• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes-AMG SL 63 met stekker is goedkoper!

Auteur: Loek, gepost 8 maart 2024 om 17:58 – 25 Reacties

De Mercedes SL heeft een nieuwe rangetopper met maar liefst 816 pk, met dank aan elektropower. En het is niet eens de duurste versie!

Dit artikel is geüpdatet met nieuwe informatie.

Die zag je even niet aankomen, of misschien wel: de Mercedes-AMG SL is er nu als bloedsnelle PHEV. Mercedes trekt namelijk het doek van de Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance. Een hele mond vol voor een hele bult kracht.

Mercedes-AMG SL63 S E-Performance

Dat terwijl het eigenlijk allemaal vrij logisch is. De Mercedes-AMG SL kon je voorheen krijgen met twee motoren (in drie versies). De SL 43 is een viercilinder, de SL 55 is een 476 pk sterke V8 en de SL 63 een 585 pk sterke versie van diezelfde V8. De achtcilinder in kwestie is uiteraard het welbekende 4.0 liter Biturbo V8 blok wat vrijwel elke AMG-motorruimte heeft gezien.

Zo weet je ook dat de sterkste versie van deze motor momenteel te vinden is in de Mercedes-AMG GT63 S E-Performance. Daar levert de V8 zelf al 639 pk, maar komt er ook nog eens 204 pk bij door de elektromotor. 843 keiharde pk’s dus. Mercedes paste dit trucje ook toe op de AMG S63 E-Performance, maar daar levert én de V8 ietsje minder pk (612 stuks) en de elektromotor ook iets minder (190 pk). Toch is 802 pk nog steeds genoeg.

816 pk

Bij de Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance wordt een beetje van beide gebruikt. De V8 levert 612 pk, zoals bij de S63. De elektrokracht komt met 204 pk juist overeen met de GT63. Het totaalplaatje van de SL 63 S is daarmee 816 pk en 1.420 Nm. Een sprintje naar 100 is daarom gepiept in 2,9 seconden, even snel als de GT63 die er 27 pk meer voor nodig heeft. De koek houdt pas op bij 317 km/u.

PHEV

Dat betekent uiteraard wel dat de Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance een stekkerhybride is. Zoals bekend bij de recente PHEV-modellen van AMG is de elektrokracht vooral om je bij te staan qua kracht. De actieradius is namelijk maar 13 kilometer volledig elektrisch. Een voordeel van de elektromotor is wel dat er een BEV-esque one-pedal-driving modus is, waardoor de e-motor ook wordt bijgeladen door het V8-aggregaat. De elektropower wordt overigens enkel naar achter gestuurd, dankzij 4MATIC+ vierwielaandrijving kan de V8 zijn kracht verdelen over beide assen.

Formule 1

Mercedes wil toch nog even benadrukken dat de batterijtechnologie van de Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance “geïnspireerd is op technologieën die zich hebben bewezen in de Formule 1-racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team”. Als de auto maar niet stuitert bij oneffen asfalt.

Manufaktur

Genoeg grappig gedaan: qua uiterlijk moet je goed opletten of je met de topversie van de SL te maken hebt. Er zijn een paar hints. De belangrijkste is de laadklep die (nogal lelijk) te zien is op de achterbumper. De badges zijn rood en onder SL 63 S staat in het rood E-Performance. Wij achten de kans dat er nog een SL 63 S zonder stekker komt heel klein, maar aan de andere kant weet je het maar nooit bij Mercedes. Dankzij Manufaktur, de nieuwe individualisering van Mercedes, mag je een gloednieuw oranje kleurtje kiezen. De groene kleur “Iers Midgroen Magno” is gekozen voor de foto’s, maar die kan je ook op de SL 55 en SL 63 krijgen. Dankzij Manufaktur kan je ook een fraai tweekleurig rood/zwart interieur kiezen.

Prijzen en beschikbaarheid

Je verwacht natuurlijk dat de Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance door zijn extra bak pk ook duurder is dan de SL 63. Mercedes bewees echter dat plug-ins veel lekkerder in de markt liggen qua prijzing met de GT63 S E-Performance. Deze 800 pk sterke versie van de AMG GT 4-door Coupe is goedkoper dan de 600 pk sterke GT63 S. En ja hoor: met de SL 63 S E-Performance flikt Mercedes hetzelfde trucje. Door de vanafprijs van 266.728 euro is hij maar een tikkie duurder dan de SL 55 en een hele klap goedkoper dan de SL 63. Die hebben respectievelijk 476 en 585 pk. De krachtigste SL is dus zeker niet de duurste. De SL 63 S E-Peformance is vanaf nu beschikbaar om te bestellen.

  • Mercedes-AMG SL 43 (395 pk – zes-in-lijn) – 178.161 euro
  • Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ (476 pk – V8) – 257.862 euro
  • Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance (816 pk – V8 plug-in) – 266.728 euro
  • Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ (585 pk – V8) – 290.128 euro

Ook interessant!

  • Brabus probeert jaren 90 sausje op Mercedes-AMG SL
    Brabus probeert jaren 90 sausje op Mercedes-AMG SL
  • gecamoufleerde Mercedes-AMG GT
    Gecamoufleerde Mercedes AMG GT is een vierzitter
  • Je Mercedes SL is nu leuker aan te kleden
  • Mercedes-AMG SL63 Big Sur
    Mercedes-AMG SL63 Big Sur fleurt je dag op

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, e-performance, Mercedes, mercedes-amg, mercedes-sl, sl63, SL63 S

Vorig bericht: « Deze getunede 911 is subtiel(er dan sommige auto’s)
Volgend bericht: Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Saoedie-Arabië 2024 »

Lees Interacties

Reacties

  1. 620henk zegt

    12 december 2023 om 07:09

    Mooi het interieur zo in oudroze! Zien we hopelijk vaker terug.

