• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A5

Audi A5

Een fraaie vierzits coupé als de Audi A5 komt slechts af en toe voorbij.

Waar concurrenten BMW en Mercedes-Benz grossieren in vierzits coupé’s, zijn ze er bij Audi behoorlijk zuinig mee. De Audi 100 Coupé S is een pareltje en de quattro uit de jaren ’80 is legendarisch, maar met de 80 Coupé uit de jaren ’90 en de Audi TT is de spoeling niet heel erg dik, zeker omdat de TT de naam ‘vierzits’ eigenlijk niet verdient.

Inhoudsopgave

  • Walter de’Silva
  • Eerste generatie A5 (B7)
  • Tweede generatie Audi A5 (F5)
  • Derde generatie A5 (B10)
  • Meer lezen?

Walter de’Silva

Voor het nieuwe millennium kan Audi uitgroeien tot een volwaardige BMW- en Mercedes-concurrent. Daar hoort ook een coupé bij. Een enigszins bereikbare imagebooster. Gelukkig is Walter de’Silva overgekomen van Seat (daarvoor was hij werkzaam bij Alfa Romeo).

Naast een nieuwe TT en supercar (de R8) komt er nóg een coupé. De eerste schetsen worden gezet met de Nuvolari quattro concept. Dat zou uiteindelijk de voorbode blijken van de Audi A5 Coupé. Volgens Walter de’Silva is de A5 de mooiste auto die hij ooit heeft getekend. Dat wil wat zeggen, want de beste man ontwierp ook de Alfa Romeo 156.

Eerste generatie A5 (B7)

De A5 is gebaseerd op de A4, maar heeft een compleet eigen koetswerk met afwijkend front. In technisch opzicht zijn er wel degelijk overeenkomsten en ook het dashboard is grotendeels gelijk.

De A5 is leverbaar met bijna alle motoren uit de A4, behalve de instapmotoren. De basismotoren hebben voorwielaandrijving, bij de motoren in het midden van de range is quattro vierwielaandrijving optioneel en bij de 3.0 TDI quattro is het zelfs standaard.

Enorme keuze

Qua transmissie is de keuze eveneens enorm. De meeste A5’s hebben standaard een handgeschakelde zesbak, maar qua automaten gaat het alle kanten op. Sommige modellen hebben optioneel de Multitronic automaat (CVT), andere weer de traditionele Tiptronic automaat met koppelomvormer en weer een andere de S Tronic automaat met dubbele koppeling. Er is (aanvankelijk) geen keuze bij de Audi S5, de 4.2 V8 met 354 pk kan alleen geleverd worden met een handgeschakelde zesbak.

Audi A5 Cabriolet

Audi A5 Cabriolet

In 2009 wordt de A4 Cabriolet opgevolgd door de A5 Cabriolet. Wederom is het een strak gelijnde vierzits cabriolet met een stoffen kap, precies hoe de markt het schijnt te wensen. Concurrenten Volvo (C70), BMW (3 Serie), Lexus (IS-C) en Infiniti (G37C) proberen het met een harde kap, maar de Audi lijkt het meest in de smaak te vallen. De A5 Cabriolet is met alle motoren te bestellen van de coupé. Ook komt er een S5 Cabriolet, het bijzondere is dat de motor compleet anders is dan die van de S5 Coupé. In plaats van een V8, huist er een 3.0 V6 met supercharger in het vooronder.

Audi A5 Sportback

Eveneens een nieuwe toevoeging in 2009 is de Audi A5 Sportback. Audi past hiermee het Mercedes-Benz CLS-concept toe, maar dan een klasse lager. De A5 Sportback is in feite een vijfdeurs liftback, maar wordt als vierdeurs coupé in de markt gezet. De neus is gelijk aan die van de A5 Coupé. Qua prijs zit de A5 Sportback juist iets onder de tweedeurs coupé. De S5 Sportback arriveert in 2010 en is voorzien van de 3.0 motor en S Tronic automaat.

RS5 Coupé

Ook nieuw voor 2010 is de komst van de Audi RS5 Coupé. Hiermee heeft Audi voor het eerst in jaren een directe concurrent voor de BMW M3. Net als de M3 heeft de RS5 een hoogtoerige V8 onder de kap. De Audi motor is nog wat sterker qua vermogen en koppel. Wel is de RS5 altijd uitgerust met vierwielaandrijving. De RS5 is niet alleen erg snel, maar ook erg dik. Dankzij de RS-behandeling van quattro GmbH is de RS5 aanzienlijk breder. Aan de voorkant kun je de RS5 herkennen aan de enorme gaasgrille, aan de achterzijde geven de twee ovalen stortkokers weg dat dit de snelste A5 is.

Visuele update

Audi A5

Heel lang zal de RS5 in die vorm niet bestaan, want amper een jaar later wordt de gehele modellijn van de A5 voorzien van een update. De grootste wijzigingen zijn aan de voorzijde, waar de koplampen iets platter zijn en voorzien van (optioneel) andere LED’s. De 3.2 (A5) en 4.2 (S5 Coupé) worden beiden vervangen voor een 3.0 TFSI. De A5 3.0 levert 272 pk, de S5 krijgt 333 pk mee. De RS5 Coupé volgt iets later, evenals een RS5 Cabriolet. In de tussentijd worden alle reguliere A5 motoren constant iets aangepast en fijngeslepen voor meer vermogen tegen een lager verbruik.

Tweede generatie Audi A5 (F5)

Audi A5

De nieuwe generatie Audi A5 arriveert in 2016. Het design is een evolutie van het originele ontwerp van Walter de’Silva. Hoewel de lijnvoering strikt genomen iets minder fraai is in vergelijking met het uitgaande model, ligt de auto nog altijd prettig op het netvlies.

