De Lexus UX is de compacte luxe premium crossover die op papier alles doet wat ‘ie moet doen.
Lexus was met de RX destijds een van de eerste luxe premium merken die een crossover op de markt brachten. Eerder nog dan Europese ‘pioniers’ als de BMW X5 en Volvo XC90. De Japanners kozen daarbij ook nog voor een auto die echt alleen geschikt was voor de straat, terwijl bij de concurrentie er nog weleens een SUV in de wildernis was te vinden. Wat dan wel vreemd is, is waarom Lexus er zo lang over deed om het gamma uit te breiden naar beneden. Zeker omdat de RX een enorm succes was, met name in de Verenigde Staten.
Inhoudsopgave
De eerste uitbreiding naar beneden kwam in 2014, toen de Lexus NX op de markt kwam. In 2018 mochten we kennis maken met de Lexus UX concept en we hebben deze dan ook in 2018 in het echt kunnen aanschouwen. Als je kijkt naar de introductiedata van concurrenten als de Audi A3 en BMW X1 is dat rijkelijk laat.
TNGA-C
Het is niet dat ze een apart platform moesten ontwikkelen. De Lexus UX maakt namelijk gebruik van het TNGA-C-platform. Het specifiek platform is waar de Toyota Corolla, Toyota Corolla Cross en Toyota C-HR ook op staan. De naam UX is niet zomaar gekozen, nee, het staat voor Lexus ‘Urban eXplorer’. De Lexus UX is 4,50 meter lang, 1,84 meter breed en 1,54 meter hoog. De wielbasis is 2,64 meter. Echt een Ukkie is het dus niet, een Multipla is een halve meter korter.
Enorm veel uitvoeringen
De Lexus UX komt in 2019 ook in Nederland op de markt. In tegenstelling tot de Duitse concurrentie (die je met opties moet aankleden) is de UX250 verkrijgbaar in diverse uitvoeringen, terwijl het aantal opties beperkt is. Er is een ‘basis’-uitvoering (zonder naam), Business Line, First Edition, Luxury Line, Executive Line, F Sport Line, F Sport Line First Edition en F Sport Line Premium. Dat lijkt overkill, maar er komen er nog meer bij in de vorm van de Comfort Line, Preference Line, F Sport Business Line, F Sport Design, Premium Lease én Business Line Pro. We zijn benieuwd of de importeur daadwerkelijk van elke uitvoering minimaal eentje verkocht heeft.
Er zitten ook wat actie-uitvoeringen tussen en samenvoegingen. Zo zijn de First Editions logischerwijs uitvoeringen die je alleen bij de introductie hebt. De F Sport-modellen zijn iets sportiever aangekleed en Bussiness modellen zijn vaak iets scherper geprijsd voor een lagere bijtelling en voorzien van items die de zakelijke rijder kan waarderen, zoals een goed navigatiesysteem en handsfree telefoonfunctie.
Aandrijflijnen Lexus UX
Interessanter zijn wellicht de verschillen qua aandrijving. De Lexus UX komt in eerste instantie er alleen als ‘UX 250h’. Dat betekent een 2.5 liter viercilinder volgens het ‘Atkinson Cycle’-principe. Dus niet afgestemd op zoveel mogelijk vermogen, maar juist relatief veel koppel; en zo weinig mogelijk verbruik. Deze wordt ondersteund door een elektromotor. Deze combinatie zien we ook in veel andere Toyota’s en Lexussen. De viercilinder is op zich zelf goed voor 152 pk en 190 Nm. Het systeemvermogen is 184 pk. Daarmee kan de dik 1.500 kg wegende Lexus UX250h in 8,5 seconden naar de 100 km/u sprinten en een top halen van 177 km/u.
Het is mogelijk om deze aandrijflijn te combineren met vierwielaandrijving. Deze uitvoeringen zie je heel erg weinig, want ze zijn ook nog eens alleen mogelijk op de duurste uitrustingsniveau’s. Ondanks de extra tractie gaat de AWD niet sneller naar de 100 km/u: 8,7 tellen. Waarschijnlijk komt dat door het hogere gewicht (dat nu op 1.575 kg ligt).
Nee, gek genoeg wordt de Lexus UX vlotter door alle extra componenten eraf te halen. De Lexus UX200 arriveert in 2021 en heeft een reguliere 2.0 benzinemotor onder de kap, goed voor 173 pk en 205 Nm. De 0-100 km/u sprint duurt 9,2 seconden, maar de topsnelheid is met 190 km/u sneller dan de duurdere UX’en.
Elektrische Lexus UX
Het werkelijke topmodel en meest interessante versie voor Nederland is de Lexus UX300e Electric. Deze ziet er identiek uit, maar is voorzien van elektrische aandrijving. Voor het geld hoef je het niet te laten, want de elektrische UX is ongeveer even duur als de hybride. Natuurlijk kost de UX meer voor Lexus, maar omdat het een EV is, heft de overheid er geen extra BPM op.
De benzinemotoren in de Lexus UX zijn dan ook niet echt dusdanig speciaal dat je die gaat ‘missen’. De elektrische versie heeft in elk geval al meer vermogen: 204 pk en meer koppel: 300 Nm. Het nadeel is wel dat de UX300e Electric heel erg zwaar is: met 1.760 kg is de BMI heel erg hoog, waarvan het grootste gedeelte van dat gewicht komt door de loodzware accu. De accu heeft een nettocapaciteit van 45 kW, waarmee je zo’n 300 km moet halen volgens de WLTP. De prestaties zijn voldoende, maar er zijn snellere EV’s. Qua sprint naar de 100 km/u (in 7,5 seconden) is de elektrische UX de snelste Lexus UX, maar de topsnelheid van 160 km/u is juist het laagste.
Lexus UX in Nederland
In Nederland is de Lexus UX een typisch niche-product. Ondanks dat het eigenlijk een knaller zou moeten zijn, want een crossover die compact, premium en geëlektrificeerd is, lusten we hier wel. In Nederland worden er een paar honderd per jaar van verkocht waardoor Lexus er alsnog meer dan drie jaar voor nodig heeft om de 1.000 exemplaren-grens te doorbreken. Niet enorm slecht, maar in principe moet dit beter kunnen.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Lexus UX.