Radicale percentages klimmen en dalen met een auto die meer dan 2 ton weegt? Mij niet gezien. Mercedes ziet dat allemaal wat anders, en bedwingt met de nieuwe G de zogeheten Iron Schöckl, een vrij radicale klim- en daalproef.
Wanneer je met je fietsje heuvels van 10% moet bedwingen voel je het al aardig in de benen, en dat is slechts een hoek van 4,5 graad. De Iron Schöckl haalt een klimpercentage van 100%, oftwel 45 graden. Voor elke meter die je opschiet, stijg je een meter. Best steil dus.
Het is maar goed dat de ondergrond zo lekker schoon en stroef is, want ik wil dat die G-klasse niet op een modderige, gladde ondergrond zien doen, dan ben je heel snel weer beneden. Dit is nog eens wat anders dan het ienie-minie heuveltje dat de X3 en Q5 destijds (niet) bedwongen, of niet soms?
gewoon gekopieerd van Land Rover Experience Days
@fep739: idd beetje triest dit.
@fep739: lekker boeiend…
@fep739: neemt niet weg dat het knap is…
elke meter die je opschiet is ook 1 meter omhoog bij 45 graden. bij een halve meter is dat 22,5 graden
Betekent 100% niet juist dat de stijging ten opzichte van de horizontale verplaatsing 1:1 is, dus voor elke meter die je aflegt, stijg je 1 meter?!
@Mpower: dacht ik ook.
@Mpower: precies wat ik ook dacht
@Mpower: je was me voor, maar je hebt helemaal gelijk
@n0zem: 1
@Mpower: klopt, dus 45 graden maar het laatste zinnetje heb ik even aangepast ;)
@Alwood: Hoe zit het dan met 90 graden, stijg je dan niet 1 meter voor elke meter die je aflegt?
@Benz65:
Bij 90 graden ga je recht omhoog.
Ze bedoelen met die % stijg je 1m horizontaal voor iedere meter die je verticaal aflegt.
@Hupke: 89 graden? Ok, ik snap ‘em nu pas. Natuurkunde, wat heb je er toch aan.
@Benz65: met 90° ga je omhoog, dan leg je geen horizontale afstand meer af :D
@Benz65: Ga met de achterkant van je auto tegen een muur staan, dan wegrijden.. eigenlijk rij je dan onder een hoek van 90 graden :lol:
@Alwood: Alwood moet smoke’s rotzooi maar weer opruimen…
Daar zijn collega’s voor he :)
@sir_smokalot:
Dan check ook even of het wel de nieuwe G is of niet. Want de meters die ze showen bij het starten komen niet overeen met de nieuwe teller.
@jack_abarth: yes, nog iemand die het opvalt. volgens mij zijn dat de tellers uit de 2e of 3e generatie.
@bruinbeer: http://www.passion4wheels.nl/static/p4w/base/2012/4/jytb1jhy3dBXguFL/sizes/medium.jpg
DIT is het nieuwe interieur!
@bruinbeer: dat is een Pur edition, een luxe uitvoering van de ‘werkpaard’ uitvoering van de g-klasse.
Dat is knap.
45° of 100% is één meter per één meter, niet een halve…
ehm, voor elke meter die je naar voren gaat, ga je ook een meter omhoog. Niet een halve meter
Emmmm….ja…ik was gewoon even aan t kijken of jullie wel aan het opletten waren 8) (kom ik daarmee weg?)
@sir_smokalot:
voor deze ene keer dan ;-)
@sir_smokalot: Standaard docenten excuus ;D
Wist nooit hoe die graden dinges in elkaar zat maar had zelf altijd de gedachte dat als je 100% stijgt je op 90° zou moeten zitten.
@The360box: niet MOETEN, wel mogelijk.. als je namelijk onder een hoek van 90 rijd, kun je gewoon normaal op de weg rijden, van een muur af, dan rijd je gewoon 1:1..
hoe het dan in elkaar zit dat je dat met 45 graden ook al hebt, da weet ik niet :lol:
@dennisr: jullie redeneren verkeerd. Stijgingspercentages is de verhouding tussen de horizontaal afgelegde afstand en de verticaal afgelegde afstand. Dus als je 1meter omhoog gaat, terwijl je horizontaal gezien 1m vooruit zijt gegaan, dan stijg je 100%,
Stijg je 2 meter als je 1 meter horizontaal vooruit zijt gegaan, dan stijg je 200%
Stijg je 15cm als je horzontaal gezien 1m aflegt, dan stijg je 15%.
