De Mercedes-Benz G-Klasse is het langstlopende model van Das Haus en nog steeds in de mode.
Het modelgamma van Mercedes-Benz was nog heerlijk overzichtelijk in de jaren ’70. Men maakte de E-Klasse, S-Klasse en SL. En dat was het dan. Op aanraden van niemand anders dan de Sjah van Iran, legde Mercedes zich toe op het maken van een terreinwagen. In dit geval ging het vooral om een functionele auto, niet een luxe terreinspeeltje om in de woestijnen te spelen.
De Sjah van Iran was namelijk een behoorlijke grote aandeelhouder. Naast de genoemde personenauto’s, maakte Mercedes-Benz ook vrachtwagens, bussen, bedrijfswagens, tractoren en natuurlijk de Unimog. Dus zo vergezocht was een functionele terreinwagen niet.
Inhoudsopgave
Introductie
De G-Klasse arriveerde in 1979. Normaal gesproken heeft Mercedes altijd 1 ‘baureihe’, modelcode. Maar met de G-Klasse zit dat ietsje anders. Zo is er de ‘462’, die men ook de ‘Wolf’ noemt. Dat is de militaire versie. De ‘460’ is de functionele versie die ook in Nederland op de markt komt. Daarnaast zijn er nog een paar versies. Zo wordt de Mercedes G ook verkocht als Peugeot P4 (militair voertuig) en de Steyr-Puch G.
De Mercedes-Benz G-Klasse kun je het beste zien als een concurrent voor de Land Rovers: functionele terreinwagens. Er is een korte versie, een lange stationwagon en een cabriolet. Qua motoren was de keuze relatief beperkt en vooral heel doelmatig. In het begin was de 230 G nog voorzien van een carburateur, de 230 GE en 280 GE (zescilinder) hebben injectiemotoren. De diesel is een 240 GD viercilinder of 300 GD vijfcilinder. In 1981 gaat Mercedes enkele wijzigingen doorvoeren om de auto iets burgerlijker te maken. Denk aan een automaat en airconditioning die leverbaar waren. Optioneel uiteraard. Een jaartje later monteerde Mercedes beter meubilair in plaats van de tentstoelen. Je kunt deze serie eenvoudig herkennen aan de grotere wielen en de bredere wielkasten.
Mercedes-Benz G-Klasse 461 en 463
Diverse tuners als Brabus, Lorinser en AMG zagen in dat de G-Klasse ook interessant was voor het hogere segment. Versies met opgeboorde zescilinders, luxe interieurs en stoere uiterlijke verfraaiingen vonden gretig aftrek. Ook bij de concurrentie werden de terreinauto’s telkens luxer.
Denk aan de Land Rover Range Rover, Jeep Wagoneer en Toyota Land Cruiser. Net als met die laatste introduceert Mercedes twee lijnen. De ‘461’ borduurt verder op de originele G-Klasse. Functioneel, doelmatig, sober en praktisch. Perfect voor hulpdiensten, bedrijfswagens of andere professionele doeleinden. Dan is er de ‘463’, de luxe versie.
500 GE
In samenwerking met AMG lanceert Mercedes de 500 GE. Deze versie werd grotendeels met de hand gebouwd en was aanzienlijk luxer aangekleed. Je kon ‘m alleen krijgen als vijfdeurs stationwagon en in een beperkte oplage. Andere motoren waren de G230 (viercilinder) en G320 (zescilinder) op benzine en de G290 Diesel en G 350 Turbodiesel. In 1996 werd die vervangen door de 177 pk sterke G300 Turbodiesel met de onverwoestbare OM606-motor.
De G500 maakte zijn re-introductie in 1998. In 2000 kreeg de Mercedes-Benz G-Klasse een flinke facelift. Daar zag je niet heel erg veel van. Er waren nieuwe koplampen, andere bumpers, grille, wielen en een compleet nieuw interieur dat nog luxer was. In motorisch opzicht is er niets te klagen met de G320, G500 en G400 CDI, een 4.0 V8 diesel. In 2002 komt er een vijfcilinder diesel bij (de G270 CDI).
G55 AMG
Voor 2003 komt de leukste versie, de G55 AMG. Mercedes komt erachter dat de dure modellen goed verkopen. De G55 AMG heeft de 5.4 V8 met 354 pk. Een jaartje later krijgt ‘ie de compressor uit de SL55 AMG. Dan is de motor goed voor 476 pk en 700 Nm, ongekend voor een dergelijke auto. In 2006 krijgt de motor 517 pk. Bijzonder, terwijl alle andere AMG-modellen van de ’55’ overstappen naar de ’63’, blijft Mercedes de compressor leveren. Deze levert ongeveer hetzelfde vermogen, maar de ‘Kompressor’-motor levert meer koppel en levert dat ook nog eens eerder.
Facelift in 2012
Tussendoor komen er de nodige Special Editions. In 2006 wordt het model van de Amerikaanse markt gehaald, onder hevig protest. Later zou ‘ie weer terugkeren. In 2012 komt er een grote facelift. Wederom zal de buitenstaander nog steeds dezelfde luxe blokkendoos zien, maar bumpers, grille, lampen, velgen: alles is nieuw. Omdat het frame en het koetswerk grotendeels gelijk blijven, is het makkelijk om een oud model er als nieuw uit te laten zien.
Mercedes-Benz G-Klasse met zes wielen
Qua motoren komt de zescilinder benzine te vervallen. De instapper is de G350 diesel. Een stapje daarboven is de G500. Dan zijn er niet één, maar twee AMG’s. De G63 AMG met 5.5 biturbo V8 (544 pk) of de G65 AMG met de 6.0 biturbo V12 en 612 pk. In 2014 haalt Mercedes de cabriolet uit het gamma. Alleen de lange versie is als AMG te krijgen. De Cabriolet komt te vervallen in 2014. Bizar is de G63 AMG 6×6 met zes wielen en zeswielaandrijving, ondanks dat het een AMG is, staat deze hoger op de poten, niet lager.
In 2015 krijgt het model alweer een update. De G500 4×4 is een nieuwe toevoeging en staat net als de 6×6 extra hoog op de poten. De G63 krijgt er wat pk’tjes bij (577 pk totaal) en de G65 heeft nu 630 pk.
Nieuwe generatie
In 2018 wordt de auto dan écht vernieuwd. De G-Klasse is breder en heeft nu een compleet nieuw en daadwerkelijk hoogwaardig interieur dat past bij een auto van minimaal twee ton.
Ondanks dat alles nieuw is aan de auto, is het nog altijd de ‘463’. Naast de genoemde G500 (stiekem een 4 liter V8) is er ook een G63 AMG, die ook een 4.0 V8 heeft. De G350d en G400d hebben beide de nieuwe zes-in-lijn diesel onder de kap.
Meer lezen?
Bekijk hier onze laatste artikelen over de Mercedes G-klasse.