• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe G-Klasse doet 100% klimmetjes zonder klagen

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 mei 2012 om 18:12 – 74 Reacties

Mercedes G-klasse klimt


Radicale percentages klimmen en dalen met een auto die meer dan 2 ton weegt? Mij niet gezien. Mercedes ziet dat allemaal wat anders, en bedwingt met de nieuwe G de zogeheten Iron Schöckl, een vrij radicale klim- en daalproef.

Wanneer je met je fietsje heuvels van 10% moet bedwingen voel je het al aardig in de benen, en dat is slechts een hoek van 4,5 graad. De Iron Schöckl haalt een klimpercentage van 100%, oftwel 45 graden. Voor elke meter die je opschiet, stijg je een meter. Best steil dus.

Het is maar goed dat de ondergrond zo lekker schoon en stroef is, want ik wil dat die G-klasse niet op een modderige, gladde ondergrond zien doen, dan ben je heel snel weer beneden. Dit is nog eens wat anders dan het ienie-minie heuveltje dat de X3 en Q5 destijds (niet) bedwongen, of niet soms?

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: Automobilist in Mercedes E-klasse richt ravage aan
    Video: Automobilist in Mercedes E-klasse richt ravage aan

Nieuwste artikelen

  • Dit kost de elektrische Renault Twingo in Nederland!
  • Ford gooit roer om, cancelt drie elektrische modellen
  • Range, ruimte, knoppen: de Kia EV5 heeft alles. #test
  • Wopke Hoekstra doet water bij de wijn: tóch benzinemotoren na 2035
FacebookTweetPinLinkedIn

g-klasse, Mercedes, Video

Vorig bericht: « Video: Sauber zaagt een F1-bolide in tweëen
Volgend bericht: Bespoke Rolls-Royce Ghost is semi-oranje »

Lees Interacties

Reacties

  1. fep739 zegt

    30 mei 2012 om 18:16

    gewoon gekopieerd van Land Rover Experience Days

    Login om te reageren
    • jasperd zegt

      30 mei 2012 om 18:37

      @fep739: idd beetje triest dit.

      Login om te reageren
    • HDM zegt

      30 mei 2012 om 18:57

      @fep739: lekker boeiend…

      Login om te reageren
    • meneersander zegt

      30 mei 2012 om 19:18

      @fep739: neemt niet weg dat het knap is…

      Login om te reageren
  2. Johan-SV zegt

    30 mei 2012 om 18:16

    elke meter die je opschiet is ook 1 meter omhoog bij 45 graden. bij een halve meter is dat 22,5 graden

    Login om te reageren
  3. Mpower zegt

    30 mei 2012 om 18:18

    Betekent 100% niet juist dat de stijging ten opzichte van de horizontale verplaatsing 1:1 is, dus voor elke meter die je aflegt, stijg je 1 meter?!

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      30 mei 2012 om 18:20

      @Mpower: dacht ik ook.

      Login om te reageren
    • 560pkferrari zegt

      30 mei 2012 om 18:20

      @Mpower: precies wat ik ook dacht

      Login om te reageren
    • n0zem zegt

      30 mei 2012 om 18:20

      @Mpower: je was me voor, maar je hebt helemaal gelijk

      Login om te reageren
      • FlighTom zegt

        30 mei 2012 om 18:23

        @n0zem: 1

        Login om te reageren
    • Alwood zegt

      30 mei 2012 om 18:22

      @Mpower: klopt, dus 45 graden maar het laatste zinnetje heb ik even aangepast ;)

      Login om te reageren
      • Benz65 zegt

        30 mei 2012 om 18:25

        @Alwood: Hoe zit het dan met 90 graden, stijg je dan niet 1 meter voor elke meter die je aflegt?

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          30 mei 2012 om 18:36

          @Benz65:

          Bij 90 graden ga je recht omhoog.
          Ze bedoelen met die % stijg je 1m horizontaal voor iedere meter die je verticaal aflegt.