    Login om te reageren
  2. Breinstein zegt

    12 december 2023 om 07:52

    En wat weegt dit apparaat? Niet Sport Leicht waardig.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      12 december 2023 om 08:07

      2.380 kg, niet echt Leicht inderdaad.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        12 december 2023 om 10:25

        Dat is gewoon zwaarder dan de RangeRover van ons thuis🤣

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          12 december 2023 om 14:54

          Dat ding weegt meer dan mijn twee auto’s samen 😅

          Login om te reageren
  3. erics zegt

    12 december 2023 om 08:12

    Komt de nieuwe 6 cylinder (uit CLE) ook naar de SL ? Zou mooie match zijn….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 december 2023 om 09:08

      Dat zou mooi zijn maar de SL heeft te lang in de sportschool gezeten, teveel amfetaminen gegeten en teveel ijsbaden gehad en is inmiddels helemaal een AMG ding dus met luide V8. Op een echte 300SL met 6 cilinder voor lekker toeren hoef je niet te rekenen.

      Login om te reageren
      • Wolflow zegt

        9 maart 2024 om 07:29

        Doe mij maar een 300SLR
        Dat blijft nog steeds mooiste Benz by far

        Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    12 december 2023 om 08:19

    816 peekaa. Da’s wel erg veel. Misschien iets teveel van het goede zelfs voor het soort oto. Een 6-cilinder met ergens rond de 425 paarden is wel genoeg. Kan je nog steeds 250 of 280 km/u vliegen als dat nodig is.

    Login om te reageren
  5. Willy500E zegt

    12 december 2023 om 08:27

    Heel mooi allemaal. Hopelijk heeft Mercedes de afwerking vd SL inmiddels op orde. En, ik blijf het zeggen, weg met t touch stuur en scherm

    Login om te reageren
  6. jaso013 zegt

    12 december 2023 om 08:39

    Schitterende combi dat groen met het roze/rode interieur!! Heel erg geslaagd model zo.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      12 december 2023 om 13:31

      Ik vind het net niet. Groen is mat en mat is toch altijd alsof er geen geld was voor het vernis. En bij het interieur krijg ik hetzelfde, alsof het rood te lang in de zon is geweest en verkleurd is. En het matched niet helemaal lekker met het zwarte. Maar het is beter dan helemaal zwart dat wel

      Login om te reageren
  7. ericc zegt

    12 december 2023 om 08:56

    Een overbodige versie. Voor mij de SL55 als het een Mercedes moet zijn. Maar anders toch liever de nieuwe Maserati GranCoupe Trofeo.

    Login om te reageren
  8. robertvanheerde zegt

    12 december 2023 om 11:13

    Haal dat elektrische spul eraf en je hebt de perfecte SL volgens mij

    Login om te reageren
  9. vandijkbv zegt

    12 december 2023 om 11:36

    Zo zonde dat ze weer die laadpoort aan de achterkant hebben geplaatst.

    Login om te reageren
  10. Benny_Weisz zegt

    12 december 2023 om 14:02

    Een volle tank, 2 inzittenden en een volle koffer brengt deze auto op een totaal gewicht ruim boven de 2,5 ton……
    Ik herhaal het nogmaals…..twee en een halve ton!!….
    En daar kun je over bepaalde stukken van de Autobahn 317 km/h mee halen…..
    Zijn die remschijven soms van Kryptoniet gemaakt of zo????

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 maart 2024 om 07:48

      Dit is een PHEV, die kan regeneratief remmen. Dus netto heeft deze wagen naast grote remschijven nog een extra weerstandsrem.
      Ik zie het probleem met het gewicht niet zo.

      Login om te reageren
  11. weetikveel zegt

    12 december 2023 om 15:17

    Zo zwaar en met zo’n laadklep wat het design afbreuk doet, en ook nog eens duurder dan de 55 versie met V8. Dan ga je toch automatisch voor de 55 versie?

    Login om te reageren
    • alloallo zegt

      8 maart 2024 om 18:42

      Ik denk eerder dat in nederland de sl55 en sl63 niet meer te slijten zijn

      Login om te reageren
      • shellplc zegt

        8 maart 2024 om 20:03

        Tsja CO 2 uitstoot he.

        Login om te reageren
  12. alfaqv zegt

    8 maart 2024 om 21:03

    Ik ben ik nou de enige die dit echt krankzinnige prijzen vind? Met een beetje opties zit je over de 3 ton. Zo bijzonder is die auto toch niet?

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      9 maart 2024 om 07:31

      Is inderdaad niets bijzonders aan, niet meer dan veredelde taxi

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 maart 2024 om 07:46

      Valt toch wel mee? Wat ik mij kan herinneren kosten de duurste reguliere Mercedessen altijd ongeveer zo veel als een gemiddelde Nederlandse woning. Dat was dertig jaar geleden zo en is nog steeds zo.

      Login om te reageren
  13. LaCotse zegt

    8 maart 2024 om 23:31

    Prachtige Mercedes! Zeker één van de mooiste die ze maken.

    Login om te reageren
  14. cdlop01 zegt

    9 maart 2024 om 09:42

    Matige afwerking van de SL, goedkope materialen, torderende carrosserie, dit vlgs Autovisie, laatste uitgave. De SL vergeleken met de Lexus LC,de Lexus maakt gehakt van de SL…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North