De Polestar 3 is de grote SUV van het Zweedse automerk.
Een nieuw automerk uit de grond stampen is nog best lastig. Meestal heeft men een idee voor een merk en wordt dat later opgericht. In het geval van Polestar gaat het precies anders om. Dat merk was er toevallig al. Het begon ooit als raceteam voor Volvo.
Vervolgens kwamen er snelle Polestar-modellen op basis van de S60 en V60. De eerste echte unieke Polestar, de Polestar 1, was nog een sportieve auto, zij het met een duurzaam tintje dankzij de hybride-aandrijving. Vervolgens werd Polestar een geheel elektrisch merk.
Naam Polestar 3
De Polestar 1 en Polestar 2 delen nog designelementen met Volvo’s. Sterker nog, beide begonnen in de conceptfase nog hun carriere als Volvo. Dat is met de Polestar 3 niet het geval. Daarmee zou je kunnen zeggen dat dit de eerste écht unieke Polestar is. Nog iets opmerkelijks, Polestar telt door met de namen voor de auto’s. Normaliter gebruikt een automerk de cijfers om de segmentatie c.q. positie in het modelgamma aan het geven. Een Audi A1, Hyundai i10 en Citroën C1 zijn de kleinste modellen uit het gamma, terwijl de hogere nummers een groter modellen aan geven.
De Polestar 3 staat op het SPA2-platform en is een grote SUV. De auto kun je het beste zien als de sportieve variant van de Volvo EX90, de nieuwe elektrische SUV van Volvo. Sterker nog, Volvo produceert de auto in China en verkoopt ‘m onder het Polestar-label. Het is een enorme SUV. De lengte van 4,90 meter is fors, maar niet overbemeten. Wel is de Polestar 3 erg breed: 2,12 meter. De hoogte van 1,62 meter valt dan weer redelijk mee.
Verschil met Volvo EX90
De Volvo EX90 heeft min of meer dezelfde dimensies, maar heeft een aanzienlijk hogere daklijn. Niet alleen is de EX90 veel hoger, de daklijn loopt ook hoger door. De wielbasis van 2,99 meter is flink en zorgt ervoor dat er veel binnenruimte gecreëerd kan worden. Houdt er wel rekening mee dat de EX90 veel ruimer is. Die biedt plaats aan zeven personen, in de Polestar 3 kun je maximaal 5 man meenemen. Zie het een beetje het verschil tussen een BMW X5 en BMW X6, maar dan elektrisch.
Het interieur van de Polestar is typisch, eh, Volvo. Het is duidelijk dat de twee merken nauw met elkaar verbonden zijn. Nu is het ook niet vreemd. Polestar is niet alleen onderdeel van dezelfde groep (Geely), maar een submerk van Volvo dat prijstechnisch in het zelfde segment staat. Polestar is alleen iets sportiever terwijl de Volvo iets praktischer is.
Aandrijflijnen
In technisch opzicht zijn er uiteraard grote overeenkomsten tussen de Volvo EX90 en Polestar. Het platform is voorzien van twee motoren. Eentje op de achteras, de ander op de vooras. De reguliere versie heeft een systeemvermogen van 489 pk en een systeemkoppel van 840 Nm. De aanwezigheid van twee elektromotoren, elk op een as, doet suggereren dat de Polestar 3 altijd vierwielaangedreven is. Dat is niet helemaal het geval, als je de accu wil ontzien en een iets grotere range wil hebben – en wie wil dat nu niet – kan de achterste motor zich uitschakelen. Heb je beide motoren aanstaan, dan is een 0-100 km/u sprint in precies 5 seconden mogelijk.
Wil je sneller, dan kan dat uiteraard met de Polestar 3 met Performance Pack. Dan stijgt het vermogen naar 517 pk en het koppel naar 910 Nm. Het is dan mogelijk om in 4,7 seconden naar 100 km/u te knallen. Dat lijkt een tikkeltje tegen te vallen voor snelle, sportief getinte elektrische auto’s met zoveel vermogen. Dat komt door het gewicht, beide versies wegen leeg namelijk bijna 2.600 kg.
Actieradius Polestar 3
De topsnelheid in beide gevallen is 210 km/u, begrensd. Uiteraard om de accu een beetje te ontzien en dat er zo nog iets overblijft van de range. De actieradius van de Polestar 3 is 610 km. Heb je het Performance Pack geselecteerd, dan is 560 km mogelijk. Het accupakket heeft een nettocapaciteit van 107 kWh. Snelladen is mogelijk tot maar liefst 250 kW. Het laden van bijna leeg (10%) naar zo’n 80% duurt minder dan een halfuurtje. Onthoud dat het een 107 kWh accu is, dan is 70% in minder dan 30 minuten niet eens zo verkeerd. De oplettende lezer zal gezien hebben dat Polestar zelf met een accupakket van 111 kWh adverteert. Dat is de brutocapaciteit, die die in principe nooit benut wordt.
Bijzonder is dat de Polestar direct bij introductie ‘in de verkoop’ gaat. De auto staat dan namelijk meteen in de prijslijsten. Je hebt al een Polestar 3 voor 89 mille. Het Performance Pack is een aparte uitvoering en kost 6.600 euro meer. Opmerkelijk, daar de prijzen van auto’s in hard tempo stijgen en het nog een tijdje duurt voordat Polestar de auto’s gaat afleveren in Nederland.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Polestar 3.