          Login om te reageren
          • Benz65 zegt

            30 mei 2012 om 18:47

            @Hupke: 89 graden? Ok, ik snap ‘em nu pas. Natuurkunde, wat heb je er toch aan.

            Login om te reageren
        • vale46 zegt

          30 mei 2012 om 18:38

          @Benz65: met 90° ga je omhoog, dan leg je geen horizontale afstand meer af :D

          Login om te reageren
        • dennisr zegt

          30 mei 2012 om 18:44

          @Benz65: Ga met de achterkant van je auto tegen een muur staan, dan wegrijden.. eigenlijk rij je dan onder een hoek van 90 graden :lol:

          Login om te reageren
      • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

        30 mei 2012 om 18:48

        @Alwood: Alwood moet smoke’s rotzooi maar weer opruimen…

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          30 mei 2012 om 18:57

          Daar zijn collega’s voor he :)

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            30 mei 2012 om 20:20

            @sir_smokalot:

            Dan check ook even of het wel de nieuwe G is of niet. Want de meters die ze showen bij het starten komen niet overeen met de nieuwe teller.

            Login om te reageren
            • bruinbeer zegt

              30 mei 2012 om 20:59

              @jack_abarth: yes, nog iemand die het opvalt. volgens mij zijn dat de tellers uit de 2e of 3e generatie.

              Login om te reageren
              • bruinbeer zegt

                30 mei 2012 om 21:01

                @bruinbeer: http://www.passion4wheels.nl/static/p4w/base/2012/4/jytb1jhy3dBXguFL/sizes/medium.jpg

                DIT is het nieuwe interieur!

              • Keaven zegt

                31 mei 2012 om 10:33

                @bruinbeer: dat is een Pur edition, een luxe uitvoering van de ‘werkpaard’ uitvoering van de g-klasse.

  4. jordy14 zegt

    30 mei 2012 om 18:19

    Dat is knap.

    Login om te reageren
  5. Esprit_de_Flandre zegt

    30 mei 2012 om 18:20

    45° of 100% is één meter per één meter, niet een halve…

    Login om te reageren
  6. Keaven zegt

    30 mei 2012 om 18:22

    ehm, voor elke meter die je naar voren gaat, ga je ook een meter omhoog. Niet een halve meter

    Login om te reageren
  7. sir_smokalot zegt

    30 mei 2012 om 18:26

    Emmmm….ja…ik was gewoon even aan t kijken of jullie wel aan het opletten waren 8) (kom ik daarmee weg?)

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      30 mei 2012 om 18:37

      @sir_smokalot:
      voor deze ene keer dan ;-)

      Login om te reageren
    • Benz65 zegt

      30 mei 2012 om 18:48

      @sir_smokalot: Standaard docenten excuus ;D

      Login om te reageren
  8. The360box zegt

    30 mei 2012 om 18:26

    Wist nooit hoe die graden dinges in elkaar zat maar had zelf altijd de gedachte dat als je 100% stijgt je op 90° zou moeten zitten.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      30 mei 2012 om 18:37

      @The360box: niet MOETEN, wel mogelijk.. als je namelijk onder een hoek van 90 rijd, kun je gewoon normaal op de weg rijden, van een muur af, dan rijd je gewoon 1:1..

      hoe het dan in elkaar zit dat je dat met 45 graden ook al hebt, da weet ik niet :lol:

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        30 mei 2012 om 18:44

        @dennisr: jullie redeneren verkeerd. Stijgingspercentages is de verhouding tussen de horizontaal afgelegde afstand en de verticaal afgelegde afstand. Dus als je 1meter omhoog gaat, terwijl je horizontaal gezien 1m vooruit zijt gegaan, dan stijg je 100%,
        Stijg je 2 meter als je 1 meter horizontaal vooruit zijt gegaan, dan stijg je 200%
        Stijg je 15cm als je horzontaal gezien 1m aflegt, dan stijg je 15%.

