
Koffieliefhebbers opgelet!
Mijn vader omschrijft nieuwe auto’s die dik in opties zit als auto’s ”waar alleen nog een koffiezetapparaat ontbreekt”. Nou pa, deze elektrische Opel Mokka heeft écht alles wat je nodig hebt in een auto. Ter ere van de Internationale Dag van de Koffie laat Opel de Mokka Electric ‘Coffee’ zien.
Vaak hebben dit soort ‘speciale versies’ een thermoskan met het logo erop of een paar koffie-opdrukken in het interieur. Maar Opel pakt het groter aan. Achterin de crossover is er een heuse koffiebar aanwezig. Er zijn twee apparaten om koffie te zetten in de Opel Mokka – eentje voor cups en eentje voor gemalen koffie – een melkopschuimer, koffiemolen, uitklopbak en koelkast. Zo ben je niet afhankelijk van de smerige automaatkoffie bij tankstations of Sumatra Dark Roast van de Starbucks die een fortuin kost.
Koffie!


Het mobiele koffiestation zit in een normale Mokka Electric en dus helaas niet in de opgefokte GSE. De normale elektrische Mokka heeft 156 pk aan vermogen. Dankzij een 54-kWh batterij kom je maximaal 403 kilometer ver. Tenzij er een loodzware koffiebar achterin staat, vermoed ik.


Het nadeel van de Mokka Coffee? Je kunt hem niet kopen. De marketeers van Opel noemen de auto ”uniek”, wat erop duidt dat er maar een crossover bestaat met de koffiezetapparatuur achterin. Diezelfde marketeers noemen de Coffee ideaal voor vakanties. Mijn vraag: als je ermee op vakantie gaat, waar laat je dan in hemelsnaam al je bagage?
Wel koffie in de auto maar geen Opel Mokka?
Als je nou heel graag een koffiebar in de bagageruimte wilt, zal Opel je best willen helpen met het inbouwen van zo’n barretje. Of je koopt een oude Fiat 500L en drinkt voortaan espresso’s.





Best gaaf!
Een auto met deze modelnaam… daarin hadden ze gerust veel eerder met zo’n koffiezetapparaat mogen komen.
Nu snap ik best dat dit een uit de hand gelopen grap is van de afdeling Marketing, maar ik zit nog eens dat oude artikel waar naar wordt gelinkt te lezen; dat was zo mogelijk nog genialer, want veel praktischer toepasbaar.
Slim bedacht ook een apparaat met cups voor de decaf drinkers.
Eigenlijk jammer dat ze niet de moeite hebben genomen ook daadwerkelijk een Nespresso apparaat als optie aan te bieden. Denk dat er best wel vraag naar zou zijn.
Dat is het grote voordeel van EV’met grote accu’s en 220V omvormers, je kan al je apparatuur er op aansluiten
Als zo’n Nespresso intern op een gelijkspanning zoals 12V werkt is een tussenstap naar 230V wisselspanning alleen maar verspilling.
Veel EV’s hebben een 220v aansluiting. Kan je altijd je toch altijd je koffiezetapparaat meenemen? en overal koffie zetten?
Bij Volkswagen kon je zo’n stopcontact ook op benzine wagens bestellen. Maar bij EV’s is dat gemakkelijkee te realiseren en zie je dat dus meer.
Mijn oldtimer legerbus heeft een gasvuur en een bialetti. Zo als vaker met EVs wordt hij opnieuw afgetroeft door een diesel uit de jaren 80 die niet eens moeite doet.