
Oké, niet overal, maar het begin is er.
In Nederland mogen we onze regering al op onze blote knietjes bedanken dat we nu op een paar trajecten weer 130 km/u mogen, maar in Spanje hebben ze andere plannen. Daar zijn ze nu aan het experimenteren met een flexibele maximumsnelheid, waarbij je 150 km/u mag als het kan. Dat klinkt interessant.
Normaalgesproken geldt in Spanje gewoon een maximumsnelheid van 120 km/u, maar op de AP-7 in Catalonië loopt nu een proef met een variabele limiet. Dat betekent dat je onder optimale omstandigheden 150 km/u mag rijden. Dat kan ongeveer een uur lang, want het gaat om een traject van zo’n 145 kilometer. Maar je moet dus wel blijven opletten, want de maximumsnelheid kan ieder moment weer veranderen.
Hoe wordt dan bepaald hoe hard je mag op welk moment? Daarvoor wordt AI ingezet. Onder meer de verkeersdrukte, de weeromstandigheden en het moment van de dag worden meegewogen bij het bepalen van de maximumsnelheid. Die wordt weergegeven op matrixborden.
In Nederland hebben we natuurlijk ook al aangepaste snelheden op maxtrixborden, dus in die zin is het allemaal niet zo revolutionair. Helaas wordt de snelheid bij ons alleen naar beneden bijgesteld en niet naar boven. En er komt geen AI aan te pas.
Het is nog een proef, maar wie weet, als het een succes wordt mag je straks op meer stukken in Spanje 150 km/u. Al zul je daar misschien niet zoveel aan hebben als je midden in de zomer op een drukke route naar het strand zit.
Met dank aan Jan voor de tip!

![Man in Formule-auto op snelweg heeft vrij spel [video]](https://www.autoblog.nl/files/2022/08/formule-snelweg-432x240.jpg)



De gemiddelde (Spaanse) automobilist gaat zich daar niet aan kunnen houden: te veel variabelen tijdens het rijden…
Die rijden nu al standaard tehard. Ben ooit door het midden van Spanje naar Portugal gereden. In Spanje lag de snelheid al op ruim 150kmh en in Portugal zelfs 180kmh+ en ik reed in beide gevallen met het verkeer mee. Overigens praat ik nu wel over 7jaar terug.
Totdat het regent.
D’r is hier in Portugal wel wat veranderd, een enkeling scheurt nog te hard. De rest kleeft aan je bumper 😉
Rij dan ook door!
Dat is dus geen AI maar een algoritme met vastgestelde variabelen en vooraf ingestelde grenswaardes.
Tegenwoordig is alles “AI” om modern te klinken
Op de Duitse A2 tussen Bad Oeynhausen en Hannover geldt ook een variabele maximum snelheid. Per portaal wordt daar met een toevalsgenerator een maximum snelheid bepaald. Met als gevolg dat ze per portaal wisselen…
Dat is zeker waar. Een jaar of 6 geleden daar geflitst met ongeveer 170 km/h op de teller, vlak achter een matrixborden waar 100 km/h op stond. Moet de boete nog steeds binnen krijgen maar vloeken doe je op dat moment wel daar.
Dan zou je eigelijk aan een dikke motorscooter genoeg moeten hebben, kun je alle files doorsnijden lekker. In Parijs wetenj ze hoe het leven echt is; die rijden lekker hard en veel met ze allen,
Off topic, is je Z4 nog verkocht Machiel?
Daar vraag je wat. Ik kreeg ‘m vorig jaar niet kwijt (misschien iets te hoog ingezet), dus ik heb de auto in de winter geschorst. Toevallig heb ik ‘m deze week weer opnieuw online gezet: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw/m2259835351-bmw-z4-sdrive-35is-roadster-340-pk-m-pakket
Ah dat is wel balen, hopelijk gaat het met het mooie weer van nu een stukje makkelijker. Je verhalen hebben mij in ieder geval geïnspireerd om een proefrit te maken in een ander exemplaar, maar uiteindelijk voor een nieuwere z4 m40i gegaan met de B58. Toch ietsje meer zekerheid aangezien het m’n daily is.
Wat een onzinnige maatregel. En straks kunnen de autonome auto’s precies volgens de regels wel zonder boetes 150 km/u of nog harder. Dit is niet voldoen aan de wens van de burger, maar meewerken aan de strategie van de techreuzen. Zoals we nu in het pak genaaid zijn door eindeloos irritante ‘veiligheidssystemen’. Die uiteindelijk alleen maar AI voeden voor autonoom rijden (terugkoppeling via OTA).
Waar is de politiek die opkomt voor burgers die gewoon lekker en betaalbaar willen autorijden?
Maar de burger vraagt helemaal niet om lekker en betaalbaar autorijden. De burger vraagt om veilig over te komen en beschermd te worden tegen al die gekken zonder zelfbeheersing. De politici leveren wat de burger vraagt en dus heb je verplichte veiligheidssystemen.
Op de AP-7? Wist ik nog niet. Héérlijk! 😎