• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoverkopen februari 2024: premium en budget in trek

Auteur: willeme, gepost 1 maart 2024 om 09:09 – 15 Reacties

autoverkopen februari 2024

We gaan voor premium en budget, als we de autoverkopen van februari zien.

De kloof tussen rijk en (relatief) arm lijkt telkens groter te worden. De complete middenklasse lijkt compleet weggevaagd te zijn. Tegenwoordig is alles ook premium en middels allerlei financiële truukjes kunnen mensen op grote voet leven met alle premium artikelen die daarbij horen.

Met een iPhone 15 Pro is het makkelijker bonnen scannen bij de voedselbank. En als je vroeger op een budget leefde, zorgde je ervoor dat je zes weken achterliep met de leesmap (Harrie Jekkers vertelt je er alles over), maar tegenwoordig hebben we voor 200 euro per maand aan streamingdiensten.

Nummer 1

Dat beeld zien we – in mindere mate – ook terug bij de autoverkopen van februari 2024. We gaan voor premium of budget, zo lijkt het wel. De bestverkochte auto van de maand is de premium Volvo XC40, waar er 2.579 van verkocht zijn. Man, wat houden wij Nederlanders van deze auto.

autoverkopen februari 2024

Al maandenlang staat de XC40 in de top 5 en nu dus op nummer 1. De Tesla Model 3 (premium elektrisch, budget interieur) staat op nummer 5.. Opvallend is dat er vervolgens twee betaalbare A-segmentauto’s van Zuid-Koreaanse makelij instaan. Zowel de Kia Picanto als de Hyundai i10 staan in de top 5. Waar veel merken het A-segment al lang vaarwel hebben gezegd,

Autoverkopen februari 2024: Top 5 merken

  1. Kia (3.652 exemplaren)
  2. Toyota (2.669)
  3. Volvo (2.665)
  4. Skoda (1.918)
  5. Hyundai (1.885)

Autoverkopen februari 2024: Top 5 modellen

  1. Volvo XC40 (1.442)
  2. Kia Picanto (963)
  3. Hyundai i10 (813)
  4. Kia Niro (695)
  5. Tesla Model 3 (671)

Paar dingen die opvielen aan de autoverkopen van februari 2024

Nou, er werd afgelopen maand GEEN ENKELE Alfa Romeo Giulia verkocht. Stom. Want er moet een leuke voorraad jong gebruikte exemplaren klaar staan voor ons als we op de redactie al onze BMW’s kunnen afdanken ten faveure van sexy Alfa‘s. Wel verkocht Alpine zegge en schrijve één exemplaar van de A110.

Verder lijkt het telkens ouder wordende Audi-gamma niet op te kunnen boksen tegen het andere Duitse geweld. Audi (701 auto’s) verkocht afgelopen maand nog niet de helft van BMW (1.534). Volvo verkocht 2.665 auto’s afgelopen maand.

Traditionele middenklasse valt weg

Wat ook opvalt is dat de traditionele middenklasse het erg lastig heeft. Volkswagen (1.306 exemplaren), Opel (804) en Ford (934) stonden vroeger steevast in de top 3, tegenwoordig spelen ze in bijrol. Wat dat betreft hebben de value-for-money merken de traditionele middenklassemerken overbodig gemaakt. Zelfs Skoda doet het beter dan Volkswagen in Nederland.

Natuurlijk is het allemaal een momentopname, maar de autoverkopen van februari 2024 bevestigen een beeld dat we al langer zien. We zijn dan ook benieuwd hoe dit verder gaat uitpakken.

Imagecredit: grijze Volvo XC40 op NL-platen door @redbee5 via Autoblog Spots!

Ook interessant!

  • Een uitverkochte Alfa Romeo, dat bestaat nog
  • Alfa Romeo goede start
    Goede start Alfa Q1: allemaal recordstijgingen
  • Alfa SZ
    Alfa SZ keert terug in 2026 met achterwielaandrijving
  • Alfa heeft jouw hulp nodig: verzin een modelnaam
  • Autoverkoop oktober 2023: welke auto verkocht het best?
  • Autoverkoop juni 2023
    Autoverkoop juni 2023: Nederland houdt van kleintjes
  • Autoverkoop maart 2023
    Autoverkoop maart 2023: dit viel ons op
  • Europese autoverkoop in mineur

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, i10, Kia, model-y, octavia, picanto, Skoda, Tesla, Volvo, xc40

Vorig bericht: « Karma: lekke band voor mensen die rood kruis negeren
Volgend bericht: Zoveel kost de ‘echte Golf’ tegenwoordig in NL »

Lees Interacties

Reacties

  1. tmenges zegt

    1 maart 2024 om 09:35

    wat is tegenwoordig nog een budget merk? Enige dat ik kan noemen is Dacia. Waar skoda en Kia vroeger budget merken waren zijn dat tegenwoordig merken waar ford en vw mee concurreren

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      1 maart 2024 om 10:41

      Tijd dat de Chinezen wat concurrentie bieden zodat de prijzen zakken. Dat is toch het mooie van de vrije markt ofzoiets?