        1 meter horizontaal is niet gelijk aan 1 meter rijden. Om dat te snappen teken je maar eens een rechthoekige driehoek. De schuine zijde zal altijd langer zijn dan een aanliggende rechthoekszijde.

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          30 mei 2012 om 18:46

          @vale46: qua percentages snap ik het, maar de hoek snap ik niet..

          Login om te reageren
        • dennisr zegt

          30 mei 2012 om 18:48

          @vale46: ”1 meter horizontaal is niet gelijk aan 1 meter rijden”

          die snap ik ook niet trouwens..

          Login om te reageren
          • Benz65 zegt

            30 mei 2012 om 18:52

            @dennisr: Je bent niet meer op school, bewaar de vragen voor morgen… just kidding ya knuw!

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              30 mei 2012 om 18:54

              @Benz65: Ben alleen woensdag op school, en volgende week ben ik het al vergeten, overigens zal mijn leraar al’leen zeggen: ”Boeie, terug naar de lesstof!” of zoiets :lol:

              Login om te reageren
          • joosthoeve zegt

            30 mei 2012 om 19:00

            @dennisr:

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              30 mei 2012 om 19:04

              @joosthoeve: Zeer vreemd.. zie de logica niet :lol:

              Login om te reageren
              • vale46 zegt

                30 mei 2012 om 19:05

                @dennisr: Je snapt het nu toch mag ik hopen? een veel duidelijkere figuur bestaat er niet hoor :p

              • dennisr zegt

                30 mei 2012 om 19:09

                @vale46: hopeloze zaak vrees ik, ik zie namelijk niet hoe je bij 45 graden ooit 1:1 kan rijden.. als je namelijk die grafiek ziet zal die 45 graden lijn langer zijn dan de 0 graden lijn als je er een driehoek uit haalt..

              • vale46 zegt

                30 mei 2012 om 19:17

                @dennisr:
                Kijk naar de eerste afbeelding, de 45° hoek.

                Stel je voor dat dat een berg is, dan rij je 1 kilometer vooruit, 1 kilometer naar boven, maar dan heb jij in werkelijkheid viekantswortel(2) kilometer afgelegd met je auto (= 1,41… km)
                Dus 1.41km rijden op een 45° helling en je bent een kilometer horizontaal verder en een kilometer verticaal hoger.
                Zo moeilijk is dat nu toch niet??

              • dennisr zegt

                30 mei 2012 om 19:21

                @vale46: aah, ik heb hem! dacht een beetje te moeilijk denk ik.. wel vaker last van.. maar zie het nu wel! thnx!

              • joosthoeve zegt

                30 mei 2012 om 19:20

                @dennisr: Oke, om Wikipedia te quote:
                je rijdt 2000 meter, bij deze rit stijg je 100. Feitelijk leg je maar 1997,5 meter af (horizontale afstand). 100/1977,5 = 5%. dus dat is de berekening.

        • sir_smokalot zegt

          30 mei 2012 om 18:57

          Juist, met Pythagoras enzo.

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            30 mei 2012 om 19:02

            @sir_smokalot: a² + b² = c² klinkt mij logisch in de oren aangezien ik het vaak genoeg gehad heb.. maar als je een rechthoekige driehoek maakt met een schuine lijn van 45 graden is die toch ook altijd langer als de andere lijnen?

