• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Tayron

De Volkswagen Tayron is de ruimste SUV die VW te bieden heeft. Het model is tevens de enige Volkswagen die je als zevenzitter kunt bestellen.

Volkswagen is niet vies van wat verschillende uitvoeringen per model. Denk aan de Golf, Golf GTE, Golf GTI en Golf Variant. Zo was er een tijd lang ook de Touareg AllSpace: de grootste SUV van Volkswagen die ook als zevenszitter te bestellen was. Maar VW is gewisseld van strategie. Die koerswijziging is de reden voor het bestaan van de Volkswagen Tayron.

tayron nieuws

  • Nieuw op kenteken: de vernieuwde Model Y en meer

    Lees meer
  • Dikste versie van de nieuwe Passat: GTI-motor en 4Motion

    Lees meer
  • Volkswagen Tayron maakt de Tiguan overbodig

    Lees meer
Meer tayron nieuws

Inhoudsopgave

  • Tayron in het Volkswagen-gamma
  • Motoren en specificaties
  • Geen Nederlands verkoopsucces bij de start
  • Meer artikelen over de Volkswagen Tayron

Tayron in het Volkswagen-gamma

Voordat de auto die we nu kennen als Volkswagen Tayron wordt gepresenteerd op 9 oktober 2024 bestaat het model al elders op de wereld. In Azië verkoopt VW al jaren een Tayron dat ook een hoge VW is. Maar nu is er dus ook een Europese Tayron die compleet anders is dan zijn Aziatische naamgenoot. De Tayron voor hier wordt niet alleen hier verkocht, maar ook in Wolfsburg gebouwd.

Met een lengte van 4,972 meter is de Tayron een knap lange kerel. Hij is 22 centimeter langer dan de Tiguan en maar één millimeter korter dan de VW Multivan. Toch blijft de Touareg het vlaggenschip van de grote VW’s. De Tayron wordt tussen de Tiguan en Touareg gepositioneerd. Natuurlijk gaat de Tayron mee in de nieuwe verlichtingstechniek van VW. Het bekende logo op de neus en achterkant is dus verlicht.

Interieur

Dankzij zijn extra lengte heb je dus een derde zitrij óf een enorme bagageruimte. Zonder de derde zitrij heb je 885 liter aan bagageruimte. Klap je vervolgens de achterbank naar beneden, dan heb je 2.090 liter aan bagageruimte. Ga je wel voor de zeven zitplaatsen, dan heb je 345 liter aan kofferbakruimte als alle banken omhoog staan.

Helemaal standaard heeft de Tayron een 12,9-inch middenscherm, maar optioneel kun je een 15-inch display laten plaatsen. Zo zijn er nog een aantal optiepakketten voor extraatjes in de cabine, zoals een ChatGPT-spraakassistent en een Harman Kardon geluidssysteem.

Wat wel standaard in de Tayron zit, zijn stoelen met massagefunctie, automatische airco in drie zones, 10 kleuren sfeerverlichting, zonwering in de achterportieren, Apple Carplay en Android Auto. Wie de R-Line kiest, kan wat optiepakketten links laten liggen. Deze uitvoering komt standaard met een panoramisch en elektrisch schuif- en kanteldak en ergonomische stoelen voorin.

Motoren en specificaties

De Volkswagen Tayron staat op het MQB Evo-platfrom. Op deze basis vind je ook de Passat en Tiguan en dus komen de aandrijflijnen overeen. Net als de Passat en Tiguan kun je de Tayron alleen als mild-hybride en plug-in hybride versie bestellen. Er ligt altijd een 1,5-liter viercilinder benzinemotor in de Tayron. De PHEV’s hebben zestraps DSG-versnellingsbak, de mild-hybride een DSG-automaat met zeven verzetten.

De goedkoopste Tayron is de 1.5 eHybrid plug-in hybride versie met 204 pk en 350 Nm. Dankzij een 19,7-kWh batterij kan je er 126 kilometer elektrisch mee rijden. Daarmee scoort de instap-Tayron goed in het lijstje van PHEV’s met de grootste range. DC-laden kan met maximaal 40 kW. Doe je dat, dan zou de acculading van 10 naar 80 procent moeten gaan in 26 minuten. Het sprintje naar de 100 gaat trouwens in 8,6 seconden en de topsnelheid is 210 km/u.

Tussen de twee PHEV-varianten vinden we de mild-hybride. Door een kleinere elektromotor is het systeemvermogen maar 150 pk en het totale koppel 250 Nm. Volledig elektrisch rijden kan dan ook niet in de eTSI. De 0-100-tijd is 9,4 seconden en de topsnelheid 204 km/u. De prijs is in Nederland duurder dan die van de instap-PHEV dankzij onze belastingregels. Hij stoot volgens de specificaties 142 gram Co2 per kilometer uit terwijl de plug-in met 204 pk maar 9 gram uitstoot per kilometer.

Volkswagen heeft ook nog een sterkere 1.5 eHybrid-versie in de aanbieding met 272 pk en 400 Nm. Het sprintje naar 100 km/u is ingekort naar 7,3 seconden en de topsnelheid ligt op 215 km/u. De elektrische range gaat er wel van achteruit, maar met 117 kilometer aan rijbereik kom je toch nog een heel eind. Opladen gaat weer met maximaal 40 kW en van 10 naar 80 procent in slechts 26 minuten. Dankzij de sterkere motor mag de Tayron met 272 pk iets meer gewicht trekken: 2.000 kilo in plaats van 1.800 bij de andere twee varianten.

Voor wie nog niet genoeg heeft van de optiepakketten, zijn er nog wat toevoegingen voor op je Tayron. Zo kun je kiezen voor een adaptief onderstel dat VW ‘Dynamic Chassis Control Pro’ noemt. Dit onderstel is voorzien van instelbare dempers. Tevens kunnen de koplampen interactief worden met de IQ.LIGHT HD LED Matrix-verlichting.

Geen Nederlands verkoopsucces bij de start

De Nederlandse leveringen komen begin 2025 op stoom, maar heel hard gaat het niet met de Tayron. In het eerste kwartaal registreert VW Nederland er 132. Dat zijn er een stuk minder dan de concurrenten Tiguan (973 registraties) en Skoda Kodiaq (1.469). Van de andere kant, de Touareg is vrijwel irrelevant geworden in Nederland met 26 registraties in Q1 van 2025.

Meer artikelen over de Volkswagen Tayron

Volkswagen Tayron

30 april 2025

Continue Reading

Nieuw op kenteken: de vernieuwde Model Y en meer

15 maart 2025

Continue Reading

Dikste versie van de nieuwe Passat: GTI-motor en 4Motion

12 februari 2025

Continue Reading

Volkswagen Tayron maakt de Tiguan overbodig

14 november 2024

Continue Reading

De Tayron is hier: Volkswagen’s nieuwe ruimtewonder

9 oktober 2024

Continue Reading

Nein! Volkswagen komt met NOG een cross-over

11 september 2024

Continue Reading

tayron, Volkswagen

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North