
Maar je hebt wél gewoon een achterbank.
Een Dodge Ram is inmiddels een beetje afgezaagd, dus misschien wil je eens wat anders. Wij hebben een leuk alternatief gevonden: een hele dikke G-Klasse pick-up. Hij is alleen een beetje prijzig.
Het betreft een Brabus P900 Rocket Edition. De naam Rocket houdt Brabus gereserveerd voor hun meest gestoorde projecten. In dit geval is dat een G63 die niet alleen is omgebouwd tot pick-up, maar ook is verlaagd. En oh ja… hij heeft 900 pk.




Om er een pick-up van te maken is het frame van de G-Klasse met 50 centimeter verlengd. In tegenstelling tot veel omgebouwde SUV’s heeft deze auto gewoon een achterbank. Of in dit geval: twee losse stoelen achterin.
De techniek is bekend, want die heeft Brabus in meer modellen gestopt. De 4,0 liter V8 is opgeboord naar 4,5 liter. Het blok is verder voorzien van nieuwe turbo’s, nieuwe downpipe, nieuwe krukas, nieuwe drijfstangen en meer. Dit alles zorgt ervoor dat de V8 900 pk en 1.050 Nm koppel levert én heel blijft. De motor kan eigenlijk 1.250 Nm leveren, maar het koppel is voor de veiligheid afgekapt op 1.050 Nm.



Uiteraard is de auto ook voorzien van een Brabus-bodykit, met extra brede wielkasten, een grote luchthapper op de motorkap en de nodige carbon details. Het interieur is ook niet meer standaard: dit is helemaal opnieuw bekleed in blauwgroen leer.
Van de P900 Rocket Edition worden maar 10 exemplaren gemaakt en een daarvan staat nu te koop bij Bernards Exclusives. En ja, het is een échte Brabus, dus je krijgt geen ruzie met de vriendin van de Brabus CEO.

We kunnen wel stellen dat dit de duurste bedrijfswagen van Nederland is, want de vraagprijs is €799.950 ex. btw. En daar komt de bpm nog bovenop. Voor een bedrijfswagen betaal je €74,41 per gram CO2, dus dat komt neer op €24.555 aan bpm. Koop je deze auto particulier? Dan kom je ruim boven de miljoen uit, inclusief btw en bpm.





Voldoet die korte bak wel aan de eisen van een bestelwagen? Vermoedelijk niet… Dus volle bak BPM dan!
Je hebt het over Nederlandse belastingen, het is dus extreem gedetailleerd gespecificeerd:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting
Wat is Nederland toch ook een kleinzerig kudtland.
Hoezo? Omdat er dingen wettelijk geregeld zijn zodat iedereen weet waar die aan toe is?
Er zullen verdomd weinig kopers van deze auto zijn die het ding bedrijfsmatig gaan inzetten als bestelauto. Ik zou dus niet weten waarom dit de belastingvoordelen van een bestelauto zou moeten hebben.
Al die regels maken het juist helemaal niet zo duidelijk. Ze dienen ook niet voor de duidelijkheid maar om grijs kenteken wagens onaantrekkelijk te maken voor particulieren.
Zit er nog verschil tussen bpm op geel en grijs kenteken? Ik dacht dat per 2025 ook bpm op bestelwagens zat??
Ja zeker, de BPM voor bedrijfswagens is veel lager. Dus dat scheelt op zo’n auto met hoge co2 enorm veel.
Hij maakt ook grote kans op de titel ‘Lelijkste bedrijfswagen van Nederland’.
Worden er maar 10 gemaakt? Dus er zijn er nog in aanbouw..
Ik zou hem wel willen met wit interieur..