Brabus Bullit 800: omdat V12

Auteur: , 39 Reacties

Brabus is dit jaar zonder twijfel hofleverancier van de Essen Motor Show, met een vracht aan nieuws. Hun C Coupé met twinturbo V12 en 800 pk kenden we al, maar het ding is zo bizar dat we hem nog eens pluggen.

Er zijn niet veel auto’s die een AMG Black Series door toedoen van een schrijnend minderwaardigheidscomplex aan het huilen kunnen krijgen, maar dit is er een van. De over the top C-Klasse heeft een tot 6,2 liter opgeboorde 5.5 V12 (uit de bekende xx600-modellen) aan boord, en schopt er 800 pk en 1.420 Nm uit. In principe kan je de vering dus wat hoger opschroeven en met de auto meedoen aan een tractor pull-wedstrijd.

Prestaties? 0-200 km/u in 9,8 seconden (als je te fanatiek op het gas hengst is de 0-100 tijd identiek) en een topsnelheid van 370 km/u. En nu het een beetje kouder wordt moet het vast lukken om de wielen nog te laten spinnen in de derde of vierde versnelling.

De verkoopvolumes liggen vermoedelijk niet zo hoog, gezien de Duitse prijs van bijna 450.000 euro. Aan de andere kant: een Nissan Juke-R is duurder, en als je moest kiezen tussen deze twee, dan heeft de Duitser toch wel een streepje (en zes cilinders) voor, of niet soms?

PS Brabus is dit jaar ook zeer aanwezig op de Motorshow van Thailand. Business is good?




39 reacties

Gaaf ding maar doe me alleen maar de motorupgrade en velgen… Al die brabus logo’s en lelijke achterkant mogen ze houden
@darkpluisje: dan moet je niet raar opkijken als dewagen boven de 300kmh een beetje ‘zweverig’ begint te worden, maar dat heb je er wel voorover toch ;)
Liever dit dan z’n lelijke Nissan. En houdt je nog geld over ook, voor een lekker e-klasse voor dagelijks vervoer!
Nee doe de Juke maar, waarom ? Iets met caravans en zo.
@norge:
Yep, die kan zijn vermogen tenminste nog een beetje kwijt.
Bovendien is die compacter en dus veel meer fun op bergwegen. Meer een moderne groep B auto dus.
Die C is meer de natte droom voor kampers….
@jrk68: 4×4, dus no way meer fun op b wegen. EN bovendien denk ik niet dat je ook maar een fietsendrager dr achterop mag knopen.
@E34M5Touring:
Jij hebt de groep B duidelijk niet meegemaakt.
540pk in een auto van 4 meter staat ook met awd garant voor een berg lol.
De Brabus staat alleen garant voor een berg wielspin en met dat zwareblok voorin voor onderstuur dat verandert in overstuur zodra je aan het gaspedaal denkt.
“Leuk” op de autobahn dus en verder nergens goed voor.
Misschien dat je er indruk mee maakt op de speelplaats van de plaatselijke kleuterschool….
@jrk68: Niet live nee, maar inmiddels meer dan genoeg beelden en docu’s gezien. En die zijn alleen overstuurd omdat ze zo afgesteld worden. En die een veel primitiever 4×4 systeem hebben dan deze Juke R. Aangezien die het 4×4 systeem heeft uit de GTR en dat systeem afgesteld staat op maximale grip zul je flink je best moeten doen om die dwars te krijgen. Zeker op smalle bergwegen. Op een enorme skidpan krijg je elke 4×4 wel aan het driften. Op de weg heb je veel te veel ruimte nodig. En houd is op met dat neerbuigende, elke keer als iemand jonger is dan jij kan hij automatisch niks van vroeger weten ofzo. Beetje jammer, voordeel van Youtube etc. Docu’s genoeg.
@E34M5Touring:
Ook een modern awd systeem kan je afstellen op overstuur, zie de vorige generatie wrc. Die hadden tot een bepaald moment computer gestuurde active difs.
Voor die Juke heb je sowieso minder ruimte nodig op de weg dan voor de veel grotere overstuurde C-klasse. Zeker op B wegen met al die vervelende bomen langs de weg….
PS: niet denigrerend bedoelt maar jijbuis haalt het nooit bij de realthing.
@jrk68: Ik heb een Metro Group B en een UhrQuattro group B mij de vouwen uit de broek zien rijden. Dus niet in een rally setting maar weldegelijk gezien en gehoord wat zo’n ding teweeg brengt. En je KAN hem wel afstellen maar ik geloof nooit dat Nissan dat doet. Die zullen juist door z’n kleine wielbasis veel meer op safe gaan zitten. En over gewicht in de neus zullen we het maar niet hebben, of dacht je dat een Juke met een twin turbo V6 EN een deel 4×4 systeem in de neus niet topzwaar is.
@E34M5Touring:
Bij een GTR zit de bak achterin, dus ik neem aan dat wanneer ze de drivetrain overzetten in de Juke dat ze dat ook zo laten. Het blok van de GTR weegt trouwens 250kg en ligt achter de vooras.
Het blok in de Brabus weegt 400kg en ligt slechts gedeeltelijk achter de vooras.
Daar het totaal gewicht niet zoveel scheelt is de gewichts verdeling van de Juke GTR sowieso gunstiger.
En dat Nissan hem op safe afstelt, (als dat al zo is), dan is daar softwarematig later altijd nog wat aan te doen.
@jrk68: Ik weet niet waar jij aan 400kg komt, maar ik kom na enig zoeken op 500Lbs dus grofweg 250kg zonder bak. Bovendien heb je bij de Juke nog steeds diffs nodig voor de voorwielen en extra aandrijfassen die stevig genoeg moeten zijn. Dat zal best wat gewicht met zich meebrengen. Maar goed, ik houd het voor mezelf wel op de Brabus. Op looks vind ik het niet eens competition dan wint de Merc hands down.
@jrk68: een GTR is natuurlijk effeciënter. Jeremy Clarkson heeft ook altijd te klagen over de Brabus die zijn vermogen niet kwijt kan (maar het top gear track is dan ook een relatief low speed grip track).

