Nico Hülkenberg (ook wel bekend als The Hulk) is een Duitse coureur, die momenteel voor Haas rijdt. Hij maakt na drie jaar als reservecoureur weer een comeback in de Formule 1. Hülkenberg debuteerde in 2010 bij Williams en reed daarna voor Force India/Racing Point, Sauber en Renault. Ondanks zijn lange carrière in de Formule 1 is hij er nog nooit in geslaagd op het podium te komen. Hülkenberg is de coureur die de meeste races op zijn naam heeft staan zonder podium.
Nico Hülkenberg is een coureur met een lange staat van dienst in de Formule 1, al zaten er wel diverse tussenpauzes in. Zijn carrière begon in 1997, toen hij op 10-jarige leeftijd in de karts stapte. In 2002 werd hij junior kampioen in het Duitse kartkampioenschap en in 2003 werd hij ook senior kampioen.
In 2005 maakt Nico Hülkenberg de overstap naar auto’s. Hij doet mee aan het Formule BMW-kampioenschap, wat hij meteen weet te winnen. De daaropvolgende jaren schrijft hij ook de A1 Grand Prix, Masters of Formula 3, Formule 3 en GP2 op zijn naam.
Formule 1-debuut
Op deze manier stoomt Hülkenberg op naar de Formule 1. In 2009 is hij reserverijder voor Williams, waar hij in 2010 zijn Formule 1-debuut maakt. Williams is op dat moment geen team dat kan meevechten om podia, maar Hülkenberg weet tijdens de regenachtige GP van Brazilië wel zijn eerste pole te pakken. Dit resulteert echter niet in een podium.
Force India en Sauber
In 2011 is er voor Nico Hülkenberg geen plaats meer bij Williams, waardoor hij zonder stoeltje komt te zitten. Hij kan wel terecht bij Force India als reserverijder. In 2012 wordt hij gepromoveerd tot vaste coureur, naast Paul di Resta. Hülkenberg wordt uiteindelijk elfde, terwijl Di Resta dertiende wordt.
In 2013 maakt Nico Hülkenberg de overstap naar Sauber. Hij weet uiteindelijk 51 punten in de wacht te slepen, terwijl zijn teamgenoot Esteban Guttièrez maar 6 punten pakt. Hoogtepunt is een vierde positie tijdens de GP van Korea.
In 2014 is The Hulk weer terug bij Force India. Wederom presteert hij beter dan zijn teamgenoot, Sergio Pérez. Hülkenberg weet consequent in de punten te eindigen en sluit het seizoen af met 96 punten.
Het daaropvolgende seizoen is minder succesvol, met diverse crashes. Hülkenberg is echter wel succesvol in een ander tak van de sport. Hij schrijft dat jaar de 24 Uur van Le Mans op zijn naam. In 2016 eindigen zowel Hülkenberg als Perez als zevende in het kampioenschap, waarmee Force India vierde wordt in het constructeurskampioenschap.
Renault
In 2017 maakt Nico Hülkenberg de overstap naar het team van Renault. Ook bij dit team zit een podium er niet in. Tijdens de GP van Singapore leek het wel dichtbij, toen hij na de eerste ronde op de derde positie lag. Hij moest echter opgeven vanwege een olielekkage, nadat hij al terug was gevallen vanwege een strategische misser.
In 2018 eindigt Hülkenberg als zevende in het kampioenschap, zijn hoogste resultaat tot dusver. 2019 gaat echter een stuk slechter. Hij eindigt slechts als veertiende, terwijl zijn teammaat Daniel Ricciardo negende wordt.
Dit zou voorlopig Hülkenberg’s laatste volledige seizoen zijn als F1-coureur. Aangezien hij nog altijd geen podium had weten te pakken heeft hij het twijfelachtige record in handen van de meeste races zonder podium. Tevens heeft Hülkenberg het record in handen van de meeste punten zonder overwinning.
Nico Hülkenberg als reservecoureur
Voor 2020 zit Nico Hülkenberg dus zonder stoeltje. Hij keert weer als reservecoureur terug bij het oude honk van Force India, wat inmiddels Racing Point heet. Aangezien corona rondwaart is hij niet voor spek en bonen reservecoureur.
Hij mag twee races in actie komen, als vervanger van respectievelijk Pérez en Stroll. Tijdens zijn laatste invalbeurt rijdt hij vanaf achteren naar de achtste positie, wat hem de titel ‘Driver of the Day’ oplevert. In 2022 kan hij wederom in actie komen als reservecoureur, na een jaar op de reservebank te hebben gezeten. Hij vervangt Sebastian Vettel bij het team, dat nu Aston Martin Racing heet.
Comeback
In 2023 kan Nico Hülkenberg toch weer een comeback maken. Bij Haas is Mick Schumacher namelijk te licht bevonden, waardoor Haas kiest voor de ervaren Hülkenberg. Hij wordt de teamgenoot van een andere ervaren rot: Kevin Magnussen.