De grootste stappen voorwaarts werden gemaakt in het interieur. Het dashboard is een stuk moderner en de infotainment lijkt wel twee generaties moderner. Dit klopt gedeeltelijk, want de A5 had lange tijd vrij verouderde hardware en software aan boord. Nu is het mogelijk om de virtual cockpit te bestellen, waarbij de gehele klokkenwinkel digitaal is en naar wens aan te passen.

Groter en lichter

De A5 is technisch ook een stuk moderner. De auto is groter, maar lichter. De motoren zijn een doorontwikkeling van de uitgaande generatie. Qua benzinemotoren zijn er alleen maar viercilinders mogelijk, wel zijn er twee zescilinder TDI’s. Standaard heeft de A5 voorwielaandrijving, maar vierwielaandrijving is mogelijk op de meeste modellen. Audi lanceert tegelijkertijd de S5, met een 3.0 V6 Turbo die 354 pk levert.

Audi A5 Cabriolet en Sportback

Een jaar later arriveren de nieuwe A5 Cabriolet en Sportback, die ook beide als S5 besteld kunnen worden. Ook komt er een nieuwe RS5 in 2015, deze is nu voorzien van een 2.9 Porsche V6 met 450 pk. Deze wordt gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. In 2018 past Audi de naamvoering aan van de modellen: de instapper is nu de 35 TFSI en het kan oplopen tot de 45 TDI. Deze methode wordt al wat langer toegepast in China en wordt doorgevoerd bij alle modellen van Audi.

Straktrekken

A5 Coupé facelift
RS5 Sportback

In 2020 ziet Audi de gelegenheid om alle A5’s weer strak te trekken. Eigenlijk precies andersom: het design was wellicht wat té strak, want Audi heeft de A5 juist wat meer smoel meegegeven. Qua techniek veranderen er een paar dingen. De A5 Coupé en A5 Cabriolet zijn er alleen met viercilinder benzinemotor. De S5 Coupé en S5 Sportback zijn juist weer enkel verkrijgbaar met zescilinder diesel. De S5 Cabriolet behoudt zijn 3.0 benzinemotor. Nieuw in het gamma is een RS5 Sportback, die het gemis van een RS4 sedan (veel te laat) opvangt. Zuinig dieselen is nu nog alleen mogelijk in de A5 Sportback.

Derde generatie A5 (B10)

En toen werd het 2024. Audi is op dat moment druk bezig met het elektrificeren van het assortiment. Om wat duidelijkheid te scheppen bij klanten bedenkt Audi een nieuwe namenstructuur. Alle EV’s hebben een even getal en alle auto’s met een verbrandingsmotor een oneven getal. Simpel zat toch?

De opvolger van de A4 die in dat jaar komt, krijgt nog gewoon een verbrandingsmotor en dus wordt de naam aangepast naar A5. Later bedenkt Audi zich en gooit de boel weer om. De oude nomenclatuur komt terug, maar omdat de A4 al is veranderd in de A5 blijft die naam hetzelfde.

Goed, genoeg over de naam. Het design is duidelijk een evolutie van de uitgaande A4, maar het is allemaal net wat sportiever. De achterlichten vormen één balk, met OLED-technologie en van voren is het allemaal net wat platter en breder.

Van de zijkant heeft de A5 wat meer Sportback-trekjes gekregen. De doorlopende achterlichten zijn namelijk een redelijk nieuw stylingelement voor Audi in deze tijd, ook al zagen we dit eerder al bij de e-tron-modellen. Vanbinnen is de A5 helemaal opgefrist met een wat hoekiger stuur, geen pook en een gigantisch scherm over bijna de hele breedte van het dashboard.

Motoren

De reguliere A5 komt in eerste instantie in twee smaakjes. De instapper is nog steeds een 2.0 TFSI met een bescheiden 150 pk. Daarboven zit de 2.0 TFSI met 204 pk. Die laatste is ook met de gepatenteerde quattro vierwielaandrijving te krijgen.

De A5 is er ook als plug-in hybride die niet meer wordt aangeduid met eTFSI, maar met de term e-hybrid. De aandrijflijn bestaat uit een 2.0 TFSI turbo-benzinemotor die 252 pk en 380 Nm sterk is en wordt aangevuld door een 143 pk sterke elektromotor die in de behuizing van de zeventraps S tronic bak zit. Leuk voor kampeerders: de A5 e-hybrid mag 1.900 kg trekken en er is een Avant-stationversie.

Audi S5: mild hybrid

Er is gelukkig nog altijd een S5, die ook gelukkig nog steeds een V6 heeft. Deze levert nu 367 pk in plaats van 341 pk. Om de uitstoot iets te beperken is het een mild hybrid. Dit betekent ook dat je bij het accelereren nog een extra duwtje in de rug krijgt van 24 elektrische pk’s. Volgens Audi kun je hiermee ook volledig elektrisch parkeren en manoeuvreren. Traditioneel kun je de Audi S5 weer herkennen aan de vier uitlaten en de aluminium spiegelkappen.

Meer lezen?

Hieronder vind je een overzicht van de nieuwste artikelen over de Audi A5:

Audi A5 e-hybrid, goedkoper, sterker en lekker #test
9 juni 2025

Lees meer

ABT maakt een hele lekkere S5 Avant met 440 pk
27 mei 2025
ABT maakt een hele lekkere S5 Avant met 440 pk

Lees meer

De Audi A5 Sportback is terug en klopt helemaal!
23 april 2025

Lees meer

De AUDI E5 is in aantocht!
16 april 2025

Lees meer

Video: Audi-aso veroorzaakt aanrijding
9 april 2025

Lees meer

Laat de nieuwe A6 staan voor de nog nieuwere Audi A5 PHEV!
25 maart 2025

Lees meer

a5, Audi

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North