1 meter horizontaal is niet gelijk aan 1 meter rijden. Om dat te snappen teken je maar eens een rechthoekige driehoek. De schuine zijde zal altijd langer zijn dan een aanliggende rechthoekszijde.
@vale46: qua percentages snap ik het, maar de hoek snap ik niet..
@vale46: ”1 meter horizontaal is niet gelijk aan 1 meter rijden”
die snap ik ook niet trouwens..
@dennisr: Je bent niet meer op school, bewaar de vragen voor morgen… just kidding ya knuw!
@Benz65: Ben alleen woensdag op school, en volgende week ben ik het al vergeten, overigens zal mijn leraar al’leen zeggen: ”Boeie, terug naar de lesstof!” of zoiets :lol:
@dennisr:
@joosthoeve: Zeer vreemd.. zie de logica niet :lol:
@dennisr: Je snapt het nu toch mag ik hopen? een veel duidelijkere figuur bestaat er niet hoor :p
@vale46: hopeloze zaak vrees ik, ik zie namelijk niet hoe je bij 45 graden ooit 1:1 kan rijden.. als je namelijk die grafiek ziet zal die 45 graden lijn langer zijn dan de 0 graden lijn als je er een driehoek uit haalt..
@dennisr:

Kijk naar de eerste afbeelding, de 45° hoek.
Stel je voor dat dat een berg is, dan rij je 1 kilometer vooruit, 1 kilometer naar boven, maar dan heb jij in werkelijkheid viekantswortel(2) kilometer afgelegd met je auto (= 1,41… km)
Dus 1.41km rijden op een 45° helling en je bent een kilometer horizontaal verder en een kilometer verticaal hoger.
Zo moeilijk is dat nu toch niet??
@vale46: aah, ik heb hem! dacht een beetje te moeilijk denk ik.. wel vaker last van.. maar zie het nu wel! thnx!
@dennisr: Oke, om Wikipedia te quote:
je rijdt 2000 meter, bij deze rit stijg je 100. Feitelijk leg je maar 1997,5 meter af (horizontale afstand). 100/1977,5 = 5%. dus dat is de berekening.
Juist, met Pythagoras enzo.
@sir_smokalot: a² + b² = c² klinkt mij logisch in de oren aangezien ik het vaak genoeg gehad heb.. maar als je een rechthoekige driehoek maakt met een schuine lijn van 45 graden is die toch ook altijd langer als de andere lijnen?
@dennisr: Ja, dat klopt, daarom dat je ook altijd meer afstand moet aflegger bergop om een bepaalde horzintale afstand af te leggen.
Als je op een berg rijd kan je goed 20km gereden hebben, terwijl je horizontaal gezien maar 18km verder bent, maar je bent dan wel X km gestegen. Dat kan je berekenen met pythagoras of met sin/cos/tan
@vale46: heul bijzonder :lol:
@dennisr: Inderdaad heul bijzonder dat jij diploma toch gehaald hebt ;) Ooit een geodriehoek gezien ? Simpeler wordt het niet …
@dawwg: beetje dom praat he lamlul.. ik dacht even te moeilijk na.. mag ut?
@dennisr: No shit Sherlock, je meent het … 1 + 1 was 3 ipv wortel 2 ofzo ? En wat jij ‘te moeilijk denken’ noemt, noem ik gewoon ‘ik begreep het niet/verkeerd’ …
Er staan hierboven 10 posts uitleg over … Hoe ingewikkeld kun je zoiets simpels als basisschool-rekenen nou echt maken ?
Verder hoef je niet meteen te gaan schelden; daarmee etaleer je alleen maar je eigen onwetendheid. Vind je een geschikte kerel hoor, maar je posts in dit topic laten nou niet echt een significante positieve indruk achter …
@dawwg: Zal het je even uitleggen, kan zijn dat het dom is.. ik kijk verkeerd, ik zat namelijk te kijken naar de ”liggende” lijn.. en niet naar de ”rechte” lijn..
