• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo EX40

Volvo XC40 P8 Recharge

De Volvo EX40 is de elektrische variant van Volvo’s populaire compacte crossover.

Er zijn maar weinig auto’s waarbij de keuze uit aandrijflijnen zo groot is als bij de Volvo XC40. De XC40 is een kleine crossover die de V40-hatchback min of meer moet doen vergeten. Bij Volvo begrepen ze dat de XC40 geïntroduceerd zou worden in 2018 en een tijdje mee moet gaan. Dus bij de introductie is de XC40 leverbaar met benzinemotoren en zelfs een aantal diesels. Daarnaast is het platform van de auto erop voorbereid dat er elektromotoren en accu’s geplaatst kunnen worden voor plug-in hybrideversies.

Inhoudsopgave

  • Topsnelheid Volvo EX40
  • Geen rijdend statement
  • Uitvoeringen Volvo EX40
  • Coupé-versie
  • Meer lezen?

Maar met de XC40 ging Volvo een stap verder door ook een compleet elektrisch model aan te beiden, de XC40 P8 Recharge. Begin 2024 krijgt dit model de naam EX40. Dit is niet alleen een volledig elektrische versie, maar ook het absolute topmodel van de XC40-range.

Zoals te verwachten is de aandrijflijn van dit model geheel elektrisch. Er is een versie met één elektromotor op de achteras en eentje met een Twin Motor-opstelling. Van de Single Motor-versie is ook een model te koop met een grotere batterij en dus een grotere actieradius. Je hebt 238 pk in Single Motor-uitvoering, 252 pk in de EX40 Single Motor Extended Range en 442 pk aan vermogen in de Twin Motor Performance. Het koppel bedraag 420 Nm in de EX40’s met één motor en 670 Nm in de versies met twee motoren.

Volvo XC40 P8 Recharge

Topsnelheid Volvo EX40

Ondanks het hoge vermogen, valt de topsnelheid van de Volvo EX40 vrij laag: slechts 180 km/u in alle uitvoeringen. Alle Volvo’s zijn sinds 2021 begrensd op een maximumsnelheid van 180 km/u, ook al kunnen ze harder. Dit uit het oogpunt van veiligheid. Voor het milieu is het ook niet verkeerd, want het verbruik is dan lager. Met een elektrische auto is topsnelheid iets dat enorm veel vermogen en dus actieradius kost.

De accucapaciteit van de Volvo EX40 varieert van 70- tot 82-kWh. Op een volle accu is het mogelijk om 575 km te halen in de Extended Range. De andere twee halen 479 kilometer en 537 kilometer. Dan moet je niet constant gebruik maken van alle aanwezige pk’s, want de Single Motor kan van 0-100 km/u accelereren in slechts 7,3 seconden en de Performance-versie zelfs in 4,6 seconden.

Geen rijdend statement

De kracht van de Volvo EX40 is dat het geen overduidelijke elektrische auto is. In tegenstelling tot een Volkswagen ID4, Polestar 2, Tesla Model Y is de EX40 niet een duidelijk elektrische crossover. Niet elke consument is niet altijd op zoek naar een rijdend statement.

Volvo XC40 P8 Recharge

In vergelijking met de andere XC40’s, is de EV wel aanzienlijk zwaarder. De auto weegt minimaal 2.040 kilogram en in topversie zelfs 2.170 kilo. Dat is 482 kilogram zwaarder dan de 1.688 kg die de PHEV weegt. De EX40 is 4,44 meter lang, 1,87 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,70 meter.

De elektrische versie heeft dus een behoorlijk hoge BMI (body Mass index). Bij de Single Motor-uitvoeringen heb je daarbij als nadeel dat het trekgewicht 100 kilo lichter is dan de PHEV met 1.500 kilo. De EX40-topper mag wel meer trekken en verslaat zelfs de instap-PHEV dankzij een trekgewicht van 1.800 kilo.

Uitvoeringen Volvo EX40

Qua luxe-niveau’s zijn er drie opties. Gek genoeg neemt Volvo niet de namen over die het gebruikt op de andere modellen. Dus geen Summum, Inscription en R-Line. In plaats daarvan is er een naamloze basis-variant en een ‘Upgrade’. Dit is volgens Volvo een extra ‘Premium’-uitvoering (ondanks dat die die naam niet heeft) met uitrusting. Dank aan features als een panoramadak, Harman Kardon audio, 360 graden-camera, elektrische verstelbare stoelen. De Volvo EX40 is behoorlijk compleet van zichzelf uitgerust.

Volvo XC40 P8 Recharge

Er zijn ook weinig opties mogelijk. Naast 8 kleuren zijn er slechts 2 velgen (eentje 19 en eentje 20 inch) en een optie voor het uiterlijk: getinte ramen achter. Qua interieur is er keuze uit stof, Moritz leder of Nappa lader, maar in alle drie de gevallen is het zwart. Bij concurrenten als Tesla is dat niet heel anders, alhoewel BMW en Audi wel aanzienlijk meer opties bieden om de auto aan te kleden naar de eigen smaak. Gelukkig is de trekhaak af fabriek te bestellen.

Coupé-versie

Qua prijzen begint de EV daar waar de plug-in hybride ophoudt. Hetzelfde geldt weer voor de PHEV, die begint waar de benzineversies stoppen. Een groot verschil is dat het prijsverschil niet heel erg groot is en het niveau qua luxe wel. Als je meer dan 126 pk (T2) of 163 pk (T3) wenst, kom je uit op de B4. Een plug-in hybride is dan al goedkoper en de elektrische EX40 is dan niet heel erg veel duurder, zeker niet als je de uitrusting gelijktrekt. Daarmee heeft Volvo een sterke troef in handen. In 2021 wordt er een variant van de XC40 onthuld, de Volvo C40. Dit is in principe dezelfde auto, maar dan net eventjes wat vlotter en sportiever met een aflopende daklijn. Ook van dit model verschijnt er een elektrische versie genaamd EC40.

Meer lezen?

Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volvo EX40

Autoverkoop oktober: Tesla keldert van positie 1 naar 12
1 november 2024

Lees meer

Autoverkoop Maart 2024: er is een nieuwe nummer 1!
1 april 2024
autoverkopen maart 2024

Lees meer

Autoverkopen februari 2024: premium en budget in trek
1 maart 2024

Lees meer

Volvo EX40 en EC40 prijzen met subsidie!
21 februari 2024

Lees meer

Ik ging draadloos laden met een XC40…
3 februari 2024

Lees meer

Volvo XC40 (2018-heden) occasion aankoopadvies
14 september 2023

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North