De Mercedes CLE is drie Benz-coupés in één. De samensmelting van de C-, E- en S-klasse coupés is er ook als Cabriolet én als AMG-topper.
Voorheen had Mercedes-Benz drie coupés in de prijslijst staan. Van de compacte C-coupé tot de E-klasse en de nogal prijzige S-klasse coupé. Ze waren ook allemaal als cabriolet te krijgen. Die zes modellen zijn nu feitelijk gereduceerd tot slechts twee auto’s: de CLE Coupé en CLE Cabriolet. Daarmee doet Mercedes een beetje hetzelfde als wat ze destijds met de CLK deden.
Goed, het is je nu wel duidelijk dat de CLE een combinatiemodel is. Blijkbaar was het nodig om een nieuwe naam te kiezen. Het is verwarrend dat zowel de CLA als de CLS vier deuren hebben, terwijl de CLE dat niet heeft. Qua basis deelt de CLE zijn techniek met de C-Klasse.
Door hem ietsje langer en wulpser te maken zijn de afmetingen dan weer erg E-Klasse. Duidelijke C-Klasse genen, E-Klasse grootte en qua lijnenspel een gulden middenweg. Wat je misschien ook helpt bij het begrijpen wat de CLE is, is zijn concurrentie. Lijnrecht tegenover de Merc staan de BMW 4-serie en de Audi A5.
Aan de binnenkant zien we geen Superscreen, maar ‘gewoon’ een centraal touchscreen, dat 12,3 inch meet. Achter het stuur zien we nog een 11,9 display wat als instrumentarium fungeert. Wel heeft de Mercedes CLE onderhuids de nieuwe elektronica-architectuur en de derde generatie MBUX infotainment-software.
Motoren en specificaties
De Mercedes CLE is bijna altijd een mild hybride met een geïntegreerde startdynamo en een 48V-boordnet. De startgenerator levert op ”strategische momenten” (denk aan het wegrijden en bij schakelmomenten) 23 pk en 205 Nm. Alleen de 300 e zit anders in elkaar. Dat is namelijk een PHEV.
Het gamma trapt af met vier mild-hybride-versies: de 180, 200, 300 en 450. Er is ook nog een 220d dieseluitvoering, maar die wordt in Nederland niet geleverd (wel in België). De eerste drie hebben een 2,0-liter viercilinder benzinemotor, de 450 een 3,0-liter zes-in-lijn.
De 180-instapper heeft een magere 170 pk op de achterwielen, de vierwielaangedreven 200 heeft een vermogen van 204 pk en de 300 stuurt een vermogen van 258 pk naar alle wielen. De 450 4Matic heeft 381 pk en 500 Nm aan vermogen en koppel. Hij snelt in 4,4 seconden snelt hij naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Er is ook nog een plug-in hybride CLE die 300 e heet. Ook daarin ligt een 2,0-liter viercilinder verbrandingsmotor, maar dan met een systeemvermogen van 313 pk en 400 Nm. Het sprintje naar 100 kan in 6,2 seconden worden geklaard en de acceleratie van de stekker-CLE stopt bij 250 km/u.
Mercedes-AMG CLE 53
Bovenaan het CLE-assortiment vinden we de AMG-versie. In het vooronder ligt een smeuïge 3.0-liter zescilinder met een twin scroll turbo en mild hybride hulp. Inderdaad, ook hier laat AMG het na om een V8 te installeren. Het maximale systeemvermogen is 449 pk en een koppel van 560 Nm (met overboost tot 600 Nm gedurende 12 seconden). De 0-naar-100-tijd is 4,2 seconden.
Naast de vermogensupgrade zijn er nog wat zaken die de AMG anders maken dan de andere CLE’s. De 53 krijgt altijd de AMG-ophanging met adaptieve dempers en achterwielbesturing. Daarnaast zijn er tienspaaks 19-inch AMG-wielen die aerodynamisch geoptimaliseerd zijn. In het interieur kun je los gaan met personaliserende opties en vind je een AMG-stuur van nappaleer.