Dit is de zuinigste diesel-Opel ooit

Auteur: , 29 Reacties

Terwijl Peugeot nog maar net klaar is met de strijd om het aantal CO2-grammen te verlagen dient de volgende leasespeler zich alweer aan: de Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX is nóg verder geknepen.

Vorig jaar gaf Smoke ons nog een college over het 25-jarige jubileum van zelfontbranders in de kleine Opel. Reden hiervoor was de introductie van de Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX. Een stadsdiesel dmet 14% bijtelling, geheel naar goeddunken van leaserijders die liever als portemonneeheads in plaats van petrolheads geclassificeerd worden. Maar die 94 gram CO2 is niet genoeg om de heersende 14%-status in 2013 te behouden. Kortom, er was werk aan de winkel voor Opels engineers.

En ze hebben inmiddels resultaat geboekt. De CO2-uitstoot werd naar 88 gram per kilometer gedrukt, mede dankzij een oliepomp met variabele inhoud die minder energie opeist. Een ander trucje was om de versnellingsbak vol te gooien met transmissieolie met lagere viscositeit. Tot slot kwam er een update voor de ECU aan te pas.

Het verbruik van de diesel ging naar 3,3 liter per 100 km (was 3,5) en met de 95 pk en 190 Nm sterke dieseltor cruise je in 12,3 tellen naar de honderd. De top ligt op 177 km/u, wat het hard knock life van een 14%-rijder nog maar eens bevestigd.

Ergo, de Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX is hiermee tot eind 2015 veiliggesteld van 14% bijtelling. Collectief meejuichen om dit financiële danwel milieugewin kan op Groen7.

En voor de overige Corsa’s is er goed nieuws. Alle modellen krijgen de nieuwe generatie handbakken en de ophanging ging samen met de schokdempers op de schop, wat volgens Opel tot een comfortabeler weggedrag moet leiden. Uitzondering op de regel was de OPC Nürburgring Edition, die mocht schijnbaar in standje sehr steif blijven staan.



29 reacties

En nu…
http://www.werkelijkverbruik.nl/
@Svenska_Aeroplan_AB:

die site is ook niet helemaal fris.
zelf rij ik een peugeot 107… volgens hun rijdt die 1:15(afgerond naar boven!!)
dit heb ik nog nooit gereden ! en dan dan heb ik een zware rechter voet…
@redzero:
Wij hebben hier een Aygo die ook voor woonwerk wordt gebruikt. Gemiddeld verbruik bij woonwerk 1:21….
Zover zit dat dus niet van de opgave af….
@Svenska_Aeroplan_AB:
klopt weing van idd.
Volgens Travelcard is het verbruik van onze Punto 5,65 liter
De fabrieksopgave is 3,5 liter
Werkelijk gebruik is 4,5 liter.
De waarheid ligt dus precies in het midden…
@Svenska_Aeroplan_AB: mijn pa rijdt er 4.2/100km in, maar die is dan ook niet vooruit te branden
Verscheiden Corsa’s gezien in de garage die gemiddeld 1 op 22 rijden met de huidige 1.3 CDTI EcoFlex , Netjes voor een Opel ^^
@kooiker84: mijn pa doet het ook. Maar of dat nog rijden mag heten staat thuis ter discussie.
@gerbie: Haha tja , daar heb je ook wel weer gelijk in
Een Opel is per definitie een zuinige keuze…
Als ik het zo op de weg zie, is dit de nummer 1 belatingvrije cruiser. (De Polo was snel ingehaald). 90pk is ook ruim voldoende voor een Corsa!
@meneersander: alleen jammer dat de prestaties (net als bij andere opels) niet navenant zijn.

een 95pk turbodiesel in een Corsa en 0-100 in 12,3sec is gewoon waardeloos.
@desoper: het is rapper dat de gemiddelde Polo BM het doet. Voor Nederland is het rap zat. Ik ben het met je eens, je gaat er geen stoplichtsprints mee winnen, maar goed koop je die auto daarvoor?
@meneersander: je hebt inderdaad gelijk, en iedereen maar roepen dat diesel de benzine aan het inhalen is.
@desoper: vanwaar moeten mijn reacties ineens goedgekeurd worden? heb ik iets verkeerds gezegd?
@desoper: Heb ik ook. De enige rede die ik kan bedenken is dat wij mogelijk schadelijke informatie kunnen lekken, ofzo.
Die heb ik dus, 2010 versie. Die van mij heeft 75 PK, en drinkt als een oude benedictijner monnik en die kunnen drinken. Ik heb dus géén zware linker voet en de boardcomputer blijft aangeven dat ik gemiddeld 5,9 per 100 kilometer doe, wat ik echt veel vind voor een kleine auto (bijna 1 op 17). Als ze inderdaad de schokbrekers hebben verbeterd is dat een goed ding, bizar om een auto te hebben die voor heel soepel veert en dan een achteras heeft zonder vering waardoor je door elke drempel gelanceerd wordt. Binnenkort mag ik heb inruilen voor een Ford Focus Station, nog niet in gereden maar gezien de financiële voordelen (20% vs 14%) blijf ik het zelfde betalen. Ik ben mij er bewust van dat ik het heb over een ouder model, maar wel een model waar ik behoorlijk op ben afgeknapt.
@Jansen: Uw lichte linkervoet heeft dan ook niet zo veel met het verbruik te maken… Of heeft u aangepaste pedalen in d’n Corsa?
@Jansen: Kijk je puur naar de boordcomputer of tel je het uit aan de aantal km en de liters brandstof?
@Jansen: 1 op 17 met 75pk is best netjes. Tot een paar jaar geleden waren dit fabrieksopgaves. Tegenwoordig wordt het uiterste uit de kan gehaald in de windtunnel, wat op papier tot mooie cijfers leidt. Om een beetje vlot door het verkeer te bewegen, moet je met een diesel (dat maakt voor de respons nogal wat uit met 75pk) soms nog best stampen. Het lijkt dan wel alsof je zuinig rijdt, maar dat komt meer omdat je de perceptie hebt dat je nauwelijks vooruit komt. Stap in een 120pk benzine turbo en je bent sneller en rijdt met een beetje geluk nog zuiniger ook. Het heeft verder niks met die Corsa te maken, prima ding.
Alle bejaarden weer blij..
Tijd voor een nieuwe Corsa Opel, de Polo ziet er veel beter uit!
@ Civicfk3
U mankeert wat aan den ogen?
LOL: Opel gooit per ongeluk fotootjes van de pre-facelift Corsa bij het persberichtje en vrijwel alle media nemen dat fotootje gewoon over. Wellicht was de facelift toch niet opvallend genoeg…
@nielsvanderweiden: Grmbl. Goed gezien & faal van ons. Gefikst!
Ik vind dit echt een leuk en redelijk stoer karretje. Maar die stoelen zijn echt KUT! Hoe je hem ook instel je zit gewoon nooit lekker.
En om nou een paar Recaro\’s in een 14% bijtellertje te stoppen..
Opel engineers??? Was dit niet een Fiat-motorblok?
In de folder op Opel.nl staat dat de 5-drs 89g/km uitstoot. Laat dat nou net een grammetje teveel zijn voor 14%..
Ik wacht denk ik nog even tot AB de Adam aflikt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).