De Lamborghini Revuelto is de eerste milieuvriendelijke Lambo, met V12.
Inhoudsopgave
De Lamborghini Revuelto is een hybride hypercar. Het is de zesde twaalfcilinder supersportwagen van de Italianen na de Miura, Countach, Diablo, Murciélago en Aventador. De Revuelto is de eerste in serie geproduceerde Lamborghini met een hybride aandrijflijn. Het apparaat maakte zijn debuut in 2023 zet – na de in zeer beperkte serie gebouwde Sian – de elektrificering bij Lamborghini in gang. We zouden het bijna vergeten te zeggen: dankzij de atmosferische V12 blijft er voor de liefhebber nog genoeg te genieten over!
Lamborghini neemt graag zijn tijd een twaalfcilinder supercar te ontwikkelen. In de meeste gevallen kennen de auto’s een enorme tijdspanne. De Miura ging slechts 7 jaar mee, maar de Countach maar liefst 16 jaar. De Diablo ging 11 jaar mee (1990 – 2001) en de Murciélago 10 jaar (2001 tot 2010). De Aventador mocht vervolgens van 2011 tot 2022 in de showrooms schitteren. Gemiddeld gaat een automodel zo’n 7 jaar mee.
Voorproefje Lamborghini Revuelto
De tijden veranderen uiteraard wel in die tussentijd. Met name als het gaat om emissies is het niet meer zo makkelijk voor een fabrikant om een V12 motor te rechtvaardigen. Nu valt Lamborghini onder het Volkswagen-concern. Daardoor kon voor lange tijd de uitstoot van duizenden Upjes en Polo’s worden gecompenseerd met een paar Aventador V12’s. Maar anno 2023 kom je daar niet meer mee weg. De uitstoot van het voertuig moet zelf ook drastisch omlaag.
De Italiaanse supercarfabrikant gaf al een tijdje geleden een voorproefje van de auto in de vorm van de Lamborghini Sian FKP-37, een hybride supersportwagen. Deze auto kwam in 2019 op de markt. Nou ja, markt, de auto werd in zeer beperkte oplage gebouwd voor hele trouwe (en vermogende) Lamborghini-klanten. Net als de Reventón in 2008 was de auto een voorproefje van wat er ging komen.
Introductie
Dat bleek wel in 2023. Dat is namelijk het jaar dat de Lamborghini Revuelto aan de grote wereld werd getoond. De auto toont enkele overeenkomsten met andere Lamborghini’s die we net genoemd hebben. De grote neus komt van de Murciélago en aan de zijkant zien we duidelijk Countach-overeenkomsten. De C-stijlen c.q. heupen van de auto hebben we wel wat weg van die van de Diablo. Ten opzichte van de Aventador is het koetswerk en chassis van de Revuelto lichter en stijver dan dat van zijn voorganger. Ook is meer ruimte in het interieur voor bestuurder en bijrijder. Over bijrijder gesproken, die kan (optioneel, dat wel) gebruik maken van een extra info-scherm voor zich. Een gadget dat we ook kennen van diverse Ferrari’s.
Als je oog in oog staat met de Revuelto, zie je pas wat voor buitenissig apparaat het is. De lengte is indrukwekkend met 4,95 meter, de breedte is 2,26 meter (inclusief de spiegels, dat dan weer wel) en de hoogte is slechts 1,16 meter. De wielbasis is een redelijk grote 2,78 meter Desondanks biedt de auto slechts plaats aan twee inzittenden en een klein beetje bagage. De auto is voornamelijk bedoeld om heel erg veel techniek kwijt te kunnen voor maximale prestaties.
Aandrijflijn Lamborghini Revuelto
De Revuelto is net als zijn voorganger voorzien van een 6.5 liter V12. Sterker nog, in basis is de motor uit de Aventador grotendeels identiek. De L545 (zoals de V12 heet) is de opvolger van de L549, de motor uit de Aventador. De V12 is goed voor 825 pk en 725 Nm. Vervolgens is er ook nog een elektromotor. Deze levert 190 pk en 82 Nm. Het systeemvermogen bedraagt 1015 pk en het systeemkoppel is 807 Nm. Bijzonder verschil met zijn voorganger is dat de transmissie helemaal nieuw is. De Aventador had een zeventraps sequentiële automaat met enkele koppeling (een gerobotiseerde handbak als het ware), de Lamborghini Revuelto heeft een automaat met dubbele koppeling en acht voorwaartse versnellingen.
Prestaties
Uiteraard is de Revuelto vierwielaangedreven. In tegenstelling tot sommige snelle auto’s met hybride-aandrijving heeft de Revuelto een fysieke as naar voren, net als de Diablo, Murciélago en Aventador. Dit betekent maximale tractie en een bizarre 0-100 km/u sprinttijd: 2,5 seconden. Van 0-200 km/u sprinten duurt minder dan 7 seconden. Dat komt mede door het relatief lage gewicht. Een beetje hybride weegt al gauw twee ton, terwijl de Revuelto een leeggewicht heeft van 1.770 kg. Is er dan een addertje onder het gras? Jazeker! In de meest gevallen zijn hybrides (en PHEV’s en EV’s) heel erg zwaar vanwege de accu’s. Bij de Lamborghini Revuelto is de accu slechts 3,8 kWh groot. Als je heel rustig doet kun je heel eventjes elektrisch rijden, maar veel stelt dat niet voor. Volgens de WLTP kom je 10 km ver, dus in het echt is dat dus zo’n 6 km.
Nu is dat ook niet het uitgangspunt geweest voor Lamborghini. Het is de manier om een supercar met atmosferische V12 aan de almaar strenger wordende milieueisen te laten voldoen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Lamborghini Revuelto.