De Mercedes-Maybach SL is alles wat je van Maybach zou verwachten in een sportief jasje.
Doorgaans mag de Maybach-eigenaar achterin stappen om zich door een chauffeur van meeting naar meeting te laten vervoeren. Maar wat als de CEO eens zelf wil sturen? Voor die momenten is er de Mercedes-Maybach SL 680 Monogram: een sportieve cabrio met de luxe, het statuur en het prijskaartje van Maybach.
Mercedes bouwt al sinds de jaren ’50 ‘Super Leicht’-modellen. In eerste instantie is het model een pure racer, maar later ziet Merc dat er ook vraag is naar een straat-SL. De SL-bloedlijn heeft schitterende auto’s voortgebracht. Denk aan de 190 SL, 300 SL Gullwing en de Black Series. En sinds eind 2024 dus ook een Maybach-versie.
Specificaties SL 680 Monogram
De typeaanduiding 680 voorspelt een grote tien- of twaalfcilinder, maar dat is niet het geval. Maybach maakt het makkelijk voor zichzelf door de motor uit de SL 63 over te nemen. De 4,0-liter biturbo-V8 produceert 585 pk en 800 Nm. Het vermogen wordt via een negentraps automaat naar alle wielen gebracht. Het gaspedaal is zo afgesteld dat je een echte ”Maybach-beleving” te krijgen waarbij het minder gaat om actief rijgedrag en meer om zijdezacht comfort.
Dat zie je ook terug in de prestaties. Waar de SL 63 met dezelfde motor in 3,6 seconden naar 100 km/u sprint, doet de Maybach SL er 4,1 seconden over. De topsnelheid is teruggeschroefd van 315 km/u naar een beschaafde 260 km/u.
Naast het speciaal afgestelde gaspedaal is ook het onderstel zo aangepast dat je relaxed en comfortabel kunt cruisen. Je zou kunnen zeggen dat de sportiviteit uit de SL is gezogen en er luxe weemoed voor in de plaats is gekomen. Pops and bangs? Nee mijn hemel, dat is voor paupers. Daarom is het uitlaatsysteem zo behandeld dat ie minder van zich laat horen.
Styling
Om nog maar eens de nadruk te leggen op het feit dat deze auto écht voor de eigenaar is, is de achterbank weggehaald. Het mag niemand ontgaan dat je in een Maybach SL rijdt en dus zijn er genoeg referenties. Natuurlijk is er een verlicht Maybach-logo in het front, maar je kunt de link nog duidelijker maken dankzij een optioneel Maybach-patroon in de motorkap. De 21-inch Maybach-velgen zijn ook een dikke tip.
Binnenin gaat het Maybach-thema onverminderd door. Je vindt er luxe en duurzaam wit nappaleer. Overige onderdelen zijn gemaakt van zilverchroom. Op het bestuurs- en middenscherm zijn Maybach-specifieke animaties te zien. Het Maybach-logo en -woordmerk komen verder terug op de achterkant van de hoofdsteunen, op het stuur en op de pedalen.
Verder valt er vrijwel niks te kiezen, dus de configurator is niet zo spannend. De enige twee kleuren zijn rood en wit en het interieur is altijd wit. Het gaat hier wel om de zogeheten Monogram Series, misschien dat er later nog een ‘standaard’-versie volgt.
Zoals dat gaat bij Maybach is het bonnetje gigantisch. De Maybach SL 680 heeft bij de introductie een vanafprijs van € 360.687. Daarmee is de auto op dat moment dubbel zo duur als de SL 43 en bijna een ton duurder dan de plug-in hybride SL 63 E Performance.