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              30 mei 2012 om 19:08

              @dennisr: Ja, dat klopt, daarom dat je ook altijd meer afstand moet aflegger bergop om een bepaalde horzintale afstand af te leggen.
              Als je op een berg rijd kan je goed 20km gereden hebben, terwijl je horizontaal gezien maar 18km verder bent, maar je bent dan wel X km gestegen. Dat kan je berekenen met pythagoras of met sin/cos/tan

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                30 mei 2012 om 19:10

                @vale46: heul bijzonder :lol:

              • dawwg zegt

                30 mei 2012 om 20:11

                @dennisr: Inderdaad heul bijzonder dat jij diploma toch gehaald hebt ;) Ooit een geodriehoek gezien ? Simpeler wordt het niet …

              • dennisr zegt

                30 mei 2012 om 20:38

                @dawwg: beetje dom praat he lamlul.. ik dacht even te moeilijk na.. mag ut?

              • dawwg zegt

                30 mei 2012 om 21:18

                @dennisr: No shit Sherlock, je meent het … 1 + 1 was 3 ipv wortel 2 ofzo ? En wat jij ’te moeilijk denken’ noemt, noem ik gewoon ‘ik begreep het niet/verkeerd’ …

                Er staan hierboven 10 posts uitleg over … Hoe ingewikkeld kun je zoiets simpels als basisschool-rekenen nou echt maken ?

                Verder hoef je niet meteen te gaan schelden; daarmee etaleer je alleen maar je eigen onwetendheid. Vind je een geschikte kerel hoor, maar je posts in dit topic laten nou niet echt een significante positieve indruk achter …

              • dennisr zegt

                30 mei 2012 om 21:23

                @dawwg: Zal het je even uitleggen, kan zijn dat het dom is.. ik kijk verkeerd, ik zat namelijk te kijken naar de ”liggende” lijn.. en niet naar de ”rechte” lijn..

                Als jij dan gelijk zo’n stomme reactie daarbij moet posten vind ik het nodig om te schelden..

                heb er nogal een hekel aan als iemand verwacht dat iedereen het ook direct goed ziet.. even fout denken/kijken en er word me gelijk verweten dat het vreemd is dat ik diploma’s heb gehaald.. hou toch op..

              • dawwg zegt

                30 mei 2012 om 21:32

                @dennisr: Niet even, iedereen heeft wel eens een slecht moment, maar 10 posts lang ! Daarnaast neem je blijkbaar niet de moeite om het zelf even uit te zoeken; hoe moeilijk is Googlen nou echt ?

                Dat zegt misschien nog meer over je mentaliteit dan over je reken-skills, maar al met al geen goede beurt in m’n boekje ;)

                En m’n excuses als je m’n opmerking verkeerd opvatte; hij was vooral cynisch bedoeld en niet zozeer persoonlijk.

              • dennisr zegt

                30 mei 2012 om 21:34

                @dawwg: Zal wel de domste hier zijn dan..

                Is goed, excuses voor het schelden dan ;)

          • kickass zegt

            30 mei 2012 om 20:12

            @sir_smokalot: Met tangens lukt het ook: tan^1 van de afstand die je

            Login om te reageren
            • kickass zegt

              30 mei 2012 om 20:13

              @kickass: Waar is die edit knop… Maarja, de afstand die je horizontaal aflegt gedeeld door de verticale afstand. ;)

              Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    30 mei 2012 om 18:35

    Volgens mij is dit met de oude G-klasse. Hij heeft namelijk nog de tellers van een Sprinter.

    Login om te reageren
    • thomaz zegt

      30 mei 2012 om 20:54

      @jack_abarth:
      Viel mij ook op. Volgens mij zit het zo: dit is de “werkuitvoering” van de G-klasse en die heeft nog die ouderwetse klokken. Ook ouderwets stuur en ruitjesbekleding. Heb een keer in zo’n ding gezeten in de één van de MB Niederlassungs Berlin. Was met open laadbak, ruitjesbekleding en hetzelfde stuur wat in mijn toenmalige w202 zat maar ook stalen wielen. Wel met 280cdi motor en 7g-tronic. Duitse prijs was €70k ongeveer geloof ik. Dan moet je wel een hele MB-geile boswachter zijn, hoewel het gewoon cult is natuurlijk.

