Binnen Stellantis staan een hoop veranderingen te gebeuren. Met onder andere een transformatie naar elektrisch voor het merk Opel.
De tijd dat je een Opel Vectra met een dikke V6 kon kopen ligt alweer ver achter ons. En straks ligt het achter ons dat er überhaupt een verbrandingsmotor in een Opel ligt. De Duitse autobouwer zit midden in een transitie waar je de komende jaren al het één en ander van gaat merken.
Hieronder een opsomming van de speerpunten van Opel voor de komende jaren. Het sleutelwoord is elektrificatie, zoals bij zoveel automerken het geval is.
Opel elektrisch
- Vanaf 2022: Opel Combo Life, Vivaro Combi en Zafira Life alleen nog elektrisch
- Met ingang van 2024: geëlektrificeerde versie van elk Opel-model
- Per 2028: alleen batterij-elektrische personenauto’s van Opel in Europa
Medio 2022 heeft Opel elf modellen in het gamma met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Dat zijn niet alleen de personenauto’s van het merk, maar ook de bedrijfswagens. In het lijstje zie je ook staan dat Opel per 2024 van elk model een geëlektrificeerde variant wil hebben. Effectief betekent dit dat opvolgers van de Crossland en Insignia een elektrische aandrijflijn krijgen. De grootste verandering staat op de agenda voor 2028. Dan is elke Opel in Europa alleen nog maar batterij elektrisch.
cossiekiller zegt
R.I.P. Opel…
mashell zegt
Hoezo? Er stond al jaren EL in de merknaam en dat ELektrische wordt nu waar gemaakt. De glorietijd van Opel komt eraan!
cossiekiller zegt
Elektrisch is goed voor een deel van de nieuwe auto’s. Alles elektrisch is een utopie. Het is binnen de 10 jaar qua elektriciteitsvoorzieningen niet haalbaar om meer dan 50% van de auto’s te voorzien van stroom. Volgens de theorie van politici wel, maar die gaan nog tegen de muur lopen…
mashell zegt
Nonsens. Nu al is het hoogspanningsnet van voldoende capaciteit. EVs laden vooral s’nachts als de kantoren, fabrieken en huishoudens stil liggen. Het hoogspanningsnet wordt er juist beter gebalanceerd door belast. Lokale distributie netten in de steden moeten worden aangepast, maar daar betaal je al jaren een hoog bedrag netbeheerskosten voor en die netten moeten vanwege de zonnepanelen toch al aangepast worden. Dus mouwen opstropen voor enexis, liander en co en er is geen enkel probleem.
Of jou nou wilt of niet, alle auto’s worden elektrisch, uitstootvrij is vanaf 2030 in veel landen (zoals Nederland) verplicht en er wordt al niet meer aan nieuwe verbrandingsmotoren ontwikkeld.
cossiekiller zegt
Hier in Belgie zijn de lokale distributienetten nog helemaal niet voorzien op al die extra stroom. En als je telt dat de gemiddelde trage lader al 8 kW verbruikt… Dat is meer dan een gemiddeld huishouden nu verbruikt in de winter. Ik werk zelf bij een netbeheerder van elektriciteit en alle collega’s waar ik er mee over spreek zijn het met me eens. 2030 is net haalbaar voor 20% van de voertuigen die elektrisch zijn. Het net hier kan het nu amper aan.
wimof zegt
Kan het alleen maar beamen met mijn 3 x 220 volt postcode 1390.
kevertje zegt
Idd. – zeg maar dat dit het proefkonijn wordt van Stellantis voor budget-EV’s. Waar is de tijd van de Opel GT, Monza’s en andere Manta GSE’s, toen er nog iets van een ziel in dit merk zat…!
tortuga zegt
@kevertje: wie weet worden ze nog goed in elecktrisch en krijg je een soort GSI die niet kapot te krijgen is. Dus kan alle kanten op
flik2punt0 zegt
Vooral benieuwd naar de Opel astra tourer electric.
Robert zegt
@flik2punt0: vooropgesteld dat ook dat model niet óók wordt vervangen door een cross over/ SUV…
Alfarobert zegt
En dan op TV reclame maken met een lelijke kleur en zwarte motorkap. Met een normale kleur en zelfde kleur motorkap ziet het plaatje er heel anders(veel beter) uit.
Robert zegt
@alfarobert: zo zie je maar, smaak is subjectief. Ik vind dat felle groen met die zwarte motorkap namelijk erg geslaagd.
mashell zegt
Maar jij woont in Maaskantje, daar gaan de dingen anders.
tenaci zegt
Ik moet eerlijk zeggen dat Opel er onder PSA/Stellantis flink op vooruit is gegaan. En voor een peoplemovermerk vind ik het niet meer dan logisch dat ze full electric gaan.
Robert zegt
@tenaci: niet alleen dat, wat ze onder regie van GM de laatste dertien jaar (!) niet meer lukte, ging ze binnen een jaar onder de vlag van FCA/Stellantis wel weer goed af: winst maken.
Loek zegt
En toch, ik kan Opel sinds die PSA-overname best waarderen. Ik zag laatst voor het eerst een nieuwe Astra (Duits kenteken met GG dus zal wel pre-pro of demo zijn) en keek toch twee keer. Niet vaak dat ik dat deed bij een Opel.
En het is een perfect gat in de markt. Dat nieuwe Peugeot design is sterk, maar je zou het natuurlijk ook een beetje too much kunnen vinden. Dezelfde auto maar iets rustiger vormgegeven: Opel heeft het voor je.
En die Corsa e lijkt ook een prima auto te zijn voor zijn geld, dus wat dat betreft is die elektrificatie ook geen grote schok lijkt me. Ik ben benieuwd en ik vind Opel sinds kort een hoge gunfactor hebben.
lekkerlinksrijden zegt
@Loek: vind de auto’s van Opel wel lekker ogen qua styling, zoals je zegt vind ik heel veel merken too much met lijnen en onnodige sleuven en gaten enz enz. Opel houdt het vrij simpel en strak, ook in het interieur en ik vind dat wel prettig eerlijk gezegd
marcomanta zegt
Ze doen het dan toch maar, Opel komt keihard terug en dat mag ook wel een keer, vanaf de jaren negentig zijn ze behoorlijk gekeldert.
wimof zegt
Opel komt niet meer terug hoogstens de merknaam.