• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuw op kenteken: de vernieuwde Model Y en meer

Auteur: Redactie Autoblog, gepost 15 maart 2025 om 11:00 – 9 Reacties

We kijken naar de gloednieuwe modellen die in februari voor het eerst op kenteken verschenen.

Elke maand gaan we in het RDW-register op zoek naar nieuwe merken en modellen die voor het eerst op Nederlands kenteken zijn verschenen. Een nieuwe modelnaam is simpel te herkennen, maar bij een facelift is dat een stuk lastiger. Dan gaat het om zaken zoals het Europese typegoedkeuringsnummer, in combinatie met wat ze bij de RDW als ‘variant’ en ‘uitvoering’ omschrijven. Af en toe een flinke zoektocht dus, maar het leverde bij de nieuwe kentekens van februari opnieuw een leuk lijstje op. 

Mitsubishi Outlander

De Outlander is sinds februari officieel terug in Nederland aangezien de eerste vijftien exemplaren van de nieuwe PHEV toen door de RDW zijn geregistreerd. Van de oudere versies staan er nog bijna 35.000 geregistreerd. Een flink aantal, helemaal als je beseft dat de Outlander rond 2019 de koning van de exports was. Vele jaren heeft de Outlander kunnen genieten van de extreme Nederlandse belastingvoordelen, maar dat is tegenwoordig natuurlijk een stuk lastiger. Er is in die klasse duidelijk meer concurrentie dan voorheen en het feit dat de ‘nieuwe’ Outlander eigenlijk al uit 2021 komt, maakt het ook niet makkelijker. We zullen wel zien of de komende tijd voldoende orders bij Mitsubishi worden geplaatst.

Tesla Model Y Juniper

Foto: @lucbronk op X

Net zoals bij de Outlander is het succes van Tesla in Nederland natuurlijk ook voor een groot gedeelte gerelateerd aan de fiscale voordelen. Zo ook bij de Model Y, waarvan er op 1 februari ruim 41.000 geregistreerd stonden. Zoals bekend was het tijd voor een flinke update en die is er begin dit jaar met de ‘Juniper’ facelift gekomen.

Met alle perikelen rondom Tesla en Elon Musk is het de vraag hoe goed de nieuwe Model Y het gaat doen, maar met de 122 exemplaren die in februari geregistreerd zijn, heeft Tesla in ieder geval weer een goede eerste stap gezet!

Volkswagen Tayron

Foto: Van Mossel

Vanuit Wolfsburg zijn de eerste exemplaren van de nieuwe Volkswagen Tayron naar Nederland getransporteerd en die kregen in de laatste dagen van februari nog snel even een kenteken toegekend. Het ging om 27 stuks, waarbij in drie gevallen gekozen is voor de zevenpersoons 1.5 eTSI (mild hybride) met 150 pk. Dat is namelijk de enige motorversie waarbij een extra rij met stoelen mogelijk is. 

In negentien gevallen is gekozen voor de krachtigere 1.5 eHybrid met 204 pk, maar aangezien dit een plug-in hybride is met beduidend minder CO2 uitstoot (11 gram per kilometer in plaats van 149 gram) is deze versie ruim € 5.000 goedkoper dan de eTSI versie. Lang leve de BPM!

Tenslotte zijn vijf auto’s uitgevoerd met de 272 pk motor, die alleen leverbaar is in combinatie met het luxere R-Line Edition pakket. Dat zie je natuurlijk ook terug in de geregistreerde catalogusprijzen, die gemiddeld op € 64.391 zaten. Aangezien de basisprijs op € 59.490 zit, hebben de kopers (of dealers) wel wat leuke opties aangevinkt. 

Zeekr 7X

Het merk Zeekr is ondertussen niet meer te negeren, dat is, eeh, zeker. Sinds de eerste exemplaren in december 2023 werden geregistreerd door de RDW zie je ze steeds vaker rijden. Op 1 februari 2025 stond de teller op 696 exemplaren voor de Zeekr 001 en op 482 voor de Zeekr X. 

Een derde model van Zeekr heeft in februari voor het eerst een bezoekje aan de RDW gebracht, de Zeekr 7X. De twee exemplaren staan qua vermogen flauw gezegd op dezelfde hoogte als bijvoorbeeld de Porsche 911 Turbo S en de Lamborghini Huracán, want het gaat om ‘Privilege’ uitvoeringen die dankzij de twee elektromotoren een vermogen hebben van 639 pk. Het koppel bedraagt een indrukwekkende 710 Nm en het gewicht van 2.435 kg kan hierdoor in 3,8 seconden naar de 100 km/u worden gebracht. En dat voor een mooie SUV met 600+ liter bagageruimte, plek voor vijf personen, massagestoelen, elektrisch bedienbare deuren en een redelijk bescheiden prijskaartje van zo’n € 65.000.

