn voorgaande ID.3 die in aanschaf notabene (iets) duurder was. Ik betaal liever m’n rekeningen dan dat ik een auto rijdt die een leuk houten accentje op het dashboard getaped heeft…
In de jaren 90 wilde ook iedereen een roestende astra met plastic binnenkant. Value for money, daar komt dat vandaan.
zeker, staat in bestelling. Voor het geld een zeer nette auto, fijne range, veel features, nieuwe tech. Mij allemaal héél veel meer waard dan een lapje leer op het dashboard geplakt (met daaronder gewoon exact hetzelfde plastic).
Erg knap van BMW vind ik om als premiummerk op de 4e plek te staan tussen toch wel doorgaans een stuk goedkopere merken.
Idd, valt mij ook. Dat is wel een prestatie. Vermoedelijk veel I (BEV)modellen?
Die kleinste bus die ze hebben, iX1 denk ik, is best wel een aardige deal. Zie ik regelmatig rijden.
Toch nog wel veel Tesla’s verkocht.
Nog zoveel LPG, verrassend
Zullen wel Dacia’s zijn, die kun je af fabriek met LPG krijgen.
Wat een verschil zeg tussen KIA en VW.. dik 37%
Echt smaak heeft gemiddeld Nederland niet he..
de gemiddelde reaguurder op autoblog in ieder geval niet nee 🙈