
De Tayron is een stuk ruimer dan een Tiguan, terwijl het verschil in prijs heel klein is.
Volkswagen lanceerde onlangs een gloednieuwe cross-over: de Tayron (niet te verwarren met de Taigo). Je kunt immers nooit genoeg cross-overs hebben. De Tayron neemt de plaats in van de Tiguan Allspace, maar het is nu een apart model in plaats van een verlengde Tiguan.
Inmiddels hebben we ook de prijs van de Volkswagen Tayron, vers van de pers. De Tayron is er vanaf €52.490. Voor dat bedrag heb je de plug-in hybride met 204 pk. De derde zitrij – het USP van deze auto – heb je dan niet, want dat is alleen mogelijk bij de mild hybride versie.



We moeten natuurlijk even de vergelijking maken met de Volkswagen Tiguan. Die is er vanaf €46.990, maar dan heb je een tammere motor met 131 pk. Als we dezelfde motor pakken is het verschil opeens heel klein: de Tiguan eHybrid kost namelijk €50.990. Oftewel: voor een meerprijs van slechts €1.500 heb je een auto die een slag groter is.
Om het even concreet te maken: de Tayron is 22 centimeter langer. Dankzij die extra lengte heb je dus een derde zitrij óf een enorme bagageruimte. Zonder de derde zitrij heb je 885 liter aan bagageruimte, aanzienlijk meer dan de 652 liter van de Tiguan.



De Tayron eHybrid maakt overigens niet alleen de Tiguan overbodig, maar ook de Tayron eTSI. Dat is officieel de instapper met 150 pk, maar dankzij ons Nederlandse belastingsysteem is deze versie duurder dan de plug-in, met een prijskaartje van €57.490. Dit is wel de versie die je moet hebben als je een derde zitrij wil. Daar betaal je dan nog eens €890 extra voor.
Wil je de meeste ruimte voor je geld? Dan moet je toch gewoon bij Skoda zijn. De nieuwe Skoda Kodiaq is namelijk vrijwel even groot als de Tayron, maar heeft nog iets meer bagageruimte (910 liter). En dat voor minder geld: de versie met 150 pk is er al vanaf €44.990.
Zelf een Volkswagen Tayron samenstellen kan per direct in de configurator, de auto staat eind februari in de showroom
Hoe is het vergelijk op uitrusting ipv liters?
De eHybrids die we vergelijken zijn allebei een ‘Life Edition’, met vergelijkbare standaarduitrusting
Thanks!
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Zit de accu van de plug-in hybrid in de weg voor de 3e zitrij?
Indirect. De batterij zit bij de VAG-phev’s grotendeels onder de achterbank en daardoor verhuist de benzinetank naar de ruimte onder de kofferbak.
Wat moet die Peugeot nu bij VW?
Als ik dit zie denk ik, geen wonder dat het bij VW zo ruk gaat.
De crossover trend wordt wel irritant hoor. Ik heb bij 2ehands auto’s nauwelijks keuze meer, want vrijwel alles dat wordt aangeboden is een crossover. Snap de fabrikanten wel, want het verkoopt, en ze hebben geen boodschap aan mij als skere 2ehandskoper, maar ik vind het irritant, want ik stap liever in een aerodynamischere auto die beter stuurt.
Achja mijn sedan heeft sinds vandaag weer een nieuwe APK, en als de kinderen + veel spullen mee moeten hebben we een MPV, dus heb in principe ook niks nodig nu, maar gaat wel een probleem worden.
Ja mee eens, maar zolang er C/E klasses estate en 3/5 tourings worden gemaakt maak ik me nog niet zo druk. Wel jammer dat de nieuwe 5 zo lelijk is, die valt af over een jaar of 5.
Daarnaast heb je een punt vwb skere occasionkopers, maar als die een bepaalde auto niet willen heeft dat effect op de restwaarde en dat heeft weer effect op bijtelling en incentive om een bepaalde auto nieuw te kopen. Wij paupers zijn nog niet helemaal onbelangrijk (hoop ik).
De Tayron lijkt wel superveel op de Toyota Highlander, zo met die heupen boven de achterwielen.
885 liter bagageruimte. Dat is gewoon absurd veel, dat is zo groot daar raak je dingen in kwijt.
Ik mis de tijd dat er in dit soort formaat VW’s een V10TDI V8 of W12 lag. Van 6.0 naar 1.5 is toch wel een beetje verdrietig.
Inderdaad. Helaas zijn er te weinig mensen die een ton aan BPM willen betalen.