Als jij dan gelijk zo’n stomme reactie daarbij moet posten vind ik het nodig om te schelden..
heb er nogal een hekel aan als iemand verwacht dat iedereen het ook direct goed ziet.. even fout denken/kijken en er word me gelijk verweten dat het vreemd is dat ik diploma’s heb gehaald.. hou toch op..
@dennisr: Niet even, iedereen heeft wel eens een slecht moment, maar 10 posts lang ! Daarnaast neem je blijkbaar niet de moeite om het zelf even uit te zoeken; hoe moeilijk is Googlen nou echt ?
Dat zegt misschien nog meer over je mentaliteit dan over je reken-skills, maar al met al geen goede beurt in m’n boekje ;)
En m’n excuses als je m’n opmerking verkeerd opvatte; hij was vooral cynisch bedoeld en niet zozeer persoonlijk.
@dawwg: Zal wel de domste hier zijn dan..
Is goed, excuses voor het schelden dan ;)
@sir_smokalot: Met tangens lukt het ook: tan^1 van de afstand die je
@kickass: Waar is die edit knop… Maarja, de afstand die je horizontaal aflegt gedeeld door de verticale afstand. ;)
Volgens mij is dit met de oude G-klasse. Hij heeft namelijk nog de tellers van een Sprinter.
@jack_abarth:
Viel mij ook op. Volgens mij zit het zo: dit is de “werkuitvoering” van de G-klasse en die heeft nog die ouderwetse klokken. Ook ouderwets stuur en ruitjesbekleding. Heb een keer in zo’n ding gezeten in de één van de MB Niederlassungs Berlin. Was met open laadbak, ruitjesbekleding en hetzelfde stuur wat in mijn toenmalige w202 zat maar ook stalen wielen. Wel met 280cdi motor en 7g-tronic. Duitse prijs was €70k ongeveer geloof ik. Dan moet je wel een hele MB-geile boswachter zijn, hoewel het gewoon cult is natuurlijk.
Gelukkig hebben ze Shanta van de allerslechtste chauffeur van Nederland niet laten rijden :)
knap gedaan, het moet een raar gevoel geven om alleen maar lucht door de voorruit te zien :)
heldhaftig muzakje -1 ..
nerds achter het stuur +1 ..
GEEN rechte lijn rijden +1 ..
en toch GEEN bochten maken -1 ..
@lincoln: Bochten? Ik denk dat hij lateraal geen 100% aankan hoor :D
Ik heb dit live gedaan in Frankfurt op de IAA. Erg indrukwekkend. De bestuurder (een vrouw) zei dat ze er ook zelf 1 had voor wedstrijden, maar altijd een oud model omdat die handmatige vergrendelingen van de 4wd had of zoiets (zo heel goed was mijn duits ook weer niet)
Blijft toch de softe versie van het orgineel van Steyr Daimler Puch.
http://www.youtube.com/watch?v=JOKIeaqtPzY
De Pinzgauer kon dit 40 jaar terug ookal.
@ya314: Nou dat is dus pas indrukwekkend; en 40 jaar oud en losse stenen/aarde ondergrond; niets klinische staalnoppen :)
Lijkt me toch best eng om te doen… Wel heel knap!
Baas, zo kort kan dat.
@vale46 ..
thumbs up voor de moeite om het op een simpele manier uit te leggen ..
Ik vraag me alleen af, of je hiervoor wel een 4×4 nodig hebt… Zou het met een achterwielaandrijver ook niet lukken?
@tjorque: met een voorwielaandrijver achteruit-rijdend heb je meer kans
dit filmpje gezien hebbende en die van de q5 en x3, als audi zo bekend is met hun quatro om dat het zo geweldig is waarom komen hun dan niet met een echte offroader zoals mercedes dat doet met g klasse
Held Chris Harris doet de rijtest:
http://youtu.be/cxSu8arwgqg
Ja en nu op echt wild grond :’)
Maar de echte vraag is of ze het dit keer wel volhouden in het wild wat hen eerder niet is gelukt.
Pffft , dit kan je zelf met een Dacia Duster….
Op zo’n perfecte ondergrnond kunnen veel 4×4 dit doen hoor!
Heb dit ook gedaan op Landrover Experience en dacht toen ook ff.. ok.. Hij moet nu niet achteruit rollen want het is best hoog.. Wel leuke ervaring en bizar wat echte jeeps kunnen… Want al die SUV’s die mogen blij zijn als ze tot de helft komen….