
De sportieve Opel is terug. Soort van.
Een kleine 20 jaar geleden had Opel vijf OPC-modellen in het gamma én een heuse sportwagen. Helaas is het hele OPC-label inmiddels opgeheven en een sportwagen kunnen we al helemaal vergeten. Toch heeft Opel haar sportieve aspiraties niet helemáál verloren. Ze presenteren vandaag de Mokka GSE.
Het GSE-label was al ge(her)introduceerd op de Astra, maar nu gaan ze elektrisch. De Mokka GSE is het technische equivalent van de Alfa Romeo Junior Veloce, de Abarth 600e, de Peugeot e-208 GTi en de Lancia Ypsilon HF. Opel stond niet vooraan in de rij bij het uitdelen van de techniek, maar nu zijn ze ook aan de beurt.
De cijfers zijn dus geen verrassing. De hete Mokka krijgt 280 pk en 345 Nm koppel. Daarmee sprint je in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat maakt de Mokka GSE de snelste Opel van dit moment, maar die lat lag ook vrij laag. Qua top is het overigens niet de snelste Opel, want bij 200 km/u houdt het op.




Net als bij de eerdergenoemde modellen zijn er ook diverse hardware upgrades. Dat doet Stellantis wel goed. Zo is ook de Mokka GSE voorzien van een mechanisch sperdifferentieel, nieuwe schokdempers en een aangepaste achteras. Verder is de besturing aangescherpt en hebben de voorste remmen een upgrade gekregen.
Opel presenteert de Mokka GSE als een productieversie van de Mokka GSE Rallyauto. Leuk geprobeerd van de marketingafdeling, maar Alfa Romeo had dezelfde techniek een jaar geleden al in de Junior. Dat maakt deze claim ietsje minder geloofwaardig. Wel zegt Opel dat alle hoogspanningscomponenten uit de Mokka GSE Rally komen.


De uiterlijke verschillen zijn vrij subtiel. De voor- en achterbumper zijn ietsje sportiever vormgegeven en de auto is voorzien van 20 inch sloffen met daarachter gele remklauwen. Verder staat er GSE op de voorkant en de zijkanten, maar gek genoeg niet op de achterkant. Als er eentje voor je staat bij het stoplicht is ‘ie lastig te herkennen. Maar de Mokka is van zichzelf al een flitsende verschijning, dat scheelt.
Als je “échte OMG-momenten” wil ervaren (ja, dat staat echt in het persbericht) moet je nog even geduld hebben. Het precieze moment van de introductie is nog niet bekend. En dus ook de prijs nog niet.





Een sportieve crossover blijft toch er uit zien als een obese man in trainingspak. Ik ben echt benieuwd naar de verkoop cijfers van deze wagens. Ik kan mij immers niet voorstellen dat kopers van liefhebber wagens voor een lamme crossover kiezen en dat kopers van lamme crossovers voor het duurste model gaan.
Terwijl het design van de Mokka toch echt wel sterk is. Ik denk je deze auto iets lager in, met iets minder plastic en je hebt een vele mooiere Corsa dan het model dat nu in de showrooms staat. Met het wat hoekigere design van de Mokka zou je het dan meteen kunnen spinnen als een hoedtik naar de allereerste Corsa.
Hebben die hele rits auto’s met de zelfde motor/aandrijving ook allemaal de zelfde maat accu’s. ??
Titel klopt niet. De Speedster Turbo heeft een topsnelheid van 243 km/u en gaat van 0-100 in 4,9 sec.
Die speedster was een Pontiac en wordt al 18jaar niet meer gemaakt…
Was de speedster geen Lotus?
Dat was de GT, de Speedster was een soort Lotus Elise in Opel/Vauxhaul jasje.
*van dit moment (zie artikel)
En die wordt nog geleverd volgens jou? Dan is trouwens de Speedster ook niet de snelste Opel ooit
Ik denk dat ik oud word, maar vroeger is er ook ooit een Omega met de toevoeging Lotus geweest, maar ja, die ging ook maar 291 km/h
Als persvoorstelling hadden ze beter een gele met zwarte “motor “-kap voorzien zoals de GSE ‘s vroeger!
Met Opel is een beetje iets geks aan de hand qua kleuren. Een designbaas of andere hoge pief heeft ooit gezegd dat ze een beetje klaar zijn met al die saaie kleuren in het verkeer en dat Opel daarom een leuke kleur als gratis basiskleur aanbiedt. Als je de configurator erbij pakt zie je dat ook terug. Op de Corsa, Mokka en Astra zijn het verschillende kleuren metallic blauw, op de Frontera is het oranje en op de Grandland is het koperbruin. Standaard budget-wit of lease grijs kost je gewoon een dikke 700 euro extra.
Maar dan presenteren ze juist hun sportieve model in saai grijs… Dat is toch een beetje de omgekeerde wereld? GSE geel was de prefecte lanceringskleur voor deze auto geweest.