      Login om te reageren
  10. rijbewijzer zegt

    30 mei 2012 om 18:37

    Gelukkig hebben ze Shanta van de allerslechtste chauffeur van Nederland niet laten rijden :)

    Login om te reageren
  11. vale46 zegt

    30 mei 2012 om 18:45

    knap gedaan, het moet een raar gevoel geven om alleen maar lucht door de voorruit te zien :)

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    30 mei 2012 om 19:15

    heldhaftig muzakje -1 ..
    nerds achter het stuur +1 ..

    GEEN rechte lijn rijden +1 ..
    en toch GEEN bochten maken -1 ..

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      30 mei 2012 om 19:32

      @lincoln: Bochten? Ik denk dat hij lateraal geen 100% aankan hoor :D

      Login om te reageren
  13. 911GT2 zegt

    30 mei 2012 om 19:34

    Ik heb dit live gedaan in Frankfurt op de IAA. Erg indrukwekkend. De bestuurder (een vrouw) zei dat ze er ook zelf 1 had voor wedstrijden, maar altijd een oud model omdat die handmatige vergrendelingen van de 4wd had of zoiets (zo heel goed was mijn duits ook weer niet)

    Login om te reageren
  14. ya314 zegt

    30 mei 2012 om 20:08

    Blijft toch de softe versie van het orgineel van Steyr Daimler Puch.
    http://www.youtube.com/watch?v=JOKIeaqtPzY
    De Pinzgauer kon dit 40 jaar terug ookal.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      30 mei 2012 om 20:13

      @ya314: Nou dat is dus pas indrukwekkend; en 40 jaar oud en losse stenen/aarde ondergrond; niets klinische staalnoppen :)

      Login om te reageren
  15. kickass zegt

    30 mei 2012 om 20:14

    Lijkt me toch best eng om te doen… Wel heel knap!

    Login om te reageren
  16. xilver zegt

    30 mei 2012 om 20:38

    Baas, zo kort kan dat.

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    30 mei 2012 om 20:46

    @vale46 ..

    thumbs up voor de moeite om het op een simpele manier uit te leggen ..

    Login om te reageren
  18. tjorque zegt

    30 mei 2012 om 21:22

    Ik vraag me alleen af, of je hiervoor wel een 4×4 nodig hebt… Zou het met een achterwielaandrijver ook niet lukken?

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      30 mei 2012 om 22:45

      @tjorque: met een voorwielaandrijver achteruit-rijdend heb je meer kans

      Login om te reageren
  19. rogierrs zegt

    30 mei 2012 om 21:32

    dit filmpje gezien hebbende en die van de q5 en x3, als audi zo bekend is met hun quatro om dat het zo geweldig is waarom komen hun dan niet met een echte offroader zoals mercedes dat doet met g klasse

    Login om te reageren
  20. st170 zegt

    30 mei 2012 om 21:43

    Held Chris Harris doet de rijtest:

    http://youtu.be/cxSu8arwgqg

    Login om te reageren
  21. G-Ammo zegt

    30 mei 2012 om 23:55

    Ja en nu op echt wild grond :’)

    Login om te reageren
  22. Paul zegt

    31 mei 2012 om 20:42

    Maar de echte vraag is of ze het dit keer wel volhouden in het wild wat hen eerder niet is gelukt.

    Login om te reageren
  23. gorre zegt

    1 juni 2012 om 17:30

    Pffft , dit kan je zelf met een Dacia Duster….
    Op zo’n perfecte ondergrnond kunnen veel 4×4 dit doen hoor!

    Login om te reageren
  24. tvr1974 zegt

    1 juni 2012 om 23:04

    Heb dit ook gedaan op Landrover Experience en dacht toen ook ff.. ok.. Hij moet nu niet achteruit rollen want het is best hoog.. Wel leuke ervaring en bizar wat echte jeeps kunnen… Want al die SUV’s die mogen blij zijn als ze tot de helft komen….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North