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        1 maart 2024 om 11:01

        Een “vrije” markt die bol staat van de subsidies…

        Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        1 maart 2024 om 11:36

        Chinezen zijn sofar, duur of duurder en complete verkoopflop….ondanks enorme media aandacht. Waardeloze troep ook, grote accu’s, inefficiënte ev motoren en klaar is de Aliexpress bagger. Op Alibaba is de xc40 overigens voor 25k te koop.

        Login om te reageren
  2. banaan7 zegt

    1 maart 2024 om 09:49

    Van alle verkochte Volvo’s is ook bijna alles een XC40

    Login om te reageren
  3. Fr13ndlyGh0st zegt

    1 maart 2024 om 10:12

    Wat een droevige cijfers eigenlijk voor Volvo, 2665 auto’s waarvan 2579 XC40s. Met andere woorden; er zijn in totaal 86 Volvo EX30s, EX90s, XC60s, XC90s, S60s, S90s, V60s en V90s verkocht… Dat zijn Tesla achtige cijfers… Waar maak je dan in hemelsnaam al die andere auto’s dan nog voor?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 maart 2024 om 11:41

      Voor andere markten dan de Nederlandse denk ik dan. Maar de Nederlandse importeur kan zich wel achter de oren gaan krabben en zich afvragen of het bijvoorbeeld de moeite nog waard is de V90 in het gamma te houden.

      Login om te reageren
  4. arta zegt

    1 maart 2024 om 10:53

    De XC40 is de huidige Golf/Astra. Maar dan voor €50k.
    Echt bizar.

    Login om te reageren
  5. Jantje_555 zegt

    1 maart 2024 om 11:58

    alle subsidies afschaffen en dan zullen we nog eens kijken of de bedrijven veel Volvo en Tesla kopen!

    Login om te reageren
  6. piebepost zegt

    1 maart 2024 om 12:48

    Als Volvo de XC40 niet had, had het in Nederland dus amper bestaansrecht?

    Vreemd, in het dagelijkse verkeer heb ik niet het idee dat ik geen andere Volvo’s tegenkom. Maar goed, een momentopname, natuurlijk.

    Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    1 maart 2024 om 14:48

    Was te verwachten, en met de opkomst van de Chinezen worden de Europese merken weggevaagd helaas.

    Login om te reageren
  8. duke3 zegt

    1 maart 2024 om 15:40

    Dit kan alleen maar betekenen dat het een leasevoordeel is. Want particulier is de auto niet interessant. En premium kan je deze auto ook zeker niet noemen. Rij nu een XC40 maar na 100k begint (zonder schade) de carrossorie te kraken en ook de stoel. Het dakraam resoneert bij bepaalde snelheden. Dit doet mij toch meer denken aan een budgetmerk.

    Login om te reageren
  9. cdlop01 zegt

    1 maart 2024 om 16:18

    Bijzonder dat Toyota zoveel verkoopt…..doen ze toch wat goed blijkbaar, wellicht dat de perfecte hybrid technologie, uitstekende garanties en dealers, toch belangrijk zijn.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      1 maart 2024 om 20:29

      Nou, in Nederland? Na de Foutlander PHEV bijtellingsbeuker kan ik het hier geen succes noemen, alleen de Yaris? Maar die zie ik eigenlijk nooit. En de Prius is geheel uit het straatbeeld verdwenen. Misschien een verdwaalde lease-Avensis die dan relatief het ‘goed doet’, maar het merk is hier niet populair.

      Login om te reageren
  10. pier zegt

    2 maart 2024 om 16:57

    XC40 wordt alleen maar zakelijk geleased. Niet dat ik het begrijp want zo geweldig is die auto niet, maar Nederland is Volvo land. Kia en Hyundai doen het ook goed in de zakelijke lease met hun EV’s dus logisch in de top 5. Toyota verbaast me dan weer een beetje. Net als zoveel Octavia’s, ik zie voor m’n gevoel meer Enyaq’s rijden. Voor de maand maart ga ik Ford een hit geven want een Mustang Mach-e besteld (uiteraard zakelijk).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North