De Volvo XC40 P8 Recharge is de elektrische variant van Volvo’s populaire compacte crossover.
Er zijn maar weinig auto’s waarbij de keuze uit aandrijflijnen zo groot is als bij de Volvo XC40. De XC40 is een kleine crossover die de V40 hatchback min of meer moet doen vergeten. Bij Volvo begrepen ze dat de XC40 geïntroduceerd zou worden in 2018 en een tijdje mee moet gaan. Dus bij de introductie is de XC40 leverbaar met benzinemotoren en zelfs een aantal diesels. Daarnaast is het platform van de auto erop voorbereid dat er elektromotoren en accu’s geplaatst kunnen worden voor plug-in hybrideversies.
Inhoudsopgave
Maar met de XC40 ging Volvo een stap verder door ook een compleet elektrisch model aan te beiden, de XC40 P8 Recharge. Dit is niet alleen een volledig elektrische versie, maar ook het absolute topmodel van de XC40 range. Zoals te verwachten is de aandrijflijn van dit model geheel elektrisch. Zowel op de vooras als de achteras vind je er eentje. Deze leveren 150 kW, per stuk. Dat is 204 pk, waardoor het totaalvermogen uitkomt op 408 pk. Ook het maximum koppel van 330 Nm gaat keer twee, waardoor het totale maximum draaimoment van deze versie 660 Nm bedraagt.
Topsnelheid Volvo XC40 P8 Recharge
Ondanks het hoge vermogen, valt de topsnelheid van de Volvo XC40 P8 Recharge vrij laag: slechts 180 km/u. Alle Volvo’s zijn sinds 2021 begrensd op een maximumsnelheid van 180 km/u, ook al kunnen ze harder. Dit uit het oogpunt van veiligheid. Voor het milieu is het ook niet verkeerd, want het verbruik is dan lager. Met een elektrische auto is topsnelheid iets dat enorm veel vermogen en dus actieradius kost.
De accucapaciteit van de Volvo XC40 Recharge bedraagt 78 kWh. Op een volle accu is het mogelijk om 430 km te halen, volgens de WLTP. Dan moet je niet constant gebruik maken van alle aanwezige pk’s, want de auto kan van 0-100 km/u accelereren in slechts 4,9 seconden.
Geen rijdend statement
De kracht van de Volvo XC40 P8 Recharge is dat het geen overduidelijke elektrische auto is. In tegenstelling tot een Volkswagen ID4, Polestar 2, Tesla Model Y is de P8 niet een duidelijk elektrische crossover. Niet alle consument is niet altijd op zoek naar een rijdend statement.
In vergelijking met de andere XC40’s, is de P8 wel aanzienlijk zwaarder. De auto weegt namelijk 2.150 kilogram. Dat is 440 kilogram zwaarder dan de 1.710 kg die de PHEV weegt. De meest eenvoudige benzineversie is de T2 met handbak, die 1.480 kg weegt. Dat is een verschil van 670 kilogram, terwijl de auto niet groter is. Ook deze XC40 is 4,42 meter lang, 1,90 meter breed en 1,62 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. De elektrische versie heeft dus een behoorlijk hoge BMI (body Mass index). Mede daardoor is het maximale gewicht van de aanhanger die je erachter mag hangen, iets minder dan bij de andere versies. Zo kun je 1.800 kg geremd trekken met een plug-in hybride, de elektrische versie kan maximaal 1.500 kg geremd trekken.
Uitvoeringen Volvo XC40 P8 Recharge
Qua luxe-niveau’s zijn er drie opties. Gek genoeg neemt Volvo niet de namen over die het gebruikt op de andere modellen. Dus geen Summum, Inscription en R-Line. In plaats daarvan is er een naamloze basis-variant en een ‘Upgrade’. Dit is volgens Volvo een extra ‘Premium’-uitvoering (ondanks dat die die naam niet heeft) met uitrusting. Dank aan features als een panoramadak, Harman Kardon audio, 360 graden-camera, elektrische verstelbare stoelen. De Volvo XC40 P8 Recharge is behoorlijk compleet van zichzelf uitgerust.
Er zijn ook weinig opties mogelijk. Naast 8 kleuren zijn er slechts 2 velgen (eentje 19 en eentje 20 inch) en een optie voor het uiterlijk: getinte ramen achter. Qua interieur is er keuze uit stof, Moritz leder of Nappa lader, maar in alle drie de gevallen is het zwart. Bij concurrenten als Tesla is dat niet heel anders, alhoewel BMW en Audi wel aanzienlijk meer opties bieden om de auto aan te kleden naar de eigen smaak. Gelukkig is de trekhaak af fabriek te bestellen.
Coupé-versie
Qua prijzen begint de P8 daar waar de plug-in hybride ophoudt. Hetzelfde geldt weer voor de PHEV, die begint waar de benzineversies stoppen. Een groot verschil is dat het prijsverschil niet heel erg groot is en het niveau qua luxe wel. Als je meer dan 126 pk (T2) of 163 pk (T3) wenst, kom je uit op de B4. Een plug-in hybride is dan al goedkoper en de elektrische XC40 Recharge P8 is dan niet heel erg veel duurder, zeker niet als je de uitrusting gelijktrekt. Daarmee heeft Volvo een sterke troef in handen. In 2021 wordt er een variant van de XC40 onthuld, de Volvo C40. Dit is in principe dezelfde auto, maar dan net eventjes wat vlotter en sportiever met een aflopende daklijn.
Modeljaar 2024
In 2023 introduceert Volvo nieuwe upgrades voor de XC40 met de introductie van modeljaar 2024. Het grootste nieuws is een verbeterde rijbereik. De actieradius neemt tot 60 kilometer toe.
Volvo brengt drie nieuwe aandrijflijnen naar de XC40 Recharge. Het gaat hier om twee aandrijflijnen met achterwielaandrijving en eentje met vierwielaandrijving. Bijzonder, want daarmee brengt Volvo voor het eerst in 25 jaar achterwielaandrijving terug naar een model.
De Single Motor levert nu 252 pk. Dat is een toename van drie procent in vergelijking met de vorige variant met voorwielaandrijving en een enkele motor (231 pk). Het accupakket is met 69 kWh hetzelfde gebleven. Echter door verbeteringen in de efficiëntie (luchtweerstand, aandrijflijn en accupakket) gaat de WLTP-actieradius van 425 kilometer naar 463 kilometer.
Sneller snelladen is nu ook mogelijk. Dat gaat van 150 kW DC naar 200 kW. Opladen van 10 naar 80 procent is in minder dan een halfuur gedaan.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volvo XC40 P8 Recharge.