Audi

Audi doet het deze maand goed in de categorie ‘kort nieuws’. In januari zagen we al de eerste exemplaren verschijnen van de A6 e-tron Avant, in februari was het tijd voor de eerste A6 e-tron Sportback. In de categorie ‘het kan nog een stukje duurder’ verscheen ook de eerste S6 e-tron Sportback op gele platen, in dit geval een exemplaar met een catalogusprijs van €113.900. 

In de goedkopere klassen zien we een ander nieuwtje van Audi verschijnen: de eerste A3 Allstreet PHEV. Ja, met een stekker dus. Dankzij de 25,7 kWh accu kun je (onder redelijk gunstige omstandigheden) ongeveer 140 kilometer elektrisch rijden en daarmee staat de auto op dit moment op de derde positie in de lijst met PHEV-modellen met de grootste actieradius.

Dit was een bijdrage van Edvar van Daalen

Headerfoto: @lucbronk op X

Ook interessant!

  • Tesla Model 3 chippen? Dat kan nu ook gewoon!
  • Niemand wil een Model Y (ook jij niet)
  • Tesla Model Y kopen? Wacht nog héél even
  • Gespot - De enige echte Tesla Model SB

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

7x, a6, Audi, e-tron, Elektrisch, Mitsubishi, model-y, outlander, rdw, tayron, Tesla, Volkswagen, zeekr

Vorig bericht: « BMW gaat 40 (!) modellen lanceren in 2 jaar tijd
Volgend bericht: Deze Alfa-grille kende je nog niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. Motomoto zegt

    15 maart 2025 om 13:20

    De Tesla en de Tayeon al zien rijden. Beide vreselijk lelijke hokken. Je zal pakweg in 2010 in coma zijn geraakt en vandaag ontwaken. Dat is schrikken…

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      16 maart 2025 om 12:07

      In 2010 had je ook al lelijke hokken dus dat zegt niks

      Login om te reageren
  2. Willy500E zegt

    15 maart 2025 om 14:07

    Ik kan me niet voorstellen dat er nog iemand is die een nieuwe auto koopt uit emotie. Ik kan werkelijk geen enkele auto bedenken die nieuw beter is als zijn voorgangers.

    Login om te reageren
    • AC zegt

      15 maart 2025 om 14:45

      Bijvoorbeeld de nieuwe Y is op papier wel een verbetering toch?
      Qua emotie mogelijk vooral verdrietig, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 maart 2025 om 16:10

      Lelijk? Smaak is subjectief.

      Als fervente (lees: noodgedwongen) occasion koper maak ik me eerder (lees: serieus) zorgen over de kwaliteit van de auto’s die tussen pak em beet 2010 en 2020 zijn gebouwd. Waar je voorheen rustig een occasion met twee ton op de teller kon kopen en er nog eens betrekkelijk probleemloos anderhalf bij op kon zetten, is dat met heel veel moderne auto’s gewoonweg niet meer haalbare kaart, tenzij je bereid bent om op driekwart van de economische levensduur nog eens een paar duizend euro te investeren in een motorrevisie. Gekkenwerk.

      Login om te reageren
      • fisto zegt

        15 maart 2025 om 17:59

        Dat je ‘voorheen’ auto’s met 200k op de teller ‘betrekkelijk probleemloos’ naar de 350k kon rijden is echt onzin. De gemiddelde sloopauto heeft minder dan 200k gereden en dat is al jaren zo.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 maart 2025 om 22:42

        Haha. Als ik al mijn leaseauto’s op een rij was is er maar één zonder defect, mijn Volvo C30 uit 2012. Gelukkig neemt het aantal defecten dat ik in vier jaar en 2 ton die ik rijdt tegenkom wel af. De auto’s worden complexer maar de kwaliteit ook steeds beter. Mijn tip, kies er één laat uit de productie cyclus. Ja dan rijdt je een oud model maar je hebt er ook minder gedoe mee.

        Login om te reageren
  3. O plaat zegt

    15 maart 2025 om 20:23

    Omdat ze economisch afgeschreven zijn niet omdat ze versleten zijn. Een kwalitatieve wagen haalt gemakkelijk 350k met normaal onderhoud. In Afrika zijn wagens met 500k km geen uitzondering. Meestal willen mensen gewoon geen kosten meer maken na 250.000 ondanks dat ze vaker gewoon goedkoper af zijn om er nog eens 100.000 bij te doen met enkele herstellingen dan om een nieuwe te kopen.

    Login om te reageren
    • Habanero zegt

      15 maart 2025 om 21:02

      Dan moeten overheden je wel gunnen om er zo lang mee te rijden. En geen stadsmuren bouwen voor mensen die niet zomaar om de haverklap in nieuw blik kunnen investeren.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North