De Opel Mokka is de smakelijke crossover.
Opel was er behoorlijk vroeg bij met zijn MPV’s. De Zafira was niet de eerste in zijn klasse an sich, maar wel de eerste met zeven zitplaatsen. De Opel Meriva was een van de eerste kleine MPV’s. Eentje die ook nog eens erg populair was, mede vanwege zijn hoge instap. De MPV’s werden uiteindelijk min of meer uitgefaseerd ten faveure van de crossovers. Ook daar was Opel redelijk vlot mee aanwezig. De Opel Antara was een medium-grote crossover die al sinds 2006 in de showrooms stond. De Opel Mokka komt pas 6 jaar later op de markt.
Eerste generatie Opel Mokka
De Opel Mokka is een zogenaamde compacte crossover. De auto staat op het Gamma II-platform van General Motors. Daar maken heel veel kleine GM-producten gebruik van. De Opel Mokka is 4,27 meter lang, 1,78 meter breed en 1,66 meter hoog. De wielbasis is 2,56 meter.
Rond die tijd is het nog niet duidelijk dat het echt enkel en alleen om de looks gaat. Je kunt de Opel Mokka namelijk bestellen met behoorlijk potente motoren én vierwielaandrijving. Nu is dat op zich niet heel erg vreemd. In de VS houdt men van grote motoren, AWD en automaten. De Opel Mokka wordt daar namelijk verkocht als Buick Encore. Buick is daar het luxemerk van GM, weliswaar onder Cadillac, maar boven Chevrolet gepositioneerd.
Motoren
In Nederland begint het leveringsprogramma met een 1.6 viercilinder met 115 pk. Een stap hoger staat een 1.4 Turbo motor met 140 pk. Deze is standaard voorzien van vierwielaandrijving (4×4). Dit systeem is in principe altijd voorwielaangedreven. Pas als de voorwielen grip verliezen, doen de achterwielen mee. In beide gevallen heeft de Mokka een handbak. Wil je per se een automaat, dan ben je aangewezen op de 1.7 CDTI-diesel met 130 pk, daar heb je namelijk de keuze bij de voorwielaangedreven versie. De diesel met 4×4 heeft altijd een handbak. Een jaartje later wordt de 1.4T ook beschikbaar met alleen voorwielaandrijving en de optie voor een automaat. In 2016 voegt Opel een ‘Bi-Fuel’ versie toe. Dat is de 1.4 Turbo, maar dan kun je deze op LPG en benzine rijden. Voor 2015 wordt de 1.7 diesel vervangen door een 1.6 CDTI met 136 pk.
Facelift
In 2016 wordt de Opel Mokka voorzien van een flinke facelift. Opel is in de tussentijd overgenomen door PSA, waartoe ook Peugeot en Citroën behoren. De nieuwe designtaal van Opel wordt ook doorgevoerd op compacte crossover van Opel, die nu als ‘Mokka X’ door het leven gaat. Daarmee valt de auto in de pas met de Opel Crossland X en Grandland X. Qua afmetingen zit de Mokka het dichtste bij de Opel Crossland X. De Mokka heeft alleen last van iets ‘zwaardere botten’. Zowel de Crossland als de Grandland zijn namelijk lichter dan de Opel Mokka X. Zo zijn er voor de PSA-Opels zuinigere driecilinders mogelijk. De Mokka X lijkt een generatie ouder te zijn, dat eigenlijk ook gewoon klopt.
Desalniettemin wordt het model níet uit het gamma gehaald van Opel. De 1.6 is leverbaar tot 2018, die wordt daarna gedropt. Logisch, het atmosferische blok is op papier redelijk onzuinig en daarmee vrij prijzig in vergelijking met de 1.4 Turbo die dik 1.000 euro duurder is (en aanzienlijk completer uitgerust). Voor de zuinige veelrijders is er een 1.6 diesel met 110 pk. De Opel Mokka krijgt nog wat special edities (Black Edition, Online Edition, 120 Jaar Edition) om in 2020 uit het gamma geschrapt te worden. Op dat moment wordt de Buick Encore opgevolgd door een compleet andere auto.
Tweede generatie Opel Mokka
De opvolger van de Opel Mokka X heet nu gewoon Mokka. Ook bij de Crossland en Grandland wordt de X uit de naam gehaald. De Opel Mokka staat op het EMP1-platform van het inmiddels tot Stellantis omgedoopte PSA. De Opel Mokka is nu de kleinste crossover van Opel. De auto is namelijk 4,15 meter lang, 1,79 meter breed en 1,52 meter hoog, in alle dimensies compacter dan Opel Crossland. Je zou de Mokka kunnen zien als de Opel-versie van de DS 3 Crossback, Citroën C3 Aircross en Peugeot 2008.
De Opel Mokka is er met diverse gradaties van de 1.2 PureTech driecilinder: 100 of 130 pk. Daarbij is er ook een 1.5 diesel met 110 pk. Een automaat is alleen mogelijk op de 130 pk benzinemotor. Net als bij zijn PSA-broertjes is er ook een elektrische variant, de Opel Mokka-e. Deze heeft een elektromotor met 136 pk en 260 Nm. Het accupakket is in eerste instantie 50 kWh groot. Dat komt heel erg bekend voor: het is immers dezelfde aandrijflijn als in heel veel andere Stellantis-producten te vinden is.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Opel Mokka.