Maar qua filosofie zijn het duidelijk zo’n verschillende wagens dat de discussie nergens voor dient. Wil je de meeste acceleratie, sensatie en algemeen B-weg plezier voor je geld dat moet je nooit verder kijken dan de decenia oude super7s ontwerpen. Deze Brabus is gemaakt voor +200kmph cruisen en vooral voor te stoefen en gewoon de algemene foute sfeer van een C-klasse met 800pk. Aan €500k heeft het financieel ook niets met de GTR te zien.

Doe mij maar de sedan versie want de coupe vind ik een beetje disproportioneel en de break moet ook onderdoen voor de sedan. Kleuren: wel dat interieur vind ik best te doen. Met het glansend zwart leer en rode details heeft het zeker een hoog 80ties – cocaine dealer gehalte – wat past bij deze Mercedes bolide. Als exterieur – en als referentie naar Mercedessen van welleer – een two-tone matte zwart/matte grijs (zwart onderaan anders zou het top-heavy zijn) oftwel – maar misschien niet aantrekkelijk – een glansend zwart onderaan en een matt zwart bovenaan – of – donker groen onderaan en zwart bovenaan. Misschien eerst de two tone matte/shiny black proberen – met wat rode details hier en daar – mischien een mooie pinstripe tussen de twee kleuren – eventueel rood-wit als een doornkrans (dan word het wel heel moeilijk om de gens tussen glans en matt te bepalen maar voor €500k mag je wel eens moeilijk doen). Het zwart tussen de doornkrans is dan glansend.

-edit: geen enorme engelse teksten copy-pasten aub-
@norge: die opmerking is al zo oud als de baard van sinterklaas lang is
@salti: Sinterklaas bestaat niet.
@norge:
Moet je zo kort voor het “heerlijk avondje” die jongen zijn droom uiteen doen spatten….
@jrk68: Sorry, ik was even vergeten dat de meeste hier nog kinderen zijn.
@norge: sinterklaas is net als saab, saab bestaat ook niet meer maar je ziet ze nog steeds
Yo, zet maar op de oprit hierzo.
Hebben ze wat aan de breedte van de achterbanden gedaan? 800pk op 255 bandjes zie ik niet lang meegaan. Wel enorm bruut, al zou ik zelf altijd voor de CLS gaan.
@E34M5Touring: de Rocket. Dat is nog eens een klassieker!
@sacha: Ja, jij hebt hem gereden. Is voor mij nog bucket lister. Ik vind de CLS het beste passen bij de Brabus kuur. Zowel de Mk1 als 2 vind ik echt schitterend.
De vering opschroeven! Parijs-Dakar here we come.
@betonstaal: als je nog een navigator zoekt ik ben beschikbaar :P
@the-budel-guy: prima, 1 januari vertrekken we.
@betonstaal: ik zorg dat ik m’n ipad met apple maps mee neem die kaarten blijken heel goed te werken.
Und warum, und warum, und warum?
Nur für den Kick, für den Augenblick?
450.000 euries…. Is dat inclusief een paar setjes achterbanden? :)
@Nyazzin: Als je een beetje onderhandelt moet dat wel lukken. Maar probeer niet ook nog een gratis trekhaak los te krijgen, het houdt ergens op natuurlijk…
Ben ik de enige die liever een standaard C63 AMG heeft met een v8 die beter klinkt dan een v12 twinturbo?
Te is trop en trop is te veel? Dit koop je niet voor het rijplezier dit koop je om 1 of 2 keer op een vliegveld op en af te gaan en er daarna over te blijven stoefen.

Ben je beter af met een dragster.
Dis nie gezond
Kom er maar in Sasha xD
Monsterrrrr
Even Ab corrigeren, 1140 nm koppel bevat deze Mercedes.Begrenst namelijk.
Gister even staan kijken en de prijzen zijn niet normaal en voor een Nederlander zal je hem denk ik nooit bij de deur zien staan met de Bpm erop.Uiteindelijk blijft het toch maar een Mercedes en toch koop ik liever een exotische wagen
Jakkes!!

Net een opgeblazen tuperware kannon,weinig exclusief..
en dan die prijs.. die is wel exclusieve!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).